Welke banden heb jij onder je R1200RT

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Maarten de Vries
Berichten: 261
Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
Type: R1200RT
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Locatie: Naarden
Contacteer:

Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Beste Forum lezers,

- Welke banden heb jij onder je R1200RT?
- Hoe bevallen ze.
- Hoeveel kilometer gaan ze mee.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groet,

Maarten
Gebruikersavatar
speek
Berichten: 155
Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door speek »

Metzler Roadtec Z6.
Zaten er op bij aflevering.
Km stand nu 16.500 km.
Zijn aan vervanging toe.
Voor bijna kaal middenop.
Overmorgen komt er Dunlop Roadsmart op.
It's never too late to have a happy childhood.
Gebruikersavatar
Maarten de Vries
Berichten: 261
Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
Type: R1200RT
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Locatie: Naarden
Contacteer:

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

speek schreef:Metzler Roadtec Z6.
Zaten er op bij aflevering.
Km stand nu 16.5000km.
Zijn aan vervanging toe.
Voor bijna kaal middenop.
Overmorgen komt er Dunlop Roadsmart op.
Even gegoogled op Dunlop Roadsmart http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/9741392
Daar staan positieve reactie.

Gr Maarten
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Michelin Pilot Road II, gaan ongeveer 20000km mee en dat is net iets minder als wat ik jaarlijks heb gereden. Nooit anders dan MPR II er onder gehad. :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 505
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Metzler Roadtec Z6. Gaan ongeveer 8000km mee (rijden wel vnl in FR en ES waar de asfalt laag grof is).

Iemand al ervaring met de Z8?
Jan R1200RT

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Volgens mij zijn er (over banden) al meedere draadjes op dit forum te vinden...... ;)

Mijn fiets was nieuw geleverd met Dunlop.
Waren niet slecht, maar wel vrij snel versleten (nog geen 10.000 km).

Ik heb er nu net mijn tweede set PR2 op liggen.
Deze zijn duidelijk beter!
Voorband ± 19.000 km, achterband ± 17.000 km (hoofdzakelijk toeren, duo-gebruik).
Bevallen zeer goed, dus ben ik erbij gebleven.
Ik wil eerst meer praktijk ervaringen over de PR3 horen / zien voordat ik daar (eventueel) op over ga.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Jan R1200RT schreef:Volgens mij zijn er (over banden) al meedere draadjes op dit forum te vinden...... ;)

Mijn fiets was nieuw geleverd met Dunlop.
Waren niet slecht, maar wel vrij snel versleten (nog geen 10.000 km).

Ik heb er nu net mijn tweede set PR2 op liggen.
Deze zijn duidelijk beter!
Voorband ± 19.000 km, achterband ± 17.000 km (hoofdzakelijk toeren, duo-gebruik).
Bevallen zeer goed, dus ben ik erbij gebleven.
Ik wil eerst meer praktijk ervaringen over de PR3 horen / zien voordat ik daar (eventueel) op over ga.
Precies, RT was standaard geleverd met Dunlops - reden op zich prima, maar toch over op Michelin PR2, voornamelijk vanwege de nat weer eigenschappen.
PR2's gaan bij mij ongeveer 16-17.000 mee. Net weer een nieuwe set gekregen.

Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 27 mei 2011, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door aartjw »

Ik kreeg mijn motoRT met vrijwel nieuwe Conti Road Attacks.
Beetje vreemd 8-) dacht ik nog, maar ze rijden heerlijk en bieden massa's grip, vrijwel meteen vanaf start. Ik heb nog geen idee hoe lang ze meegaan, het rubber is naar mijn mening nl. wat zachter dan ik gewend ben van de Bridgestones die ik op mijn vorige motoRT had.
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Van conti road attack overgestapt naar de Michelin Pilot road 2 in de juiste load-index voor BMW. Bevalt prima tot nu toe! Voorband nu 7000km erop en is nu half versleten,achterband zo'n 2000km en ik rijdt hem bijna rond.Slijt mooi af,alleen iets of wat cupping aan de zijkanten te zien.Dit voorkom je niet omdat ik flink accelereer uit de bochten,de koordlagen krijgen het flink te verduren dus. De conti begon te scheuren in de hoofdgroeven na flink sturen,de Michelin houdt zich VEEL! beter. IK zeg: een regelrechte aanrader.
Mvg, Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
Blue Pugilist
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2008, 14:10
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Julianadorp

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Blue Pugilist »

Mijn RT werd geleverd met Metzeler Z6. 2 sets versleten. Ben nu over op Bridgestone BT 23 GT en er zeer tevreden over.....
Lets roll
Donic

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Donic »

aartjw schreef:Ik kreeg mijn motoRT met vrijwel nieuwe Conti Road Attacks.
Beetje vreemd 8-) dacht ik nog, maar ze rijden heerlijk en bieden massa's grip, vrijwel meteen vanaf start. Ik heb nog geen idee hoe lang ze meegaan, het rubber is naar mijn mening nl. wat zachter dan ik gewend ben van de Bridgestones die ik op mijn vorige motoRT had.
Gebruikersavatar
hansuitolst
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2010, 20:02
Type: R1200RT
Bijz: Exclusive
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Olst

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door hansuitolst »

Motor werd geleverd met een BT023 GT (nieuw) voor en een BT021 achter. De achterband is nu op en deze wordt morgen vervangen door een BT023 GT. In het verleden slechte ervaring met BT021 gehad (op Pan European) en overgestapt naar Metzeler Z6. Nu op de RT maar eens proberen hoe een BT023 GT rijdt en wat de levensduur is. De voorband ziet er na 7000 km nog goed uit.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
Gebruikersavatar
Maarten de Vries
Berichten: 261
Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
Type: R1200RT
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Locatie: Naarden
Contacteer:

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Vandaag heb ik eens gekeken welke banden ik zelf onder mijn RT heb liggen af fabriek. Tot nu toe was ik alleen maar aan het nadenken over mijn volgende set banden.

Blijken het Continentals typy Contiroadattack te zijn. Op zig bevallen ze eigelijk wel al spreekt het merk mij helemaal niet aan. Hoe lang ze mee gaan uit eindelijk weet ik nog niet. Maar als ze ik ze ga vervangen zal ik Jullie berichten.

Groetjes Maarten de Vries
Toine

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Toine »

Ik heb op mijn RT ook Metzeler Z6 liggen, staan er nu 4500km op.

Heb de indruk dat de band tamelijk wat tijd nodig heeft om op te warmen, maar eens dat gebeurd is geeft hij voldoende grip. Ook op nat wegdek ben ik tevreden, maar de Michelin PR2 die op mijn Deauville stonden gaven me toch een prettiger gevoel.


Na mijn ritje naar de Eifel is het vertrouwen toch effe zoek geweest in de Z6. Bij het uitrijden van een dorpje (max 50km/u) is in een haakske bocht het voorwiel onderuit gegleden, het was droog en de banden waren goed warm gereden. Gelukkig nam de band meteen terug grip, zodat een val kon voorkomen worden.
Was met duo op pad en bagage, maar de brandstoftank was zo goed als vol, dus ik acht de kans klein dat er onvoldoende gewicht op het voorwiel lag en de band daarom zijn grip zou verloren hebben. Ben daarna gaan kijken naar de bewuste bocht en heb er nergens een oliespoor, oneffenheid of enig ander kunnen opmerken wat de schuiver zou kunnen veroorzaakt hebben.

Na een paar kilometers rustig aan doen toch het vertrouwen teruggevonden en er nog een leuke rit van gemaakt.

Het volgende setje banden wordt wellicht terug de PR2, of misschien de nieuwere PR3
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 505
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Na mijn ritje naar de Eifel is het vertrouwen toch effe zoek geweest in de Z6. Bij het uitrijden van een dorpje (max 50km/u) is in een haakske bocht het voorwiel onderuit gegleden,
Is mij al 2 keer overkomen met Z6. Eén keer met de MG Norge en één keer met de 1200RT. Dus aan de motor ligt het niet (de piloot?). Kan je reactie goed begrijpen want je schrikt je rot. Wel terug onmiddellijk grip maar niet goed voor men hart. Denk er dus sterk over om over te schakelen naar PR3. Ondertussen wel 4 sets Z6'en versleten.
Tour-ist

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Tour-ist »

Afgelopen zaterdag de VRO-1 training in Lelystad gevolgd. De MPR3's hebben zich werkelijk voorbeeldig gedragen. En de gehele dag ging het er niet zachtzinnig aan toe. Zelfs tijdens de noodstop op los zand(!) met ongeveer 80 km/u gaven de banden geen krimp! Mede dankzij het ABS natuurlijk. Ook bij het laatste onderdeel bochten maken (45 km lang) totaal geen last van gripverlies gehad. Toch was na afloop duidelijk te zien dat de motor wel errug scheef had gelegen.. :-) Werkelijk een superband. Ben erg blij dat ik de 1200 op de MPR's heb laten leveren...
KaleFietsbel

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door KaleFietsbel »

Ik ben blij om dat te lezen, aankomende dinsdag worden er PR3's onder de mijne gelegd :)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Is er al iemand die zowel MPR2 en 3 heeft gereden en iets kan roepen over het verschil?
Hans
Gebruikersavatar
janc'borg
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2009, 16:12
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Culemborg
Locatie: Culemborg

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door janc'borg »

HansD schreef:Is er al iemand die zowel MPR2 en 3 heeft gereden en iets kan roepen over het verschil?
Hans
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 0#19788220
Een ervaringsdeskundige (Roloo) ff doorscrollen naar maandag 23 mei.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

janc'borg schreef:
HansD schreef:Is er al iemand die zowel MPR2 en 3 heeft gereden en iets kan roepen over het verschil?
Hans
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 0#19788220
Een ervaringsdeskundige (Roloo) ff doorscrollen naar maandag 23 mei.
Jan,
Bedankt, duidelijk verhaal: MPR3 zijn platter, sturen daardoor iets minder met name bij "omgooien" en deze meneer heeft last van cuppende achterband rechts.
Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 08 jun 2011, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janc'borg
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2009, 16:12
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Culemborg
Locatie: Culemborg

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door janc'borg »

HansD schreef:
janc'borg schreef:
HansD schreef:Is er al iemand die zowel MPR2 en 3 heeft gereden en iets kan roepen over het verschil?
Hans
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 0#19788220
Een ervaringsdeskundige (Roloo) ff doorscrollen naar maandag 23 mei.
Jan,
Bedankt, duidelijk verhaal: MPR3 zijn platter, sturen daardoor iets minder met name bij "omgooien" en deze meneer heeft last van cuppende voorband rechts.
Hans
De achterband heeft last van cuppen.
Zaterdag komt er bij mijn 1150rt een nieuw voorband op en ik ga voor de mp2.
Jan R1200RT

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Tja, dat risico op cuppen bij de MPR3 was iets waar ik ook zo mijn gedachten over had.
Het lijkt logisch gezien de vele kleine blokjes in de band die ontstaan door al die sneetjes.
Ook bij de zaak waar ik mijn banden haal dacht men er zo over.
Daar kijkt men de kat ook eerst eens uit de boom voordat men ze gaat adviseren.
Toine

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Toine »

aantzeetje schreef:
Na mijn ritje naar de Eifel is het vertrouwen toch effe zoek geweest in de Z6. Bij het uitrijden van een dorpje (max 50km/u) is in een haakske bocht het voorwiel onderuit gegleden,
Is mij al 2 keer overkomen met Z6. Eén keer met de MG Norge en één keer met de 1200RT. Dus aan de motor ligt het niet (de piloot?). Kan je reactie goed begrijpen want je schrikt je rot. Wel terug onmiddellijk grip maar niet goed voor men hart. Denk er dus sterk over om over te schakelen naar PR3. Ondertussen wel 4 sets Z6'en versleten.
Ben "blij" te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem, dan weet ik tenminste dat ik niet de enige ben die hiermee geconfronteerd is geweest. Ik ben blij dat ik met deze set de zomer in kan, maar denk dat ik voor de winter toch nog de Michelin's laat leggen.
Als je de winter door rijdt, doe je dat best met banden waar je 100% op kan vertrouwen vind ik.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Heb de BT023GT op mijn -1200- . Voor gaat ± 12000km mee en achter 24000km. De voorband had ik dus al een keer vervangen en binnenkort gaat er weer een hele nieuwe set op. BT bevalt mij goed ook al is de slijtage aan de voorzijde wel lasig. Zo rond de 12000km zie je dat het loopvlak minder snel slijt dat het zachtere rubber ernaast. Er ontstaat een soort heuveltje.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Eerste montage op de R1200RT was Metzeler Z6.
Na 16.000km voor en achter vervangen. Draak van een band.
Ten eerste maken ze veel geluid (zingen). Dacht dat er ergens een stuk plastik tegenaan schuurde en heb alle delen nagelopen en vastgedraaid, stukje rubber er tussen en noem maar op totdat ik er achter kwam dat de banden hiervan de oorzaak waren. Gaat op een bepaald moment ook weer vanzelf weg als de band begint te slijten. Bij mij was dat ook ronde de 10K Km.
Na ca. 10.000 km voortdurend geworsteld om het "knikken" in bochten tegen te gaan.
Doordat ik onderweg was geen gelegenheid gevonden heb om nieuwe er op te zetten moest ik het daarmee doen. De biceps-training gratis inbegrepen :lol: .
Thuis de Bridgestone BT23 GT-versie gemonteerd. Een complete verademing en ook nu nog na dik 10.000 km er alweer mee gereden te hebben.
Blijft mooi neutraal sturen zonder die nare knikneigingen. Gaan nog wel een kilometertje of 6.000 mee zo te zien.

Vraag me alleen af of het wel noodzakelijk is om de GT-versie te gebruiken als je voornamelijk alleen rijdt met enige bagage.
Waarom ik dat denk is omdat het karkas sterker (in mijn gedachten dus óók stugger/harder) gemaakt is om meer draagvermogen aan te kunnen.
Dat (stugger of harder) vervolgens beïnvloedt het rijcomfort.
Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
Inspector Gadget

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En op mijn R1200RT zaten ook reeds Metzlers.
De expert waarschuwde mij expliciet voor het feit dat er middenop de band geen groeven of profiel e.d. zat, waardoor rijden onder nattere condities een uitdaging zou kunnen gaan worden.

Aangezien er 3 mm profiel op zat, dacht ik het in 1e instantie aan te zien, maar uiteindelijk op zijn expertise afgegaan en Michelin Pilot Road 3's laten monteren.

Helaas nog niet kunnen rijden om de band te ervaren.

Maar ik ben blij met het advies van de expert, want het is wel het belangrijk stukje contact met het wegdek wat ik onder alle omstandigheden graag wil behouden.

Plus ik lees veel positieve reacties over de Pilot Road 3 (en de 2 ook, overigens).

Wel heb ik bemerkt dat de juiste bandendruk heel belangrijk is voor mijn beleving.
Zo zaten de Metzler's eronder met 2,4 baar voor en achter, qua druk.

Terwijl ik met mijn R1100RT (met nog steeds Metzlers) hogere bandendruk aanhou.
Maar dat is ook een veel zwaardere motor qua gewicht. ;)
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

2,4 bar achter lijkt me wel een beetje erg weinig !
Dat gaat dweilen... en zeker de Metzelers moeten harder opgepompt worden om fatsoenlijk de bocht om te gaan.

Inderdaad, ook mijn dealer gaf me de raad mee de Metzelers op tijd te vervangen i.v.m. het gevaar dat erg snel het koordmateriaal er door komt.
Voor mij is dat zo wie zo geen punt aangezien 2,5 - 3 mm de ondergrens is. Zeker in de omstandigheden van de laatste weken.
Safety first.
Inspector Gadget

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb niet lang met de Metzlers op de 1200 gereden om nauwkeurig te ervaren hoe goed of slecht deze zijn, en met deze bandendruk.
En een vergelijk met de 1100 gaat m.i. ook helemaal niet op, het is echt een hele andere motor, ook qua weggedrag e.d.

Maar met de Michelin PR3's heeft de expert mij aangeraden;
2,2 voor en 2,5 achter (alleen)
2,5 voor en 2,9 achter (met passagier en/of belading)

(oftewel wat krek in de gebruikershandleiding van de R1200RT staat)

Terwijl ik op mijn 1100 ik 2,5 voor en 2,9 achter aanhield (met Metzlers).
En dat beviel mij wel goed.

Voorlopig hou ik die geadviseerde waardes aan;
en zodra ik weer motor kan gaan rijden zal ik mijn vingertoppen-gevoel laten bepalen welke bandendruk ik prettig(er) ervaar.

En je hebt helemaal gelijk, Safety First. _004
Erik63

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Erik63 »

Ook op mijn RT de Z6. Bevalt mij tot nu toe prima. 2.6 voor en 3.0 achter.
Geven naar mijn idee geen krimp.
Ik hou er een stevige rijstijl op na en ga voor de grip.
Niet zozeer voor levensduur. Als tie het achter meer dan 8000 volhoud, vind ik
het al netjes.
Het naar binnen vallen, merk ik weinig van of ik vind het juist prettig.
rteke

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door rteke »

juist nieuwe banden laten opleggen nl

buba michelin 17 120/70zr pilot road 3 f tl 58w 139€
buba michelin 17 180/55zr pilot road 3 r tl 73w 196€

vorige set waren pilot 2 allebei veranderd na 16000km achterste kon misschien nog 800km aan maar besloten om de 2 te laten veranderen

ondertussen 2300km mee gereden en ik moet zeggen dat ze nog betere grip hebben bij nat weer en volgens mijn mekanieker zou ik om en bij 20.000 km moeten kunnen halen afwachten maar

gewoon tot nu toe zeer tevreden

-1200-

[groet]
Paul cr

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ik heb inmiddels ruim 17 k met de mpr 3's gereden. Achter ziet 'ie er nog prima uit en heeft nog aardig wat mm's profiel. Voor cupt 'ie wel wat en komen de slijtnokken dichtbij het asfalt. Ik zal morgen de mm's ff meten. Het zijn 95% woon-werk kms, relatief rustig gereden dus.
Tis niet met een 1200 gereden maar met een ouwe 850, maar wellicht toch ter indicatie.
Paul cr

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Paul cr »

Herstel: geen ruim 17 maar net 13 k ermee gereden. Achter zit nog 4 mm en voor 2 tot 3 mm (daar waar het meest gecupt is, is nog 2 mm). Dit valt mij trouwens een beetje tegen. Ik had gehoopt met de michelins meer kms te kunnen rijden als met de Metzeler Z6's die ik voorheen reed. Daarmee reed ik gemiddeld 15 k voor en 17 k achter mee. De MPR3's zullen hooguit hetzelfde gaan halen.
michael.verheijen

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door michael.verheijen »

Avon VP2 Extreme AV62 180/55 ZR17 73W is de band welke ik jongsleden onder mijn R1200rt heb laten leggen. Moet zeggen dat deze band in regenachtig weer met nat wegdek zeer goede grip geeft. Hij stuurt scherp en laat je niet voor verassingen komen. :-)
De levenduur kan ik niet bepalen omdat ze er pas 4 weken onder liggen.
Dit wordt wel vervolgd.
Ton1959

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De Avon VP2 Extreme staat omschreven als een raceband dus ik geloof inderdaad dat het met de grip wel goed zal zitten. Misschien dat de levensduur wat minder zal zijn maar je weet nooit.

Ton
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Na 20.000 km is nu de voorband vervangen, van de origineel af fabriek zit er nu ook een Michelin Pilot road 2 op gekomen.
De achterband is bij 15.000 km vervangen omdat er een spijker in zat, maar hij had het dus ook nog een 5000 km kunnen volhouden.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Erteetje

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Erteetje »

Pilot road II. Levensduur kan ik nog niks van zeggen aangezien ze er pas 5000 km onder liggen.
Volgende set wordt naar alle waarschijnlijkheid de PR III. Heb er alle vertrouwen in dat deze ook hun belofte waar maken.

Luc
alex1

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door alex1 »

Ik heb bt 021 onder mijn rt, en die bevallen me erg slecht, glijden met enige regelmaat en geven dus weinig vertrouwen.
Ze liggen er nu ruim 9100 km om en zijn bijna op, zullen dus vermoedelijk door mpr 2 worden vervangen.
Conti Road Attack heb ik onder een andere motor gehad, erg fijne band, maar slijt erg snel, wordt dus duur op die manier.

Alex
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Dat glijden gebeurd dat in de regen of...
alex1

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door alex1 »

Voornamelijk wel, maar bij droog weer ook als het niet te warm is!

Alex
Mulder
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010, 01:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Krimpen a/d IJssel

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Mulder »

Hoi Alex,
Ik had ook de 021 onder mijn -1150- zitten, en bevielen mij erg slecht.
Glijden, constant zoeken, geeft i.d.d geen vertrouwen.
Nu MP 3 eronder zitten, en bevalt veel beter!
Met MP 2 heb ik geen ervaring.

[groet] Jan.
alex1

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door alex1 »

Het setje Michelin Pilotroad 2 is inmiddels besteld, prettig idee zo met het najaar voor de deur!
Ik lees overigens met enige regelmaat over mensen met kilometerstanden over de 15000 met een setje, voor mij nog nooit haalbaar geweest, met 10000 houdt het toch echt op!
Dat was zo met de Thunderace, met de Triumph Tiger en nu dus ook met de RT _001 :idea:
Alex
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Rijstijl en bandenspanning zijn voorname redenen die de kilometrage kunnen bepalen
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Net een nieuwe set Pilot Road 2's erop laten zetten. Goeie timing gezien de komst van de herfst.
Volgens de dealer heeft BMW de Pilot Road 3 nog steeds niet officieel vrij gegeven voor de R1200RT.
Hans
alex1

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door alex1 »

Wat betreft rijstijl en bandenspanning; ik heb de bandenspanning altijd op 2.5 voor en 2.9 achter, nooit anders gehad.De rijstijl is wel enigszins sportief, maar zeker niet " blazen", bij elk stoplicht b.v. laat ik hem rustig rollen en gaat het gas er pas op als de boel flink rolt, stoplichtsprintjes e.d. zal ik mij niet aan wagen, zonde van van alles.
Dat BMW een band moet "vrijgeven" ,zoals vermeld voor de mpr3, heb ik nooit van gehoord, maar dat zegt natuurlijk weinig.
Alex
Gebruikersavatar
hansuitolst
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2010, 20:02
Type: R1200RT
Bijz: Exclusive
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Olst

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door hansuitolst »

De voorband op de R1200RT is momenteel een Bridgestone BT023 GT. Er zijn bijna 17000 kms onder de band doorgerold en met tevredenheid zowel wegligging (bochten en rechtuit) als levensduur. Band nadert nu zijn einde en er gaat weer eenzelfde weer onder.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
BRS07
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door BRS07 »

_004 Met tegenzin anderhalve week geleden de Pilot Road 3 gemonteerd :( . Had al eens de PR 2 geprobeerd maar deze na 1000km eraf gehaald. Bij het insturen duidelijk waarneembaar de overgang van het compound _002 . Ik denk dat ik het laatste setje van de pilot road1 geleverd had gekregen. Hoco-parts kon echt niet meer leveren. Voor mij was het een geweldige band, altijd voorspelbaar.
Maar goed als je na een weekend op Lelystad het rubber kwijt bent moet je nieuw.
Het afgelopen weekend stond gepland om naar Sauerland te gaan en Piet Paulusma was ons niet gunstig gezind. Zal de PR 3 echt beter zijn in de regen? Zal deze band een zeker stuurgedrag geven? Geeft hij stabiliteit op de autobaan met hoge snelheid? Ga je het voelen als je in een bocht over gerepareerde scheuren in het wegdek rijdt? En wat met droog weer?
Allemaal vragen die door het hoofd speelde. Vrijdagmiddag om 16.15 uit Leiden vertrokken met droog weer, maar dat was van korte duur. Al gauw kwam ik in hevige regenbuien terecht. Tot aan de grens was het erg druk en moest ik tussen de files door. Op de autobaan kon ik lekker doorrijden en voelde het erg goed aan. Zelfs op hogere snelheid en met veel water geen enkele verkeerde reactie. Na Meschede nog 35 km binnendoor, en ook hier erg veel water op de weg. Maar ook op de binnen wegen heel betrouwbaar stuurgedrag. Zelfs over de zebrastrepen, en hier mag je toch verwachten dat hij een stapje opzij zet, dus niet. Om 19.45 arriveerde ik bij het hotel en was erg in me nopjes met deze banden _004 .
Zaterdag hebben we een rondrit van 455 km gemaakt met redelijk droog weer. Wel veel afwisseling van droog en nat wekdek, en ook al de nodige bladeren en vuil op de weg, maar ook daar kon ik behoorlijk hard in de remmen voordat ABS ingreep. De temperatuur op zondagochtend bij het vertrek was 1,5 graad boven het vriespunt. En weer een heel mooi en zeker stuurgedrag.
Voor mij staat vast dat er niets anders meer onder het RTje komt dan de PR3. Volgens mij heeft Michelin de PR3 al vrij gegeven voor de 1200RT. Groothandel Hoco-parts te Barneveld heeft na het raadplegen van de Michelinlijst mij de PR3 geadviseerd.
[groet] Groetjes Hans.
Kombee

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Kombee »

Ik rij sinds aankoop, net een paar weken geleden, met Dunlop Roadsmart. Ze bevallen me goed qua stuurgedrag, lekker neutraal.
Hoe de levensduur is kan ik nog niet zeggen na 2000 km.
Erik63

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door Erik63 »

BRS07 schreef:_004 Met tegenzin anderhalve week geleden de Pilot Road 3 gemonteerd :( . Had al eens de PR 2 geprobeerd maar deze na 1000km eraf gehaald. Bij het insturen duidelijk waarneembaar de overgang van het compound _002 . Ik denk dat ik het laatste setje van de pilot road1 geleverd had gekregen. Hoco-parts kon echt niet meer leveren. Voor mij was het een geweldige band, altijd voorspelbaar.
Maar goed als je na een weekend op Lelystad het rubber kwijt bent moet je nieuw.
Het afgelopen weekend stond gepland om naar Sauerland te gaan en Piet Paulusma was ons niet gunstig gezind. Zal de PR 3 echt beter zijn in de regen? Zal deze band een zeker stuurgedrag geven? Geeft hij stabiliteit op de autobaan met hoge snelheid? Ga je het voelen als je in een bocht over gerepareerde scheuren in het wegdek rijdt? En wat met droog weer?
Allemaal vragen die door het hoofd speelde. Vrijdagmiddag om 16.15 uit Leiden vertrokken met droog weer, maar dat was van korte duur. Al gauw kwam ik in hevige regenbuien terecht. Tot aan de grens was het erg druk en moest ik tussen de files door. Op de autobaan kon ik lekker doorrijden en voelde het erg goed aan. Zelfs op hogere snelheid en met veel water geen enkele verkeerde reactie. Na Meschede nog 35 km binnendoor, en ook hier erg veel water op de weg. Maar ook op de binnen wegen heel betrouwbaar stuurgedrag. Zelfs over de zebrastrepen, en hier mag je toch verwachten dat hij een stapje opzij zet, dus niet. Om 19.45 arriveerde ik bij het hotel en was erg in me nopjes met deze banden _004 .
Zaterdag hebben we een rondrit van 455 km gemaakt met redelijk droog weer. Wel veel afwisseling van droog en nat wekdek, en ook al de nodige bladeren en vuil op de weg, maar ook daar kon ik behoorlijk hard in de remmen voordat ABS ingreep. De temperatuur op zondagochtend bij het vertrek was 1,5 graad boven het vriespunt. En weer een heel mooi en zeker stuurgedrag.
Voor mij staat vast dat er niets anders meer onder het RTje komt dan de PR3. Volgens mij heeft Michelin de PR3 al vrij gegeven voor de 1200RT. Groothandel Hoco-parts te Barneveld heeft na het raadplegen van de Michelinlijst mij de PR3 geadviseerd.
[groet] Groetjes Hans.
Mooi verslag _004 Kan me hier ook aardig in vinden qua ontspanning op 2 rubbers. Mun Z6 voor, is pas op de helft. Na het lezen van dit verslag, lijkt mij de keus voor de PR3 wel duidelijk. Hopelijk worden de rubbers voor en achter vriendjes voor zo lang het duurt.
Twee verschillende merken ben ik normaal geen voorstander van maar een nog meer dan goede band onnodig vervangen vind ik ook jammer.
RhanRT

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Kombee schreef:Ik rij sinds aankoop, net een paar weken geleden, met Dunlop Roadsmart. Ze bevallen me goed qua stuurgedrag, lekker neutraal.
Hoe de levensduur is kan ik nog niet zeggen na 2000 km.
Levensduur? Tja dat ligt aan de stijl van rijden.
Ook ik had bij de vorige motor Roadsmart er onder, zeer goede band met een geweldige grip.
Maar een geweldige grip houdt ook in dat het slijtageproces hoger ligt, en ja helaas zeker bij mijn rijstijl.
Bij mij kon ik merken dat na 5000 km de banden duidelijk minder werden, het stuurgedrag in bochten werd minder makkelijk controleerbaar.
Daarna heb ik MP1 en MP2 gehad en nu heb ik MP3 er onder zitten, over de MP2 kan ik niet veel vertellen want in een zeer vroeg stadium moesten deze even gerepareerd worden met een prop, niet leuk!
Dus banden vervangen voor de MP3 in juni dit jaar, de MP3 zitten er nu al weer 9000 km op de motor en bevallen goed.
De grip van de Roadsmart was een fractie beter maar de MP3 doet daar niet echt voor onder, t.a.v. het slijtageproces winnen de Mp3 het absoluut en hij blijft keurig betrouwbaar in bochten bij verschillende weersomstandigheden.
Voor mij zeer verrassend dat ik met dit setje banden voor het eerst ver over de 10000 km kan gaan komen!
Is dan mijn rijstiijl anders dan voorheen?, nou echt niet dus!
Voor mij is het duidelijk, de volgende set banden gaat opnieuw de MP3 worden.

groet,
RhanRT
BRS07
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT

Ongelezen bericht door BRS07 »

Aanvulling op het schrijven vier berichten hier boven.

Afgelopen weekend wederom om het politiecircuit te Lelystad gereden. Nu kon ik mooi vergelijken wat de PR3 doet ten opzichte van de oude PR 1.
De themperatuur was wel wat lager maar ook nu was de baan droog. In alle bochten gaf de PR3 geen krimp, en kon ook het linker stepje een lijntje trekken op het asfalt. Zelfs met de omhoog gedraaide preload.
Maar het meeste verschil bemerkte ik met de remproeven op nat wegdek. Met de PR1 kon ik de vorige keer best wel in ABS komen maar nu moest ik daar toch veel meer moeite voor doen.

Dus ja, nog steeds uiterst tevreden over deze twee rubbers. Maar of langer meegaan moet ik nog afwachten. Het zou wel leuk zijn als ik weer vertrek voor een Tour d' Europe met nieuwe bandjes. Deze na veertien dagen en 6000 tot 7000 km, niet gelijk meer hoef weg te gooien. _004
[groet] Hans.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”