Motor valt stil

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

big_f00t_72
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enkhuizen

Motor valt stil

Ongelezen bericht door big_f00t_72 »

Hallo liefhebbers. Mijn trouwe twee wieler slaat af tijdens het rijden. Het begon met een hik en een stoot maar kon verder rijden. 10 km verder stopte hij ermee. Dashboardlampjes werkte nog gewoon. De tempmeter en schakel indicator werkte ook wat betekend dat de schakelaars van de standaard of noodstop goed functioneerde (denk ik) Na 10 minuten wachten toch weer starten en lopen. Hup rijden en niet veel later een knal en stil gevallen. Met de aanhanger mijn trouwe vriend opgehaald en na wat adviezen de hal gever vervangen voor een Bosch. Hup testen YES hij deed het geweldig tot ongeveer 10 kilometer stil vallen. Mijn probleem was niet verholpen!!! Balen. Na afkoelen starten en rijden voor 2 kilometer en weer stil en ook niet meer starten. Wel thuis kunnen komen op deze wijze. De bobine vonkt prima op het moment van testen. (bougie massa maken en vonk bekijken) De benzinepomp hoor je draaien bij het inschakelen van het contactslot. Ik heb de pompplaat nu los om sowieso het filter te vervangen waar het jaartal 2015 op stond. Maar er is max 20.000 km mee gereden. Ik ben van plan ook de pomp te vervangen. Hebben jullie nog suggesties.
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door Paniekje »

Dat lijkt op hall-sensor of bobines , maar met meerdere bobines lijkt me dat geheel stilvallen sterk.
big_f00t_72
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enkhuizen

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door big_f00t_72 »

Hoi, Hal gever is vervangen.
big_f00t_72
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enkhuizen

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door big_f00t_72 »

Paniekje schreef: 06 sep 2023, 19:57 Dat lijkt op hall-sensor of bobines , maar met meerdere bobines lijkt me dat geheel stilvallen sterk.
Ik heb 1 bobine op deze mooie fiets.
big_f00t_72
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enkhuizen

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door big_f00t_72 »

Is er niemand die nog Ideeen heeft?
Injectoren los gehad en die geven benzine. Bougiekabels los en losse bougie erin en starten. Prima vonk aan beide kanten.
Halgever is vervangen. Benzine filter heb ik vervangen. Na een minuut of 10 rijden valt hij gewoon dood. Zonder gesputter. Starten lukt meestal niet gelijk maar soms wel. En dan kun je weer stukje rijden en valt hij weer dood. Op het moment van uitvallen hoor je heel kort de benzinepomp nog draaien.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes.
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door Paniekje »

Lijkt op een contact-weerstand of een schakeling of sensor welke onder stroom opwarmt en daardoor geen contact meer maakt.
Dodemansknop ?
Een contactpunt van een zekering of relais , even dat kastje en contactpunten checken en reinigen.
Meestal is er bij een grote overgangsweerstand wel iets van tekening/verkleuring/gesmolten plastic te

Massa ?
Deze ook meteen controleren.

Misschien kun je iets meten wanneer het gebeurt .
big_f00t_72
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enkhuizen

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door big_f00t_72 »

Dodemansknop dan zie je op het display wat veranderen. En dat gebeurd niet. Je ziet nog gewoon in welke versnelling die staat. Bij de dodemansknop zie je dit niet meer. De pomp draait heel even na. Bij de dodemansknop zal dat denk ik niet gebeuren. Ik zal de zekeringskast gaan bekijken. Geen idee waar ik moet gaan meten. Ik zelf denk sterk aan de bobine.

Wil het liefst gericht zaken vervangen.....

Groeten.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door Baird »

De schakelaar van de jiffy is ook een optie, kijk op het schema welke draden je tijdelijk kunt doorverbinden om die uit te sluiten.
Bij mijn R1100RT heb ik destijds alle bedrading die uit het contactslot komen opnieuw aangelegd, vermoeidheidsbreuken na jaren buigen als het stuur gedraaid wordt ( e rijdt op een inmiddels oudere motorfiets dus je moet naar dit soort zaken gaan kijken)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
big_f00t_72
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enkhuizen

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door big_f00t_72 »

Het was de bobine. Ook maar gelijk nieuwe kabels gemonteerd. Bedankt allemaal.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Motor valt stil

Ongelezen bericht door QuickFix »

big_f00t_72 schreef: 28 sep 2023, 19:28Het was de bobine.
Ah top, goed dat het is opgelost! _004
Freude am Fahren
Plaats reactie

Terug naar “Overig R1100 serie”