Onderkleding

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Mike Philippens

Onderkleding

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Het zou een item kunnen zijn voor het zwarte gat...ik heb wat onderkleding binnen gekregen vandaag. Ik draag nl altijd een 'base layer' van kleding die transpiratievocht op een goede manier afvoert. Het vocht moet door het shirt/broek/sokken snel worden opgenomen, verspreid en doorgegeven worden naar de buitenkant van het kledingstuk. Zo blijft je huis zo droog mogelijk en kan het zweet snel verdampen. Als je sport met dergelijke kleding (zweetshirts) merk je het verschil in comfort. Onder motorkleding vind ik het persoonlijk een must. Ik heb een vrij dik leren pak en draag altijd een lange onderbroek van Coolmax en een shirt (lange- of korte mouw, afhankelijk van de temp). Ik plak dus niet na een rit in de volle zon. Nou is mijn leren pak niet strak, maar zeker als je een strakke leren overall aan hebt, is dergelijk ondergoed een must zou ik zeggen. Het zou ook nog iets doen aan de nare luchtjes.

Ik had (en heb nog steeds) het simpelste CoolMax ondergoed van Motozoom/Louis en dat voldoet ook al prima. In tests zelfs beter/gelijk aan de hele dure spullen van Rukka. De boel begon echter een beetje uit te lubberen en is inmiddels alweer 3 jaar oud. Tijd voor wat nieuws dus. Ik heb voor het Italiaanse SixS gekozen. Een high-tech spul met carbon erin verwerkt. Wat de heilzame werking van het carbon is, weet ik niet precies, maar het ziet er goed uit en zou ook goed moeten werken. Hier wat plaatjes:

Afbeelding Afbeelding

Naast dit shirt heb ik nog een exemplaar met lange mouwen en een heel kort kraagje voor de minder warme dagen, motorsokken en een nieuwe helmmuts. De lange onderbroeken waren uitverkocht, en komen pas volgende maand weer. Je kunt ook gewoon naar een sportzaak gaan en een loopshirt kopen. Zolang het de functie van vochtverdrijven maar goed vervult. Overigens zijn de SixS shirts strak van snit, maar niet hinderlijk of knellend. Ik ben niet de slankste, maar het shirt is flex genoeg om alsnog goed te passen. Die 'tight fit' is noodzakelijk om het vocht goed af te kunnen voeren. Een loshangend shirt kan dat niet. Zoals ik al zei is het niet hinderlijk. Ik voel me dus geen rollade ;)

Wie kleedt zich nog meer volgens het laagjes principe en heeft nog goede tips voor de base layer/onderlaag?
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Onderkleding

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Inspector Gadget

Re: Onderkleding

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik draag ook dergelijke onderkleding, en het helpt heel aardig.
Maar als de bovenkleding té is, helpt de onderkleding ook wel minder.

Zo schijnt een leren broek, ook al is deze voorzien van gaatjes (mesh e.d.), bij hoge temperaturen niet verstandig, zou naar verluid te warm zijn.
Dat is mij althans geadviseerd. _001

Ikzelf draag namelijk Cordura kleding (jas en broek) maar zal bij zomerse temperaturen toch moeten gaan denken aan zgn. doorwaai-kleding.

Het voordeel van de duurdere merken bovenkleding is dat ze lang, heel lang mee gaan.
Daar is de prijs dan vaak ook naar, je mag m.i. dan ook iets heel goeds verwachten.

Ikzelf ben heel kritisch over de zichtbaarheid (reflectie-strepen, kleurstellingen e.d.) en dan zijn er heel weinig keuzes.
Heel veel is zwart of donkergrijs, en ik vindt dat een "dodelijke" kleur voor een motorrijder.
Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.

Ikzelf draag vaak ook een Coolmax petje onder de helm.
Aangezien de temperatuurregeling van je lichaam in je hoofd zit.
Houdt het hoofd (letterlijk) koel, en de rest van het lichaam is ook meer comfortabel.

Daarnaast draag ik wel doorwaai-handschoenen bij de hogere temperaturen.

Belangrijke tip voor de onderkleding;
Was deze met de hand in koud water met een milde zeep, niet wringen en gewoon uithangen en laten drogen.
Vandaar dat ik meerdere paren heb. ;)
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Onderkleding

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

K'heb zelf Difi doorwaaibroek. Goeie kwaliteit voor relatief weinig geld. Ik heb geen ervaring met onderkleding, maar ik geloof wel als je het juiste materiaal draagt dat het wel degelijk helpt.
http://www.difi.nl/epages/Motoport.sf/n ... cts/041432
De BMW jas van hetzelfde materiaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 03 aug 2012, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderkleding

Ongelezen bericht door Baird »

Ik draag altijd zo'n broek onder mijn motorbroek, in de zomer onder het zwarte leer zodat die broek niet plakt aan mijn benen, in de winter om nét dat dunne laagje tussen mijn benen en de Rukka-motorbroek te zijn ( voelt de motorbroek niet koud aan). Voor het bovenlijf een shirt met lange mouwen maar draag dat alleen als het erg warm is.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Mike Philippens

Re: Onderkleding

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Zo schijnt een leren broek, ook al is deze voorzien van gaatjes (mesh e.d.), bij hoge temperaturen niet verstandig, zou naar verluid te warm zijn.
Dat is mij althans geadviseerd. _001
Ik ben er vrolijk mee door Marokko gereden. Ik heb wel weer doorwaai handschoenen (BMW Airflow) en ik hou mijn ritsen aan de pols van mijn leren jack open en steek af en toe de hand in de wind. Zo waai ik goed door en regel ik de lichaamstemperatuur. Scherm naar beneden zodat ik de wind op de helm heb, anders werkt de ventilatie ook niet goed.

Het BMW Airflow 2 pak schijnt erg goed te zijn. De zwarte uitvoering heeft een speciaal goedje dat de warmte actief buiten houdt. Dat scheelt weer een paar graden.
Gesloten

Terug naar “Over: Motorkleding”