Vering en dempers

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Ben jij tevreden over de vering van je RT? (kies meerdere opties)

Ja, ik ben tevreden over de standaard veren van BMW.
50
25%
Nee, ben niet tevreden over de standaard veren van BMW.
36
18%
Ik heb ESA.
22
11%
Ik krijg mijn afstelling niet goed.
14
7%
Ik heb mijn dempers en/of veren vervangen.
15
8%
Ik weet hoe ik veren en dempers moet afstellen.
21
11%
Ik stel mijn veren en demping regelmatig af aan omstandigheden.
28
14%
Ik wist niet dat het afstellen van vering zinvol was.
12
6%
 
Totaal aantal stemmen: 198

Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hoi allemaal,

Het afgelopen jaar ben ik actief bezig geweest met de vering van mijn nieuwe R1200RT, omdat ik er niet tevreden over was. Heb van alles gelezen en proberen af te stellen, maar kwam niet tot een oplossing. De demping hield de gewone drempels al niet en sloeg dan door en dat voel je in je rug :( . Uiteindelijk heb ik Hyperpro's onder mijn motor gehangen en daar ben ik heel blij mee.

Dacht toch niet dat ik de enige was met veerproblemen, maar op het forum vind ik weinig terug over klachten. Zag wel het onderwerp (grondspelling viewtopic.php?f=1&t=625). Mijn ervaring is wel dat een goed afgestelde vering wel degelijk uitmaakt. Dus ik dacht, we gooien er nog een Poll-etje in :D

Ik kwam nog dit stukje tegen over afstellen op het internet http://www.promotor.nl/published/prm/co ... el.nl.html

Groeten, Ralph
Laatst gewijzigd door Ralph Romein op 20 apr 2009, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met de veren. Jouw input was erg handig, want zo had ik een startpunt vwb de afstelling van de demper. Het scheelde enorm, want de vorige eigenaar had de veer heel erg slap staan. Het was net alsof ik op een Citroën reed....comfortabel, maar 'detached'. Ik had geen goed gevoel en de fiets zweefde ook in de bochten. Ik hou (en dat is persoonlijk) meer van een iets straffere vering. Dat is minder comfortabel, maar ik 'kan' dan meer met de motor. Ik 'voel' de weg en wat de banden doen op het wegdek. Alleen dán voel ik me zeker en veilig in of op een voertuig. Met de auto heb ik dat ook. Alleen rij ik met de auto harder (ik heb tenslotte blik en luchtzakken om me heen) dan met de motor. Gevoel is alles, en als ik het gevoel heb dat ik de motor kan vertrouwen, rij ik veilig.

Al met al zijn veren en dempers enorm belangrijk. Ik heb alleen in de pol ingevuld dat ik tevreden ben met de standaarddempers van de BMW (R850RT-P uit '97) omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Ik zou een rondje moeten rijden op een zelfde motor met andere of nieuwe veren om te beoordelen wat beter is en of ik het merk/waardeer. Het zal ook van je eigen rijstijl afhangen denk ik. Ik scheur niet met deze motor, maar ik wil wél een goede feedback hebben van het rijwielgedeelte. Alleen dan durf ik 'm lekker plat te gooien in de bochten.

Bandenspanning is trouwens ook een onderdeel van de vergelijking als het om handling en wegligging gaat. Te zacht of te hard kan ook het weggedrag volledig verpesten.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hoi Allen,

Ik een mooie poll gemaakt, tik ik gisteren de knop (sta stemmen opnieuw toe) aan en weg waren alle stemmen van jullie. Sorry :oops:
Maar omdat elk nadeel ook een voordeel schijnt te kennen: je kan gewoon nog een keer je stem uitbrengen (1 malig wel te verstaan).


Uw newby, Ralph :D
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
BMWR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door BMWR1200RT »

Sinds vorig jaar rij ik met een R1200RT en na enkele ritjes kwam ik erachter dat de vering of niet goed afgesteld was of gewoonweg niet goed was.

Ik vind dat het rijden over snelheidsdrempels niet goed gaat. Vooral het afrijden ervan gaat hard en helemaal niet soepel.

Ik regel de veervoorspanning zoals voorgeschreven. Hoe meer beladen ( solo, met duo ) hoe meer voorspanning. Ik heb na wat experimenteren, de demping 1/4 draai vermindert en dat helpt al.

Verleden weekeinde hebt ik bij toeval een route gereden waar wel erg veel drempels lagen. Ik moet enkele keren te snel over die drempels gereden hebben want
ik heb toch enkele harde klappen gekregen in de onderrug en ik heb er nu wat last van.

Vandaag heb ik een testverslag gevonden over vervangschokdempers voor de RT (1150) Het gaat over de Ohlins en de Hyperpro. Conclusie :Waar de Ohlins meer neigt naar de tour en de Hyperpro meer neigt naar de sport van sport-touring. Na het afstellen door een specialist zijn beide merken een goede upgrade.

Hier volgt het artikel in het Engels:

http://www.mklsportster.com/Articles/mcnsuspension.pdf

Ik denk eraan binnenkort een veringspecialist te bezoeken.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

BMWR1200RT schreef:Verleden weekeinde hebt ik bij toeval een route gereden waar wel erg veel drempels lagen. Ik moet enkele keren te snel over die drempels gereden hebben want ik heb toch enkele harde klappen gekregen in de onderrug en ik heb er nu wat last van.
Hoi,

Ik rij zelf presies een jaar met de 1200RT en ken je probleem van het begin tot het einde. Ik heb voor het eerst in 21 jaar motorrijden serieuse rugklachten gekregen door de vering. Inmiddels heb ik enkele maanden fysio achter de kiezen en de therapeut vroeg zich alleen af wat ik in godsnaam had gedaan. Nou eigenlijk niets bijzonders, alleen een nieuwe BMW gekocht :$ :;
De dermpelklachten herken ik met name heel goed. De demper houdt het niet en laat de veer een te grote snelheid opbouwen inplaats van de snelheid te dempen. Die klap voel je in je rug. Ik rij inmiddels 2 maanden met Hyperpro en het verschil is echt ENORM! Een drempel is echt een lachertje geworden. Laatst met een maat (1200GS met Hyperpro) bij Uithoorn 80km+ over de drempels gereden en zelfs met drempels in bochten; GEEN PUNT :lol:

In de basisafstelling zijn Hyperpro's iets wat sportief, maar dat is met gemak naar je eigen zin te maken door in- en uitgaande demping iets bij de stellen. Voorveerspanning is echt alleen voor de hoogte en beinvloed het stuurgedrag, verder niets. Kijk maar wat er gebeurd, bij veervoorspanning verhogen wordt de demper iets verder uitgeschoven, dat is alles.

Hyperpro heeft een zaak in Alphen aan den Rijn. Je kunt Bas gewoon vragen of je de veren mag proberen, niet tevreden = geld terug zonder gedoe. De service is werkelijk super. Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel :D

Groeten, Ralph

PS: mijn rug gaat eindelijk een stuk beter :)
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
BMWR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door BMWR1200RT »

Ralph Romein schreef:
BMWR1200RT schreef:Verleden weekeinde hebt ik bij toeval een route gereden waar wel erg veel drempels lagen. Ik moet enkele keren te snel over die drempels gereden hebben want ik heb toch enkele harde klappen gekregen in de onderrug en ik heb er nu wat last van.
Hoi,

Ik rij zelf presies een jaar met de 1200RT en ken je probleem van het begin tot het einde. Ik heb voor het eerst in 21 jaar motorrijden serieuse rugklachten gekregen door de vering. Inmiddels heb ik enkele maanden fysio achter de kiezen en de therapeut vroeg zich alleen af wat ik in godsnaam had gedaan. Nou eigenlijk niets bijzonders, alleen een nieuwe BMW gekocht :$ :;
De dermpelklachten herken ik met name heel goed.
Dag Ralph,

Ik dacht wel dat ik niet de enige was die van deze tekortkoming last had. :) Er zijn naar mijn mening wel wat teveel van die snelheidsdrempels uit de grond gekomen. Maar dat is een andere discussie.

Bedankt voor de Hyperpro tip. Voor mij is Alphen aan den Rijn toch wat ver. Ik dacht hier in de buurt bij http://www.bikesetup.be even langs te gaan. Dit is wel een Ohlins service punt. Ik denk niet dat er zo'n Hyperpro specialist in de buurt van Gent (België) gevestigd is.

Voor de rest vind ik de R1200RT wel een goede motor. Als die vering problemen opgelost zijn wordt dit misschien een droommotor. 8)_

Toch nog een vraag. Heb je de demper voor ook vervangen of is de originele blijven zitten? Volgens mij is de voorste demper wel oké.

Beste groeten,

Erwin.

Ik hoop dat je rug terug volledig goed komt. Je voelt hem niet tot er iets mis aan is.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Erwin,

Ik heb voor ook vervangen. In eerste instantie heb ik standaard demper van Hyperpro laten installeren, waar alleen de uitgaande demping inregelbaar is. Ga binnenkort testrijden met een volledig instelbare demper (voor). Als dat bevalt kan ik nu nog over zonder extra kosten (excl. de meerkosten natuurlijk 8) ) De voorveer van BMW is net als de achterveer heel slap en deint, stuiterd over velle drempeltjes/wortels van bomen etc. De wegligging is er echt op vooruit gegaan. Voor en achter hebben nu een gelijke veerkarakter en dat is ten gunste van de wegligging. Ik kan het je ten zeerste aanraden.

Die rug, ja dat sluipt er heel langzaam in. Eerst denk je mmm, dan mmmmmm en zo verder. Op een gegeven moment heb je nagenoeg constant rugpijn en dan maar eens naar de dokter hè!
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door dhr »

Wat ook een goed adresje is:

http://www.hksuspension.nl/

na afspraak is basisafstelling en eerste advies gratis, echte liefhebbers met veel verstand van zaken
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik vraag me af hoe dat bij die van mij zit...inmiddels staat er bijna 135k op de klok en na wat jaartjes politiedienst zal ie ook wel eea hebben meegemaakt. Maar ja...als ik naar die prijzen kijk, ben ik minimaal €900 kwijt voor een HyperPro set voor en achter. Dan heb je ze zonder lengte verstelling (in neem aan dat ze hoogtevertstelling bedoelen). Voor de achtershock kun je ook nog hydraulic preload erbij nemen, en dan komt er weer €218 bij. Er is ook nog een duurdere veer voor achter en die kost alleen al €741. Tjsa...kan wel heel supersonisch zijn, daar twijfel ik niet aan, maar het wordt bijna meer dan de dagwaarde van mijn brommer... ;) Lijkt me niet echt zinvol meer.

Maar gelukkig zit HyperPro hier nét over de rivier in Werkendam, dus ik kan een keer langsrijden. Kijken wat ie zegt. Je kunt nl ook alleen veren kopen die op de originele elementen gezet kunnen worden. Misschien is dat ook wat. Of alleen een achtershock kopen en dan voor alleen de veer vervangen. Ik snap wel het nut ervan en hoe het het rijden beïnvloed.
En ik wil daar graag wat aan doen, want ik vind 'm wat weird sturen in de bochten. Niet zo strak als mijn vorige BMW, de K1100RS. DIe was zo strak als een huis. Daar had ik het vertrouwen mee in de bochten. Nu moet ik langzamer door de bochten dan ik zou willen. Op een of andere manier houd iets me tegen, en dat is waarschijnlijk het stuurgedrag dat niet helemaal kosjer is. Ik had dat met mijn Yamaha Diversion ook (mijn eerste motor). Toen ik eenmaal een beetje kon rijden, vond ik 'm steeds waziger sturen. Dat kwam natuurlijk omdat er gigantische speling op het frame zat door het kruislings in rubber opgehangen motorblok, waardoor ie kon wringen. De K had dat dus helemaal niet en was zo stijf als een plank.

Nu is het niet zo dat ie momenteel slingert of wiebelt in de bochten, maar ik heb gewoon niet het gevoel dat het helemaal strak is. Misschien moet ik ook nog meer spelen met de instellingen. Kijken wat dat oplevert.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik weet dat Hyperpro in Alphen aan den Rijn wel een keer een informatie avond wil houden. Dus hoe stel je vering af etc. Kan best leuk zijn. Moet dan wel tussen de 15 á 30 man bij elkaar zien te krijgen en dat is best veel. Zou daar interesse in zijn?

Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door HansD »

Ralph Romein schreef:Ik weet dat Hyperpro in Alphen aan den Rijn wel een keer een informatie avond wil houden. Dus hoe stel je vering af etc. Kan best leuk zijn. Moet dan wel tussen de 15 á 30 man bij elkaar zien te krijgen en dat is best veel. Zou daar interesse in zijn?

Ralph
Ralph,
Hou eens een "pol'l" hierover dan krijg je snel een idee van het aantal belangstellenden.
Dit lijkt mij erg leuk!
Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 13 mei 2009, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door dhr »

Ik denk dat er vanuit het forum een behoorlijke belangstelling zal zijn :D
Ik vraag me wel af of een avond dan het handigst is, mij trekt 's avonds laat weer terug en de volgende morgen werken niet altijd.
Maar ga maar eens iets proberen, kan heel goed een succes worden 8)_
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Bij Bart van Hyperpro in Alphen krijg je meer tekst en uitleg dan je lief is :D :D Prima adres.

Ik heb mijn OEM schokkers vervangen wegens lek bij 40.000 km door een set Öhlins.
De voorste was uit de doos al perfect en daar ben ik nooit meer aangeweest, de achter bleek toch wat te licht voor mijn gebruik en die is, na overleg, voorzien van een zwaardere veer en bijbehorende demping.

Nu staat achter op 0 klikken veervoorspanning voor solo, met passagier 10 klikken erbij en komt daar nog bagage bij, nog 10 klikken, de demping stel ik dan ook 5-10 klikken zwaarder.

Bij km 130.000 laten reviseren (300Eu voor allebei), net of je weer op een nieuwe fiets rijdt. :D
De vervangen onderdelen krijg je erbij terug, die hadden toch behoorlijk geleden, dus revisie is zeker geen overbodige luxe.

Mijn ervaring met Öhlins is dus top en weet ook dat Hyperpro op hetzelfde nivo ligt, kost wat, maar dan hebbie ook wat.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Bij km 130.000 laten reviseren (300Eu voor allebei), net of je weer op een nieuwe fiets rijdt.
De vervangen onderdelen krijg je erbij terug, die hadden toch behoorlijk geleden, dus revisie is zeker geen overbodige luxe.

Mijn ervaring met Öhlins is dus top en weet ook dat Hyperpro op hetzelfde nivo ligt, kost wat, maar dan hebbie ook wat.
Wat je zegt is waar, deze dempers zijn tot in de puntjes te reviseren en gaan dus heeeel lang mee. Besluit je om een andere RT te kopen, dan zet je ze gewoon over. Heb expres de oude hiervoor bewaard. Mocht het niet meer passen, dan kan je er denk ik nog best een aardige prijs voor krijgen bij een collega RT rijder :D :D

Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door dhr »

Nou, kom dan maar op met zo'n veersessie, voor mijn bankstel kan wel wat extra kennis gebruiken :lol:
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
BMWR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door BMWR1200RT »

Vandaag heb ik mijn vering demping even laten nakijken door een prof.

Deze wist mij te vertellen dat de standaard vering van de 1200RT eigenlijk zwak is, en dus regelmatig klanten over de vloer krijgt die een upgrade laten uitvoeren in de vorm van een nieuwe vering/demping.

Om nog een aanvaardbare afregeling te krijgen heb ik de tip gekregen om de veervoorspanning wat minder te zetten en de demping +/- een kwart minder dan volledig dicht.

Ik had de demping een kwart minder als de basis instelling. Dus dat was goed mis.

Na een uitgebreide testrit is gebleken dat het toch al beter is. Ik bekijk het even bij de volgende ritten hoe het gaat.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik mis een paar opties die voortvloeien uit: Ik heb ESA.
Ook daar kun je tevreden of ontevreden over zijn.

Ik heb ESA en ben daar dus SUPER content van!
Comfort bij slecht wegdek of heerlijk glijdend over de snelweg.
Normaal bij het merendeel van de afgelegde km's
Sport als ik zin heb om lekker strak te sturen.

Het verschil in veer-karakter is duidelijk aanwezig en merkbaar bij de diverse standen. TOP! Afbeelding

Oh ja... bij ESA heb je WP vering.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik mis een paar opties die voortvloeien uit: Ik heb ESA.
Ook daar kun je tevreden of ontevreden over zijn.
Hoi,

Heb ook test gereden met ESA, maar schrok van de beperkte instelmogelijkheden. ESA geeft een paar keuzemogelijkheden en dan houdt het op. Heb daarom ook niet voor ESA gekozen. Bij ESA II schijnen wel meer opties te zijn om tot een fine tuning te komen. Nog even over Hyperpro (nogmaals, ik heb geen aandelen :D ), deze heeft een kastje ontwikkeld speciaal voor ESA om wel tot fine tuning te komen.

Maar voorop gesteld, wel fijn dat je tevreden bent, dat is toch echt het belangrijkste!

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Dave

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Dave »

Volgens mij, maar ik kan het verkeerd hebben hoor, is het zo bij ESA dat de toegevoegde waarde is dat je een aantal basisinstellingen vastlegt, voor sportief rijden, comfortabel rijden en met passagier rijden bijvoorbeeld.

Daarnaast moet het nog steeds mogelijk zijn om de vering zelf apart in te stellen. Ik zie op het plaatje namelijk ook stelnokjes en -knopjes om de vering te personaliseren. Van daaruit zal dan ESA de genoemde standen bepalen, lijkt mij zo.

Groot voordeel daarvan is dat je met letterlijk een druk op de knop het rijgedrag kunt beinvloeden zonder van de fiets te moeten en vieze vingers te krijgen. En dat zelfs tijdens het rijden! Dus als je rijgedrag regelmatig wisselt is dit een meerwaarde. Of als je geld teveel hebt en lui genoeg bent of niet geinteresseerd genoeg om je vering aan te passen aan de onderhanden situatie. Take your pick...

Als ik zelf geld teveel zou hebben zou ik het zelfs laten opbouwen op mijn R1100RT, maar dan zou ik echt geld teveel hebben ;) . Vooralsnog rijd ik in de zwaarst ingestelde stand, conform bestuurder. Als er een passagier meegaat, dan rijd ik rustiger en compenseert dat een beetje voor het gebrek aan resterende veerweg.

Als ik geld over zou hebben, zou ik er inderdaad andere, zwaardere en ruimer instelbare (over een groter werkingsgebied, bedoel ik dan) shocks inzetten. Tot nu toe gaat het maar zoals het gaat en moet gaan.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ralph Romein schreef:Bij ESA II schijnen wel meer opties te zijn om tot een fine tuning te komen.
Niet meer opties dan bij ESA I. Er is wel een modificatie doorgevoerd aan de achterdemper... iets met elastogran.
Dave schreef:Volgens mij, maar ik kan het verkeerd hebben hoor, is het zo bij ESA dat de toegevoegde waarde is dat je een aantal basisinstellingen vastlegt, voor sportief rijden, comfortabel rijden en met passagier rijden bijvoorbeeld.
De instellingen zijn reeds vastgelegd en zijn niet aan te passen.
Je hebt de keuze uit Solo i.c.m. Comfort, Normaal of Sport / Solo met bagage i.c.m. Comfort, Normaal of Sport / Duo en bagage i.c.m. Comfort, Normaal of Sport.
Dave schreef:Ik zie op het plaatje namelijk ook stelnokjes en -knopjes om de vering te personaliseren.
Plaatje is gejat van de WP website.
Kies je ESA, fabriek af van BMW, dan krijg je een systeem van WP, wat buiten bovenstaande niet in te stellen is. De stelnokjes en -knopjes zijn op mijn RT niet aanwezig.
Dave schreef:Of als je geld teveel hebt en lui genoeg bent of niet geinteresseerd genoeg om je vering aan te passen aan de onderhanden situatie. Take your pick...
Dussss...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Kies je ESA, fabriek af van BMW, dan krijg je een systeem van WP
Als je de standaardvering kiest (voorveerspanning+uitgaande demping instelbaar achter) krijg je ook vering van WP of van Showa. Het is gebleken dat wanneer er WP staat, dit niet standaard de beste kwaliteit vering hoeft te zijn :shock: Mijn eerste demper (achter) werd na 8.000km vervangen door de dealer van een WP naar Showa, omdat deze slecht werkte door een nieuwe. Deze nieuwe heb ik laten vervangen na 7.500km en bleek al lek te zijn. Ben bang dat WP en Showa zich hebben laten lenen tot het maken van hele goedkope vering en dat is niet goed voor de naam en vertrouwen.

Overigens, mijn vorige motor (1100RT) had helemaal geen veerproblemen, dat kwam pas bij de 1200RT :(

Groeten, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ralph Romein schreef:Het is gebleken dat wanneer er WP staat, dit niet standaard de beste kwaliteit vering hoeft te zijn :shock:
Da's nogal een straffe quote... ik zou zeggen dat je pech hebt gehad... dat kan gebeuren...
Ik durf te stellen dat ik een behoorlijk forum verslaafde ben, maar ik ben een veer/demper-probleem bij een 12RT eigenlijk nog niet tegengekomen.
Van GS(A)'ers is er wel een periode geweest waarin er veel geschreven werd over problemen met de achterveer/demper.
Ook lees je van 'overstappers' van niet-ESA naar ESA dat er een wereld voor ze open is gegaan...
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een ESA-fiets veel strakker stuurt dan één zonder ESA.
Ik ben dan ook van mening dat WP een topproduct geleverd heeft aan BMW!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik durf te stellen dat ik een behoorlijk forum verslaafde ben, maar ik ben een veer/demper-probleem bij een 12RT eigenlijk nog niet tegengekomen.
Hoi Moh_fan, ik ken er nog zo eentje trouwens, de ringantenne van de R1200-serie. Ze sneuvelen met bosjes tegelijk en pas sinds kort worden ze standaard door BMW vervangen bij de eerst volgende beurt. Op het forum lees je echter bijna niets hierover. Alleen viewtopic.php?f=1&t=649 deze.

Doei, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ralph Romein schreef:Hoi Moh_fan, ik ken er nog zo eentje trouwens, de ringantenne van de R1200-serie. Ze sneuvelen met bosjes tegelijk en pas sinds kort worden ze standaard door BMW vervangen bij de eerst volgende beurt. Op het forum lees je echter bijna niets hierover. Alleen viewtopic.php?f=1&t=649 deze.
BMW MC Vl en het GS forum werd met grote regelmaat melding gemaakt van het DWS probleem...
En zo zijn er nog wel wat 'dingetjes' bij de 1200's... kromme schijven, softwareprobleem bij de pingelsensoren, scheeftrekken v.h achterwiel op de achteras, slechte poedercoating...

Gelukkig dat de garantie top en twee jaar is! :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik zal er nu toch echt aan moeten geloven denk ik...

De brommer staat bij de monteur voor zijn beurt en hij zei me dat de voorste veer toch wel redelijk 'op' is. Hij schijnt de halve veerweg al kwijt te zijn alleen al door te gaan zitten. Ik had daar nog niet echt op gelet (ook niet echt handig te zien achter al dat plastic). Verklaart misschien wel het vage gevoel dat ik tot nu toe had. Echt heel scherp sturen deed ie niet. Maar ja, ik heb geen referentiemateriaal dus ik dacht dat het bij de RT hoorde...

Ik denk dat ik in ieder geval voor een HyperPro neem, en achter even laat bekijken. Misschien is een vervangingsveer voldoende. Evengoed zitten ze er beide al 135k op, dus het is niet eens zo gek dat ze een keer vervangen moeten worden. Het is alleen zoveel geld... :$
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Net even de veren afgeleverd bij HyperPro in Werkendam. Inspectie van het voorelement gaf aan dat er een buts en wat krassen op de spindel zaten. Op zich niet fataal, maar het zou in de toekomst een keer kunnen gaan lekken. Bij de achterveer bleek het verstelmechanisme (om de motor hoger/lager te stellen) lek. Niet dat je het eruit zag lopen, maar je kreeg pas na een hele tijd draaien tegendruk. Hij was dat vaker tegen gekomen. Op een of andere manier lekt de olie eruit; je ziet het niet, maar het verdwijnt 'ergens'. Als er elke maand een druppeltje uit loopt, ben je na 12 jaar een glas vol kwijt.

Ik had aanvankelijk aangenomen dat ik voor wel een heel nieuw element nodig zou hebben, maar dan moet je eigenlijk (voor de balans) ook achter vervangen. En op zich is er met de achterveer (zo te zien iig) niets mis. Hij stelde voor om de oude elementen onder handen te nemen: nieuwe veren erop, de spindels polijsten en het verstelmechanisme achter bijvullen met dikkere olie. Met alleen nieuwe veren erop win je al 80% voor 20% van het geld. Hele nieuwe elementen met alle verstelmogelijkheden geven meer mogelijkheden voor fijnafstemming en voor het geld win je er minder mee in principe.
Helaas kon ie het niet vandaag meer doen, dus ik moet ze komende week ophalen. Zou ongeveer €280 gaan kosten. Uiteraard is dit alles onder voorbehoud als ie nog wat tegenkomt tijdens het werken. Ik waardeer de eerlijkheid van het advies enorm. Hij had me met gemak een nieuw voorlement kunnen verkopen en achter een nieuwe veer, en dan was ik het dubbele kwijt van wat ik nu kwijt ben. Dit advies past ook een beetje bij de leeftijd en waarde van de motor. En natuurlijk had een supersport veel meer baat gehad bij die volledig verstelbare GP veren. Uiteraard heb ik er wel paarse veren op laten zetten, want we moeten een beetje patsen met de HyperPro's natuurlijk :)

Als ze erop zitten doe ik uiteraard verslag.
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door dhr »

Nou Mike, ik ben benieuwd.
Het sturen zal in ieder geval een stuk strakker gaan :D
Dat is voor mij een van de pluspunten van de RT 8)_
wordt dus vervolgd :;
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
BMWR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door BMWR1200RT »

Na grondige testritten ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik mij tevreden zal moeten stellen met de beste afstelling die volgens mij mogelijk is met de OEM veren en dempers.

Ik rij er nu bijna een jaar mee maar in 2012 moet ik dan eindelijk beslissen of ik hem definitief koop of niet. Koop ik hem niet dan moet ik de moto terug aan de garage afleveren in originele staat. Koop ik hem wel dan kan ik doen wat ik wil. Nu twijfel ik nog omdat ik de moto soms niet praktisch vind met name in de drukte van de stad waar ik woon. Dat is wel een ander probleem.

Aan de hand van een vering handleiding die ik van de website gehaald heb heb ik het volgende opgemeten en aangepast.

Voorkant:
Volgens de handleiding moet ik het volgende meten Totale veerweg= 100% Negatieve veerweg = 85 to 65% Negatieve veerweg met berijder= 65 tot 50%
metingen aan de voorvork : Totale veerweg= 100% Negatieve veerweg = 73% Negatieve veerweg met berijder= 66%

Aan de voorkant is geen regeling mogelijk maar is volgens de handleiding en de metingen niet echt nodig.

Achterkant:
Volgens de handleiding moet ik het volgende meten Totale veerweg= 100% Negatieve veerweg = 94 to 78% Negatieve veerweg met berijder= 65 tot 50%
metingen aan de achterdemper zonder veervoorspanning : Totale veerweg= 100% Negatieve veerweg= 99% Negatieve veerweg met berijder= 95%
metingen aan de achterdemper met veervoorspanning : Totale veerweg= 100% Negatieve veerweg= 100% Negatieve veerweg met berijder= 99%

Zo heb ik de demping ingesteld: 1 en 1/4 omwenteling terug van volledig dicht.

De veervoorspanning heb ik eerst gezet zodat de moto voor en achter evenveel inzakte terwijl ik erop zat. Dat was 26 klikken dichtdraaien. Tijdens een testrit heb ik ondervonden dat de motor erg levendig was en op bepaalde momenten misschien een beetje nerveus. Daarna heb ik helemaal geen voorspanning ingesteld en vond dat de moto wat moeilijker in de bochten ging.
Daarna heb ik dezelfde testrit gedaan met 13 klikken dicht en dat was veel beter. Levendig genoeg en stabiel in snellere bochten.

Omdat ik 99% alleen rij zonder koffers heb ik de instellingen en metingen ook zo uitgevoerd.
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Vanmiddag de gereviseerde veren opgehaald. Morgen bij de monteur langs brengen. Hopelijk zijn ook de remschijven inmiddels binnen, dan kan de boel in elkaar.

Zo zien ze er uit:
Afbeelding

Staat wel leuk, dat paars... ;) Het is net of ik nieuwe heb. Ben benieuwd hoe het rijdt.
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door dhr »

Ben inderdaad benieuwd hoe je dat bevalt. Ook omdat ik je klachten over vaag in de bochten niet herken bij de mijne.
Ik denk dat er een nieuwe wereld voor je open gaat :D
Mike Philippens schreef:Het is net of ik nieuwe heb. Ben benieuwd hoe het rijdt.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
RuudRT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hey Mike,

Wat is er nu precies gedaan aan de veren?

Groeten Ruud
BMWR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door BMWR1200RT »

Hey Mike ik ben ook benieuwd.
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Zoals je kunt zien hebben ze er nieuwe veren op gezet. Daarnaast zijn de spindels gepolijst (of liever gezegd: van een structuurtje voorzien) vanwege de langsgroeven die zichtbaar waren. Dat is op zich normaal, na een paar jaartjes gebruik. Dat was meer een preventieve maatregel. Echt nodig was het niet, want er lekte niets. Bij de achterveer hebben ze de olie van het verstelmechanisme bijgevuld met dikkere olie. Die was nl een beetje olie kwijtgeraakt in de loop der jaren. Geen zichtbaar lek te vinden, maar toch was er wat uit. Je moest al een flink aantal klikken draaien voordat ie weerstand begon te geven en ook pas dan bewoog de veer pas. Nu is dat meteen vanaf het begin al.

De schokbreker was nog prima volgens die meneer, dus een heel nieuw element was niet nodig. Uiteraard geeft dat weer een extra stukje comfort en instelbaarheid, maar voor het geld geeft een nieuwe veer het meeste verbetering (volgens HyperPro zelf).

Kosten: €285
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hoi Mike, was het opknappen € 285,00 excl of incl twee nieuwe veren? Een set veren staat mij bij zit op ± € 450,00. \ben benieuwd hoe het rijdt :D

Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
bmw jacky

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door bmw jacky »

Hallo RT-Vrienden,

ben vandaag met de BMW ook even naar Hyperpro Werkendam geweest.

Mijn Motor bleef achter maar aan het "Zoeken", er zaten al Hyperpro veren op dus ik een afspraak
gemaakt en ben er vandaag heen gereden.

Goede service en keurig geholpen !!!! , na even gekeken te hebben, was daar de conclusie !!! niks mis met
de veren maar met het olie niveau van de achterschokbreker waardoor je er niet voldoende druk op kan zetten.

De vering werd keurig afgesteld en er meteen bijverteld hoe het werkt.

Ik reed met een ander motor naar huis als dat ik was gekomen, geweldig !! :D

olie bijvullen en controleren van de veren prijs 0 euro, terwijl ik daar nog nooit geweest was en de veren er al een
tijdje onder zaten , van de vorige eigenaar, dat is wat ik bedoel met service !!!!! en achter je product staan.

als je overweegt om je veren te laten controleren en of vernieuwen, ik ben van mening dat dit een goed adres is.

succes en veel rijplezier.

gr Jack :;
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ralph Romein schreef:Hoi Mike, was het opknappen € 285,00 excl of incl twee nieuwe veren? Een set veren staat mij bij zit op ± € 450,00. \ben benieuwd hoe het rijdt :D
Die €285 was all-in. Op hun eigen site staan geen prijzen, maar ik heb elders al gezien dat losse veren zo ongeveer €200 en nog wat kosten. Ik heb het dan echt over losse veren, dus niet complete schokbrekers. Waar heb jij die €450 vandaan dan?
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Gisteravond mijn brommer opgehaald bij de monteur. Onderweg naar huis een regenbui over me heen gehad, dus ik ben linea recta naar huis gegaan en heb niet echt kunnen 'voelen'. Vandaag binnendoor naar het werk gegaan en ik kon het goed voelen! Hij is iets stugger, maar niet oncomfortabel. Verder stuurt ie zo strak als een supersport (voor zover een RT dat kan). Ook rechtuit voelt ie heel erg stabiel en strak aan. Voorheen had ik nooit het idee dat ie rechtuit slap of instabiel was, maar nu voelt het nóg strakker aan. En het bochtenwerk is heerlijk; nu gaat ie echt precies waar ik 'm heen stuur. Kijken of ik komend weekend wat tijd heb (24H Le Mans op TV) om een dijkje te pakken. Kijken of ik nu echt met vertrouwen de fijne bochten kan pakken.

Maar vooralsnog is het helemaal goed!
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door dhr »

Gefeliciteerd :!:
Zo hoort inderdaad een RT te sturen. :D

Veel plezier 8)_
Mike Philippens schreef: Verder stuurt ie zo strak als een supersport (voor zover een RT dat kan). Ook rechtuit voelt ie heel erg stabiel en strak aan.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
HVEI

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door HVEI »

Ik rijd nu twee maanden op mijn R1150RT, 2004, 67000 km op de teller.
Twee maanden ben ik aan het prutsen met de veerafstelling. Ik denk dat ik elke week wel een keer terug bij de dealer ben geweest. Probleem: ik vond de motor niet stabiel op de snelweg. Hij dweilt, soms dacht ik zelfs dat mijn achterwiel los stond. Vrachtwagens durfde ik bijna niet te passeren. Dit was niet wat ik van een BMW verwachtte.
De dealer had wel enigszins verbetering kunnen bereiken met een heel strakke afstelling, maar ik was echt niet blij.
Op advies van mijn dealer heb ik een afspraak gemaakt bij Hyperpro.
Vandaag (zaterdag 13 juni 2009) toog ik naar Werkendam. Ik kon gewoon langs komen vertelde de Hyperproman mij deze week, ze zouden wel even testen wat er aan de hand was.
Vanmorgen om 10.00 uur stond ik op de stoep. Het probleem werd snel gevonden. De voor en achtervering veerden niet in balans. Hierdoor ontstaat een instabiele motor. Mijn achtervering werd beter afgesteld en dat zou wel wat verbetering geven, maar oplossen kon alleen met nieuwe veren (voor en achter) 385 euro. De demping was goed en kon blliven zitten.
Ik besloot de veren te laten plaatsen, maar werd direct teleurgesteld: vandaag kon dat echt niet. Nieuwe afspraak maken. Dit was jammer. Ik wilde eindelijk wel eens lekker rijden op mijn BMW, snapte natuurlijk wel dat drie uur sleutelen niet zomaar ongepland op zaterdag te doen is. Bij Hyperpro laten ze je echter niet in de steek. Er werd een oplossing gezocht, extra hulp werd gebeld. Kom vanmiddag om 14.00 maar terug, we zorgen dat je jouw motor niet meer terug kent. Hulde aan Hyperpro!
Om 17.00 uur ga ik op mijn van nieuwe veren voorziene motor zitten. Hoopvol, weet niet wat ik moet verwachten. Onmiddellijk valt me op dat mijn voorkant hoger staat. Ik heb mijn scherm gewoonlijk in de hoogste stand staan, hier kan ik plotseling niet meer overheen kijken. Die kan omlaag dus. Even op de motor wippen.. Hij veert anders. Duidelijk verschil, de voor en achterkant reageren simultaan. Dat was ik niet gewend. Wegrijden.. De eerste bocht is al een verrassing. Strak en stabiel. Ik ga voor mijn lol even een rotonde extra rond.. Dit kan mijn motor niet zijn??
Snel naar de snelweg. Hij ligt vast als een huis. Totaal geen last meer van dweilen. Vrachtwagen passeren... ...Het is alsof ik in een auto rijd. Mijn motor gaat gewoon rechtuit, soliede als een blok. Ja hier had ik een BMW voor gekocht.
Vakmensen zijn het bij Hyperpro. Geweldige service ook, waar kom je het tegen dat op zo'n formidabele manier geprobeerd wordt om je te helpen!
En dan de Hyperpro veren: het is waar, je kent je motor niet meer terug. In de positieve zin van het woord. Voor mij nooit meer iets anders dan Hyperpro veren.
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

HVEI schreef:Vakmensen zijn het bij Hyperpro. Geweldige service ook, waar kom je het tegen dat op zo'n formidabele manier geprobeerd wordt om je te helpen!
En dan de Hyperpro veren: het is waar, je kent je motor niet meer terug. In de positieve zin van het woord. Voor mij nooit meer iets anders dan Hyperpro veren.
Zij snappen inderdaad heel goed dat je - hoe goed je reputatie ook is - je altijd moet blijven werken voor je klanten. Reputaties komen te voet, maar gaan te paard zeggen ze altijd.

Ik keek er eerst van op dat jij €100 meer betaalde dan ik, maar ik bracht 2 losse veren, en het in- en uitbouwen heeft mijn monteur gedaan. De beemer stond daar toch in haar blootje voor een beurt.

Jouw ervaringen komen overeen met die van mij. Gisteren een uurtje een stukje Lek- en Lingeroute gedaan, en het is een hele nieuwe motor geworden. Sowieso omdat ie een beurt heeft gehad en helemaal lekker is afgesteld, maar zeker door het positieve effect van de nieuwe veren.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Snel naar de snelweg. Hij ligt vast als een huis. Totaal geen last meer van dweilen. Vrachtwagen passeren... ...Het is alsof ik in een auto rijd. Mijn motor gaat gewoon rechtuit, soliede als een blok. Ja hier had ik een BMW voor gekocht.
Vakmensen zijn het bij Hyperpro. Geweldige service ook, waar kom je het tegen dat op zo'n formidabele manier geprobeerd wordt om je te helpen!
En dan de Hyperpro veren: het is waar, je kent je motor niet meer terug. In de positieve zin van het woord. Voor mij nooit meer iets anders dan Hyperpro veren.


Heel herkenbaar. Ik was ook echt verrast dat vering/demping zoveel effect heeft op stabiliteit. Geniet ervan :D

Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ard
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 aug 2008, 15:21
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam-Rijnmond

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ard »

Hallo,

Ik heb net dit onderwerp op m'n gemak zitten lezen.
Nu heb ik een R1100RT met 74k op de teller. Ik heb hem nu bijna vier jaar.
In de afgelopen tijd is de fiets voor onderhoud naar BMW De Jong in Aplhen gegaan (Top Tent!).
Nu moet hij binnenkort weer voor een grote beurt, ergens zweet mijn motor en af en toe wil er een druppel olie onder liggen.

Maar nu las ik dit onderwerp en dat komt me wel erg bekend voor. Ik heb ook last van het zweven in bochten.
Alleen nu is de knop om mijn achter veer in te stellen al aardig aan het roesten, dus ik ging er vanuit dat dit vervangen moet. Dit zou ik zo vragen aan mijn eigen garage.
Maar bij het lezen ben ik eigenlijk best nieuwsgierig over die verschillende merken waar jullie het over hebben. Her en der zie ik wat bedragen naar voren komen.

Wat adviseren jullie? Bij mijn eigen dealer langsgaan? Of naar dat bedrijf in Alphen?
Is het m'n motor allemaal waard om andere vering er op te zetten? (ik heb geen namelijk liggende gelden :$ )
Veiligheid gaat natuurlijk voor maar om een hoop euro's er tegenaan te knallen....

Ik hoor graag

Grt,

Ard
Beamietoo

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ard,
Discussie gehad vandaag met een Triumph Speed Triple motorvriend en hij heeft een bezoek aan HyperPro in Alphen a/d Rijn afgelopen vrijdag gedaan.
Ik zal doorgeven dat deze mensen zijn echt specialisten op het gebied van demping en veringenen met tijd voor deskundige op maat advies, en uitleg over wat het beste voor jou zou kunnen zijn. Hij heeft al een bestelling gedaan om de voor en achterkant op zijn motor te vervangen en die wordt over 4 weken naar fabriceren van de onderdelen gerealiseerd. Prijs was niet goedkoop @ 800 euries maar ik denk dat it valt toch onder de dealerprijs voor standaard vervangende onderdelen. Het zou naar mijn mening echt de moeite waard zijn om te informeren bij de mensen. Dan horen wij graag wat jij zelf ervan vindt ;) .
Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Wat adviseren jullie? Bij mijn eigen dealer langsgaan? Of naar dat bedrijf in Alphen?
Is het m'n motor allemaal waard om andere vering er op te zetten? (ik heb geen namelijk liggende gelden )
Veiligheid gaat natuurlijk voor maar om een hoop euro's er tegenaan te knallen....
Ard, 30 september is er bij Hyperpro een workshop voor RT rijders. Iets voor jouw? viewtopic.php?f=53&t=888
Zelf zit ik ook bij de Jong-Alphen aan den Rijn, maar ze blinken niet uit als het om vering gaat. Voor de rest beste dealer ooit :lol:


Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door HansD »

Ard,
Begin eens even bij de basis - dat kost ook het minste geld.
Hoe is het met je banden gesteld - zit daar nog wat profiel op? En hoe zit het met de bandenspanning?
Als dat in orde is: experimenteer eens met de veervoorspanning en vooral met de demping - kun je ook lezen in dit forum.
Mocht dat allemaal geen enkele verbetering geven, dan kun je eens voor advies langs gaan bij een zaak als Hyperpro.
Kijken wat zij zeggen - kost nog steeds niks....
Hans
Gebruikersavatar
Ard
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 aug 2008, 15:21
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam-Rijnmond

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ard »

Banden zijn in orde (nog geen jaar oud en regelmatig spanning gecontroleerd).
M'n voorvorken zijn laatst nog voorzien van nieuwe keerringen, een vork was gaan lekken.

Bij mijn achtervering is er duidelijk iets mis. Er zit veel roest op de knop waarmee de de weerstand instelt. Ik zal eens kijken wat ik hier zelf aan kan doen. Er is nog genoeg stof op dit forum om te lezen, het is zeker zonde van je geld als het eenvoudig zelf op te lossen is.

Grt,
Ard
DVR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Interessant topic dit.

Mijn ervaring (R1200RT) tot nu toe (9000Km) is dat bandenspanning essentieel is om mee te beginnen.
Ik heb voor 2,4 achter 2,8. (Michelins af Fabriek)
De mate van grip en stuurgevoel wordt, naar mijn gevoel, sterk gevoed door het directe contact tussen wegdek en band.
Te lage bandenspanning (had ik enige tijd) geeft teveel beweging in de wang van de band en voelt minder precies aan in het stuur.
(ga overigens ook niet voorbij aan de keuze van banden, hiermee ontstaan grote verschillen in perceptie van grip en stuurgevoel)

Vering speelt voornamelijk een rol in het aanpassen van rijhoogte aan de invloeden van gewichtsbelasting.
Ik heb meerdere standen geprobeerd maar zit nu precies halverwege de instel mogelijkheid. (gewicht is +/- 120Kg)

Met de demping wordt, als voorgaande parameters juist zijn afgesteld (!!), het veerkarakter in sterke mate beïnvloed.
Ik merkte dit nadat ik de uitgaande slag sterker gedempt had, het ventiel staat nu vrijwel dicht.

Ook ik vond namelijk de "klap" in mijn rug bij het nemen van verkeersdrempels aanvankelijk buitenproportioneel.
Na sterkere demping van de uitgaande slag was dit probleem echter wel duidelijk merkbaar verminderd.
Vind 't achteraf ook logisch; mijn rug krijgt een klap minder want de terugverende beweging na het oorspronkelijke inveren wordt vertraagd en is daardoor nauwelijks meer voelbaar.
Blijft nog wel de klap van 't inveren maar daar is qua demping niets aan af te stellen.
Wel speelt de juiste veervoorspanning hier weer een rol!

Sinds die strakkere demping achter voelt de hele fiets overigens onder alle omstandigheden enorm veel rustiger, zowel in rechte lijn als in bochten.

Ook naar mijn mening is de voorkant inderdaad wel wat onrustig/deinerig, jammer dat hier echter af fabriek niets aan af te stellen is.
Ik kan mij dus (helaas) zomaar voorstellen dat betere demping met aftermarket spullen mogelijk is, ook al had ik dat eigenlijk niet verwacht van BMW Motorrad....

Nog twee dingen in dit topic die mij bijzonder interesseren;
Komt er een voorlichtingssessie over veerafstellingen? Lijkt me erg interessant, ik ben dan graag van de partij!

Weet iemand wat de kosten zijn voor het laten ombouwen naar ESA?
**AC**

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door **AC** »

Kijk maar op onderstaande link:

viewtopic.php?f=55&t=888" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een workshop over hoe kan het ook anders: veringen

Gr. Milan
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Nog twee dingen in dit topic die mij bijzonder interesseren;
Komt er een voorlichtingssessie over veerafstellingen? Lijkt me erg interessant, ik ben dan graag van de partij!

Weet iemand wat de kosten zijn voor het laten ombouwen naar ESA?
Hoi Dave, mijn ervaringen zijn gelijk aan die van jouw. Ik heb een workshop bij Hyperpro georganiseerd. Je bent welkom :D Mijn ervaring is dat er nog veel mogelijk is. Bijvoorbeeld een andere veer (voor), dat scheelt een boel. Van Hyperpro weet ik dat er een kit is om je ESA te verbeteren en van WP las ik dat ze een ESA op de markt zetten (los van BMW), voor ik dacht € 2500 als ik het goed onthouden heb. Koopje :$

Zoals je misschien hebt gelezen heb ik mijn vering geheel vervangen omdat ik ontevreden was. Het verschil is ongelofelijk.

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
DVR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Bij deze ben zet ik 'm in mijn agenda, dankjewel Ralph.

Ja ik heb inderdaad gelezen dat jouw vering geheel vervangen is, ik ben benieuwd naar hoe je dat hebt gedaan en wil dat qua kosten vergelijken met alsnog inbouwen van ESA.
Dit aangezien ik toch vrij regelmatig met verschillende gewichtsbelastingen rijd.
Maar ehh, 2.500 Euro voor ESA Aftermarket.....Dat zou wel een boel geld zijn zeg!

Ik zie dus eerst nog maar eens uit naar meer kennis voor ik besluit ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”