Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Beste lieden,

Ik zal er geen geheim van maken: ook als MrGPS blijf ik behoorlijk Garmin-adept. Neemt niet weg dat ik toch ook beslist de ontwikkelingen rond de smartphone in de gaten blijf houden.

Op dit moment vind ik de IOS c.q. android phone nog niet echt een alternatief voor de 'dedicated device' als de Garmin Zumo. Maar de ontwikkelingen gaan snel:
- op basis van de nieuwe (nano) technologie zullen tenminste de high-end smartphones binnen twee jaar allemaal waterdicht zijn (bron: MrGPS ;))
- nu zo'n beetje de maximaal relevante schermresoluie bereikt is zal de aandacht verschuiven naar afleesbaarheid in zonlicht (bron: MrGSP ;))
- zowel accucapaciteit als stroomverbruik van applicaties zullen de komende jaren flinke stappen maken (bron: MrGPS, maar die gelooft hier zelf niet helemaal in..)
- er zullen geweldige apps komen, specifiek voor de motorrijder (Bron: MrGPS, maar die heeft ook hier z'n twijfels bij).

Het is voor mij onmogelijk alle ontwikkelingen zelf in de gaten te houden. Vandaar dat ik de hulp van mede-rijders inroep.

Als je ervaring hebt met je smartphone (iphone, android of windhoos) in combinatie met navigatie op de motor (en dan vooral: het rijden van routes, niet zozeer van A naar B): laat dat hieronder dan graag weten.

Voor de helderheid: daarbij niet zo'n behoefte aan iemand die vertelt hoe geweldig z'n garmin is, en hoe shit die smartphone; evenmin het omgekeerde. Het gaat me om daadwerkelijke ervaringen met
- welke type telefoon
- welke bevestiging en overige voorzieningen voor voeding en geluid
- welke app(s)

Wie roept?
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Ongelezen bericht door japachap »

Hoi Hans- Ik ga als eerste je een antword geven!

Voordat ik mijn Nuvi765T gekocht had, probeerd ik een paar keer met de navigatie van mijn Sony mobieltje om te gaan. Het te doen, maar bij het aanschaffen van een echte GPS was het duidelijk dat het mobieltje-navigatie uitsluitend voor nood-gevallen handig zullen zijn.

Waarom?

Niet lachen...

Mobieltje- Sony Ericsson Xperia X10 MINI (tja- MINI.)
Pluspunten- Ingebouwed GPS antenne. Past heel fijn in het motorjack door zeer kompact afmetingen. Gebruik uitsluitend bellen en SMSn- heel af en toe internetten.
Minspunten- touchscherm te klein, dus intoetsen moet heel nauwkeurig gebeuren. Accu snel op bij internet/apps gebruik. Scherm ook te klein om veel nuttig informatiie te tonen...

Navigatie- MAPS app (Google Maps?) simpele a-b navigatie, 'gratis'
Wisepilot (Navteq) meer op een GPS-toestel ingericht, meer opties bij navigeeren, abonnement nodig
NAVIGATION app (ik weet niet van wie) blijkt te eenvoudig

Bevesting- doorzichtig kaart/map pocket aan het tanktas. Niet goed leesbaar door reflecties... maar gesproken instructies redelijk duidelijk genough.

Verbinding- Bluetooth (nooit gebruikt, geen idee als het goed werkt of niet); hooftelefoonaansluiting- beetje zacht als aangesloten op het Autocom.

Grootste nadelen zijn- bij gebruik van GPS, audio op max, en internetverbinding wordt het accu zeer snel op. Het navigeeren functioneert niet bij uitvallen van het internet verbinding. Ik had wel een autolader gekocht en op de motor aangesloten, maar dan krijg je audiostoring- en bij gebruik van een Autocom Isolator wordt het geluids uitgave nog minder...

Dan heb je het nadeel van buitenlands datagebruik en de hoog kosten erbij. Ook als je in een mooie plek wilt rijden is er kans van geen verbinding...


Misschien op een grotere toestel met ingebouwed kaarten (dus niet afhankelijk van dataverbinding) wordt navigatie gebruikelijk maar dan- ja- ik zie het niet dat iemand (of zeker ikzelf) zal een duur smartfoon/tablet op het juiste maat/formaat om leesbaar/bedienbaar te zijn met handschoenen op het motorstuur gaan zetten...

Ik zal liever een goedkoper, robuuster GPS zien dan een nog grotere, ingewikkelder, duurder smartfone.


Mijn originele mobieltje verhaal (in het Engels) vindt u hier-
http://65.38.186.184/forums/showthread. ... ght=xperia

..En een verhaal over het plaatsen van een niet-motor-specifiek GPS op mijn motor vindt u hier-
http://65.38.186.184/forums/showthread.php?t=3882


Hope da's nuttigs voor je, Hans!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Thks. Die bevestiging van de Nuvi heb je mooi opgelost zo. In hoeverre heb je last van de spiegeling van dat plastic (omdat hij behoorlijk verticaal staat zou dat kunnen meevallen immers..)?

En waar ik ook benieuwd naar ben: je hebt besloten van smartphone naar 'dedicated gps' te gaan. Een Nuvi is allicht goedkoper als een Zumo. Welk Zumo-prijsniveau zou jou hebben laten besluiten tot aanschaf van een Zumo ipv Nuvi?
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Ongelezen bericht door japachap »

Hoi Hans,

Spiegeling-
Het eerste 'waterdicht' houder van Hama (via Media Markt) was te goedkoop. Het doorzichtig raam omvormed te veel in het zon en veroorzaakt spiegeling van alle kanten. het ingaangapunt voor de kabels was ook op het bovenkant...
De nieuw houder (in het 2e link) is afkomstig van Halfords en van veel hoger kwaliteit. Het scherm is steviger en 3D gevormed voor wat extra stevigheid. Het bedienen van het touchscherm gaat prima. Geen specifiek kabel aansluitspunt,maar ik heb (zoals in het link afgebeeld) het op goede wijze aangepast. HEt houder is redelijk rechtopstaan ingesteld- dus als er wat spiegeling kont, wordt dat dan van het borst gedeeltje van mijn jas (dof motorkleding, dus).

Prijs-
Mijn Nuvi 765T kost (alst hergemanufactured toestel met hele Europa kaarten) maar 110GBP (GB Pond)- dus ongeveer 125 euros. Met houder en aangepast stroomkabel kom ik op ongeveer 160 euros. En daar heb ik nog MP3, minimaal 8GB SD, FM zender en kabelverbinding voor het Autocom.
De Zumos zijn allemaal (ZVAIW) met bluetooth voorziening, dus voor oudewets mij, niet van belang maar...

Als een Zumo bestaat met alle plus-punten van mijn Nuvi, met waterdicht (of hoog bestendig) aansluiting voor onder 200 euros hat ik misschien wel wat interesse...


Ik vind 300-500 euros belachelijk voor een GPS- zeker alst u houdt het simpele met MP3, GPS en maar handige POIs (hotels, camping, tankstations...). Dan kan je net zo goede een I-Phone aan je stuur zetten.

Trouwens- dit bedrijf heeft wat interessant Superhydrofobisch (?) coatings- ook voor electronica. Kijk naar hun websit een videos!
http://www.neverwet.com/index.php
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

All clear.

En inderdaad: op dit laatste technologie doelde ik met mijn 'waterdichtheids-verwachting' hierboven. Of die techniek ook daar Panasonic gebruikt wordt weet ik niet, feit is dat ze net een ipx7-waterdichte android hebben gelanceerd:
http://smartphones.panasonic.eu/nl/
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”