navigatie te horen met oordoppen?

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door Gerard »

Simpel gezegd is mijn vraag als volgt: kun je de navigatie horen als je gehoorbescherming draagt.(muziek ook?)

Ik heb al wel een hogere ruit op mijn R1100RT maar zonder bescherming wordt ik "gek" van het lawaai. Aangezien ik ook een navigatiesysteem wil kopen daarom deze vraag. Hiervoor had ik comfoor op maat gemaakte doppen, maar die zijn aan vervanging toe. Ik lees op het forum ook wel over andere merken trouwens, zelfs met inbouw van ontvanger oid voor navigatie.

graag wat ervaringen.


groeten
Gerard G
-1100-
Laatst gewijzigd door Gerard op 14 apr 2010, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
sanderh

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door sanderh »

ja het is te horen. Eerst met normale bedrade helm set, nu met Scala G4
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door Baird »

Ja, ik heb otoplasten en een Garmin 276C via een draadje en het klinkt prima op volume 8/10. Ik heb wel portofoon maar muziek ,telefoon en andere bronnen wil ik niet, het lijdt af en dan gaat het fout! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Dave

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door Dave »

Je moet er van uitgaan dat gehoorbescherming (de otoplasten, met daarin echte filters) een bepaald frequentiebereik 'uitschakelen'. Welke precieze frequenties het hier om gaat weet ik niet. Wel weet ik dat het werkt...
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik heb geen problemen via mijn Baehr. Er zijn overigens ook oordoppen waar zowel microfoon als luidspreker ingebouwd zit. Vraag me niet hoe het kan en of het geluid goed is. _001
Ze staan wel op mijn verlanglijstje om nader te bekijken.

http://www.cbshop.nl/
Op zoek naar de ideale headset?

Wij maken hem op maat! Vanaf € 299,00 is er al een goede alles in een oplossing voor in het oor. U heeft dan gehoorbescherming, microfoon en luidspreker in de otoplastieken.

Geen headsets meer in helmen inbouwen en kan gecombineerd worden met nagenoeg alle gangbare systemen. Ook Bluetooth.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik heb autocom waar ik mijn MP3 GPS en telefoon mee beluister. Rij veel snelweg en altijd met oordoppen. Kan het zeer goed verstaan.

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
sanderh

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door sanderh »

Klopt otoplastieken worden met diverse filters geleverd. Normaal in fabrieken e.d. wordt het geluidsniveau en toon/frequentie gemeten en daarop wordt het filter aangepast. Voor motorrijden zullen ze ook wel speciale filters toepassen. Dat weet ik eigenlijk niet, want ik gebruik diegene die bij ons op het werk voor het fabriekspersoneel verstrekt worden en dat werkt.

Ik had overigens wel dat ik met mijn telefoon en daarop direct aangesloten een bedrade headset bij het afspelen van MP3 muziek ik het met oordoppen niet hoorde. Maar dat lag waarschijnlijk aan mijn telefoon, want met een normale MP3 speler was de muziek prima te horen met oordoppen in. Nu met de G4 is muziek, telefoon en navigatie allen te horen met oordoppen in.


http://www.sonomax.nl/index.php?id=34" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij hebben ook otoplastieken met ingebouwde speakers. Ze stonden dit jaar bij Garmin op de stand tijdens de motorbeurs. Mooi spul. Volgens mij rond de €200,=
Peter Cools

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door Peter Cools »

"Zij hebben ook otoplastieken met ingebouwde speakers. Ze stonden dit jaar bij Garmin op de stand tijdens de motorbeurs. Mooi spul. Volgens mij rond de €200,="

Klopt, ze hebben ze bij de CB Shop ook.
Maar het nadeel vind ik dat je de optoplastieken iedere 3 / 4 jaar dient te vervangen, kost zo'n 80 Euro.

Ik gebruik altijd optoplastieken in combinatie met Autocom, Zumo (navigatie en muziek) en GSM. Geen enkel probleem.

De filters zijn inderdaad speciaal voor motorrijders, dat wil zeggen; ze dempen het meest in het frequentiegebied waar wij het meest last van hebben.
De mijne zijn bruin, maar ik weet niet of alle fabrikanten dezelfde kleurcodering gebruiken.
sanderh

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door sanderh »

Wellicht dat je dan alleen de otoplastiek kunt vervangen en het speakertje wat op de plek van de filter zit mee kan nemen?
Maar dat weet ik niet of dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik gebruik al jaren de http://www.elacin.nl/gehoorbescherming/ ... excomfort/, inderdaad iedere 4/5 jaar vervangen, met een koortje zijn beide verbonden met elkaar dus verliezen is bijna uitgesloten, heb de zwaarste filter er in zitten die geleverd worden, gaat zoals eerder vermeld prima met mijn Garmin 276C.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: navigatie te horen met oordoppen?

Ongelezen bericht door Gerard »

allemaal bedankt voor jullie reacties.

ik heb inmiddels Comfoor gehoorbescherming laten aanmeten.

tzt volgt navigatie, na al jullie reacties heb ik er wel vertrouwen in dat dit ook met gehoorbescherming goed te horen zal zijn.

groet
Gerard

-1100- :D
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”