radiovoorbereiding

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

velder
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2021, 19:33
Type: R850RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goes

radiovoorbereiding

Ongelezen bericht door velder »

Hej daar,

Ik heb de motor weer van stal gehaald na een jaar stilstand. Wat fysieke ongemakken overwonnen. Ik heb een 850rt uit 2004. Ik ben er gek op. Voldoende vermogen voor mij.
Ik zou er graag een navigatie op zetten. Ik kan natuurlijk de stroom rechtstreeks van de accu halen. Ik zag al dat GIVI daar een oplossing voor heeft. Maar nu heb ik een lichtblauwe stekker ontdekt bij het opbergvak aan de linkerkant. Is dat de radiovoorbereiding? En zo ja, is daar een contrastekker voor te krijgen om vervolgens een draad te trekken naar de cockpit om een telefoon/navi mee op te laden?
Ik ben nu een middagje aan het zoeken op dit en andere fora. Ook dr Google geeft me geen uitsluitsel. Misschien heeft iemand op dit forum al eens zoiets gedaan op zijn 850 of 1150.
Ik heb al gelezen dat mensen stroom halen van de canbus aan de zijkant. hoe moet ik dat zien? Toch niet via de buitenkant neem ik aan. Blijft over de canbus loskoppelen en draad trekken naar cockpit?

Ik hoor graag van je

Groetjes
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: radiovoorbereiding

Ongelezen bericht door siebke »

De 1150/850 heeft, net als de -1100- geen canbus, naar mijn weten. In mijn -1100- zat in het linker vak een radio. Ik verwacht dat in jouw -850- die blauwe stekker de radiovoorbereiding betreft met daarin een min-, geschakelde- en constante draad.
Ik had bij mijn -1100- de navikabel op de geschakelde draad en de min aangesloten. Had net boven de klokken nét genoeg ruimte on de kabel daar door te voeren, binnendoor richting het radiovak.
Ik verwacht dat een dealer wel een passende contrastekker zal hebben, al zou dit zo maar alleen met een (dure?) complete radioaansluitset kunnen zijn :neutral: anders zijn er wel alternatieven te verzinnen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: radiovoorbereiding

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik had het op mijn 1100RT als volgt opgelost: zoek bij de connector voor de radiovoorbereiding de draad op waar 12V op staat bij ingeschakeld contact en maak daar een aftakking van voor de navigatie. De juiste contrastekker bij de BMW dealer halen kon wel eens een dure grap zijn.....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
velder
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2021, 19:33
Type: R850RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goes

Re: radiovoorbereiding

Ongelezen bericht door velder »

siebke schreef: 02 mar 2024, 20:57 De 1150/850 heeft, net als de -1100- geen canbus, naar mijn weten. In mijn -1100- zat in het linker vak een radio. Ik verwacht dat in jouw -850- die blauwe stekker de radiovoorbereiding betreft met daarin een min-, geschakelde- en constante draad.
Ik had bij mijn -1100- de navikabel op de geschakelde draad en de min aangesloten. Had net boven de klokken nét genoeg ruimte on de kabel daar door te voeren, binnendoor richting het radiovak.
Ik verwacht dat een dealer wel een passende contrastekker zal hebben, al zou dit zo maar alleen met een (dure?) complete radioaansluitset kunnen zijn :neutral: anders zijn er wel alternatieven te verzinnen.
Ah, Ik dacht dat die "sigarettenaansteker" stekkertjes aan de zijkant betekende dat hij canbus had. Het betreft een motor die gebaseerd is op de 1150rt uitvoering. Ik denk dat ik dan maar een directe lijn vanaf de accu ga installeren. evt met aan uit knop. Gezien de kosten van een navi ga ik maar mijn oude telefoon hier voor gebruiken. Dank voor de antwoorden i.i.g.
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: radiovoorbereiding

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Waarom tak je niet van het stadslicht af?
Kun je nooit de navi vergeten uit te doen.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
velder
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2021, 19:33
Type: R850RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goes

Re: radiovoorbereiding

Ongelezen bericht door velder »

Dank voor de reacties. Ik ga eens kijken waar ik de stroom kan aftappen/vertakken. van de verlichting lijkt me wel een plan.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: radiovoorbereiding

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik heb de navigatie -Zümo XT- rechtstreeks op de accu zitten. Werkt perfect. Als de motor lange tijd alleen wordt gelaten, bijvoorbeeld voor een lunch, dan gaat de Zümo er af. Ook bij thuiskomst is dit het geval.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
velder
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2021, 19:33
Type: R850RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goes

Re: radiovoorbereiding

Ongelezen bericht door velder »

Ik heb bij de motoport een dubbele usb stopcontactje gekocht. Direct op de accu. Volgens verkoper schakelt het zichzelf af na een uur niet rijden. Zou spannigsverschillen detecteren en zich dan uitzetten.
Voor de paar keer dat ik een navi nodig heb ga ik er geen aanschaffen. Ik ga dit oplossen met mijn oude telefoon. Zal daar dan tomtom ride opzetten of kurviger of zo iets.
Dank voor de tips and tricks
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”