R1200RT doorbranden van dimlichten
R1200RT doorbranden van dimlichten
Wie kan mij wijzer maken wat betreft doorbranden van de dimlichten? In 8 maanden dat ik de motor in mijn bezit heb heb ik al 7 lampen moeten verwisselen. Vorige week zels twee op een dag. Ik ben zelf zeer voor zichtig met verwisselen dus niet aanraken met de handen.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Dat is wel erg veel. Ze gaan wel regelmatig stuk: Ik zit op ongeveer 1 lamp per 6 maanden. (ongeveer elke 10.000 km)Bokkum schreef:Wie kan mij wijzer maken wat betreft doorbranden van de dimlichten? In 8 maanden dat ik de motor in mijn bezit heb heb ik al 7 lampen moeten verwisselen. Vorige week zels twee op een dag. Ik ben zelf zeer voor zichtig met verwisselen dus niet aanraken met de handen.
Hangt natuurlijk ook af van de branduren: hoeveel km heb je gereden in die 8 maanden?
Hans
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Hans bedankt voor je reactie, ik heb in die 8 maanden 15000 km gereden.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Om te voorkomen dat ze doorbranden moet je eerst weten waardoor ze doorbranden en als je dat weet dan kun je er iets aan doen.
Op zoek naar dat eerste kwam ik erachter dat de lamp meestal (bij mij dus) doorbrandt bij het starten van de motor. Eigenlijk bij het niet willen starten van de motor)
Als je de motor start en hij loopt direct is er geen probleem want nadat de motor draait gaat het licht aan.
Wanneer het starten niet de eerste keer meteen lukt dan start je doorgaans direct een tweede keer. Hier zit 'm nu de knijp want na de eerste start (die dus niet lukte) gaan de lichten ook branden en als je dan de tweede start onderneemt brandt het licht nog. Kennelijk kunnen de lampen hier niet tegen (misschien vanwege het CAN-bus-systeem). Mijn procedure is nu ook zo dat ik na de mislukte start even wacht tot het licht weer gedoofd is en start dan pas opnieuw. Gevolg is dat ik nu al geruime tijd geen lampen meer hoeft te vervangen. Probeer het eens zou ik zeggen, ben benieuwd naar jullie ervaringen .
Op zoek naar dat eerste kwam ik erachter dat de lamp meestal (bij mij dus) doorbrandt bij het starten van de motor. Eigenlijk bij het niet willen starten van de motor)
Als je de motor start en hij loopt direct is er geen probleem want nadat de motor draait gaat het licht aan.
Wanneer het starten niet de eerste keer meteen lukt dan start je doorgaans direct een tweede keer. Hier zit 'm nu de knijp want na de eerste start (die dus niet lukte) gaan de lichten ook branden en als je dan de tweede start onderneemt brandt het licht nog. Kennelijk kunnen de lampen hier niet tegen (misschien vanwege het CAN-bus-systeem). Mijn procedure is nu ook zo dat ik na de mislukte start even wacht tot het licht weer gedoofd is en start dan pas opnieuw. Gevolg is dat ik nu al geruime tijd geen lampen meer hoeft te vervangen. Probeer het eens zou ik zeggen, ben benieuwd naar jullie ervaringen .
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Ik moet zeggen dat de bijna altijd de 1e keer start, maar ik rijd ook elke dag. Af en toe moet ik wel eens een 2e keer starten, maar niet vaak.scan schreef: Wanneer het starten niet de eerste keer meteen lukt dan start je doorgaans direct een tweede keer. Hier zit 'm nu de knijp want na de eerste start (die dus niet lukte) gaan de lichten ook branden en als je dan de tweede start onderneemt brandt het licht nog. Kennelijk kunnen de lampen hier niet tegen (misschien vanwege het CAN-bus-systeem). Mijn procedure is nu ook zo dat ik na de mislukte start even wacht tot het licht weer gedoofd is en start dan pas opnieuw. Gevolg is dat ik nu al geruime tijd geen lampen meer hoeft te vervangen. Probeer het eens zou ik zeggen, ben benieuwd naar jullie ervaringen .
Ik zal eens in de gaten houden of mijn lampen stuk gaan na zo'n 2e start. Bedankt voor de tip.
Hans
- Blue Pugilist
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 14:10
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Julianadorp
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
@ HansD Interessante en geloofwaardige verklaring.
Ik ben van de regelmatige wisseling van kapotte lampen af (afkloppen!) sinds ik long-life lampen ben gaan gebruiken.
Ik ben van de regelmatige wisseling van kapotte lampen af (afkloppen!) sinds ik long-life lampen ben gaan gebruiken.
Lets roll
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Een "normale" H7 gloeilamp heeft een redelijk lange levensduur (circa 2000 branduren), maar door gebruik van kunststoffen in koplampen is de koeling flink minder dan met glas en metaal. (thermische geleiding).
Naast het feit dat in sommige voertuigen de boordspanning verhoogd is van 13,8 volt naar 16 volt en soms zelfs meer, door alle elektronica-verbruikers.
(bij de 1200RT is dat volgens mij niet het geval)
Vooral funest is het starten van een voertuig met de lichten aan (en het voertuig stoppen met lichten aan), maar daar heb je geen controle over bij de 1200RT.
Dus inderdaad zoals "scan" aangeeft, ff wachten met een 2e keer starten.
Daarnaast zijn trillingen ook funest voor een gloeilamp.
Let er dus ook goed op dat de lamp goed in de houder zit en blijft zitten, zonder trillingen noch beweging.
Nu heeft de lamp-industrie daar wel oplossingen voor, die eerder genoemde "long-life" gloeilampen, welke een dikkere gloeidraad hebben.
Ook kan een slechte accu en/of spanningsregelaar problemen veroorzaken.
Je zou eventueel een piekspanningsregelaar kunnen overwegen (over de accu heen), maar ik weet niet of dat effect heeft.
Heb je eens een dergelijk defecte gloeilamp goed gekeken?
Is het (alleen) een gebroken gloeidraad of is het glas ook nog zwart (of verkleurd)?
Naast het feit dat in sommige voertuigen de boordspanning verhoogd is van 13,8 volt naar 16 volt en soms zelfs meer, door alle elektronica-verbruikers.
(bij de 1200RT is dat volgens mij niet het geval)
Vooral funest is het starten van een voertuig met de lichten aan (en het voertuig stoppen met lichten aan), maar daar heb je geen controle over bij de 1200RT.
Dus inderdaad zoals "scan" aangeeft, ff wachten met een 2e keer starten.
Daarnaast zijn trillingen ook funest voor een gloeilamp.
Let er dus ook goed op dat de lamp goed in de houder zit en blijft zitten, zonder trillingen noch beweging.
Nu heeft de lamp-industrie daar wel oplossingen voor, die eerder genoemde "long-life" gloeilampen, welke een dikkere gloeidraad hebben.
Ook kan een slechte accu en/of spanningsregelaar problemen veroorzaken.
Je zou eventueel een piekspanningsregelaar kunnen overwegen (over de accu heen), maar ik weet niet of dat effect heeft.
Heb je eens een dergelijk defecte gloeilamp goed gekeken?
Is het (alleen) een gebroken gloeidraad of is het glas ook nog zwart (of verkleurd)?
- leo442
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
- Locatie: Valkenswaard.
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Controleer de laadspanning en gebruik long-life lampen die speciaal voor motorfietsen ontwikkelt zijn.(bestand tegen de trillingen)
Sommige autofabrikanten gebruiken losse weerstanden om de soms hoge boordspanning het hoofd te bieden. Speciale startprocedure's dragen mijns inziens niets bij om het probleem op te lossen. LIjkt mij eerder een hoge piekspanning op een bepaald moment.
Gr. Leo.
Sommige autofabrikanten gebruiken losse weerstanden om de soms hoge boordspanning het hoofd te bieden. Speciale startprocedure's dragen mijns inziens niets bij om het probleem op te lossen. LIjkt mij eerder een hoge piekspanning op een bepaald moment.
Gr. Leo.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Ga deze keer met Dutch mee: bekijk de kapotte gloeidraad eens goed( vergrootglas) : is er een gesmolten bolletje metaal aan de einden van de gloeidraad te zien of is hij gewoon gebroken? Bij het eerste is er sprake van doorbranden( =spanning of temperatuur), bij het tweede heeft het een mechanische(= vibratie) oorzaak, dan maar eens kijken of alles rondom de koplamp goed vast zit.
Hou ons op de hoogte,
Hou ons op de hoogte,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Willem Rietveld
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Dat zijn wel erg veel wisselingen inderdaad.
Bij mijn topic over "brandstof op" had ik al vermeld dat er een dimlicht doorbrandde nadat ik toch een aantal keren direct achter elkaar wilde starten.
aan -uit -aan -uit, enz vinden de lampen niet erg fijn achteraf.
Kun je ook aangeven welke soort/type en merk lampen je hebt gebruikt?
Ik heb zelf de laatste tijd philips extreme gemonteerd, deze geven inderdaad een enorme hoeveelheid licht, maar daar staat tegenover dat de levensduur erg kort is.
Had ik in mijn auto ook al. alle méér lichtgevende lampen van philips gingen daar altijd slechts op de kop af 15.000 km's mee (makkelijk te controlleren, rij altijd met licht). ook al eens contact over gehad met philips, die toegeven dat het óf een lange levensduur óf meer licht is.
de normale dimlichten gaan een aantal jaren mee, de meerlichtopbrengst heeft als nadeel de kortere duur.het is het een of het ander.
Heb je trouwens nog wel vel op je handen na het zo vaak monteren? de linkerlamp gaat altijd makkelijk maar hoe kom je het makkelijkst bij de rechter? Hou daar steeds een bebloede hand en een slecht humeur aan over _002 .
, willem.
Bij mijn topic over "brandstof op" had ik al vermeld dat er een dimlicht doorbrandde nadat ik toch een aantal keren direct achter elkaar wilde starten.
aan -uit -aan -uit, enz vinden de lampen niet erg fijn achteraf.
Kun je ook aangeven welke soort/type en merk lampen je hebt gebruikt?
Ik heb zelf de laatste tijd philips extreme gemonteerd, deze geven inderdaad een enorme hoeveelheid licht, maar daar staat tegenover dat de levensduur erg kort is.
Had ik in mijn auto ook al. alle méér lichtgevende lampen van philips gingen daar altijd slechts op de kop af 15.000 km's mee (makkelijk te controlleren, rij altijd met licht). ook al eens contact over gehad met philips, die toegeven dat het óf een lange levensduur óf meer licht is.
de normale dimlichten gaan een aantal jaren mee, de meerlichtopbrengst heeft als nadeel de kortere duur.het is het een of het ander.
Heb je trouwens nog wel vel op je handen na het zo vaak monteren? de linkerlamp gaat altijd makkelijk maar hoe kom je het makkelijkst bij de rechter? Hou daar steeds een bebloede hand en een slecht humeur aan over _002 .
, willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Heb destijds ook de extra long life lampen gemonteerd maar geen soelaas. Nu gebruik ik de goedkoopste soort die er maar te vinden is en de methode zoals al eerder omschreven en dat werkt, tot nu toe...
O ja en bij allen was het filament naar z'n grootje.
O ja en bij allen was het filament naar z'n grootje.
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Beste mensen bedankt voor alle reacties. ik heb verschillende lampen geprobeerd Phillips van 20 eurie pst. Maar ook twee voor drie euro van de Action maar verschil heb ik niet kunnen ontdekken. Wat betreft het verwisselen is het inderdaad zo dat de rechterkant de slechtste kant is om te wisselen. Ik haal wel het scherm eraf. 5 boutjes en het scherm is eraf. dat werkt iets beter meer zicht op je handen en een klein zaklampje in je mond om bij te lichten. Ik zie oin de lampjes een klein brandplekje.
Wat mij verder ook opvalt is dat het met starten gebeurd??
Ik hoor graag verdere reactie.
Gr Cees
Wat mij verder ook opvalt is dat het met starten gebeurd??
Ik hoor graag verdere reactie.
Gr Cees
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Ik heb net Philips XP Moto lampen gemonteerd in mijn motor met 70.000 km.
Kan mooi bijhouden wanneer ze gaan.
In mijn diesel auto had ik normale lampen en die gingen per een paar maanden elke keer stuk.
Nu heb ik Philips longlife erin en gaan ze helemaal niet meer stuk.
Trillingen doen een hoop verkeerd met de gloeidraadjes.
Kan mooi bijhouden wanneer ze gaan.
In mijn diesel auto had ik normale lampen en die gingen per een paar maanden elke keer stuk.
Nu heb ik Philips longlife erin en gaan ze helemaal niet meer stuk.
Trillingen doen een hoop verkeerd met de gloeidraadjes.
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Ik zal niet te diep op het Halogeen effect (het verdampen van de gloeidraad, het gasmengsel en door de grote hitte van honderden graden Celsius en daarom het gebruik van kwarts glas, waardoor de verdamping weer terug slaat op de gloeidraad), maar een alleen gebroken gloeidraad duidt volgens mij op schokken, mechanisch of thermisch.
Door het aan- en uit-gaan van de halogeen lamp, ontstaat er een thermische belasting van de gloeidraad, die wordt immers heel erg heet.
Als dat te kort achter elkaar plaats vindt, zal de gloeidraad op het dunste plekje gaan breken.
Bij mechanische schokken wordt de gloeidraad, die behoorlijk vloeibaar is als de lamp aan staat, ook gebroken worden, en meestal is dan de gehele gloeidraad los gekomen.
Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Een zwarte, geblakerde lamp duidt meestal op overspanning of een warmte-probleem. (verdampte gloeidraad-deeltjes die niet tijdig door het Halogeen-effect terug op de gloeidraad kunnen komen)
Het feit dat goedkopere lampen langer mee lijken te gaan is, denk ik, het feit dat zo'n lamp (uit kosten-overwegingen) ook/of andere/goedkopere gassen bevat, waardoor deze lamp veel minder heet wordt, maar dan ook minder/ander licht zullen geven.
Maar ik ben geen expert natuurlijk.
Door het aan- en uit-gaan van de halogeen lamp, ontstaat er een thermische belasting van de gloeidraad, die wordt immers heel erg heet.
Als dat te kort achter elkaar plaats vindt, zal de gloeidraad op het dunste plekje gaan breken.
Bij mechanische schokken wordt de gloeidraad, die behoorlijk vloeibaar is als de lamp aan staat, ook gebroken worden, en meestal is dan de gehele gloeidraad los gekomen.
Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Een zwarte, geblakerde lamp duidt meestal op overspanning of een warmte-probleem. (verdampte gloeidraad-deeltjes die niet tijdig door het Halogeen-effect terug op de gloeidraad kunnen komen)
Het feit dat goedkopere lampen langer mee lijken te gaan is, denk ik, het feit dat zo'n lamp (uit kosten-overwegingen) ook/of andere/goedkopere gassen bevat, waardoor deze lamp veel minder heet wordt, maar dan ook minder/ander licht zullen geven.
Maar ik ben geen expert natuurlijk.
- Willem Rietveld
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
bij mij was na het meerdere keren starten zonder brandstof (ander topic) dus één lamp gesneuveld. Beide vervangen voor philips extreme, en paar weken geleden sneuvelde de linkerlamp alweer en heb daar mijn bewaarde originele weer ingeplaatst. Dat was dan gelukkig de makkelijke kant.
Vandaag bij het op het werk starten voor de terugreis sloeg de motor na de eerste poging weer af. Heb een tijdje gewacht en weer gestart. direct ging het lampsymbool met pijltje naar voren in het dashboard branden. En ja hoor, de rechtse (philips extreme) is nu ook weer doorgebrand.
Morgen maar even doorrijden naar de dealert om er weer twee nieuwe in te laten zetten. Ik ga dan niet meer voor de types met meer lichtopbrengst.
wordt ongetwijfelt nog vervolgd. Ik ga nu wél bijhouden op welke km-stand ze zijn vervangen en wanneer deze het weer begeven.
, Willem.
Vandaag bij het op het werk starten voor de terugreis sloeg de motor na de eerste poging weer af. Heb een tijdje gewacht en weer gestart. direct ging het lampsymbool met pijltje naar voren in het dashboard branden. En ja hoor, de rechtse (philips extreme) is nu ook weer doorgebrand.
Morgen maar even doorrijden naar de dealert om er weer twee nieuwe in te laten zetten. Ik ga dan niet meer voor de types met meer lichtopbrengst.
wordt ongetwijfelt nog vervolgd. Ik ga nu wél bijhouden op welke km-stand ze zijn vervangen en wanneer deze het weer begeven.
, Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Dan heb je het geluk dat je twee koplampen hebt, zeker met deze mist!Willem Rietveld schreef:bij mij was na het meerdere keren starten zonder brandstof (ander topic) dus één lamp gesneuveld. Beide vervangen voor philips extreme, en paar weken geleden sneuvelde de linkerlamp alweer en heb daar mijn bewaarde originele weer ingeplaatst. Dat was dan gelukkig de makkelijke kant.
Vandaag bij het op het werk starten voor de terugreis sloeg de motor na de eerste poging weer af. Heb een tijdje gewacht en weer gestart. direct ging het lampsymbool met pijltje naar voren in het dashboard branden. En ja hoor, de rechtse (philips extreme) is nu ook weer doorgebrand.
Morgen maar even doorrijden naar de dealert om er weer twee nieuwe in te laten zetten. Ik ga dan niet meer voor de types met meer lichtopbrengst.
wordt ongetwijfelt nog vervolgd. Ik ga nu wél bijhouden op welke km-stand ze zijn vervangen en wanneer deze het weer begeven.
, Willem.
- Willem Rietveld
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Erik,
Ik ben inderdaad zeer gelukkig met de nu aanwezige twéé koplampen in tegenstelling tot de "oude 1100rt". dan zit je inderdaad meteen geheel zonder.
En helemaal met dat p..kkeweer van de laatste week
Als Herr BMW bij een eventueel volgende motor ook nog eens gaat nadenken over het toch wel belangrijk zijn van het makkelijker zelf wisselen van een lamp zou dat ook een uitkomst zijn.
gr, Willem.
Ik ben inderdaad zeer gelukkig met de nu aanwezige twéé koplampen in tegenstelling tot de "oude 1100rt". dan zit je inderdaad meteen geheel zonder.
En helemaal met dat p..kkeweer van de laatste week
Als Herr BMW bij een eventueel volgende motor ook nog eens gaat nadenken over het toch wel belangrijk zijn van het makkelijker zelf wisselen van een lamp zou dat ook een uitkomst zijn.
gr, Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Het is meer regel dan uitzondering dat je bij modernere voertuigen heel lastig de verlichting zelf kan vervangen.
Als je dit probleem blijft houden zou je eventueel kunnen overwegen Xenon te plaatsen, die heeft zijn geheel eigen spanningsregeling.
Het is geen echte oplossing van het probleem, geef ik grif toe.
Ik zal eens kijken of de RepROM iets van een schema bevat zodat bepaald kan worden welke (CAN-bus) unit de koplampen aanstuurt.
Welk bouwjaar is je motor?
En als ik koffiedik mag kijken, verwacht ik dat in de toekomst de koplampen volledig LED zullen zijn.
Zoals tegenwoordig de vele achterlichten en knipperlichten van Herrn. BMW al volledig LED zijn.
Koplampen zullen ooit ook volledig LED worden, net zoals er nu al een paar vierwielige zijn daarmee.
Als je dit probleem blijft houden zou je eventueel kunnen overwegen Xenon te plaatsen, die heeft zijn geheel eigen spanningsregeling.
Het is geen echte oplossing van het probleem, geef ik grif toe.
Ik zal eens kijken of de RepROM iets van een schema bevat zodat bepaald kan worden welke (CAN-bus) unit de koplampen aanstuurt.
Welk bouwjaar is je motor?
En als ik koffiedik mag kijken, verwacht ik dat in de toekomst de koplampen volledig LED zullen zijn.
Zoals tegenwoordig de vele achterlichten en knipperlichten van Herrn. BMW al volledig LED zijn.
Koplampen zullen ooit ook volledig LED worden, net zoals er nu al een paar vierwielige zijn daarmee.
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
De Philips lampen H7 met een hogere lichtopbrengst gaan inderdaad erg kort mee. Bij de auto ben ik al blij dat ze een jaar mee gaan. De gewone H7 lampen zijn veel beter. Ik had de night guide lampen in de auto en ze gingen niet echt lang mee. De nieuwe moesten beter zijn maar nu heb ik een ander type van Philips gepakt. Toen ik daarover contact op nam met Philips werd de schuld afgeschoven op het hoge voltage. De lampen moeten hun maximale lichtopbrengst halen bij 12V. Philips test de levensduur op 12V en dan gaan ze veel langer mee. Maar bij de meeste auto's en motoren zit de afgeregelde spanning al jaren ergens tussen 13,6 en 14,7 Volt en dan gaan hun lampen ineens veel korter mee _002 .
Ton
Ton
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
De hele h7 kwestie incl weerstandsdraden,hogere boordspanningen en het vervangen zijn toch al eens eerder behandeld en toegelicht?
Al wel een tijdje geleden,maar zoekt er niemand eens op oude onderwerpen? Het is leuk om te discusseren,maar dit is ouwe koeien lijkt me....
Grtn Jeroen.
Al wel een tijdje geleden,maar zoekt er niemand eens op oude onderwerpen? Het is leuk om te discusseren,maar dit is ouwe koeien lijkt me....
Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Maar misschien zijn niet voor iedereen de koeien oud.
Ton
Ton
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Ondertussen met enkele BMW dealeRTs hierover gesproken, de oplossing van weerstandsdraad kennen zij niet, en wordt ook niet door BMW aangegeven als een "service-item" of iets dergelijks. (formeel of informeel)
Neemt niet weg dat er wellicht (al dan niet BMW) dealeRTs zullen zijn die dat weerstandsdraad als een mogelijke oplossing zien.
Ikzelf deel die mening vooralsnog niet, want weerstandsdraad=spanningsval=minder verlichting van je gloeilampen.
Aan de andere kant, als je om de haverklap gloeilampen moet vervangen, wordt je daar ook niet vrolijker van.
Trillen schijnt de meest voorkomende oorzaak te zijn van het defect raken van gloeilampen, naast de hogere boordspanning.
Waarbij vooral de duurdere gloeilampen daar wat meer last van schijnen te hebben omdat de gloeidraad dunner cq de temperatuur hoger is.
De oplossing is m.i. dan te kijken naar Long-Life gloeilampen of naar Xenon.
Niet ideaal en wellicht ook niet voor iedereen een echte oplossing.
Neemt niet weg dat er wellicht (al dan niet BMW) dealeRTs zullen zijn die dat weerstandsdraad als een mogelijke oplossing zien.
Ikzelf deel die mening vooralsnog niet, want weerstandsdraad=spanningsval=minder verlichting van je gloeilampen.
Aan de andere kant, als je om de haverklap gloeilampen moet vervangen, wordt je daar ook niet vrolijker van.
Trillen schijnt de meest voorkomende oorzaak te zijn van het defect raken van gloeilampen, naast de hogere boordspanning.
Waarbij vooral de duurdere gloeilampen daar wat meer last van schijnen te hebben omdat de gloeidraad dunner cq de temperatuur hoger is.
De oplossing is m.i. dan te kijken naar Long-Life gloeilampen of naar Xenon.
Niet ideaal en wellicht ook niet voor iedereen een echte oplossing.
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Ik heb nog nooit meegemaakt op een motor dat het dimlicht of grootlicht defect ging door trillingen. Wat wel kapot ging bij een van mijn Suzuki's was het achterlicht ( 5 watt). Totdat ik het achterlicht ophing in rubbers en toen was het over. Maar dat waren meer de hoogfrequente trillingen die je meer vind bij 4 cilinder motoren.
Misschien dat een slechte aansluiting of een toch iets te hoge afgeregelde spanning de oorzaak kan zijn. Ik heb bij al mijn motoren maar heel weinig kapotte dimlichten gehad. Maar de ruimte waarin de lamp zich bevind kan ook een effect hebben. Als de lamp te heet word omdat de hitte slecht weg kan uit de koplamp neemt de levensduur ook af.
Ton
Misschien dat een slechte aansluiting of een toch iets te hoge afgeregelde spanning de oorzaak kan zijn. Ik heb bij al mijn motoren maar heel weinig kapotte dimlichten gehad. Maar de ruimte waarin de lamp zich bevind kan ook een effect hebben. Als de lamp te heet word omdat de hitte slecht weg kan uit de koplamp neemt de levensduur ook af.
Ton
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Het is ook een typisch H7 gebeuren.
En ook typisch RT 1200 geval, voorzover ik het weet.
H4 lampen op de andere modellen gemonteerd gingen nauwelijks stuk.
En ook typisch RT 1200 geval, voorzover ik het weet.
H4 lampen op de andere modellen gemonteerd gingen nauwelijks stuk.
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Zou goed kunnen Harry mijn H7 lampen in de auto sneuvelen ook vaak.
Ton
Ton
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Destijds in mijn Mondeo ieder half jaar kapotte H7 totdat ik over op OEM lampen via APS, nooit meer kapot. Bij mijn R1150RT's altijd voor de winter een nieuwe H7 erin gezet en probleemloos de 15000 km tot aan de volgende winter gehaald, nu Xenon. Bij de huidige Toyota, nieuw gekocht 2005, 140.000 km nog steeds de originele lampen, zijn wel H3 met een bochtje.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
En vandaag wederom een andere gerenormeerde BMW dealeRT gesproken;
Bij de 1200 is het absoluut het trillen wat dit probleem veroorzaakt.
Philips heeft speciale H7's uitgebracht, ik heb ze gezien, waar op de verpakking staat iets van Extra Heavy Duty, 4x more resistant to vibration (o.i.d.)
Zou iets van 20 euro kosten of zo.
En ook deze BMW dealeRT kende de oplossing van weerstandsdraad niet.
PS: De H4 is een stuk minder warm, de H7's zijn een stuk heter.
Bij de 1200 is het absoluut het trillen wat dit probleem veroorzaakt.
Philips heeft speciale H7's uitgebracht, ik heb ze gezien, waar op de verpakking staat iets van Extra Heavy Duty, 4x more resistant to vibration (o.i.d.)
Zou iets van 20 euro kosten of zo.
En ook deze BMW dealeRT kende de oplossing van weerstandsdraad niet.
PS: De H4 is een stuk minder warm, de H7's zijn een stuk heter.
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Zijn deze trillingen van een zodanige frequentie dat ze alleen schade aanrichten aan de lampen of zijn ze ook voelbaar op de motor? Dat probleem zou toch oplosbaar kunnen zijn lijkt mij. Misschien dat een gewicht tegen de achterkant van de reflector deze resonantie al beinvloed.
Ton
Ton
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Onderzoek (ja, echt waar!) toonde aan dat het hoogfrequent trillingen zijn die de levensduur van de H7 lamp sterk verkorten.
Bij de worden de lampen direct vanuit de ZFE aangestuurd, overspanning is het dus niet.
Ik heb die Heavy Duty H7 niet heel erg goed kunnen bekijken ivm de verzegelde verpakking, maar zo te zien was zowel het gloeispiraal alsook ophanging van die gloeidraad aangepast.
Bij de worden de lampen direct vanuit de ZFE aangestuurd, overspanning is het dus niet.
Ik heb die Heavy Duty H7 niet heel erg goed kunnen bekijken ivm de verzegelde verpakking, maar zo te zien was zowel het gloeispiraal alsook ophanging van die gloeidraad aangepast.
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
En dus zo'n H7 gekocht, dan kan ik het zelf gaan ervaren etc;
(hoewel ik nog wel een CAN-bus Xenon systeem ga monteren van 1OffMotorSport, met uitzondering van het grootlicht )
Philips ExtraDuty 20g
"4x vibration resistant"
UPC-code: 8 711500 821027
12972 EDS1
GOC: 82102728
(hoewel ik nog wel een CAN-bus Xenon systeem ga monteren van 1OffMotorSport, met uitzondering van het grootlicht )
Philips ExtraDuty 20g
"4x vibration resistant"
UPC-code: 8 711500 821027
12972 EDS1
GOC: 82102728
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 11:37
- Type: R1200RT
- Bijz: al 50.000 km plezier
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Leeuwarden
Re: R1200RT doorbranden van dimlichten
Zelf ook regelmatig een dimlampje moeten vervangen, ik heb nooit enig verschil
kunnen merken in het merk wat ik gebruik, maar nog nooit de versterkte types
gebruikt. Maar mijn oplossing was het monteren van een xenon setje en ziedaar
geen geklooi meer met het vervangen van die _003 lamjes.
Groeten Meindert
kunnen merken in het merk wat ik gebruik, maar nog nooit de versterkte types
gebruikt. Maar mijn oplossing was het monteren van een xenon setje en ziedaar
geen geklooi meer met het vervangen van die _003 lamjes.
Groeten Meindert