stuurmof

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
marcel

stuurmof

Ongelezen bericht door marcel »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de stuurmof? Ik ben hiernaar op zoek omdat de winter er weer aankomt en de hele winter door rijd (als het verantwoord is).
Ik hoor het graag welk merk goed is.

Groetjes Marcel
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door HansD »

marcel schreef:Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de stuurmof? Ik ben hiernaar op zoek omdat de winter er weer aankomt en de hele winter door rijd (als het verantwoord is).
Ik hoor het graag welk merk goed is.

Groetjes Marcel
Geen idee, ik rijd ook altijd de hele winter door, maar heb nog nooit een stuurmof nodig gehad.
Heb je niet genoeg aan de handvat verwarming in combinatie met winterhandschoenen?

Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 10 okt 2011, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Berrybeer »

stuurmoffen?....mwah....kweenie.... :D

Afbeelding
RhanRT

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door RhanRT »

Ik heb ze heel lang geleden ooit een keer gehad, stond stom op de motor maar ze waren wel effectief.
In die tijd had je geen handvatverwarming.
Wat ik nog wel weet dat de stuurmoffen de rijwindkou in combinatie met je gewone handschoenen redelijk weg hield.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Baird »

Heb ze ooit zelf gemaakt van bubbeltjes plastic en tape, het zag er niet uit maar het werkte prima en kostte geen drol!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ze een vorig winter gebruikt, werken perfect;
http://www.wunderlich.de/shopart/811036 ... tulpen.htm

Maar nu met winterhandschoenen denk ik ze minder snel nodig te hebben.
Handvatenverwarming is niet mijn ding, als het even te vermijden is, snel al te warm voor mij. :roll:
(plus je gashandel gaat wat stroever, wel ff schrikken als je dat de 1e keer meer maakt en niet weet)
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Robin0341 »

dutchmidiman schreef:Handvatenverwarming is niet mijn ding, als het even te vermijden is, snel al te warm voor mij. :roll:
(plus je gashandel gaat wat stroever, wel ff schrikken als je dat de 1e keer meer maakt en niet weet)

Stroever ?????
Afgelopen winter nog nooit iets van gemerkt _001

Maar nog even over die stuurmoffen.....beter een warme flapdrol, dan een koude bikkel.
En in de winter is het over het algemeen donker tijdens het woon-werkverkeer, dus er is toch niemand die je ziet.

Functionaliteit gaat boven schoonheid!
Bij mij trouwens niet altijd........
Paul cr

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Paul cr »

Inspector Gadget

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Robin0341 schreef:
dutchmidiman schreef:....(plus je gashandel gaat wat stroever, wel ff schrikken als je dat de 1e keer meer maakt en niet weet)
Stroever ?????
Afgelopen winter nog nooit iets van gemerkt _001
Toch klopt het wel, ik heb navraag gedaan, en is bevestigd.
Op de hoogste stand weliswaar.
Ik heb toen in de hevige sneeuwbuien van het meest zuidelijkste gedeelte van Brabant letterlijk urenlang al glibberend en glijdend naar het midden van het land gereden. Dan voel je alles aan je motor, w.o. dat het gashandel iets stroever gaat, omdat ik dan zeer intensief en geconcentreerd aan het rijden ben. (lees: niet echt heel erg ontspannen)
Mafkees die ik was.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Benji »

Ik denk dat die stuurmoffen wel heel functioneel werken, alleen vind ik het persoonlijk niet zo mooi uitzien en zou ik zelf kiezen voor de elektrische verwarmde handschoenen van Gerbing.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Inspector Gadget

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, zo'n stuurmof is vaak niet zo heel fraai om te zien, maar werkt wel.

PS: Handkappen (bijvoorbeeld Acerbis) werken ook redelijk goed, maar passen niet op de 1200 met een niet-OEM windscherm, ben ik achter gekomen.
Naast het feit dat de montage nogal nauw kijkt, het past zeker niet altijd heel fraai.
En of dat nu zo fraai staat op een RT kan je ook over twisten. ;)

Wat ik zoal over Gerbing gelezen heb, is heel mooi en fraai.
Maar dat is ook een behoorlijke investering, handschoenen vanaf 100 euro, en ik weet niet daar de bekabeling al bij zit.
Of de accu's e.d.

Qua comfort lijkt Gerbing mij wel het ultieme, ook wat betreft veiligheid.

Eerst maar eens afwachten of we inderdaad een strenge winter gaan krijgen, want die voorspelde zomer was ook niet best.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Wullum »

dutchmidiman schreef: Of de accu's e.d.
Optie is dan misschien om je radio (if appliccable) te vervangen door "overheids-"accu's, hou je totaal wellicht genoeg capaciteit over voor alle verwarmde items.
Een verwarmd comfortzadel moet zijn power tenslotte ook ergens vandaan halen, nietwaar?

Ik heb ooit, in een zéér grijs verleden, 1 x met stuurmoffen gereden (antieke lederen uit de jaren '50) en vond het doodeng. Je handen zitten opgesloten en voor mijn gevoel min of meer vast aan je stuur. Als je omkukelt lig je "blerk!" plat op je bek à la Biereco verherverherverbouwingen (familie Doorzon) :lol:
Dan maar liever kaaauwe klaaauwe...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb zelf nooit met die dingen gereden, en als ik ze 'in het wild' zie is het eigenlijk altijd op een zijspan.
Als je omkukelt lig je "blerk!" plat op je bek à la Biereco verherverherverbouwingen
en misschien daarom wel _004

[groet], GerbeRT
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Erteetje

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Erteetje »

Weer wat bijgeleerd. De naam klinkt niet bijzonder sympathiek :D :D :D Dat zullen ze zich bij Wunderlich niet echt realiseren als ze die daar verkopen :D :D
Ziet er volgens mij niet echt fraai uit, maat zal best effectief zijn.

Luc
Paul cr

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ik heb het een keer uitgeprobeerd en ik kan je vertellen dat ik m'n hand er in no time uit had om de klap op te vangen. :(
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik heb twee winters terug een set van Oxford (motozoom) gemonteerd en geprobeerd (toen nog op de r1100rt).
Dat "opgesloten" gevoel zal best na een aantal keren gewend zijn, maar ik heb ze na de eerste proefrit meteen weer ingepakt en retour gestuurd.
Het bleek dat ze niet goed beven zitten, maar de hoofdreden was dat ze het zicht via mijn spiegels tot 0 reduceerden.
Ik was blij dat ik weer bij mijn achterdeur stond, het gaf een enorm onveilig gevoel zo zonder zicht naar achteren.
Daarna nooit meer geprobeerd, rij tot een graad of min 5 nog met zomerhandschoenen en slechts sporadisch de helft van mijn woonwerkrit even de handvatverwarming aan.
Deed ik dat de hele rit (50 km), stond het zweet al in mijn handen.

[groet] , Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Paul cr

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Paul cr »

Dat klopt inderdaad. Het was lastig spiegels kijken met die dingen om het stuur.
Inspector Gadget

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Of je kunt overwegen stuurspiegels te gebruiken, bevallen mij meer dan goed.
Ik gebruik het beschermingsmiddel met die combinatie op de -1100- en de -1200- en dat bevalt prima;

Afbeelding

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Und Wünderlich hatte einem YT- aufname gemacht um zu schauen wie einfach es zum Montieren ist; ( ;) of zo iets);
(leider nur auf Deutsch)

Er wordt geen melding gemaakt over de verminderde zichtbaarheid in je RT spiegels maar zeker wel een belangrijk aandachtspunt!

[youtube]KpEBRzDRV18[/youtube]
doov650

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door doov650 »

Stuurmof? Is dat een oosterbuur die van wanten weet op zijn Beemer?
Inspector Gadget

Re: stuurmof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:$
Ongetwijfeld zijn er minder storende namen te bedenken, ik kon er niet zo snel op komen;

- Stuurhandschoen
- Flexibele windbeschermers
- Winterbeschermers
- Winterhandbeschermers
- Alternatieve Handvat Verwarming
- Hand Muffs

Maar stuurmof is een naam die je vaak tegenkomt.
Afgeleide van de mof, een rond genaaid stuk bescherming (vroeger vaak bond) waarin dames aan beide kanten hun handen in konden steken in het koudere weer;
http://www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie ... id=M023868

Geenszins probeer ik onze oosterburen op enigerlei wijze te schofferen.
Gesloten

Terug naar “Over: Motorkleding”