Colortune

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Colortune

Ongelezen bericht door Garfield »

Vroeger heb ik een colortune gehad, dat is een afstel instrument waarmee je met behulp van een glazen bougie de ontbranding kunt zien. En afhankelijk van de kleur ervan wist je of het mengsel te arm, goed of te rijk staat.

Dat ding heb ik niet meer maar ik zit eraan te denken om het weer aan te schaffen. Mijn boxer heeft een co-pot dus ik kan het mengsel beinvloeden. Nu kun je ook een co meter raadplegen, maar die heb ik niet. En alles wat ik zelf kan vind ik veel leuker. Tijdens de laatste co-meting bedroeg de waarde 2,5%, de motor loopt prima, maar ik heb altijd een zwarte uitlaat, donkere bougieneuzen en geen olieverbruik. Dus ik heb het idee dat het wel wat armer kan.

Maar nu mijn vraag, onze boxers hebben diepliggende bougies en ik weet niet of het gaat passen, de bougie is 14mm maar het gaat mij om de bougiesleutel, een gewone sleutel past niet, wij hebben de pijp uit het gereedschapsetje nodig. Het zou dus zomaar kunnen dat de bougie an-sich past (draad) maar dat je er domweg niet bij kunt omdat er geen passende sleutel is.

Iemand die dit weet of er ervaring mee heeft?
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: Colortune

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb er geen ervaring mee maar Gunson geeft wel aan verlengingsetjes te kunnen leveren;
http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=673&item=1822
14mm Long Reach - Part No 4055D
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Colortune

Ongelezen bericht door Garfield »

Dank je Rob, alleen de telefoon is nog sneller _004

Maar waar het mij om draait is of de glazen bougie gemonteerd kan worden, omdat dit nogal diep ligt en door een nauwe doorgang moet. Een normale 14mm sleutel gaat niet passen. En ik weet niet of de colortune zeskant net zo groot is als onze bougie. In dat geval kun je de bijgeleverde bougiesleutel uit het gereedschapsetje gebruiken.

In het uiterste geval kan ik natuurlijk langsgaan bij een bedrijf dat zo'n colortune heeft en passen, maar misschien dat iemand dat hier wist _001
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”