Zumo 550 aansluiten

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jasper75

Zumo 550 aansluiten

Ongelezen bericht door jasper75 »

Ik heb een zumo 550 besteld maar zit met de vraag hoe die aan te sluiten?
Ik heb al heel wat gezocht hier op het forum en kom verschillende oplossingen tegen.
Direct op de accu, aan het achterlicht, via zekering kast mbv fuse bypass, radio aansluiting en accessoires aansluiting.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Onder mijn kilometerteller zit een opgerolde kabel die netjes is afgestopt met isolatie tape, is dit de radio aansluiting die ik eventueel kan gebruiken? En wat voor draden komen hieruit als ik die open maak? En welke zou ik dan kunnen gebruiken?
- Is er iets mis met het direct aansluiten op de accu? Er blijft dan continu stroom op staan maar dat is ook zo bij de accessoires aansluitnig. Dit lijkt mij de makkelijkste oplosing.
- De fuse bypass, is dit een vervanger voor een zekering + aansluiting voor de zumo ? (in dit geval) en in welke poort moet deze?

Ik ben niet z'n kenner van electra dus voor mij lijkt me de direct op de accu met een zekering er tussen de veiligste oplossing, ben bang dat als ik draden ga openmaken en bij de zekeringen ga rommelen misschien een hoop schade kan toebrengen en in de electra heb je dan een groot probleem.

Ik hoop op wat goede tips

[groet]
Jasper
Inspector Gadget

Re: Zumo 550 aansluiten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op de R1150RT iets (extra) aansluiten op het achterlicht is sterk af te raden, dan kan je een ABS-storing krijgen.

Antwoord op je vragen:
- Als je het onder de dashboard wilt aansluiten zou je daar een groene draad zien (dat is de geschakelde plus die via het contact loopt) en een bruine draad (massa).
*Altijd* eerst nameten met een universeel-meter voordat je iets aansluit.

- Als je de radioaansluitingskabel wilt gebruiken:
bruin = massa
rood/wit = + (geschakeld)
paars/zwart = + continue
*Altijd* eerst nameten met een universeel-meter voordat je iets aansluit.

- Aansluiten op de accu is ansicht prima, maar dan blijft er constant stroom staan op de houder, die nat kan worden, dus corrosie e.d.
Ikzelf zou nimmer willen adviseren een aansluiting die zo in de "buitenlucht" zit permanent van stroom te voorzien *zonder* dat die op 1 of andere manier geschakeld kan worden.

- Een Fuse Bypass is een meelifter op een bestaande zekeringplaats.
Zo'n Fuse Bypass heeft 2 plekken waar je een zekering in moet zetten;
1 positie voor de bestaande zekering die je er uithaalt om zo'n Fuse Bypass te kunnen plaatsen, en 1 positie voor de 2e aansluiting die je met zo'n Fuse Bypass realiseert.

En zou je deze kunnen plaatsen op zekeringpositie nummer 3 of 4 (permanente spanning) of nummer 8 (geschakelde spanning), volgens mij.
Waarbij ik nummer 8 zou willen adviseren.
*Altijd* eerst nameten met een universeel-meter voordat je iets aansluit.



Ikzelf heb gekozen om de navigatie via de accessoirestekker te laten lopen, dan kan ik zelf bepalen wanneer de navigatie van de boordspanning af moet/gaat.
Maar dat is dan weer het voordeel van de R1100RT, die heeft ook een accessoirestekker op het dashboard. ;)

1 Hele belangrijke tip, voordat ik het vergeet:
*Altijd* eerst nameten met een universeel-meter voordat je iets aansluit.
jasper75

Re: Zumo 550 aansluiten

Ongelezen bericht door jasper75 »

Bedankt voor je duidelijke uitleg _004
Ik heb m'n zumo nog niet in huis maar zodra hij er is kan ik aan de gang.
Wat het meten betreft, het is m'n werk alleen niet in de electronica maar daar kom ik wel uit.
Inspector Gadget

Re: Zumo 550 aansluiten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heel graag gedaan, dat is de kracht van het RT-forum
Vele meningen, vele visies, en vele verschillende ervaringen. ;)

Dit draadje bevat ook nog de nodige plaatjes om je op weg te helpen;
viewtopic.php?f=40&t=3773
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Zumo 550 aansluiten

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

dutchmidiman schreef:1 Hele belangrijke tip, voordat ik het vergeet:
*Altijd* eerst nameten met een universeel-meter voordat je iets aansluit.
een goeie tip _004 , want:
dutchmidiman schreef: - Als je de radioaansluitingskabel wilt gebruiken:
bruin = massa
rood/wit = + (geschakeld)
paars/zwart = + continue
*Altijd* eerst nameten met een universeel-meter voordat je iets aansluit.
bij mijn -1150- zijn de geschakelde en continue kabels precies andersom gekleurd. Dus ik ben blij dat ik nav de tip eerst een multi-meter van mijn baas mee kon krijgen om zelf te meten _004

Vandaag was ik bij de Motoport in Leek, waar ook een winkel van Waypoint is gevestigd. Na een mislukte poging om zelf de zumo660 aan te sluiten ben ik naar de deskundigen gegaan voor bevestiging vd navigatie, en wat blijkt? Motoport heeft als policy de navigatie rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Dit mede op advies van/in overleg met Waypoint Notter.
dutchmidiman schreef:- Aansluiten op de accu is ansicht prima, maar dan blijft er constant stroom staan op de houder, die nat kan worden, dus corrosie e.d.
Ikzelf zou nimmer willen adviseren een aansluiting die zo in de "buitenlucht" zit permanent van stroom te voorzien *zonder* dat die op 1 of andere manier geschakeld kan worden.
Als reden gebruikt men dat de meeste motorrijders het vervelend vinden als de navigatie uit gaat wanneer je de motor van het contact af zet. Dat de Garmin dan komt met de vraag of je echt af wilt sluiten of doorgaan op de batterij, wordt ook als vervelend ervaren (is het argument). Ik weet niet of dat juist is, maar ik wou het hier wel melden. Verdere argumenten: corrosiegevaar is er ook wanneer er geen stroom op staat. En soms komt het voor dat een geschakeld contact onvoldoende spanning kan leveren _001 . Dus.... rechtstreeks op de accu.
Voor diegene die ooit bij Motoport (waar dan ook) zijn/haar navigatie wil laten bevestigen en dat geschakeld op het contact wil hebben zal hier specifiek om moeten vragen :!:
[groet]
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Re: Zumo 550 aansluiten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

JoJothefirst schreef:bij mijn -1150- zijn de geschakelde en continue kabels precies andersom gekleurd. Dus ik ben blij dat ik nav de tip eerst een multi-meter van mijn baas mee kon krijgen om zelf te meten ..
Je hebt gelijk, als ik kijk naar het radiocircuit tekening. _002
Het is alleen zo lang geleden dat ik niet meer weet welke tekening ik gebruikt heb (boeken, CD's, PDF's) om te zien of ik het verkeerd gezien/gelezen heb of dat er een tekening is met een fout. _001

PS: Je kunt het ook vanaf de zekeringskast "aftappen", F3 is continue-spanning en F8 is geschakelde 12 volt.

Ik heb er geen enkele moeite om even op "Nee" te drukken als de navigatie vraagt: "Boordspanning weggevallen, navigatie uitschakelen?" (o.i.d.)
Aansluiten direct op de accu blijf ik geen optie vinden voor zoiets, maar ieder zijn mening natuurlijk.

Het gaat om de oplossing, die is belangrijk(er).
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Zumo 550 aansluiten

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik had op mijn 1150 de voeding van de navigatie en intercom van een aanwezige 12V kabel getapt (het was een ex-politiefiets met een hoop extra draden op de boom).
Als ik het me goed herinner bleef daar wél spannig op staan als je alleen het contact uit zette. Pas als je de sleutel verder draaide naar het stuurslot ging de intercom en navigatie uit. Dus door bij een korte stop de fiets niet op het stuurslot te zetten bleef de communicatie behouden, en kwam ook mijn zumo660 niet met de 'vervelende' vraag _004

Ik moet nog kijken hoe dat op een 1200 werkt, ik heb de zumo nog steeds niet geplaatst :oops:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Zumo 550 aansluiten

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

AGVerheij schreef:Als ik het me goed herinner bleef daar wél spannig op staan als je alleen het contact uit zette.
Klopt, mijn navigatie is nu op de radio aangesloten en idd hetzelfde verhaal: pas op stuurslot gaat de spanning eraf. Dat is trouwens voor de monteurs nog wel een verschil, merkte ik: 'geschakeld' lijkt in vakjargon te betekenen 'van het contact af' en dat deed de radio niet. Maar toen ik zei dat op stuurslot de spanning eraf ging werd erop gereageerd als 'dat is wel heel iets anders'. Het zal mijn onkunde zijn _001 Ik vind het prima zo. Ben dik tevreden.
dutchmidiman schreef:Het is alleen zo lang geleden dat ik niet meer weet welke tekening ik gebruikt heb...(etc)
No harm done. Ik vond het al perfect dat je (slechts enkele malen :lol: :lol: ) tipte om nooit iets klakkeloos aan te nemen zonder zelf te meten en dat heb ik gedaan en zo ben ik erachter gekomen _004
Ik heb ook nog 2 andere motorzaken benaderd om te kijken wat hun oplossing was, en daar deden ze het ook standaard geschakeld. Motoport lijkt dus wel de enige met deze policy. Het is maar even een weet :!:

Vanmiddag zit ik even NIET op het forum want dan ga ik dus de Zumo660 uitproberen Big RT Smile

[groet]
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”