Metzeler of Michelin

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je van de Bridgestone BT21 naar de MPR3 gaat en dan vooral de voorband dan heb je wel een gigantisch verschil. Maar als ik nu naar een nieuwe band van een ander merk ga heb ik ook ineens een grote verbetering. DE MPR3 is na 7500km ook gevoelig voor lengterichels in het wegdek.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4309
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Metzeler, Michelin of toch Dunlop?

Ongelezen bericht door Baird »

Een nieuwe voorband laten plaatsen, Dunlop SportMax RoadSmart II als vervanger voor Dunlop SportMax RoadSmart I. Aan de achterkant paar maanden terug al een nieuwe Dunlop SportMax RoadSmart II gezet. Achter gaat bij mij zo'n 15k mee en voor zo'n 13k bij alleen solo rijden met 2,5/2,9 bar, ben benieuwd hoelang deze versie II mee gaan.

Oh ja, ze sturen prima en slijten mooi gelijkmatig af terwijl de rijeigenschappen erg lang erg prettig blijven _004 !
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgende keer probeer ik die zelfde Dunlops ook Bert. En daarna misschien weer eens een Metzeler.
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door MAD »

Ik ook Dunlop SportMax RoadSmart II V & A, tot volle tevredenheid.
Nu eens kijken hoe lang ze het uithouden ;)
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
ijsbeer

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door ijsbeer »

Z6 slijten snel is mijn ervaring. Ik rij op beide motoren BT 23 GT en ben uiteraard tevreden maar zoals iedereen weet is banden keuze iets persoonlijks net als de keuze welke. Motor je leuk vind.
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ares »

ijsbeer schreef:Z6 slijten snel is mijn ervaring. Ik rij op beide motoren BT 23 GT en ben uiteraard tevreden maar zoals iedereen weet is banden keuze iets persoonlijks net als de keuze welke. Motor je leuk vind.
Ach, wat is snel. Eerste setje Z6 18K/km, tweede setje 15K/km

Nu Z8, heb het idee dat die harder slijt. (Of ik ben wilder gaan rijden (: )


Gerhard
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ik had op mijn F800ST altijd PR2, nooit behoefte gehad daarvan af te stappen.
De RT werd afgeleverd met BT21 rubber en ook daar was ik niet echt ontevreden over, maar zo lekker "scherp" als de F800 reed de RT niet. Ik dacht dat het zo hoorde bij de RT.
Afgelopen zomer onderweg naar Kent, maar nog in Frankrijk, met 4000 km op de teller kreeg ik op zaterdag om 16.00 uur een lekke achterband en dan ben je heel blij dat een Kawasaki dealer je direct kan helpen met een nieuwe band.
Na € 200 te hebben betaald keek ik pas wat er was gemonteerd. Een BT23 dus, de vervanger van de BT21 zoals we weten.
Wat een verschil, de eerste 200 km met duo en volle bepakking voorzichtig gereden maar daarna was duidelijk merkbaar dat er iets beters om de velgen zat.
Bij de 10.000 beurt (11.200 km) werd de voorband ook vervangen door een BT23. Was nog niet echt nodig maar het voelde goed dezelfde banden voor en achter te hebben.
Ook dat verschil kon ik goed merken. M.a.w., persoonlijk vind ik de BT23 een veel betere band dan de BT21.
Nu staat de teller op 14.000 km en ik schat dat er nog voldoende profiel op zit om dit motorseizoen daarmee af te maken. Dat zou betekenen dat ca. 15 - 16.000 km een redelijke verwachting is voor deze band.

De BT23 is dus voor mij met mijn rijstijl en mijn voorkeur zeker geen slechte koop. Het karakter van de band past bij RT.

Ronald
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat na een BT21 alles wel goed voelt. Dat was de slechtste band die ik ooit gehad heb.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Had op mijn 1150 RT ook de BT-21. Wat een %&*-band. Geeft totaal geen vertrouwen op het natte wegdek, erg onzeker werd ik ervan. Daarna overgegaan op de PR2 van Michelin. Wat een verademing. Nu liggen er Avon banden op mijn 1200 RT. Ook een prima band moet ik zeggen. Maar de volgende banden worden wat mij betreft wel weer PR2 of PR3. Hoewel.....ik lees net een testverslag van de nieuwe Bridgestone BT-30. Hmmmm, iemand al ervaring met deze band?
BRS07
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo Robin,

Mijn schoonzoon heeft een setje T30 van Bridgestone gehad om er mee test te rijden. Hij rijdt een CBF1000 met ABS.
Het Hemelvaartweekend hebben we 2300 km in het Zwarte woud gereden en afgelopen weekend 1550 km in Luxemburg.
Zijn oordeel is dat het met droog weer de zelfde goede band is als de PR3. Maar met nat wegdek, en met name de reparatiestrepen, geven geen vertrouwen en geeft hij de voorkeur aan de PR3. Wat slijtage betreft na deze twee weekenden zijn ze op.
Hij zal zeker weer voor de PR3 kiezen.

Groetjes Hans.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Na twee weekenden een band op dan houd hij er wel een aparte rijstijl op na denk ik zo. Of deze band is wel erg slecht.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ondanks dat de BT23 nog niet op is leek het mij niet onverstandig toch maar een nieuwe te laten monteren.
De geplande vakantie is ongeveer 4.000 km en het zou verkeerde zuinigheid zijn te gaan proberen of dit nog met deze band zou gaan lukken.
Zojuist Nico van NH Motoren gebeld en een Bridgestone T30 besteld, dinsdag as. wordt deze gemonteerd.
De introductietest in Moto73 van 20 juni jl is over de T30 heel neutraal. Niet beter of slechter dan de concurrentie, maar de band laat nergens punten liggen.
- Quote - De T30 biedt veel vertrouwen en zorgt nooit voor verrassingen - unquote - .
Zo kan ik bij een eventueel volgend bandendraadje weer uit eigen ervaring putten.

Ronald
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ben benieuwd Ronald ik las de test ook in Promotor. Al was hij niet echt uitgebreid.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Robin0341 »

BRS07 schreef:Hallo Robin,

Mijn schoonzoon heeft een setje T30 van Bridgestone gehad om er mee test te rijden. Hij rijdt een CBF1000 met ABS.
Het Hemelvaartweekend hebben we 2300 km in het Zwarte woud gereden en afgelopen weekend 1550 km in Luxemburg.
Zijn oordeel is dat het met droog weer de zelfde goede band is als de PR3. Maar met nat wegdek, en met name de reparatiestrepen, geven geen vertrouwen en geeft hij de voorkeur aan de PR3. Wat slijtage betreft na deze twee weekenden zijn ze op.
Hij zal zeker weer voor de PR3 kiezen.

Groetjes Hans.
Dank je wel Hans _004
fotobiker

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door fotobiker »

Ik lees nogal wat appels en peren die vergeleken worden, zoals een Michelin PR3 met een Bridgestone BT021. Daar zitten twee generaties verschil tussen! De ontwikkeling van banden staat bepaald niet stil. Logisch dat de nieuwste generatie (multicompound) een stuk beter presteert. Dit soort vergelijkingen zijn volgens mij niet zo erg interessant. Vergelijk dan bijvoorbeeld de Michelin PR3 met de Bridgestone T30, daar ben ik wel benieuwd naar.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Jekihero »

fotobiker schreef: knipperdeknip...........................................

Vergelijk dan bijvoorbeeld de Michelin PR3 met de Bridgestone T30, daar ben ik wel benieuwd naar.
Zie daarvoor promotor en Moto73. De T30 presteert niet beter maar laat ook nergens punten liggen.

Inmiddels heb ik nu zo'n 150 km gereden met de T30R GT. Rustig nog weliswaar en bij droog weer maar toch maakt de band een "lekkere" eerste indruk.
Beslist niet gevoelig voor witte strepen als eerder in dit draadje gemeld, maar dat zou in natte toestand wel anders kunnen zijn.
Van het weekend maar eens wat dijkweggetjes rijden, dan weet ik meer.

Ronald
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

fotobiker schreef:Ik lees nogal wat appels en peren die vergeleken worden, zoals een Michelin PR3 met een Bridgestone BT021. Daar zitten twee generaties verschil tussen! De ontwikkeling van banden staat bepaald niet stil. Logisch dat de nieuwste generatie (multicompound) een stuk beter presteert. Dit soort vergelijkingen zijn volgens mij niet zo erg interessant. Vergelijk dan bijvoorbeeld de Michelin PR3 met de Bridgestone T30, daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik kon natuurlijk alleen maar de MPR3 vergelijken met de BT21 omdat de nieuwe T30 pas net verkocht word.
Ik weet niet of het appels en peren vergelijken is. Met mijn Suzuki GS850 uit 1982 ging ik met de Continentals van toen, de RB2 EN K 112 maar ook de TK122 en 44 al harder door de bocht dan met mijn BMW. En ondertussen zouden de motoren een stuk beter moeten sturen en de banden veel beter zijn. Multi compound klinkt wel goed maar zou graag zien in rondetijden hoeveel het verschil zou zijn.
Met mijn oude CB400N kon ik mijn schoenen verslijten in de bocht terwijl ik op goedkope Japanse Dunlops reed. Volgens mij is de levensduur van banden wat beter geworden en heb je meer grip in de regen maar verder kan ik niet zeggen dat banden zoveel beter zijn geworden. Ik kon toen ook al 20000km halen met een achterband.
Gebruikersavatar
Wally 42
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 jan 2009, 00:30
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Vorige week in Duitsland nieuwe Metzelers laten monteren.
Voor de Z8M en achter de Z8O.
Er zaten Mrp 2 op die toen ik wegging nog voldoende profiel hadden. Ook een hier bekende reperateur zei
dat ze de trip nog wel aankonden.
Mischien mede door de vele bochten en erg hoge temperatuur vloog het rubber eraf.
Zo snel dat de motor alle kanten opgleed.
Aangezien er voor de thuisreis veel regen voorspeld werd heb ik besloten om de gok niet te wagen en heb er in
Duitsland nieuwe banden onder te laten zetten.
Michelins rp3 was mijn eerste keuze maar die had de man niet wel Metzelers die er dan ook op zijn gekomen.
Wat een verschil zeg in vergelijk met de Michelins heb er nu zo'n 1500 km mee gereden maar de grip is enorm
In bochten rechtuit regen droog heb alles al gehad fantastische band. Ook zijn ze t.o.v de Michelins een stuk stiller.
Nou maar eens kijken hoe ze zich houden op de lange duur.

[groet] Peter
Tuinbank

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Ik zie diverse reacties over welke band nu beter zou zijn. Maar hoe wij die band nu echt gebruiken danwel misbruiken hoor je niets! Bevoordeeld; de bandenspanning, altijd solo of solo/duo, of altij duo, met of zonder bagage, veel autoweg of veel stadsverkeer, gemiddelde snelheden, altijd lag hoge snelheden, hoe gaan wij door de bochten? Bv altijd rechtop of zo schuin dat de vonken er van afvliegen. Al dit soort zaken spelen mee bij de slijtage van de band maar daar lees je weinig over. Dus objectief beoordelen van een band is niet mogelijk op die wijze. _001
Inspector Gadget

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt appels met peren vergelijken, het is allebei fruit. ;)

Ik had Metzeler's op de 1100RT én op de 1200RT, en beide keren bevielen zij mij voor geen meter, terwijl ik merkbaar meer koersvastheid heb met de Michelin's.
Ik vond de Metzeler's nogal echt merkbaar zwabberen.
Qua profieldiepte waren de Metzeler's zeker nog niet op, boven de 3 mm.

Mijn bandendruk is altijd (!) 2,7 voor en 2,9 achter, mijn bochtentechniek is nog altijd allerbelabberdst, eerder hoekerig dan dat de vonken er vanaf vliegen.
Ik probeer wel bewust hoog te rijden, zoals Han het ooit eens getoond en uitgelegd heeft.
Als ik rij, schat ik in dat ik 60% autowegen en 40% stadsverkeer.

Ik rem veel op de motor, en gebruik de remmen dus erbij en voor de laatste meters.
Mijn snelheden zijn vaak iets sneller als het overige verkeer, soms een tikje boven de maximum snelheden, en heel af-en-toe trek ik de motor ff goed open.

Ik heb altijd wel wat bagage bij mij, maar niet meer dan het maximum wat BMW aangeeft wat er in mag. Ik schat in ca. 12 kg in de topkoffer, 10kg in de zijkoffers.

Ik merk dat de Michelin's bij lange bochten (die ik vaak met te lage snelheid neem, zoals afritten) nog altijd goed grip en vertrouwen blijven geven.

Ik rij nooit (meer) met een passagier, en heb daarom ook de steps achterop verwijdert, dan kan er wettelijk ook niemand meer achterop.

Dat neemt niet weg dat andere merk banden ook flink aan de weg blijven timmeren, het is net als motoren, elk jaar komt er wel iets wat weer een verbetering is.
Wat de ene gebruiker wel aanspreekt en de ander weinig tot niet zal boeien.

Motor rijden is emotie op 2 wielen, en mijn verstand zegt mij dat het met mijn Michelin's dik in orden is in mijn situatie.

Maar het is net als de eerder genoemde fruit, de 1 is gek op appels, de ander op peren.
Ik lust ze beide maar niet altijd. ;)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De meeste mensen verwachten hetzelfde van een band. Ze willen goede grip onder alle omstandigheden en een band die over de gehele leeftijd van de band goed rijd. En voor een grote groep is het belangrijk dat de band lang meegaat terwijl een aantal mensen dat totaal niet belangrijk vind.
Nou die motorband die aan al deze eisen voldoet is nog niet uitgevonden. Dus je moet een beetje blijven uitproberen. De grote merken van 35 jaar geleden zijn nog steeds de grote nu. Dus in feite weinig nieuws. Mijn voorband zal het eerst op zijn dus ik begin daar met een Dunlop en dan na een tijdje ook de Dunlop als achterband.
De MPR 3 is zeer zeker geen slechte band maar ja ik moet toch weten hoe de concurrentie is. Dus na de Dunlop weer eens naar Metzeler.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4309
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Metzeler, Michelin of Dunlop

Ongelezen bericht door Baird »

Heb nu een paar k gereden met de nieuwe set Dunlops, sinds de plaatsing van een nieuwe voorband (de achterband zat er een paar maanden eerder op) merk ik dat de fiets wat onrustig geworden is bij rechtuit op de snelweg, bochten gaan prima en ook in het nat heb ik geen probleem.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben benieuwd met welke bandenspanning voor en achter je aanhoud?

Je zou kunnen overwegen de bandenspanning iets te verhogen of juist te verlagen aan de voorzijde. _001
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat onrustige gevoel is denk ik vrij normaal. Er ligt weer iets op dat niet plat is. En dat is weer even wennen.
Mike Philippens

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Niemand de Roadtec Z8 Interact geprobeerd? Ik heb 'm sinds kort voorop liggen en ik moet zeggen dat ie uitsteekbaar bevalt. Mijn oude PR2 was 20.671km oud, dus daar was het mooie wel vanaf :D
Uiteraard rijdt in het begin elke nieuwe band beter dan een oude, afgeplatte band, maar dit gaat echt lekker. Ik moest weer helemaal wennen aan het bochten nemen. Met de oude band moest ik 'm zowat de bocht door sleuren en nu gaat het weer als vanzelf. Volgende week naar Garmisch, en daar zullen we het zien op de Alpenpassen.

Ik ben benieuwd of ie ook de 20k haalt. Voorlopig bevalt ie prima. Ook in de tests kwam ie prima uit de bus.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4309
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Baird »

dutchmidiman schreef:Ben benieuwd met welke bandenspanning voor en achter je aanhoud?

Je zou kunnen overwegen de bandenspanning iets te verhogen of juist te verlagen aan de voorzijde. _001
Bij vertrek naar de Harz 2.5/2.9 bij terugkomst gezakt naar 2.2/2.8 . Nu weer op 2.5/2.9 gezet, we gaan het mee maken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@ Braid;
2,2 is inderdaad wat aan de lage kant.

Chris "F..ing" Harris heeft weer een instructieve opname gemaakt over banden:

[youtube]guyl4uZEkQE[/youtube]
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4309
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Baird »

dutchmidiman schreef:@ Braid;
2,2 is inderdaad wat aan de lage kant.
Was ook verbaasd dat de spanning zoveel gezakt was na de vakantie. Ik was een paar dagen thuis en het "bandendruk-alarm" begon te piepen en rood licht te geven. Met deze achterband exact hetzelfde gehad: bij de bandenboer weg met 2.9, paar dagen later bijna plat, ventieltje door geblazen en toen weer o.k. Rij al sinds '97 op de RT's met 2.5/2.9 en dat is voor mij de juiste spanning! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat van de ventiel herken ik, heb ik ook een keer last van gehad terwijl ik net de band op de "juiste" druk aan het brengen was. :O
Wellicht dat vuil (korreltje zand?) de oorzaak was. _001
Snel het ventiel een paar keer ingedrukt loste het probleem toen voor mij op.

Ik geef het ruiterlijk toe; qua bandendruk rij ik graag op "ballonnen". ;)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4309
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Baird »

Dat filmpje van Chris eens bekeken, de bandenspanning die hij noemt (42V/44A)omgerekend en dan komen we uit op 2.8V/3.0A, is toch weer een tandje hoger dan we gewent zijn. Ik ga ze daar maar eens op zetten voor de volgende rit, kijken of het stabieler wordt op de snelweg.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar is voor elke band weer anders de ideale spanning. De motor kan meer stabiel worden maar het slijtagepatroon ongunstiger. Bovendien ook steeds stugger. Maar altijd het proberen waard.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Jekihero »

Zojuist terug van de vakantie in de Dolomieten en zo ongeveer elk weertype meegemaakt.
Na bijna 4.400 km waarvan helaas 1.800 km autobahn ben ik wel zeer tevreden over de Bridgestone T30.
Geen moment een gevoel gehad dat de band ergens tekort schoot.
Met volle bepakking achter op 3,2 bar en voor 2,7 bar.
Voor mij is dit een hele fijne band en zal de volgende weer dezelfde zijn.

Ronald
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door blackers »

Sinds een paar weken heb ik Michelin PR2 voor en achter. De vorige banden (Bridgestone) waren, vond ik, wel snel versleten (>10Kkm). Terwijl ik een rustige rijder ben. Nu eens de Michelin en de volgende keer..............

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 506
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Dat bandendruk zakt na een bandenwissel heeft meestal te maken met het feit dat de bandenboer het innerventieltje dat hij er eerst uitdraait om de lucht uit de band te laten niet vervangt door een nieuw. Dit zou hij trouwens wel moeten doen daar dat rubber ringetjes dat er omheen zit wel altijd ergens wat beschadigd is.
ijsbeer

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door ijsbeer »

Die Metzler heb ik erop en ben niet tevreden snelle slijtage bij normaal rijden. Bridgestone BT 23 GT komen volgende keer op maar banden keuze is individuele kwestie
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik ben inmiddels al weer een paar weken terug van mijn vakantie in de dolemieten en vlak voor vertrek toch nog maar een nieuw setje metzeler Z8 banden laten monteren. Tijdens de vakantie rijdt ik altijd met mijn vrouw achterop en zwaar bepakt maar heb geen negatieve ervaringen gehad met de Metzeler banden ook niet tijdens de vele bergpassen die we hebben gereden. Toch vindt ik het altijd moeilijk om de verschillen met een vorige band ( was een setje Bridgestone BT 23 ) te ontdekken want die set is dan meestal aan vervanging toe en dus niet meer optimaal, wel vond ik dat de Bridgestone veel last had van cuppen.
Nu nog kijken hoe lang ze het uithouden.
-1150- Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
doov650

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door doov650 »

Vandaag weer een set PR3 laten monteren . 9k gereden met de vorige set.
MtRCas
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2013, 11:36
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Castricum

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door MtRCas »

Na een forse schroef in mijn achterband gehad te hebben en een tijdelijke reparatie door de ANWB (prop in de band) eergisteren dit forum geraadpleegd om erachter te komen welke band mijn collega RT rijders prefereren. Daarbij kwam ik een aantal keren de naam NH-Motoren tegen en dus vandaag een Pirelli PR3 laten monteren door Nico. Binnen het halve uur was ik weer op weg en na een uurtje bochtige dijkjes rondom Assendelft kan ik alvast zeggen dat ik erg tevreden ben. _004
Ben benieuwd naar natte condities (maar dat hoeft wat mij betreft niet morgen al, weergoden!).

Wat een heerlijk weertje vandaag trouwens zeg! 24 oktober!!!

Groet,
Michiel.
-1100-
Gebruikersavatar
BMW
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 nov 2012, 21:11
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door BMW »

Ik heb er MP3's onderzitten zowel voor als achter en die bevallen uitstekend met mijn rijgedrag en wat ik van een band verwacht _004 . Ik rij voornamelijk snelweg zo'n 150 km per dag waarvan een paar kilometers binnendoor.
Voor diegene die van statistieken houd ik heb ruim 21.000 km op de achterband zitten en 15.000 km op de voorband.

[groet] FenneRT
Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -
Gebruikersavatar
Andre-P
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2013, 22:19
Type: R1150RT
Bijz: 2003 Biarritz blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Andre-P »

Vanmorgen een set Pilot Road 3 laten monteren, en meteen een stuk wezen toeren om de beschermlaag eraf te rijden. Man wat een zaligheid. Niet te vergelijken met de Metzelers die er erom zaten toen ik de motor kocht. Ik heb met die oude banden geen moment het gevoel van controle gehad die deze banden geven. Voor mij is de discussie bij deze beslecht in het voordeel van de Michelins ! _004
Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter.
beckysmile

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door beckysmile »

Gisteren overstap gemaakt van Bridgestone BT023 naar T30. Na de eerste 150 km rijden ze prima, kan ook moeilijk anders, het vorige setje was bijna geschikt als autobanden (veel snelweg, zeker 75%). Bochtgedrag is prima, wel weer even wennen aan het vloeiende gedrag, dat was met die autobanden echt weg. En nou maar wachten op de eerste regenbui, maar die komt er deze week nog niet aan, en dat terwijl ik vakantie heb _004
Ik zal over een km'tje of 1000 verder berichten, dan zal er ook wel regen tussen gezeten hebben.

Groet, Aad
jabumanmac

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door jabumanmac »

Een maand geleden heb ik de Bridgestone BT23 onder mijn 1200 RT vervangen door Michelin Pilot's 3.Ik vond de BT's snel slijten, wel een stabiele band. Slijtage Michelin kan ik nog weinig van zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat de motor wendbaarder is en makkelijker stuurt. Wel iets meer afrolgeluid. Verder een erg fijne band, ook bij nat wegdek.
Danny49

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Danny49 »

Metzeler is een B Merk van Michelin. BMW monteert vaak Metzelers, dat zijn afspraken met bandenfabrikanten, waardoor er hoge kortingen ontstaan bij grote afname.Michelin is een zogenaamde 2 compound band, waardoor het loopvlak redelijk hard is, en de zijkant van de band vooral bij hogere temperaturen zachter, dit om een betere grip in bochten te behouden.Metzeler kent slechts 1 compound, waarbij loop en zijvlak gewoon beide hard zijn. Wanneer je bijvoorbeeld weinig in regen rijdt, is Metzeler als B merk niet slecht, toch zou ik zelf liever gaan voor Michelin Pilot 2, deze band is met name aan de zijkant beduidend veiliger vooral bij bochten. Momenteel zitten er bij mij nog Metzelers op, hij stond bij aankoop op dit nieuwe rubber dus ik rijd hem gewoon af.Mijn volgende band is een Michelin Pilot 2

Danny49
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 751
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door Wullum »

Metzeler een B merk? Is relatief, uit recente tests kwam de Roadrec Z8 Interact (is zelfs een 3 compound band als ik me niet vergis) er zelfs heel goed uit...

Sent from Wullum's phone aan alle forumleden
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Metzeler of Michelin

Ongelezen bericht door scan »

Danny49 schreef:Metzeler is een B Merk van Michelin. Danny49
Jammer dat je deze onzin hier verkoopt.
Metzeler is a. geen B-merk en b. niet van Michelin.
Als je echt verstand van zaken had dan had je geweten dat het Pirelli is.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”