Beantwoording van de gestelde vragen:
Hoog rijden is uiteraard van toepassing op bochten, in en uitvoegen, het berijden van de kwadranten is daar een onderdeel van.
Te beginnen met die van Dutchmidiman;
1
Hoe bepaal je dat het verstandig/gewenst is hoog te rijden?
Dat bepaal je aan de hand van minimaal 3 factoren, de snelheid-de scherpte van de bocht-en is de bocht overhaaks.
Zijn er ook momenten dat je juist niet hoog moet gaan rijden?
Uiteraard, indien de te rijden snelheid dit niet noodzakelijk maakt (je kunt in je eigen rijstrook blijven) of je ziet tegenliggers.
Voor de derde stelling geef jezelf al het antwoord, en verboden is het niet tenzij je een doorgetrokken streep gaat overschrijden.
2
Zijn de technieken nog anders bij het hoogrijden?
Nee de technieken niet, de vaardigheid wel die staat op een hoger plan immers je snelheid kan iets hoger zijn maar wat nog veel belangrijker is de opbouw van naar een hogere snelheid gaan IN jouw bocht staat in directe relatie met hoog opzetten OF; je bocht is overhaaks en je wilt in de helft van jouw bocht jouw ruimte rechts benutten die je NU nog niet kan zien.
(tip: surf eens naar KNMV en zoek naar toepassen rijlijnen)
Anders dan later insturen, waarschijnlijk minder kantelen maar meer sturen met de heupen?
Het eerder opzoeken van de bochtenstraal, kijken waar je naar toe wilt en het meer gebruik van gasgeven voor versnellen/stabiliteit?
Beste DMM volg a.u.b. een VRO want dan ga je de leerstof toepassen, begrijpen, maar meer nog ervaren.
Want je stuurt met jouw knieën, jouw heupen heb je nodig om jouw bovenlichaam in positie te brengen en last but not least, vergeet de stand van je hoofd niet! Zelfs daar stuur je mee, buiten het verstand (ik bedoel dit echt niet lullig), want wist je dat juist het hoofd het zwaarste onderdeel is?
De stand van jouw hoofd is zelfs essentiëel om een bocht in het juiste perspectief te zien qua inschattingen.
3
Stabiliteit in een bocht bereik je door de motor trekkend te houden of de snelheid op te bouwen, al naar gelang van wat je durft en wat jouw kennis en vaardigheden zijn. Niet tijdig opmerken van vuil op het wegdek of te snel een bocht ingaan zijn waarnemingsfouten waarbij je op foute gronden of overschatting motor rijdt, dit mag je jezelf nooit toestaan.
Jouw gevoel zegt jou zeker niet in een bocht te remmen met correcties, helaas een fout gevoel, ook hier mijn advies: volg een VRO want daar leer je jouw rem te gebruiken in een bocht.
HansD:
Je rijdt zelf hoog totdat...
Goed zo en houden zo, je kunt immer ook hoog rijden op jouw weghelft en je geeft dit zelf ook aan.
Het nut ervan en stabieler ligt al besloten in mijn antwoord onder 3 van DMM, immers met een trekkende motor druk je de motor naar het wegdek, ergo: meer grip/stabieler met 1 gevaar, doe je het te enthousiast dan kun je jezelf onderuit trekken maar dan beheers je de motor niet, punt.
PaPinkelman:
Er is niets nieuw aan, althans voor jou en vele anderen niet meer.
Maar helaas hebben velen geen VRO gevolgd, eigenlijk hetzelfde als heel veel automobilisten waarvan de meerderheid geen antislipcursus hebben gevolgd.
BartmeteenB:
Jouw vraag is eigenlijk een beetje off topic, maar ik geef je toch antwoord hier.
Het advies van Kenny is een hele goede, mijn tip is; voor dalend zorg je ervoor dat je voor de bocht in de juiste versnelling zit en je gebruikt geen koppeling!
Voor stijgend mag je wel de koppeling slippend gebruiken maar nog veel beter is de motor licht te laten trekken met een licht slepende achterrem.
Geef stijgend pas weer gas als je de rechtop positie bereikt hebt, teveel mensen hebben zich zelf onderuit getrokken omdat zij geen rekening hielden met een stukje negatieve verkanting op de helft van een stijgende haarspeldbocht.
Voor de rest is het de Stelviopas een magnifieke ervaring die jou naar meer zal laten smaken, ik wens je heel veel plezier.
RhanRT