Motorrijder en file

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Walter »

Kwam in mijn archief een artikel met een foto van mijzelf uit het motorblad MAG tegen van ergens 1 1/2 jaar geleden

Toch leuk om te plaatsen en de kwetsbare situatie van de motorrijder in de file maar weer eens onder de aandacht te brengen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hou het veilig!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Kijk, dát vind ik nog eens leuk.

Een goed artikel (blij dat de politie daadwerkelijk de speciale status van motorrijders erkent en ondersteunt), wat nader kennis maken met een mederijder én politieman, en wat achtergrond informatie over hoe onze politie werkt.

Laten we wel zijn, over het algemeen worden jullie alleen maar gezien als lastposten, geportretteerd door de media als er stront aan de knikker is en door veel te veel mensen met de nek aangekeken.

Ik heb nog een paar vrienden bij de politie, zowel hier als in het buitenland, en ik vind dat we wel wat meer van zulke artikelen kunnen gebruiken. Het grote publiek (ikzelf incluis) heeft niet al te veel notie van wat jullie allemaal doen en moeten doorstaan.

V.w.b. filerijden.... ik hoef er geluukig niet zo vaak meer uit tegenwoordig, maar in Nederland betekent zowat elke rit dat je wel ergens tussen de rijen door moet filteren. Persoonlijk heb ik er een bloedhekel aan, vooral met mijn dame achterop. Ik vertrouw automobilisten niet... simpel. Maar er tussenin blijven staan is ook link.

In Amerika is het absoluut verboden (behalve in Californië). Da's ook niks. Ik stond vorig jaar in Florida in een file bij 38 C en ondanks mijn mesh jack en broek zweete ik als een otter en de RT vond het ook helemaal niet leuk. Onbegrijpelijk hoe dom ze daar zijn.
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Ongelezen bericht door Wildripper »

Volgens mij staat ie op de foto onderaan. :D

En heeft ie een pluim gekregen omdat ie het goed deed.

Met andere woorden de beroemde veer op een ge-eikte plaats.

Maar wel een leuk stukje inderdaad. En wat glimt die rt mooi. :wink:
Zümo XT
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik ben zeer benieuwd over the file regels in andere EU landen ...
Heeft iemand meer info over duitsland en andere zuidelijke buren ??

Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Volgens mij is 'lane splitting' in de meeste landen toegestaan. Ik weet in ieder geval in Engeland, Duitsland en Frankrijk dat het mag (gedaan wordt).

In Italië mag het volgens mij niet.... maar daar hebben we gezien dat op de snelwegen alle scooter-rijders .... én motorrijders, in die volgorde... over de vluchtstrook langs de file gaan.

Zelf bij 40C op de Brenner en bij Modena ook gedaan. Anders smelt man en machine.

De Fransen rijden gewoon OVERAL tussen de auto's door..... schijnt te worden gedoogd. Witte strepen, pylonnetjes, 10 km/u of 100 km/u maakt allemaal niks uit.
Ik vind het maar niks, vooral omdat ik voor mijn plezier motor rijdt en niet voor de haast.

De Fransen zijn zoals gewoonlijk weer het meest controversieel. Ze vinden motorrijders zó gevaarlijk (gek hè?) dat er zware boetes staan op het heben of verkopen van motoren met meer dan 100 pk.

Dáááág, BMW rijders !!! :shock:
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Goed informatie. Ik ben momenteel met een vijflanden rit mee bezig en had ik tot nu toe helemaal niet aan filerijden gedacht. Naar het lezen van deze artikel besef ik dat tussen de banen doorrijden zou per landen kunnen verschillen. Laatste wat je wilt is ver van huis uit ontwetenheid een ruzie krijgen in een onbegrijpelijk taal, boetes, of nog erger een aanrijding mee maken.

Gr,
Kenny
Kephalus

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Kephalus »

Het overkomt mij ook dat ik op de autoweg met de moto in de file kom te staan. Ik kruip er dan aan een zeer gezapige snelheid langs. En als er sneller dan 50 gereden wordt, blijf ik op mijn plaats in de file. Maar als je dan ziet hoe sommige motorijders als kamikazes langs de auto's voorbijschieten en de automobilisten soms de stuipen op het lijf jagen, dan begrijp ik dat die problemen kunnen krijgen. Sommigen maken er een slalomsport van. En dan worden we allemaal over dezelfde kam geschoren.
Het is al gebeurd dat ik in de wagen omzeggens met mijn kop tegen het dak beland, als er plots vanuit het niets een motorijder met een hels lawaai voorbij komt gereden.
Dus met manieren en respect voor de anderen door de file, zou ik zeggen.
Groeten
Dirk
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Walter »

Spelregels voor motorrijders
Motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's inhalen. In het algemeen moet ze er rekening mee worden gehouden dat ze relatief slecht zichtbaar zijn en dat automobilisten vaak slecht de snelheid van motoren kunnen inschatten.

1. Met gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, mag niet meer bedragen dan 10 km/uur. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag voorliggers
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden zijn:

bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
bij warm weer: openslaande portieren van auto's

3. Meerdere motorrijders: rustig en achter elkaar
Als met meerdere motoren wordt gereden rijd dan rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan. Kies voor dezelfde doorgang.

4. Naderen file: let op achterliggers en gebruik alarmlichten
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk de snelheid en waarschuw achteropkomend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Gebruikt geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt om verwarring bij automobilisten te voorkomen. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

5. Stoppen in file: waarschuwen, afstand houden en tussen file opstellen
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand tot de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

6. Einde file: richting aangeven en invoegen
Voeg zodra de file weer op gang komt in op de rijstrook tussen de auto's. Gebruik hierbij tijdig - dus vóór het invoegen - de richtingaanwijzer.


Waar mag een motorrijder NIET rijden?

Bij het inhalen mag u geen gebruik maken van:

vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening;
redresseerstrook: de asfaltstrook tussen linkerrijstrook en linkervangrail (veel glas/vuil);
doelgroepstroken: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams;
verdrijvingsvlakken: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken);
puntstukken: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunten' genoemd);
afgekruisde rijstrook: rijstrook met een rood kruis.
Risico’s op deze plaatsen: valpartijen door afval en onregelmatige vlakken en forse boetes.


(Bron: http://www.politie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Beamietoo

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi Walter,

Geld deze spelregels EU wijd ???

Gr,
Ken
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Walter »

ksimon schreef:Hoi Walter,

Geld deze spelregels EU wijd ???

Gr,
Ken
Nee pas op; dit zijn Nederlandse bepalingen!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Beamietoo

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Oke en nogmaals bedankt voor deze nuttige info !
bmw jacky

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door bmw jacky »

Oke,

eindelijk een duidelijke uitleg ook mbt de te voeren knipperlichten !!

bedankt Walter

Groeten BMW Jacky
Gebruikersavatar
arjl
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door arjl »

Inderdaad, eenduidigheid, daar hebben we wat aan!
Wat mij alleen verbaast is het niet gebruiken van de knipperlichten c.q. alarmlichten.... Ik vind dat ik hiermee nog net iets beter zichtbaar ben in de file......
Maar goed, we gooien ze uit!


Groeten,
Arjen
R1100RT (2000), Neon Blauw, Interphone F4, Garmin Zümo 550
Kephalus

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Kephalus »

Prachtige repliek Walter. Ik leg jouw uitleg zeker voor in de motorclub.
Groeten
Dirk
Henk

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Henk »

We moeten ons wel realiseren dat we hier te maken hebben met gedoogbeleid van de overheid.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt hierover:
U heeft als motorrijder geen recht op de ruimte tussen de rijen auto’s, maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven. U wordt als motorrijder gedoogd. Daarbij is het van belang uw gedrag aan te passen aan de verkeerssituatie.
zie ook :http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... _de_motor/

Gedogen betekent volgens mij dat er geen wettelijke regeling is dat we tussen de files mogen rijden, maar dat het verbod, zoals hierboven wordt aangehaald, is opgeheven.
Dat betekent in mijn optiek ook dat de overheid zonder veel problemen het verbod weer kan invoeren. Zolang wij ons als motorrijders aan de hierboven door Walter beschreven spelregel houden is er niets aan de hand. Goed voor je eigen veiligheid en die van anderen.
Maar als we deze spelregels zouden negeren, kan dat voor de overheid aanleiding zijn om het verbod weer uit de kast te halen.

Groet, Henk
Beamietoo

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik ben door deze draad aangezet om meer informatie te winnen over hoe de regels zijn in andere EU vakantie landen.
Deze link ... http://www.mag.be/dutch/modules.php?nam ... =0&thold=0" onclick="window.open(this.href);return false;
is te danken aan Dirk, een van onze RT broeders uit Vlanderen. Het lijkt heel veel op de NL regelement maar toch is het de moeite waard om door te lezen. Als ik andere info binnen krijgt ga ik hier op posten. Het is nu een open vraag of wij nu al op de bus/ tram banen met onze motoren mogen rijden?

Gr.,
Kenny
BaHoi

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door BaHoi »

Is de dubbele rij auto's die voor een stoplicht staat te wachten nu wel of niet ook een soort file? Met andere woorden, mag je daar, indien er ruimte is natuurlijk, ook tussendoor rijden?
Beamietoo

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Als ik het goed begrijp mag je hier ook bij stilstaan verkeer tussendoor. Ik denk dat tussen de autos geen optimal starter positie is en is wel verstandig om voor de eerste auto in de rij (bij rode licht) je motor te positioneren. Anders wordt het een onnodige en misschien gevaarllijke acceleratie wedstridjd bij een kruispunt. Als ik de voorkant van de eerste auto in de rij bij een voortijdig gronelicht nog niet voorbij ben dan probeer ik zo snel mogelijk weer tussen de autos in te voegen. Misschien is dat overbodig om te zeggen en vanzelfspekend. Ben geen expert op alle verkeersregels maar probeer ik mijzelf netjes en veilig te gedragen.
WoutG

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door WoutG »

ksimon schreef:Als ik het goed begrijp mag je hier ook bij stilstaan verkeer tussendoor. Ik denk dat tussen de autos geen optimal starter positie is en is wel verstandig om voor de eerste auto in de rij (bij rode licht) je motor te positioneren. Anders wordt het een onnodige en misschien gevaarllijke acceleratie wedstridjd bij een kruispunt. Als ik de voorkant van de eerste auto in de rij bij een voortijdig gronelicht nog niet voorbij ben dan probeer ik zo snel mogelijk weer tussen de autos in te voegen. Misschien is dat overbodig om te zeggen en vanzelfspekend. Ben geen expert op alle verkeersregels maar probeer ik mijzelf netjes en veilig te gedragen.

Je credeo "Always watch out for the other guy." gaat hier wel erg letterlijk op.

Ik zou als ik jou was maar wegblijven uit die rij "stilstaande" auto's. Je kunt er dan welliswaar tussendoor rijden maar wat is dan je positie als je vooraan staat. Sta je dan in het vak voor rechtdoor of voor links of rechts af.
Daarnaast is de kans levensgroot aanwezig dat er op het laatste moment iemand bedenkt om toch maar van baan te verwissellen en links of rechts af te slaan. Zo iemand ziet je niet meer staan.
Kortom kwetsbaar opstellen is niks mis mee, alleen liever niet in het verkeer.
marcanon

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door marcanon »

voor zover ik me uit mijn thorie kan herinneren mag je bij een verkeerslicht er ook tussendoor als er 2 rijstroken zijn die dezelfde richting ingaan (dus 2 banen rechtdoor).

en mbt file rijden: http://www.luiemotorfiets.nl/tips/file/" onclick="window.open(this.href);return false;

hier wordt er ook dieper op dit onderwerp ingegaan

marco
Beamietoo

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hallo WoutG,
Om het duidelijker te maken als er file staat bij een verkeerslicht en ik vooraan op de rij wil komen dan kies ik de baan die verder in mijn richting verder gaat. Dan neem ik een positie precies voor de vooraan auto bestuurder zo dat ik duidelijk in zijn zichtveld ben. Wanneer er meerder banen zijn met stilstaande autos is er geen sprake van autos die hun richting plotseling kunnen veranderen want vanzelfsprekend zitten ze vast tot dat de licht weer groen wordt. Ik spreek nu over tussendoor rijden alleen bij file omstandigheden anders wacht normaliter netjes achter de auto(s). Altijd eerste in de rij te zijn is voor mij geen doel op de weg en ik spreek hierover verkeersomstandigheden deze manoevres 'veilig' toelaat. Op de snel weg is er meer risico dat een auto van zijn baan gaat veranderen een daardoor moet je niet sneller rijden dan 10 kph van de doorstroming verkeer of stapvoets bij stilstaande file. Op deze snelheid is het hopelijk mogelijk om je 2 seconden reactie tijd je uit problemen te houden. Rijden tussen autos op een motor is nooit 100% veilig en er zit altijd ingecalculeerde risicos in onze gekozen hobby en de kunst is de risicos voor zo goed mogelijk te voorzien en beperken. Als iemand niet bewust is en of niet gezond omgaat met alle risicos dan kunnen ze meer training krijgen of misschien beter een veiliger hobby gaan doen. :;
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door dhr »

Het is inderdaad gedogen zonder explicite wetgeving en of regels.

Ik heb het zelf zo nog niet zo lang geleden bij de hand gehad dat ik een soort van werd aangereden terwijl ik tussen de file doorreed. Niet ernstig, meer een tikje van een automobiliste die teveel naar het midden kwam terwijl ik naast haar reed. Op dat moment gebaarde zij van rij maar door.
's avonds wilde ze aangifte doen bij de politie. Deze zag er geen brood in en heeft nog wel naar mij, via het bureau, laten bellen.
Toen ik mezelf niet schuldig wilde verklaren (logisch) heeft de ander nog wel schade gemeld bij de verzekering en ik heb ook een formulier ingevuld.
Naderhand is dat door de verzekeringsmaatschappijen onderling afgedaan met dat ieder maar zijn eigen schade moest dragen zonder duidelijke schuld aanwijzing.

gr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Beamietoo

Re: Motorrijder en file

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Kwam deze artikel uit 2006 tegen met meer informatie over filerijden in onze buurlanden. Opvallend is dat duitland kent ook een verbod op filerijden maar heb ik ook gelezen dat in situaties waar sprake is van UITSLUITEND bij STILSTAAN verkeer wordt ook tegenwoordig gedogen.


http://www.motor.nl/uploads/downloads/f ... 7AM854.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr,
Kenny
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”