Rt

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Wijnie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2023, 15:51
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Rt

Ongelezen bericht door Wijnie »

Hallo allemaal
Had me kort geleden al voorgesteld en dat ik op een k1200 gt reed en op zoek was naar een r1200rt
De zoektocht is geslaagd ben nu de trotse bezitter van 2014 rt met alle opties
In de prachtige kleur ebonyheerlijke motor om te besturen

Echter had ik na 1 weer all redelijke spijt accu laad niet meer bij
Ik me verdiept in de materie wat blijkt soms spanningsregelaar of stator word mij vertelt
Mijn plezier in de rt is voor de helft verdwenen

Wie heeft hier ervaring mee
Wie kan me vertellen waar de regelaar gemonteerd zit zodat ik de dynamo
Spanning kan meten voor de regelaar

Gr winie
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Rt

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Hallo Wijnie,

Dit is de wereld op zijn kop; zelf gaan zoeken naar een oplossing.
Je koopt een brommeRT en die gaat stuk bij de eerste rit.
Links om of rechts om dat is een garantie gevalletje.
Oòk gekocht bij een parituclier. Dit heeft veel weg van een verbrorgen gebrek.
Ik zou de verkoper op de hoogte stellen en verzoeken het defect te herstellen.
Doet hij dat niet, non-conformiteit, dan is een briefje met een ingebrekestelling en een reparatie voorstel voldoende om een vervolg traject te starten.
Non-conformiteit betekent dat een zaak niet de eigenschappen heeft die van de zaak mochten worden verwacht op grond van een koopovereenkomst.

my2ct.
Hoop dat het goed komt.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Rt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Jaapvanthoff schreef: 23 mar 2024, 13:24 Hallo Wijnie,

Dit is de wereld op zijn kop; zelf gaan zoeken naar een oplossing.
Je koopt een brommeRT en die gaat stuk bij de eerste rit.
Links om of rechts om dat is een garantie gevalletje.
Oòk gekocht bij een parituclier. Dit heeft veel weg van een verbrorgen gebrek.
Ik zou de verkoper op de hoogte stellen en verzoeken het defect te herstellen.
Doet hij dat niet, non-conformiteit, dan is een briefje met een ingebrekestelling en een reparatie voorstel voldoende om een vervolg traject te starten.
Non-conformiteit betekent dat een zaak niet de eigenschappen heeft die van de zaak mochten worden verwacht op grond van een koopovereenkomst.

my2ct.
Hoop dat het goed komt.
Iets kopen bij een particulier en dan garantie willen? Moet je toch wel van goede huize komen wil je dat lukken. Hij zegt trouwens dat het in de eerste week is, niet bij het eerste ritje.
Op het moment dat de motor is overgeschreven en de nieuwe eigenaar rijdt er mee weg dan is het klaar. Al helemaal wanneer hij het dan gewoon doet wat ie moet doen.
Wijnie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2023, 15:51
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Rt

Ongelezen bericht door Wijnie »

Klopt reed de eerste week perfect alleen soms achterwiel sensor dat hij de verkoper ook eerlijk gezegd dat deze af en toe aanging
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Rt

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Natuurlijk heb je bij een pariticulier ook garantie.
Een product moet voldoen aan de verwachting.
Iets verkopen waarvan je weet dat er een gebrek is noemen we een verborgen gebrek.
Als koper heb je onderzoekplicht, als verkoper heb je meldingsplicht.
Klopt het een niet met het ander dan kan de koop ongedaan worden.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Rt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Zie maar eens te bewijzen als koper dat de verkoper dit verborgen heeft gehouden. Zeker als het de eerste week geen probleem is. Bij mij zou je bot vangen

De spanningsregelaar of stator? Is dat hetzelfde als de hal-gever? Zo ja dan is dat zover ik weer een onderdeel dat er zomaar mee op kan houden. Zonder voortekenen .

Technisch gezien kan ik je niet helpen. Ik heb werkelijk geen flauw idee waar het allemaal zit. Aan te raden is sowieso om een werkplaatshandboek aan te schaffen als je zelf op zoek wil en/of het zelf wilt oplossen
Guardian850
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 jul 2023, 11:31
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Rt

Ongelezen bericht door Guardian850 »

Een spanningsregelaar of een Hallgever zijn twee verschillende onderdelen. Beiden kunnen spontaan kapot gaan. De spanningsregelaar is vindbaar door de bedrading vanaf de dynamo op het frame te volgen, (stekker verbinding).

Je verdenkt de spanningsregelaar! Meten is weten. Kan ook de dynamo zelf zijn? Is je accu recent of zou dit de boosdoener kunnen zijn. Uit mijn ervaring kan ik opmaken dat vele storingen aan de BMW (en Honda) met de kwaliteit van de accu te maken had. Doe er je voordeel mee om daar eerst te zoeken.
PS
De Hallgever, is in deze storing niet aan de orde, zit achter de poelie, voorzijde van het motorblok op de krukas.
Dus kappen eraf, zoeken en meten,
ex-motoren, K1100RS - Yamaha 850Twin - R850RT - Yamaha FJR1300 - Pan Euro ST1100 - R850RT
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Rt

Ongelezen bericht door wannesie »

Ik zou eenvoudig beginnen en de accu door (laten) meten....
ArnoR
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Rt

Ongelezen bericht door ArnoR »

Alle RT’s LC van 2014 (tot maart 2015) hebben een dynamo die niet voldoende olie gekoeld worden, 1 van de koperen spoelen brand daardoor een keer door, alleen is het absoluut niet te voorspellen wanneer
Maar als het nog niet gebeurd is, gaat het 100% gebeuren
Ik dacht ook dat het een fabel was, eerste serie spookverhalen enz, maar bij mij gebeurde het dus ook, heb mij er in verdiept, en inderdaad, het gebeurt iedereen. BMW heeft in het begin nog wel coulance gegeven, maar daar zijn ze mee gestopt. Koop je de motor bij een bedrijf dan heb je mogelijk garantie, van een particulier heb je gewoon pech.
Meeste kosten zitten in de arbeid, het blok moet er van onder, maar met de monteurs dvd is het goed te doen als je een beetje verstand van techniek hebt

Ik kan alleen maar adviseren, de 2014 LC is een puike motor, maar check voor aankoop of het wel of niet aangepast is (meestal pas nadat het doorgebrand is)

In jouw geval, je verlies nemen, op je tanden bijten, en beginnen met sleutelen. Het zal al moeilijk genoeg worden om een bedrijf te vinden wat hier en tijd en kennis van heeft, dus ik denk dat je er zelf aan moet beginnen
Bij mij gebeurde het in September, de motor was in Oktober terug bij mij thuis en in Januari was ik weer upandrunning

Ps accu doormeten, spanningsregelaar doormeten en dynamo doormeten is allemaal te doen voordat je besluit te beginnen met DE OPERATIE, dus als je begint heb je alwel de bevestiging dat het ook echt de dynamo is

Pps enkel de RT heeft dit probleem, de R, RS en GS hebben een ander type dynamo 21 rods, terwijl de RT een 15 rod dynamo heeft. Ook minder wattage wat ook zo verrassend is, de RT zou toch de grootste verbruiker moeten zijn verwacht je, maar nee, 540w voor de RT om 620w voor de R, RS en GS. Heel apart
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Rt

Ongelezen bericht door ErikS »

Maar nu weten we nog niet of de motor particulier gekocht is of bij een zaak.
In het laatste geval zou ik naar de zaak terug gaan en proberen het op garantie te gooien. Zeker als het al na een week gebeurde. Bij een particulier ligt het inderdaad wat gevoeliger. Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende zaken.
Maar ook hier geldt: Nee heb je en ja kun je krijgen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Rt

Ongelezen bericht door nvdw »

Leesvoer*: viewtopic.php?p=150479

Verder wat ArnoR zegt: eerst accu en spanningsregelaar uitsluiten. Sterkte ermee. Been there, done that & got the T-shirt maar ik heb er in elk geval eerst veel mee kunnen rijden om te kunnen zeggen dat de rest van de fiets wel degelijk deugt.

*) Dank aan Baird voor het destijds linken in een ander topic, scheelde weer zelf zoeken ;)
Wijnie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2023, 15:51
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Rt

Ongelezen bericht door Wijnie »

Nou het is bekent en opgelost
Bedrading door meten accu doormeten en belast testen
Spanningsregelaar doormeten
En ja iedereen kan het al raden alle drie de spoelen doorgebrand
Zoals je al melde door de zure appel heen bijten
Was wel heel zuur
Overwogen om zelf te sleutelen nagezocht om bij particulier terug te verhalen word aanklagen winst niet zeker hoop euros hoop ellende voor die zelfde
Berg euros werd hij ook gemaakt dus naar dealer gebracht ogen dicht en betalen
Nu kijken of ik en mijn rt weer verliefd op elkaar worden
Paniekje
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Rt

Ongelezen bericht door Paniekje »

Komt er bij die reparatie dan een gs-alternator in , of dezelfde knoei die er al in zat ?
Wijnie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2023, 15:51
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Rt

Ongelezen bericht door Wijnie »

Geen idee zal er ff induiken
ArnoR
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Rt

Ongelezen bericht door ArnoR »

Er kan geen GS (of R of RS ) alternator in, er moet een andere behuizing in om te zorgen dat de olie goed bij de spoelen kan ivm koeling. Of een andere optie is betere kwaliteit wikkelingen die beter tegen hogere piek temperaturen kunnen
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”