Wegligging / naar binnen vallen
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Wegligging / naar binnen vallen
Goedemidaag ervaringsdeskundigen;
Na 12 jaar en 3 GSsen (2x 1150 & 1x 1200GSA), de overstap gemaakt naar een R1150RT, bewust geen 1200 ivm de (volgens mij) fijnere motorkarakteristiek van een 1150.
Ik heb mijn 1150RT gisteren in de stromende regen opgehaald en toen viel mij (weer) een paar zaken op:
Rechtuitstabiliteit: zeer goed ; beter dan van de GS.
Maar de(ze) RT heeft de sterke neiging om in korte bochten (Li en Re afslaan, rotondes etc), naar binnen te vallen .
M.a.w. het stuur wil meer verdraaien dan voor de bocht noodzakelijk is. Dit verschijnsel is voor linker en rechter bochten even sterk.
Vanmorgen de volgende dingen gecontroleerd en gewijzigd:
1) Bandenspanning (was goed)
2) Banden Michelin PR 2 in zeer goede staat (V & A 90%).
2) Dempingverstelling achterschokdemper: was helemaal uitgedraaid (zachtste dempingstand), dus eerst helemaal ingedraaid en een kwart slag weer terug (dus redelijk stug).
3) Hydrostatische veervoorspanningpotje was voor 50% leeg (loze ruimte), opnieuw met olie gevuld en de veer op de minste veervoorspanning gezet, waardoor de motor minder op z’n neus staat.
Resultaat van dit alles: Het zwaar naar binnenvallen in korte bochten is wel (wat) verminderd maar zeker niet verdwenen.
Als ik dit met de GSsen vergelijk (moet ik misschien niet doen….) dan is het nemen van een rotonde een feest, niks in de bochten vallen, gewoon gaan in de richting waar het voorwiel wijst.
Ik weet niet in hoeverre het verschil van voorwieldiameter (17’’ RT; 19’’ GS) hier mede debet aan is.
Vraag:
a) Sturen alle 1150RT’s zo en zo ja wat kan ik doen om een meer neutraler stuurkarakter in korte bochten te krijgen?
b) Wordt na een modificatie van Hyperpro-veren, dit verschijnsel minder?
Alvast mijn hartelijk dank voor jullie input (heb ik van de winter weer wat te doen...)
Na 12 jaar en 3 GSsen (2x 1150 & 1x 1200GSA), de overstap gemaakt naar een R1150RT, bewust geen 1200 ivm de (volgens mij) fijnere motorkarakteristiek van een 1150.
Ik heb mijn 1150RT gisteren in de stromende regen opgehaald en toen viel mij (weer) een paar zaken op:
Rechtuitstabiliteit: zeer goed ; beter dan van de GS.
Maar de(ze) RT heeft de sterke neiging om in korte bochten (Li en Re afslaan, rotondes etc), naar binnen te vallen .
M.a.w. het stuur wil meer verdraaien dan voor de bocht noodzakelijk is. Dit verschijnsel is voor linker en rechter bochten even sterk.
Vanmorgen de volgende dingen gecontroleerd en gewijzigd:
1) Bandenspanning (was goed)
2) Banden Michelin PR 2 in zeer goede staat (V & A 90%).
2) Dempingverstelling achterschokdemper: was helemaal uitgedraaid (zachtste dempingstand), dus eerst helemaal ingedraaid en een kwart slag weer terug (dus redelijk stug).
3) Hydrostatische veervoorspanningpotje was voor 50% leeg (loze ruimte), opnieuw met olie gevuld en de veer op de minste veervoorspanning gezet, waardoor de motor minder op z’n neus staat.
Resultaat van dit alles: Het zwaar naar binnenvallen in korte bochten is wel (wat) verminderd maar zeker niet verdwenen.
Als ik dit met de GSsen vergelijk (moet ik misschien niet doen….) dan is het nemen van een rotonde een feest, niks in de bochten vallen, gewoon gaan in de richting waar het voorwiel wijst.
Ik weet niet in hoeverre het verschil van voorwieldiameter (17’’ RT; 19’’ GS) hier mede debet aan is.
Vraag:
a) Sturen alle 1150RT’s zo en zo ja wat kan ik doen om een meer neutraler stuurkarakter in korte bochten te krijgen?
b) Wordt na een modificatie van Hyperpro-veren, dit verschijnsel minder?
Alvast mijn hartelijk dank voor jullie input (heb ik van de winter weer wat te doen...)
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Even een paar opmerkingen:MAD schreef:.........................
Maar de(ze) RT heeft de sterke neiging om in korte bochten (Li en Re afslaan, rotondes etc), naar binnen te vallen .
M.a.w. het stuur wil meer verdraaien dan voor de bocht noodzakelijk is. Dit verschijnsel is voor linker en rechter bochten even sterk.
..........................
2) Dempingverstelling achterschokdemper: was helemaal uitgedraaid (zachtste dempingstand), dus eerst helemaal ingedraaid en een kwart slag weer terug (dus redelijk stug).
3) Hydrostatische veervoorspanningpotje was voor 50% leeg (loze ruimte), opnieuw met olie gevuld en de veer op de minste veervoorspanning gezet, waardoor de motor minder op z’n neus staat.
Resultaat van dit alles: Het zwaar naar binnenvallen in korte bochten is wel (wat) verminderd maar zeker niet verdwenen.
Als ik dit met de GSsen vergelijk (moet ik misschien niet doen….) dan is het nemen van een rotonde een feest, niks in de bochten vallen, gewoon gaan in de richting waar het voorwiel wijst.
Ik weet niet in hoeverre het verschil van voorwieldiameter (17’’ RT; 19’’ GS) hier mede debet aan is.
Vraag:
a) Sturen alle 1150RT’s zo en zo ja wat kan ik doen om een meer neutraler stuurkarakter in korte bochten te krijgen?
b) Wordt na een modificatie van Hyperpro-veren, dit verschijnsel minder?
Alvast mijn hartelijk dank voor jullie input (heb ik van de winter weer wat te doen...)
** Demping achter: indraaien en 1 1/4 -1 1/2 omw. uit draaien is de standaard waarde voor een R1150RT.
** De veer afstellen staat omschreven op hetForum, moet het weer even opzoeken, uit het blote hoofd: de veer hoogte afstelling zover omhoog draaien dat als je achter de motor staat ( zonder iemand er op maar met je koffers) hij nog ongeveer 20-30 mm omhoog uit de veren getild kan worden.
** De totale geometrie van de GS is niet hetzelfde als van een RT, o.a. daarom sturen ze anders, in de bochten een beetje meer gas er bij en hij valt minder in de bocht.
** Er zijn plaatsen vrij gekomen op de vering-demping dag op 22 december a.s., kom gezellig langs en de zaak kan besproken worden en waarschijnlijk jouw fiets goed afgesteld worden, werd bij Hyperpro ook gedaan.
ik hoop je zo in steno een beetje op weg geholpen te hebben.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
H Bert,
Bedankt voor je adviezen en opmerkingen!
Jij schrijft:
Instelling stug "H": Draai de stelschroef "2" geheel in. Einde citaat.
Ik denk dat de demping afstelling niet gauw de schuld van het naar binnen vallen van een motor in korte bochten is, aangezien de snelheid over het algemeen lager is.
Persoonlijk denk ik dat de veervoorspanning, eerder de boosdoener is, maar ik heb (nog) geen RT ervaring.
Ik hou de Veringskliniek van zaterdag nog even in beraad ivm een andere afspraak (nog niet voor 100% zeker), maar als ik kom, kom ik niet op de RT.
Nogmaals bedankt
Bedankt voor je adviezen en opmerkingen!
Jij schrijft:
In mijn RT handleiding staat letterlijk en ik citeer (blz 36): De stelbout "2"in de pijlrichting "H" tot aan de aanslag naar rechts in de boring draaien. De stelbout "2" een halve omwenteling in de pijlrichting "S" naar links draaien.Even een paar opmerkingen:
** Demping achter: indraaien en 1 1/4 -1 1/2 omw. uit draaien is de standaard waarde voor een R1150RT.
Instelling stug "H": Draai de stelschroef "2" geheel in. Einde citaat.
Ik denk dat de demping afstelling niet gauw de schuld van het naar binnen vallen van een motor in korte bochten is, aangezien de snelheid over het algemeen lager is.
Persoonlijk denk ik dat de veervoorspanning, eerder de boosdoener is, maar ik heb (nog) geen RT ervaring.
Ik hou de Veringskliniek van zaterdag nog even in beraad ivm een andere afspraak (nog niet voor 100% zeker), maar als ik kom, kom ik niet op de RT.
Nogmaals bedankt
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Re: Wegligging / naar binnen vallen
De Hoofdzaak bij het nabinnen vallen van de rt zijn je banden
Sport toerbanden rijd spitser dan de rondere banden van de GS
Het is een kwestie van gewenning na een tijdje ga je dit waarderen en merk je niets anders dan dat de motor sneller in de bocht stuurt
Sport toerbanden rijd spitser dan de rondere banden van de GS
Het is een kwestie van gewenning na een tijdje ga je dit waarderen en merk je niets anders dan dat de motor sneller in de bocht stuurt
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Hallo Michiel,
Ik heb zelf jaren de GSA gereden, met heel veel plezier, en nam bij het nemen van rotondes, Hairpins altijd de achterrem erbij. Doe je dit met de 1150 dan doet de voorrem ook mee wat de motor naar binnen doet vallen. Misschien gebruik je deze rijtechniek en kan dat een oorzaak zijn van het door jou aan gegeven probleem. Ik rij zelf momenteel ook op een R1150RT en heb er geen last van. Een R1150rt van een vriend van mij waar ik ooit eens op heb gereden had ook de eigenschap de bocht in te willen vallen, heel vervelende eigenschap waar je eigenlijk niet aan wil wennen. Ik weet wel dat de orginel voorvering nog al los is wat resulteert in duiken bij gas los laten. Ik weet niet hoeveel KM jouw motor heeft gereden maar zijn dit redelijk veel dan kan een nieuwe set schokbrekers wonderen verrichten.
Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.
Succes en fijne feestdagen voor iedereen.
Groet Hans
Ik heb zelf jaren de GSA gereden, met heel veel plezier, en nam bij het nemen van rotondes, Hairpins altijd de achterrem erbij. Doe je dit met de 1150 dan doet de voorrem ook mee wat de motor naar binnen doet vallen. Misschien gebruik je deze rijtechniek en kan dat een oorzaak zijn van het door jou aan gegeven probleem. Ik rij zelf momenteel ook op een R1150RT en heb er geen last van. Een R1150rt van een vriend van mij waar ik ooit eens op heb gereden had ook de eigenschap de bocht in te willen vallen, heel vervelende eigenschap waar je eigenlijk niet aan wil wennen. Ik weet wel dat de orginel voorvering nog al los is wat resulteert in duiken bij gas los laten. Ik weet niet hoeveel KM jouw motor heeft gereden maar zijn dit redelijk veel dan kan een nieuwe set schokbrekers wonderen verrichten.
Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.
Succes en fijne feestdagen voor iedereen.
Groet Hans
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Ik gebruik nooit de achterrem bij het nemen van rotondes, ook niet op de GSsen en dus ook niet op de RT (de werking van het integraal remsysteem is mij bekend).
Doch gezien de de mate van invering bij het gaan zitten (negatieve veerweg) voor duidelijk meer dan achter, ondanks dat de veervoorspanning (achter) slechts een weinig is ingedraaid, vermoed ik dat de voorveer meer is ingezakt (versleten...???) dan achter., Ik ben redelijk groot en fors en het verschijnsel heb ik solo waargenomen.
Kan goed zijn dat bij duo gebruik (achter meer inzakken) het verschijnsel minder cq weg is.
KM stand is 36.500 dus niet echt veel.
Ik had al mijn GSsen voor en achter op hyperpro's staan (veer plus schokdemper) dus misschien ben ik wel teveel verwend.......
Enfin, banden kunnen ook van invloed zijn, maar de PR 2 zijn nog 90% dus eigenlijk zonde om ze te vervangen en ik geloof dat PR toch een voorkeur van de meeste hier is.
Ik ga denk eerst voor de hyperpro veren maar ik blijf natuurlijk altijd open staan voor adviezen!!
Mensen nogmaals bedankt voor jullie input!
Wordt vervolgd.....
Doch gezien de de mate van invering bij het gaan zitten (negatieve veerweg) voor duidelijk meer dan achter, ondanks dat de veervoorspanning (achter) slechts een weinig is ingedraaid, vermoed ik dat de voorveer meer is ingezakt (versleten...???) dan achter., Ik ben redelijk groot en fors en het verschijnsel heb ik solo waargenomen.
Kan goed zijn dat bij duo gebruik (achter meer inzakken) het verschijnsel minder cq weg is.
KM stand is 36.500 dus niet echt veel.
Ik had al mijn GSsen voor en achter op hyperpro's staan (veer plus schokdemper) dus misschien ben ik wel teveel verwend.......
Enfin, banden kunnen ook van invloed zijn, maar de PR 2 zijn nog 90% dus eigenlijk zonde om ze te vervangen en ik geloof dat PR toch een voorkeur van de meeste hier is.
Ik ga denk eerst voor de hyperpro veren maar ik blijf natuurlijk altijd open staan voor adviezen!!
Mensen nogmaals bedankt voor jullie input!
Wordt vervolgd.....
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Ik heb ook Hypro veren eronder zitten het veranderd niet de eigenschap van naar binnenvallen .
Het lijkt mij het verstandig dat je eens op een vergelijkbate motor gaar rijden.
Dat geeft je veel meer informatie dan van alles vervangen aan je motor zonder gewenste resultaat.
Niemand zal je ongelijk geven omtrend hyproveren dan wel schokdempes maar is het wel dat wat je nodig hebt.
Het lijkt mij het verstandig dat je eens op een vergelijkbate motor gaar rijden.
Dat geeft je veel meer informatie dan van alles vervangen aan je motor zonder gewenste resultaat.
Niemand zal je ongelijk geven omtrend hyproveren dan wel schokdempes maar is het wel dat wat je nodig hebt.
-
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Randstad
- Locatie: Randstad
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Hoi Michiel,
Gooi de Pilot Road 2 eraf, en neem de Pilot Road 3!
Ik heb het zelfde gehad, en heb na 1500 km de "2" eraf gehaald, bij de "3" nooit geen last gehad.
Bij beide banden had ik al de hypro's.
Succes Hans.
Gooi de Pilot Road 2 eraf, en neem de Pilot Road 3!
Ik heb het zelfde gehad, en heb na 1500 km de "2" eraf gehaald, bij de "3" nooit geen last gehad.
Bij beide banden had ik al de hypro's.
Succes Hans.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Hoi, zelfde geld voor Bridgestone BT023 GT, fijne betrouwbare, neutrale band. Stuurt super.
- PeterKarel
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 jan 2010, 21:03
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zevenaar
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Hallo Forumleden,
Met betrekking tot het naar binnenvallen in de bochten, kan ik een soortgelijke ervaring melden met mijn 2003 R1150RT Two Spark.
Vooral bij korte bochten met geringe snelheid zoals men die normaal gesproken in de stad of bij rotondes tegenkomt deed zich dit verschijnsel voor. Vanzelfsprekend eerst nieuwe banden geprobeerd, de toen nieuwe Pilot Road 2 serie van Michelin. dit leek niet veel te helpen. Enige Pilot Road 2 badensets verder en het vervangen van de complete vering/schokdemper set door ESAII van WP, toch de stap naar de Metzler RoadTech Z6 geprobeerd. Een enorm verschil! De RT nam de bochten zoals ik dat wilde en had niet de neiging "verder de bocht in te willen vallen". Deze banden hebben een duidelijker "ronde vorm" of anders gezegd zijn "minder peervormig". De Metzler Z6 banden slijten wel zeer veel sneller dan de Pilot Road 2. Voor het komende seizoen wil ik de nieuwe Metzler Z8 proberen die een twee component uitvoering van de Z6 banden zijn.
Overigens heb ik zoals gezegd tijdens het gebruik van de Pilot Road 2 banden de standaard vering vervangen door de ESAII vering van WP, ik kan niet zeggen dat er een verandering was in het bovengenoemde bochtengedrag, het toegenomen comfort is de reden voor de vervanging van de veren geweest.
Ik denk dus dat het typische bochtengedrag meer in de banden dan in de vering gezocht moet worden, ervan uitgaande natuurlijk dat de basis afstellingen zoals veerhoogte en voorspanning in orde zijn.
veel succes
Peter
Met betrekking tot het naar binnenvallen in de bochten, kan ik een soortgelijke ervaring melden met mijn 2003 R1150RT Two Spark.
Vooral bij korte bochten met geringe snelheid zoals men die normaal gesproken in de stad of bij rotondes tegenkomt deed zich dit verschijnsel voor. Vanzelfsprekend eerst nieuwe banden geprobeerd, de toen nieuwe Pilot Road 2 serie van Michelin. dit leek niet veel te helpen. Enige Pilot Road 2 badensets verder en het vervangen van de complete vering/schokdemper set door ESAII van WP, toch de stap naar de Metzler RoadTech Z6 geprobeerd. Een enorm verschil! De RT nam de bochten zoals ik dat wilde en had niet de neiging "verder de bocht in te willen vallen". Deze banden hebben een duidelijker "ronde vorm" of anders gezegd zijn "minder peervormig". De Metzler Z6 banden slijten wel zeer veel sneller dan de Pilot Road 2. Voor het komende seizoen wil ik de nieuwe Metzler Z8 proberen die een twee component uitvoering van de Z6 banden zijn.
Overigens heb ik zoals gezegd tijdens het gebruik van de Pilot Road 2 banden de standaard vering vervangen door de ESAII vering van WP, ik kan niet zeggen dat er een verandering was in het bovengenoemde bochtengedrag, het toegenomen comfort is de reden voor de vervanging van de veren geweest.
Ik denk dus dat het typische bochtengedrag meer in de banden dan in de vering gezocht moet worden, ervan uitgaande natuurlijk dat de basis afstellingen zoals veerhoogte en voorspanning in orde zijn.
veel succes
Peter
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Peter, hartelijk bedankt
Ik ben ook de mening toegedaan dat het een bandenkwestie is. Ik wil de PR2 niet in een negatief daglicht stellen, maar als je van een neutraal (fenomenaal) sturende GS op een naar binnen vallende RT stapt (mag ik niet vergelijken maar doe ik toch ) dan vallen deze dingen extra op.
De reeds bestelde Hyperpro veren, zullen naar mijn mening, weinig of geen verbetering brengen en ik vervang de veren puur op comfort en rijgedrag motieven.
Aangezien de PR2 banden nog 80 a 90% zijn, zal ik eerst de voorband tzt vervangen, misschien door een Metzler Z8 of een PR3.
Ik vind ook de de PR2 voorband erg peervormig is met een smal contactvlak op de weg bij rechtuit rijden, dus jouw uitleg kan ik onderschrijven.
Wordt vervolgd....
Ik ben ook de mening toegedaan dat het een bandenkwestie is. Ik wil de PR2 niet in een negatief daglicht stellen, maar als je van een neutraal (fenomenaal) sturende GS op een naar binnen vallende RT stapt (mag ik niet vergelijken maar doe ik toch ) dan vallen deze dingen extra op.
De reeds bestelde Hyperpro veren, zullen naar mijn mening, weinig of geen verbetering brengen en ik vervang de veren puur op comfort en rijgedrag motieven.
Aangezien de PR2 banden nog 80 a 90% zijn, zal ik eerst de voorband tzt vervangen, misschien door een Metzler Z8 of een PR3.
Ik vind ook de de PR2 voorband erg peervormig is met een smal contactvlak op de weg bij rechtuit rijden, dus jouw uitleg kan ik onderschrijven.
Wordt vervolgd....
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Goedemiddag Allen,
Ik denk dat ik het euvel gevonden heb waarom mijn RT zo naar binnen valt in korte bochten.
Ik had al het idee dat de motor erg op zijn neus staat (aan de voorkant veel meer negatieve veerweg dan achter) en aangezien "meten is weten" is; ik heb het volgende gevonden:
Onbelast; dwz motor op de middenbok voorwiel van de vloer, meet ik vanaf de voorvorkkeerring tot de onderste kroonplaat: 18cm
Motor van de middenbok af maar verder onbelast (zonder berijder): 14cm
Met berijder (statisch): 12cm dus 6 cm inveren bij alleen gaan zitten met een redelijk lege benzinetank.
Conclusie; de voorvork veert 4 cm in bij alleen het van de middenbok halen, persoonlijk lijkt me dit te veel!!
Ik heb in een ander draadje gelezen dat de RT voor ongeveer 2 tot 2,5cm mag inzakken (zonder bestuurder).
Benzinemeter geeft twee balkjes dus de tank is zeker niet zwaar, daar kan het ook niet in zitten.
Vraag: klopt mijn redenering zoals hierboven omschreven?
Ik denk dat ik het euvel gevonden heb waarom mijn RT zo naar binnen valt in korte bochten.
Ik had al het idee dat de motor erg op zijn neus staat (aan de voorkant veel meer negatieve veerweg dan achter) en aangezien "meten is weten" is; ik heb het volgende gevonden:
Onbelast; dwz motor op de middenbok voorwiel van de vloer, meet ik vanaf de voorvorkkeerring tot de onderste kroonplaat: 18cm
Motor van de middenbok af maar verder onbelast (zonder berijder): 14cm
Met berijder (statisch): 12cm dus 6 cm inveren bij alleen gaan zitten met een redelijk lege benzinetank.
Conclusie; de voorvork veert 4 cm in bij alleen het van de middenbok halen, persoonlijk lijkt me dit te veel!!
Ik heb in een ander draadje gelezen dat de RT voor ongeveer 2 tot 2,5cm mag inzakken (zonder bestuurder).
Benzinemeter geeft twee balkjes dus de tank is zeker niet zwaar, daar kan het ook niet in zitten.
Vraag: klopt mijn redenering zoals hierboven omschreven?
Laatst gewijzigd door MAD op 24 dec 2012, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Ik heb een r1150rt met hypro veren en orginele dempers wil je eens voelen kijken op mijn motor of meten kom gerust een langs zou ik zeggen.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Bandenprobleem. Spanning verhogen kan wel helpen.
2.5 voor en achter 2.9
2.5 voor en achter 2.9
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Bedankt voor het meedenken Harry maar de bandenspanning is goed (V2.5 A2.9).
Wordt vervolgd
Wordt vervolgd
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Andere band kiezen MPR3 of BT23 bijv.
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Hi Harry,
Vrijdag komen er Hyperproveren onder (motor is al gestripped), daarna proefrijden en dan kijken in hoeverre het probleem minder is geworden.
Zelf denk ik aan Metzler Z8 of Dunlop SPMax Roadsmart, eventueel Metzler M5 sportec.
Wordt vervolgd....
Vrijdag komen er Hyperproveren onder (motor is al gestripped), daarna proefrijden en dan kijken in hoeverre het probleem minder is geworden.
Zelf denk ik aan Metzler Z8 of Dunlop SPMax Roadsmart, eventueel Metzler M5 sportec.
Wordt vervolgd....
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Beste forumleden,
Nadat ik de standaard veren van de schokdempers had vervangen door die van "Hyperpro", de kuipdelen weer aangebracht (om de voordemper te demonteren, moet de tank iets naar achter getrokken worden, wat alleen kan als de kuip zijpanelen zijn verwijderd) en gisteren bij een droog wegdek, een proefrit gemaakt .
Het probleem van het naar binnen vallen in korte bochten, is nog wel aanwezig maar sterk afgenomen.
Naarmate de bochtsnelheid toeneemt, neemt het effect van het naar binnen vallen omgekeerd evenredig af; conclusie, dan maar hard door de bocht…… .
Jullie suggestie dat het merk van de voorband ook een deel verantwoordelijk kan zijn voor het naar binnen vallen, wordt ook onderschreven door mijn bandenleverancier die bevestigd dat Michelin banden het sturen vergemakkelijkt (met minder moeite insturen) in vergelijk met andere merken.
Net als jullie mij hebben geadviseerd, heeft hij ook voorgesteld om de voorband te vervangen door bijvoorbeeld; een Dunlop Sportmax RoadSmart of een Metzler Z8.
Mensen, nogmaals heel hartelijk bedankt voor jullie adviezen en suggesties !!
Iedereen een fijne “jaarwisseling”, wees aub voorzichtig met “vuurwerk” en vooral een Gelukkig, Gezond en Pechvrij 2013
Nadat ik de standaard veren van de schokdempers had vervangen door die van "Hyperpro", de kuipdelen weer aangebracht (om de voordemper te demonteren, moet de tank iets naar achter getrokken worden, wat alleen kan als de kuip zijpanelen zijn verwijderd) en gisteren bij een droog wegdek, een proefrit gemaakt .
Het probleem van het naar binnen vallen in korte bochten, is nog wel aanwezig maar sterk afgenomen.
Naarmate de bochtsnelheid toeneemt, neemt het effect van het naar binnen vallen omgekeerd evenredig af; conclusie, dan maar hard door de bocht…… .
Jullie suggestie dat het merk van de voorband ook een deel verantwoordelijk kan zijn voor het naar binnen vallen, wordt ook onderschreven door mijn bandenleverancier die bevestigd dat Michelin banden het sturen vergemakkelijkt (met minder moeite insturen) in vergelijk met andere merken.
Net als jullie mij hebben geadviseerd, heeft hij ook voorgesteld om de voorband te vervangen door bijvoorbeeld; een Dunlop Sportmax RoadSmart of een Metzler Z8.
Mensen, nogmaals heel hartelijk bedankt voor jullie adviezen en suggesties !!
Iedereen een fijne “jaarwisseling”, wees aub voorzichtig met “vuurwerk” en vooral een Gelukkig, Gezond en Pechvrij 2013
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Laatste Update,
Voorband (MPR2) vervangen door een Dunlop SmartRoad II en ik ken de motor niet terug, maar wat velen van jullie mij al voorstelden: vervang de voorband maar, dat dus gedaan .......ik ben weer een blij man..ehhh blije rijder.
Wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden en zal dit maandag doen zodat men nog kan reageren, indien gewenst.
Nogmaals iedereen hartelijk bedankt voor de adviezen en het meedenken!!
Voorband (MPR2) vervangen door een Dunlop SmartRoad II en ik ken de motor niet terug, maar wat velen van jullie mij al voorstelden: vervang de voorband maar, dat dus gedaan .......ik ben weer een blij man..ehhh blije rijder.
Wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden en zal dit maandag doen zodat men nog kan reageren, indien gewenst.
Nogmaals iedereen hartelijk bedankt voor de adviezen en het meedenken!!
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Yep, is mijn band ook, zie heeeeeel oud draadje waarin staat dat de PR2 bij mij niet werkte en toen de Dunlop er op, stuurt prima neutraal en gaat lang mee!MAD schreef:.................
Voorband (MPR2) vervangen door een Dunlop SmartRoad II en ..............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Snellecees
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Hoi Bert,
De voorband, een PR2, op mijn R1150RT is aan vervanging toe en die ga ik dit voorjaar vervangen. Ik zat in eerste instantie door de positieve ervaringen op dit forum te denken aan een PR3 maar als de Dunlop RoadSmart II ook heel goede resultaten geeft is dit ook een optie.
Het maken van een goede keuze is moeilijk en gebaseerd op hoofdzakelijk ervaringen van andere motorrijders met een bepaald type band.
Weet jij wat het verschil is tussen een PR3 en een Dunlop Roadsmart.
Groet
Cees
De voorband, een PR2, op mijn R1150RT is aan vervanging toe en die ga ik dit voorjaar vervangen. Ik zat in eerste instantie door de positieve ervaringen op dit forum te denken aan een PR3 maar als de Dunlop RoadSmart II ook heel goede resultaten geeft is dit ook een optie.
Het maken van een goede keuze is moeilijk en gebaseerd op hoofdzakelijk ervaringen van andere motorrijders met een bepaald type band.
Weet jij wat het verschil is tussen een PR3 en een Dunlop Roadsmart.
Groet
Cees
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Hallo Cees en anderen,
ik rij alweer drie jaar met de Dunlop roadsmart (geen roadsmart II) totaal 15 dzd km meegegaan.
de MPRIII is natuurlijk doorontwikkelde multicompound band ( harder loopvlak dan zijkanten)
de roadsmart heeft dit niet. desondanks prima band.
nu tweede setje gemonteerd.
laters Jan
ik rij alweer drie jaar met de Dunlop roadsmart (geen roadsmart II) totaal 15 dzd km meegegaan.
de MPRIII is natuurlijk doorontwikkelde multicompound band ( harder loopvlak dan zijkanten)
de roadsmart heeft dit niet. desondanks prima band.
nu tweede setje gemonteerd.
laters Jan
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Het blijkt wel, dat het niet de band alleen maar de combinatie band/ motor bepaald hoe goed een band echt is.
Een forum als deze is daarom goud waard.
Gr, Hans
Een forum als deze is daarom goud waard.
Gr, Hans
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wegligging / naar binnen vallen
heb je een pb gestuurd, verder tijdens de "veringdag" kort geleden stonden er een aantal losse banden en hadden we met een paar man discussie over de stijfheid van de band als die nog niet op de velg gemonteerd was. Het viel op de PR3 een redelijk slappe band was die zijn stijfheid krijgt op de velg en onder druk, er stond een andere(weet niet meer) die van zichzelf al erg stug was, er is blijkbaar zoveel verschil dat alleen gebruikservaringen iets kunnen zeggen, ik ben tevreden met mijn RoadSmarts en ga dus niet gauw gokken voor €300 om eens wat anders uit te proberen,Snellecees schreef:Hoi Bert,
De voorband, een PR2, op mijn R1150RT is aan vervanging toe en die ga ik dit voorjaar vervangen. Ik zat in eerste instantie door de positieve ervaringen op dit forum te denken aan een PR3 maar als de Dunlop RoadSmart II ook heel goede resultaten geeft is dit ook een optie.
Het maken van een goede keuze is moeilijk en gebaseerd op hoofdzakelijk ervaringen van andere motorrijders met een bepaald type band.
Weet jij wat het verschil is tussen een PR3 en een Dunlop Roadsmart.
Groet
Cees
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Wegligging / naar binnen vallen
Hi BeRT,
Even ter bevestiging, ik ben het met je eens mbt de stijfheid van verschillende banden. Banden die van nature een minder stijf karkas hebben, zijn m.i. gebaat met een hogere bandenspanning.
Mbt Dunlop RoadSmarts (type 2), aanstaande vrijdag komt een nieuwe RS om de achtervelg, dus dan zowel voor als achter een (gelukkig) stelletje.
Om met een RoadSmart 2 voor en een PilotRoad2 achter te rijden, vind ik niet zo geweldig.
Even ter bevestiging, ik ben het met je eens mbt de stijfheid van verschillende banden. Banden die van nature een minder stijf karkas hebben, zijn m.i. gebaat met een hogere bandenspanning.
Mbt Dunlop RoadSmarts (type 2), aanstaande vrijdag komt een nieuwe RS om de achtervelg, dus dan zowel voor als achter een (gelukkig) stelletje.
Om met een RoadSmart 2 voor en een PilotRoad2 achter te rijden, vind ik niet zo geweldig.
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"