Bluetooth of aan een draad
- RobNIJ
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen/NL
Bluetooth of aan een draad
Ik heb een nieuwe motor gekocht (R1150RT) en nu twijfel ik over de inbouw van navigatie.
Momenteel heb ik een volledig bedraad systeem, ook naar de helm, met de ZUMO 550.
Hoe is jullie ervaring met een bluetooth helmset. Als je lange tochten maakt, hoe lang houdt de bluetooth dat vol?
Volgende week wil ik op de beurs kijken naar mogelijkheden, maar als ik jullie ervaring alvast weet maakt dat de beslissing makkelijker.
Rob
Momenteel heb ik een volledig bedraad systeem, ook naar de helm, met de ZUMO 550.
Hoe is jullie ervaring met een bluetooth helmset. Als je lange tochten maakt, hoe lang houdt de bluetooth dat vol?
Volgende week wil ik op de beurs kijken naar mogelijkheden, maar als ik jullie ervaring alvast weet maakt dat de beslissing makkelijker.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Re: Bluetooth of aan een draad
Hoi Rob,
Ik gebruik al meer dan een jaar de Cardo Scala naar volle tevredenheid.
De batterij gaat lang genoeg mee, 10 tot 12 uur aaneengesloten.
Na een dag rijden laad ik hem niet eens meer op, de volgende dag doet hij het nog steeds!
5 tot 6 uur rijden per dag is voor de Cardo geen probleem, voldoende energie.
groet,
RhanRT
Ik gebruik al meer dan een jaar de Cardo Scala naar volle tevredenheid.
De batterij gaat lang genoeg mee, 10 tot 12 uur aaneengesloten.
Na een dag rijden laad ik hem niet eens meer op, de volgende dag doet hij het nog steeds!
5 tot 6 uur rijden per dag is voor de Cardo geen probleem, voldoende energie.
groet,
RhanRT
Re: Bluetooth of aan een draad
Kijk zeker ook even in dit draadje: viewtopic.php?f=41&t=2894 waar zeer positief wordt gesproken (o.a. door mijzelf) over een chinees product.
Succes met je keus! Ik ben blij met de mijne! ( http://www.chinavasion.com/product_info ... th-helmet/)
Succes met je keus! Ik ben blij met de mijne! ( http://www.chinavasion.com/product_info ... th-helmet/)
Re: Bluetooth of aan een draad
Het voordeel van een bedraad systeem is dat het altijd werkt, geen accu behoeft te worden opgeladen, en vrijwel geen compatibiliteitsproblemen kent anders dan de juiste stekkertjes en impedantie.
Op een mogelijke draadbreuk na, werkt een bedraad systeem altijd.
Bluetooth is van ver gekomen, en het langdurig gebruik en standby tijden e.d. zijn geen echte uitzonderingen meer.
Maar Bluetooth wordt wel geplaagd, nog steeds, door compatibiliteit;
Zoals het "plotseling" verliezen van de "pairing" waardoor de verbinding(en) verbroken worden, het niet juist kunnen werken met bepaalde merken apparatuur onderling, uitwisselbaarheid tussen merken (bijv. budy-naar-budy communicatie) of versies, enzovoort.
Bluetooth is niet zaligmakend maar wel heel handig, als het werkt.
Maar als het niet werkt en er problemen zijn, ben je soms wel aan de beurt.
Dan is bijvoorbeeld heel belangrijk de procedure welk apparaat aangezet wordt en welk apparaat daarna etc, wie als 1e aangemeld is op een apparaat, etc, etc.
Want de (bluetooth) compatibiliteit is niet alleen de "verantwoording" van de headset, maar ook de navigatie-set zelf.
En aangezien Bluetooth een "open" standaard is, zijn er wisselende ervaringen van goed tot slecht.
Bluetooth kan perfect werken, totdat je een software-update doet, of slecht werken totdat je een software updat doet (van bijv. de navigatie).
Soms merk je dat de Bleutooth niet meer werkt, maar het komt ook heel vaak voor dat "opeens" er geen verbinding meer is, en als je mazzel hebt, meld je Bleutooth headset dat, maar het kan ook zo zijn dat je er niets van merkt anders dan het heel stil blijft, en je (bijv.) dus geen aanwijzingen meer doorkrijgt van de navigatie.
Ik vertaal dat als de "nukken" van Bluetooth.
Als je daar geen problemen mee hebt, is Bleutooth een prima oplossing.
Maar als je werk of (wellicht) je leven daarvan afhankelijk is, is Bleutooth vooralsnog geen betrouwbare oplossing.
Vandaar dat "broodrijders", de professionals op motoren, vooralsnog alleen bedrade systemen gebruiken.
Ikzelf gebruik altijd een combinatie van bedraad en bluetooth.
Op een mogelijke draadbreuk na, werkt een bedraad systeem altijd.
Bluetooth is van ver gekomen, en het langdurig gebruik en standby tijden e.d. zijn geen echte uitzonderingen meer.
Maar Bluetooth wordt wel geplaagd, nog steeds, door compatibiliteit;
Zoals het "plotseling" verliezen van de "pairing" waardoor de verbinding(en) verbroken worden, het niet juist kunnen werken met bepaalde merken apparatuur onderling, uitwisselbaarheid tussen merken (bijv. budy-naar-budy communicatie) of versies, enzovoort.
Bluetooth is niet zaligmakend maar wel heel handig, als het werkt.
Maar als het niet werkt en er problemen zijn, ben je soms wel aan de beurt.
Dan is bijvoorbeeld heel belangrijk de procedure welk apparaat aangezet wordt en welk apparaat daarna etc, wie als 1e aangemeld is op een apparaat, etc, etc.
Want de (bluetooth) compatibiliteit is niet alleen de "verantwoording" van de headset, maar ook de navigatie-set zelf.
En aangezien Bluetooth een "open" standaard is, zijn er wisselende ervaringen van goed tot slecht.
Bluetooth kan perfect werken, totdat je een software-update doet, of slecht werken totdat je een software updat doet (van bijv. de navigatie).
Soms merk je dat de Bleutooth niet meer werkt, maar het komt ook heel vaak voor dat "opeens" er geen verbinding meer is, en als je mazzel hebt, meld je Bleutooth headset dat, maar het kan ook zo zijn dat je er niets van merkt anders dan het heel stil blijft, en je (bijv.) dus geen aanwijzingen meer doorkrijgt van de navigatie.
Ik vertaal dat als de "nukken" van Bluetooth.
Als je daar geen problemen mee hebt, is Bleutooth een prima oplossing.
Maar als je werk of (wellicht) je leven daarvan afhankelijk is, is Bleutooth vooralsnog geen betrouwbare oplossing.
Vandaar dat "broodrijders", de professionals op motoren, vooralsnog alleen bedrade systemen gebruiken.
Ikzelf gebruik altijd een combinatie van bedraad en bluetooth.
- speek
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Re: Bluetooth of aan een draad
Om de reden die hierboven worden weergegeven hanteer ik al jarenlang en overal (huis, hobby, werk, motor):
als het kan: verbinden met een draad (doet ut altijd).
als een draadverbinding niet kan of heel erg onhandig is, dan in vredesnaam maar draadloos.
als het kan: verbinden met een draad (doet ut altijd).
als een draadverbinding niet kan of heel erg onhandig is, dan in vredesnaam maar draadloos.
It's never too late to have a happy childhood.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Bluetooth of aan een draad
Zolang ik nog (te)veel berichten lees/hoor over Bluetooth problematiek, pairing, etc. etc. voor mij voorlopig ook een bedraad systeem en dan wel helemaal foolproof: zowel navigatie naar intercom en intercom naar helm(en) 'hard-wired'!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Bluetooth of aan een draad
heb kortgeleden een complete Autocom set ingebouwd, nu zit alles aan elkaar: gps, iPod, intercom, portofoon, alleen mijn mobiel is via bluetooth verbonden met de centrale unit, de rest is dus bedraad, geef mij maar een draad dan kan ik tenminste zoeken als iets niet werkt, heb je dat opgelost dan doet het systeem het altijd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- peijsj
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
- Type: R1100RT
- Locatie: Asten Heusden
Re: Bluetooth of aan een draad
Ik gebruik sinds een paar jaar een Camos 500 (verbonden met een ZUMO 660). Geweldig apparaat en laat me nooit in de steek. Ik begrijp de opmerkingen over de betrouwbaarheid van bedraadde systemen maar heb hier geen ervaring mee. De Camos gaat meer dan een dag mee voordat hij moet worden bijgeladen.
Groet
Jan
Groet
Jan
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Bluetooth of aan een draad
Is ook mijn ervaring met Bluetooth: werkt goed, batterijen gaan lang mee. Maar af en toe problemen met pairen.
Ik ben er erg tevreden over, en het is een stuk comfortabeler dan zo'n (inderdaad betrouwbare) draad naar je helm.
TIp: schrijf de pair-procedure op en neem hem mee op de motor. (of neem al je handboeken mee)
Hans
Ik ben er erg tevreden over, en het is een stuk comfortabeler dan zo'n (inderdaad betrouwbare) draad naar je helm.
TIp: schrijf de pair-procedure op en neem hem mee op de motor. (of neem al je handboeken mee)
Hans
Re: Bluetooth of aan een draad
Nog een paar andere tips:
Zet een Bleutooth apparaat eens een keer uit, even wachten, en dan weer aan, om te ervaren of het zich weer automatisch verbind met de "gepairde" apparaten.
Doe dat niet alleen met je headset, maar ook je (evt.) GSM en je navigatie. Dus gewoon "plotseling" uitzetten.
Naast het uitzetten, loop ook eens een wat grotere afstand weg van de apparaten onderling.
(denk hierbij aan de situatie waar je bijv. met je headset op, net even brandstof getankt hebt, en naar binnen loopt om te gaan betalen, dan is soms de afstand groter dan 10 meter, het bereik van standaard Bleutooth). Doe eens hetzelfde met je GSM versus navigatie, dus onderlinge afstand vergroten.
Van bovenstaande situaties observeren wat je zoal bemerkt en wat je moet doen om zo'n situatie te herstellen.
Het is mijn ervaring dat je als 1e altijd je navigatie aan zet, dan je headset en dan je GSM. Bij je GSM zal Bleutooth mode meestal ingeschakeld zijn, en soms is het verstandiger om deze pas als laatste in te schakelen.
Als je om 1 of andere redenen de navigatie <-> headset verbinding verliest, is het soms verstandig om weer die GSM Bluetooth op je telefoon uit te schakelen.
Dan je headset uit en weer aan, zien/bemerken dat de headset is aangemeld, en pas dan de Bleutooth van je GSM weer inschakelen.
En oh ja, als je de software van enig apparaat update (Navigatie, GSM of headset), alle pairings wissen en nieuwe pairings doen.
De zin, of onzin, van het bovenstaande?
Binnen Bluetooth zijn er zaken zoals HandsFree protocol, Headset protocol, session-keys e.d. die soms een beetje in de knoop zitten, al dan niet met elkaar.
Door bovenstaande situaties te simuleren vanuit het comfort van je stoel, ben je hopelijk voorbereid op een dergelijke situatie onderweg, en vooral belangrijk, hoe je die moet oplossen.
Zet een Bleutooth apparaat eens een keer uit, even wachten, en dan weer aan, om te ervaren of het zich weer automatisch verbind met de "gepairde" apparaten.
Doe dat niet alleen met je headset, maar ook je (evt.) GSM en je navigatie. Dus gewoon "plotseling" uitzetten.
Naast het uitzetten, loop ook eens een wat grotere afstand weg van de apparaten onderling.
(denk hierbij aan de situatie waar je bijv. met je headset op, net even brandstof getankt hebt, en naar binnen loopt om te gaan betalen, dan is soms de afstand groter dan 10 meter, het bereik van standaard Bleutooth). Doe eens hetzelfde met je GSM versus navigatie, dus onderlinge afstand vergroten.
Van bovenstaande situaties observeren wat je zoal bemerkt en wat je moet doen om zo'n situatie te herstellen.
Het is mijn ervaring dat je als 1e altijd je navigatie aan zet, dan je headset en dan je GSM. Bij je GSM zal Bleutooth mode meestal ingeschakeld zijn, en soms is het verstandiger om deze pas als laatste in te schakelen.
Als je om 1 of andere redenen de navigatie <-> headset verbinding verliest, is het soms verstandig om weer die GSM Bluetooth op je telefoon uit te schakelen.
Dan je headset uit en weer aan, zien/bemerken dat de headset is aangemeld, en pas dan de Bleutooth van je GSM weer inschakelen.
En oh ja, als je de software van enig apparaat update (Navigatie, GSM of headset), alle pairings wissen en nieuwe pairings doen.
De zin, of onzin, van het bovenstaande?
Binnen Bluetooth zijn er zaken zoals HandsFree protocol, Headset protocol, session-keys e.d. die soms een beetje in de knoop zitten, al dan niet met elkaar.
Door bovenstaande situaties te simuleren vanuit het comfort van je stoel, ben je hopelijk voorbereid op een dergelijke situatie onderweg, en vooral belangrijk, hoe je die moet oplossen.
Re: Bluetooth of aan een draad
Als enorme twijfelaar heb ik ook lang nagedacht over wat ik moest . Uiteindelijk heb ik het systeem van Chinavision (al eerder naar verwezen) aangeschaft.
De voordelen (in mijn geval):
-Makkelijke communicatie met duo-passagier
-Betaalbaar
-Bluetooth met iPhone (inclusief muziek/TOMTOM/telefoon) gaat automatisch en werkt altijd
-Muziek is stereo
-Batterij gaat behoorlijk lang mee (1x per dag opladen is ruim voldoende tenzij je in 1 ruk naar Italie rijdt).
Ik ben tevreden (tot nog toe).
Groeten,
P@
De voordelen (in mijn geval):
-Makkelijke communicatie met duo-passagier
-Betaalbaar
-Bluetooth met iPhone (inclusief muziek/TOMTOM/telefoon) gaat automatisch en werkt altijd
-Muziek is stereo
-Batterij gaat behoorlijk lang mee (1x per dag opladen is ruim voldoende tenzij je in 1 ruk naar Italie rijdt).
Ik ben tevreden (tot nog toe).
Groeten,
P@
- rienrt
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 25 apr 2010, 20:45
- Type: R1200RT
- Bijz: alle pakketten
- Land: ned
- Woonplaats of omgeving: Alphen ad rijn
Re: Bluetooth of aan een draad
Hoi Rob,
ik wil je mijn ervaring niet onthouden. Ik had een scala rider duo, om met mijn duo te kunnen praten en de zumo 660 te kunnen horen.
Spul door Waypoint laten inbouwen, keurig netjes. Echter, regelmatig problemen met de communicatie en de energie.
Nadeel is dat je telkens moet wachten met praten tot de zumo klaar is met info. het moment van vrijgeven voor spreken hoor je niet, dus
regelmatig zit je te praten zonder dat je duo je hoort. Onze Scala deed het dan een uurtje of 4 op een batterijlading.
Ik heb het weer laten uitbouwen en ben weer terug op de autocom die ik nog had liggen. Een verademing en zoals de anderen al aangaven, probleemloos.
Als je niet met een duo rijdt kan het goed werken. Het rijden zonder de draad was op zich wel prettig.
Succes met je keuze.
Gr. RienRT
ik wil je mijn ervaring niet onthouden. Ik had een scala rider duo, om met mijn duo te kunnen praten en de zumo 660 te kunnen horen.
Spul door Waypoint laten inbouwen, keurig netjes. Echter, regelmatig problemen met de communicatie en de energie.
Nadeel is dat je telkens moet wachten met praten tot de zumo klaar is met info. het moment van vrijgeven voor spreken hoor je niet, dus
regelmatig zit je te praten zonder dat je duo je hoort. Onze Scala deed het dan een uurtje of 4 op een batterijlading.
Ik heb het weer laten uitbouwen en ben weer terug op de autocom die ik nog had liggen. Een verademing en zoals de anderen al aangaven, probleemloos.
Als je niet met een duo rijdt kan het goed werken. Het rijden zonder de draad was op zich wel prettig.
Succes met je keuze.
Gr. RienRT
Re: Bluetooth of aan een draad
Ik heb al jaren een scala solo en een zumo 660 en heb nergens problemen mee ook niet met pairen.
Opladen : om de 20 uur
Dus Bleutooth
Opladen : om de 20 uur
Dus Bleutooth
Re: Bluetooth of aan een draad
Heb al jaren een aantal Bluetooth headsets (w.o. Schuberth SRC) en Garmin 2820, met weinig problemen.
Maar met de Zumo 660 & BMW Navigator IV af-en-aan problemen.
Maar met de Zumo 660 & BMW Navigator IV af-en-aan problemen.
- Ares
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
- Locatie: Westerbork
Bluetooth of aan een draad
Ik gebruik naar volle tevredenheid de BT van de Navigator IV
- mhovens
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Contacteer:
Re: Bluetooth of aan een draad
Met als zoveel dingen is de wereld inderdaad niet zwart wit. Als je vooral zekerheid wil dan geeft een bedraad systeem meer zekerheid. Wil je gebruiksgemak ga je, denk ik, voor bluetooth. ik heb eerst met een bedraad systeem gereden. Persoonlijk vond ik de complexiteit nogal hoog. Het intercom systeem heeft een kabel voor de spanning, navigatie, headset. Ik had daarnaast nog een portofoon aangesloten (extra audio- en spanningskabel. Dat zijn een heleboel kabels die voor een deel prima in het radiovak van de dame paste muv portofoon die in de tanktas moest. Maar afstappen en dan je headset afkoppelen vond ik zelf erg lastig. Nu heb ik het chinavasion headset en die is gepaard met is met mijn navigatie en de telefoon. De enige draden gaan naar het navigatie systeem. Ik zelf ga het bedraad systeem niet meer gebruiken, eventuele problemen met pairing (nog niet gehad trouwens) neem ik voor lief.
Re: Bluetooth of aan een draad
Klopt, het is een oneindige reeks aan verschillende tinten grijs.
Oftewel meerdere oplossingen zijn mogelijk, met elk zo z'n voor- en nadelen.
Wat ik probeerde aan te geven is dat Bluetooth soms wat problemen kent, en je er goed aan doet teen en tander goed uit te testen, en eventuele mogelijke situaties en scenario's na te bootsen, opdat je weet wat je moet doen als je onderweg zo'n probleem tegenkomt.
Want niets is vervelender dan dat je op de motor opeens een storing daarin krijgt, dat komt altijd op een ongelegen moment, met Meneer Murphy op de passagiersplek zittende.....
Het afkoppelen van een bedraad systeem kán heel eenvoudig door middel van een zogenoemde veiligheidsconnector, ook wel break-connector genaamd.
Met 6 polen is het voldoende om speakers (eventueel zelfs stereo), spreeksleutel en microfoon te verbinden;
Oftewel meerdere oplossingen zijn mogelijk, met elk zo z'n voor- en nadelen.
Wat ik probeerde aan te geven is dat Bluetooth soms wat problemen kent, en je er goed aan doet teen en tander goed uit te testen, en eventuele mogelijke situaties en scenario's na te bootsen, opdat je weet wat je moet doen als je onderweg zo'n probleem tegenkomt.
Want niets is vervelender dan dat je op de motor opeens een storing daarin krijgt, dat komt altijd op een ongelegen moment, met Meneer Murphy op de passagiersplek zittende.....
Het afkoppelen van een bedraad systeem kán heel eenvoudig door middel van een zogenoemde veiligheidsconnector, ook wel break-connector genaamd.
Met 6 polen is het voldoende om speakers (eventueel zelfs stereo), spreeksleutel en microfoon te verbinden;
- mhovens
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Contacteer:
Re: Bluetooth of aan een draad
Ik ken ze maar eerlijk gezegd was ik klaar met improviseren. Voor mij was de bluetooth een verademing en het werkte gelijk. Het zelfde had ik met navigatie. Ik gebruikte een autonavigatie in een waterdichte hoes. Het werkt en de nukken kan ik mee omgaan, maar uiteindelijk heeft het gebruiksgemak (ik ben lui van aard )van de garmin het gewonnen en heb ik alsnog een zumo 660 aangeschaft.
Groetjes,
Marcel
Groetjes,
Marcel
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Bluetooth of aan een draad
Hallo Rob,
Zo, dat waren nog eens reacties . . . Kom je er nog uit?
Gefeliciteerd met je . Laat je em nog eens zien in SHOWEN DIE R1150RT?
Jos
Zo, dat waren nog eens reacties . . . Kom je er nog uit?
Gefeliciteerd met je . Laat je em nog eens zien in SHOWEN DIE R1150RT?
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- RobNIJ
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen/NL
Re: Bluetooth of aan een draad
Ik weet nog niet wat de beste oplossing is. Misschien dat ik op de beurs meer zekerheid krijg? Of dat ik het dan helemaal niet meer weet.
Mijn nieuwe brommer krijg ik donderdag pas.
Rob
Mijn nieuwe brommer krijg ik donderdag pas.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
- Ralph Romein
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Bluetooth of aan een draad
Ik heb Autocom en gebruik het dagelijks met veel plezier. Zelf denk ik dat de meeste mensen opzien tegen het installeren van de autocom met de draden. Maar als het zit werkt het mijn inziens beter dan BT. Meer mogelijkheden met diverse aparaten koppelen en het systeem hapert nooit!
De draad aan de helm lijkt ook een ding te zijn, maar laten we eerlijk zijn: ik hoef mijn helm nooit op te laten.
Succe6 met je besluit.
De draad aan de helm lijkt ook een ding te zijn, maar laten we eerlijk zijn: ik hoef mijn helm nooit op te laten.
Succe6 met je besluit.
Mvg, Ralph Romein
- it's Micky
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:27
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: brand new 2015
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Diemen
Re: Bluetooth of aan een draad
Mannuh,
ben ook in het bezit van een autocom L1, met bleutooth uitbreiding en dat werkt niet echt met de zumo 660.
Nu wil ik dat wel met dat mooie draadje aansluiten maar de specialist vertelde mij dat wanneer je de zumo en de autocom via de accu voedt het niet mogelijk is deze met elkaar te verbinden omdat de één de ander dan opblaast??? wel met een converter of zo moet dit lukken. Iemand ervaring of gewoon opblazen die handel.........
mzzl,
mick
ben ook in het bezit van een autocom L1, met bleutooth uitbreiding en dat werkt niet echt met de zumo 660.
Nu wil ik dat wel met dat mooie draadje aansluiten maar de specialist vertelde mij dat wanneer je de zumo en de autocom via de accu voedt het niet mogelijk is deze met elkaar te verbinden omdat de één de ander dan opblaast??? wel met een converter of zo moet dit lukken. Iemand ervaring of gewoon opblazen die handel.........
mzzl,
mick
Only the strongest wil stay!
Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Bluetooth of aan een draad
Er is zoiets als een aardlus isolator nodig (tenminste, dat was zo bij de oudere Garmin Streetpilots). Als je de speciale kabel van Autocom gebruikt, zal die daar waarschijnlijk al in zitten. Voor de zekerheid zou je het aan de jongens van Waypoint moeten vragen (Notter, Moordrecht, Vessem of Leek), of via het GPS forum http://forum.gps.nl.it's Micky schreef:Nu wil ik dat wel met dat mooie draadje aansluiten maar de specialist vertelde mij dat wanneer je de zumo en de autocom via de accu voedt het niet mogelijk is deze met elkaar te verbinden omdat de één de ander dan opblaast???
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s