ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

papparaffie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2023, 01:37
Type: Overig R-serie
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door papparaffie »

Beste allen
Mijn huidige r1100r lijkt op zijn eind. Dus ben ik op zoek naar een andere. Heb er een gezien die ok lijkt muv ABS. (1450,- / 70.000 km) De lampjes blijven knipperen en de pomp blijft continu draaien.
Enig idee wat dat kan zijn? Naar zeggen van de verkoper is het probleem ontstaan kort nadat er een nieuwe accu was geplaatst .
Wat zou dat kunnen zijn?

Alternatieve vraag... Mijn ABS is nog in orde. ( maar wel ouder) hoe duur zou het zijn om die om te bouwen?
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Goede morgen,

Als er dan toch ingrijpend gesleuteld gaat worden ( overzetten abs) wat is er dan zo stuk aan de originele 1100? Dat sleutelen daaraan niet meer loont? Koop nooit de problemen van n ander...

-groet-
Tom
papparaffie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2023, 01:37
Type: Overig R-serie
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door papparaffie »

Hoi Tom,

Ok dan, even een stukje context en wat ik geprobeerd heb.

Context:
Ik gebruik de motor al jaren, zomer en winter voor mijn dagelijks vervoer. Van het ene moment op het andere kreeg ik mijn (R1100r) motor niet meer aan de praat. s'Avonds neergezet voor de deur zoals elke dag, de volgende dag geen reactie. Alles leek te werken, lampjes, startmotor noem maar op. maar geen ontsteking.

ANWB erbij gehaald.
Die hebben een en ander doorgemeten. Geen spanning naar de bezinepomp, maar als daar spanning op gezet wordt doet die het wel. Conclusie (na bellen met de centrale) waarschijnlijk HALL sensor kapot. Heb de motor naar een garage laten brengen. Die hebben eerst de boubine vervangen, daarna ook de Hall sensor, zonder resultaat. Volgende wat ze zouden gaan doen was contactslot vervangen, maar zij adviseerden mij, met het oog op de kosten, om op te houden. De hall sensor heb ik er maar weer uit laten halen (oude teruggeplaatst), gezien dat het probleem niet oploste en het mij 320,- meer zou zijn gaan kosten voor een motor die het niet doet.

Zelf geprobeerd:
Motor naar een stalling / werkplaatsje van vrienden laten brengen waar ik zelf nog kon kijken of ik het probleem kon vinden. Deels weer gedemonteerd.
Probleem met bougiekabel geconstateerd (gebroken/bros). Nieuwe bougiekabesl en bougies geplaatst. Geen vonk.
Hall sensor toch maar weer eens eruit gehaald om te kijken hoe die er aan toe was. Rijp voor vervanging, maar nog wel functioneel zou ik zeggen, hoewel na twee keer demonteren... met afbrokkelend isolatie materiaal... iets dat zeker deze ronde vervangen zou moeten worden.
Alle connectors schoon gemaakt met contact spray. Alle relais open gemaakt en getest op werking (voor zover mogelijk)
Contactslot bedrading doorgemeten. Daar lijkt ook niets mis mee te zijn.
Op enig moment realiseerde ik mij dat het remlicht continu brandde als ik het contact aan zette. Mogelijk dat daar een verband was met het startprobleem. Dit bleken de schakelaars bij de handrem en de voetrem te zijn (gek genoeg allebei - Murphy lives) maar dat leek toch verder niets te maken te hebben met het andere probleem.
Nog niet doorgemeten, Schakelaar Jiffy. Wel geprobeerd in ingeklapte en utgeklapte toestand. Bij de laaste probeede de startmotor iig zijn werk te doen.

Om verder te proberen moet ik weer kosten gaan maken zoals een hall sensor plaatsen waarvan ik zeker ben dat ie goed is, maar dan niet weten of mij dit verder gaat helpen. Dan nog wat ander lopende problemen (135.000 km en navenante slijtage, rechter hadvat is niet geborgd en daait langzaam weg, scheuren in het zadel, problemen met bevestiging van het scherm en een koppeling die af en toe te laat schakelt ... Dus wat gaat er over twee maanden mee aan de hand zijn als ik dit al weet te fixen...

All in all leek het mij beter een zelfde te kopen (absoluut fan) en deze verder als donor motor te houden... Hoewel ik het niet kan uitstaan dat ik niet op zijn minst heb kunnen vasstellen wat er mis mee is...

Maar ja zoals gezegd mijn dagelijks vervoer. Ik zit nu al twee maanden zonder vervoer, overgelverd aan de nukken van het openbaar vervoer...
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door Paniekje »

Kill-switch al doorgemeten ?
papparaffie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2023, 01:37
Type: Overig R-serie
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door papparaffie »

nee.. goede tip nog niet aan gedacht...ga ik proberen.
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Goede morgen,

Kijk dat werpt n beter licht op de zaak. Ikzelf heb de 1100 rt ook jarenlang voor woon werk verkeer gebruikt, nu mag ie uitrusten na 307000 km, dus zo snel gaan ze niet stuk, vandaar mijn opmerking.

Ik begrijp t verhaal, ik heb mijn 1100 rust gegeven omdat de ... kill switch ... er de brui aan gaf, hersteld en ie doet t weer probleemloos. Was n mooie gelegenheid om n nieuwere Rt aan te schaffen. Kill switch is n koper plaatje die wel / niet contact maakt, is eenvoudig open te maken en te kontroleren.

Succes met de zoektocht en helaas ben ik nog maanden van huis dus ik kan niet helpen.
-groet-
Tom
adriw
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2023, 21:31
Type: R850RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zaandam

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door adriw »

En als je de hallsensoren wilt vervangen , kun je de sensoren ook los kopen. Op YouTube staat er een filmpje over ; BMW R 1100 RT NO SPARK ? HALL SENSOR repair it yourself PART 2

Daarbij worden de oude honneywell sensoren voor exemplaren van Chinese makelij , Chenyang CYHME56

Groeten, Adri
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door QuickFix »

adriw schreef: 31 aug 2023, 21:45Op YouTube staat er een filmpje over;
Freude am Fahren
adriw
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2023, 21:31
Type: R850RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zaandam

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door adriw »

Dank voor het plaatsen. Er is nog een beter filmpje van , dat vond ik net ( terug)

https://www.powerboxer.de/zuendanlage/2 ... reparieren

Groet, Adri
Fredbr
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2019, 20:12
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Loosduinen
Locatie: Den Haag

Re: ABS Blijft knipperen en je hoort de pomp continu

Ongelezen bericht door Fredbr »

Ik ervaar de zelfde problemen alleen wordt dat door de remhendel veroorzaakt.
De hendel gaat soms net 2 mm niet vergenoeg terug.
Voor het starten moet ik die even terug duwen en dan werkt de abs gewoon normaal.
Krijg dit ook niet in orde. Waarschijnlijk het veertje in de hoofd remcilinder ?
Plaats reactie

Terug naar “Overig R1100 serie”