Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Henkus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Henkus »

Goedendag medeforumgebruikers. Mijn zoon heeft een Bmw R1200Rt uit 2011. Voormalig politiemotor. Nu gingen we laatst een tourtje doen en halverwege viel de motor ineens uit. Niet sputteren maar meteen uit. Naar de kant en even schudden met de motor en hij sloeg weer aan. Meteen naar tankstation gereden om hem helemaal af te tanken. Misschien een benzineprobleem dachten we. Na 5 minuten weg te zijn gereden viel de motor weer stil. Hij was nu ook bijna niet meer aan te krijgen. Af en toe sloeg hij aan en ook weer uit. Als we het contact aan deden hoorde we ook de benzinepomp niet draaien dus dachten het probleem gevonden te hebben. Motor laten staan en een dag later met een draadje rechtstreeks op de benzinepomp proberen te starten. We hoorden nu de benzinepomp continue draaien maar weer sloeg de motor niet aan. Als we dan even wachten en dan proberen te starten dan deed hij het weer even. Contact uit en weer aan en dan ging hij weer niet terwijl die benzinepomp gewoon draaide. Hebben toen een kennis met een trailer de motor naar huis laten rijden en thuis meteen de tank eraf gehaald. Misschien water in de tank of iets anders maar nee, dat was het ook niet. Tank was helemaal netjes en de pomp en de controller was ook gewoon goed. Nu gingen we de bougies testen op het blok en daar was geen vonk te bekennen. Andere bobine geprobeerd, ook niet. Contactslot nagekeken, dodemansknop open gehad, De aarde op het blok schoongemaakt, stekkers los en weer vast geklikt, maar nog geen vonk. Het rare is als we de boel weer in elkaar zetten en heel lang blijven starten dan gaat hij af en toe met heel veel moeite aan. Is hier iemand die weet wat het nog kan zijn ? Wij weten het niet meer. Het is een lang verhaal geworden maar dan weten jullie een beetje hoe alles gegaan is en misschien makkelijker om een diagnose te stellen. Wij zouden er heel blij mee zijn als er een goeie tip komt. Alvast bedankt. Vr.Gr.Henk
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Isaac »

Als BMW niets veranderd heeft in de loop van de tijd dan wordt de benzinepomp en de ontsteking pas aangestuurd als alle veiligheden goed staan.
Denk dan aan de zijstandaard of dodemansknop. Dus als de benzine pomp werkt dan zou de ontsteking ook moeten werken.
De ontsteking heeft hall sensoren voor het ontsteken. Deze kunnen stuk gaan en in een sluiting staande hall sensor zorgt er ook voor dat de 2e sensor eveneens geen vonk kan laten genereren. Vaak zijn/beginnen deze met een temperatuur gevoelig probleem. Zou dus aansluiten op het probleem zoals je dit aangeeft.
Bij oude motoren kan de draad uitdrogen en sluiting veroorzaken. Bij nieuwere motoren gaan de sensoren zelf vaak stuk als deze regelmatig extreem warm worden. Bij een draaiende motor en geen rijwind (typisch voor een politie motor, zwaailicht aan voor ongeluk beveiliging en draaiende motor) maak je enige kans dat je het in die hoek moet zoeken.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 321
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Motor eerst uitlezen, dit geeft je waarschijnlijk de informatie die je verder helpt.

Let op: Een R1200 heeft geen hall-sensor(en)
Henkus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Henkus »

Hoi Isaac. Bedankt voor je reactie. We hadden de dodemansknop en zijstandaardschakelaar al nagekeken. De zijstandaard zelfs doorverbonden maar dat heeft niet geholpen. Ik kon inderdaad zoals Edward zegt geen hallsensoren vinden op deze motor, dus ik neem aan dat je de krukassensor bedoelt ? Er schijnt wel een sensor te zitten bovenop het blok vlak bij de dynamo. Bedoel je die ?
Henkus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Henkus »

Hoi Edward. Jij ook bedankt voor je reactie. We hebben de motor met motoscan uitgelezen en er stonden twee fouten in. Koppelingshendelschakelaar en de zijstandaard. Die hebben we allebei doorverbonden om te kijken of dat het was. Voor de rest geen fouten. Had mooi geweest als hij die krukassensor of nokkenassensor als fout had gegeven. Waren we al weer een stukje verder. ;)
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door QuickFix »

Henkus schreef: 16 apr 2024, 14:58er stonden twee fouten in. Koppelingshendelschakelaar en de zijstandaard.
Toegegeven: ik heb zelf geen 1200 en ben ook niet bekend met z'n internals, maar ik zou me dan toch nog even concentreren op die twee.

Normaal gesproken moet de jiffy-schakelaar de motor doen stoppen (of onmogelijk maken te starten) wanneer je je fiets in z'n versnelling zet terwijl de standaard uit staat, maar dat kan vervolgens weer opgeheven worden door de koppeling in te trekken: die laatste heft dan de werking van de jiffy op (zo kun je dus toch je motor starten terwijl hij in z'n versnelling staat).

Het overbruggen van de schakelaars an sich sluit echter niets alles uit: voor hetzelfde geld is de bekabeling beschadigd: deze moet je dan ook mee-testen.
Je zou in het schema dus even moeten kijken waar allebei de schakelaars uitkomen en daar de overbrugging (tijdelijk) doen.

Wellicht dat dit draadje van iemand met een soortgelijk probleem (maar dan eentje uit 2012) je kan helpen?
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 321
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Henk,

Even voor de duidelijkheid. De motor wil niet starten kan twee dingen betekenen:

1. De motor gaat niet rond
2. De motor slaat niet aan
3. Je hebt twee fouten uitgelezen. Heeft Motoscan de optie om deze twee onderdelen " in real time" uit te lezen? Zie je een verandering in real time als je de zijstandaard of koppeling bediend?
4. Dit betreft een ex-overheids motor. Kabels kunnen afgeknipt zijn en daarna slecht verbonden.
5. Componenten en bekabeling altijd met een volt-meter meten. Laat je niet van het spoor brengen om verbindingen los te nemen en met een ohm-meter aan de slag te gaan. Dit geeft een verkeerd beeld.
Henkus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Henkus »

Inmiddels de oorzaak gevonden. Hebben de kabels goed bekeken. Niets aan te zien. Kreeg geen foutmelding meer dus neem aan dat de zijstandaard weer werkt. Nu blijkt het de krukassensor te zijn. Heel raar dat er geen foutmelding word gegeven. We hebben hem eruit gehaald en in een andere motor getest. Deed helemaal niets. De andere motor had toevallig precies dezelfde krukassensor. Zelfde typenummer. Hebben nu een nieuwe besteld en wachten tot hij binnen is. Word vervolgd. :D
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 321
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Een krukassensor komt niet vaak voor, dan zou de toerenteller bij het starten niet werken. Is dit jou opgevallen?
Henkus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Henkus »

Ik heb daar eerlijk gezegd niet op gelet. ;)
Henkus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Henkus »

Probleem is opgelost. Was dus toch de krukassensor. Hij loopt weer als tevoren. 😄👍
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 321
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Problemen Bmw r1200rt uit 2011

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Helemaal Top!
Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”