Xenon bij Halfords

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jos1200rt
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

Vandaag zag ik op de site van Halfords de volgende lampenset http://www.halfords.nl/shop/auto-onderd ... pen/110755
Nu vraag ik mij af, want technisch ben ik niet, Kan ik deze set lampen straffeloos in mijn R 1200 RT 2005 plaatsen? Zij zouden dan mijn standaard H7 halogeen vervangen. WIe heeft er ervaring met deze lampen? Moet ik mijn koplampen opnieuw afstellen als ik mijn H7 halogeen vervang door deze lampen. Ik heb allerlei draden gezien waarin hele sets besproken werden maar ik ben deze lampen nog niet tegengekomen. Mocht er een draad zijn waarin dit al besproken is laat mij dat even weten.
[groet] Jos
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dit zijn géén Xenon gasontladingslampen zoals in andere draadjes zijn besproken!
Dit zijn "gewone" halogeenlampen , met een mooi marketing verhaal erbij. Je kunt ze dus gewoon ipv van je huidige gloeilampen gebruiken. Maar verwacht er geen wonderen van....

Echte Xenon gasontladingslampen (vervanging) kosten toch gauw een € 100,- per stuk, zonder ballast!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door Baird »

PaPinkelman schreef:Dit zijn géén Xenon gasontladingslampen zoals in andere draadjes zijn besproken!
Dit zijn "gewone" halogeenlampen , met een mooi marketing verhaal erbij. Je kunt ze dus gewoon ipv van je huidige gloeilampen gebruiken. Maar verwacht er geen wonderen van....

Echte Xenon gasontladingslampen (vervanging) kosten toch gauw een € 100,- per stuk, zonder ballast!
Voor iets lager bedrag kan het ook, maar als je niet technische bent en je wilt echte Xenon dan zou ik langs een echt inbouwstation gaan of bij Kenny langs, er is hier al zo veel geschreven over CAN-bus in combinatie met andere lampen dat ik er zelf niet aan zou beginnen als ik jou was.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een hoop vragen in enkele regels. :D

Let op, dit is dus niet de "Xenon" zoals in diverse draadjes op het forum besproken wordt!
In de diverse draadjes op het forum wordt gesproken over HID Xenon (High Intensity Discharge), lampen met voorschakel-elektronica, omdat dit een soort van vlamboog-ontstekingslampen zijn.
Daar zitten diverse blokjes van elektronica bij zoals starters (a la Tl-verlichting) en ballast (hoogspanningstrafo, als het ware).
Om mogelijke verdere verwarring te voorkomen laat ik HID Xenon even voor wat het is en richt mij alleen op wat jij verder aangeeft.

Degene van Halfords is niet veel anders als de PIAA (en andere Chinese merken), waarbij een standaard H7 lamp voorzien is van een (aangepaste _001) gasmengsel en/of gloeidraad waar naar verluid de lichtopbrengst beter zou zijn. (in jou geval dus Xenon gas)
Sommige fabrikanten durven dan te beweren dat hun 55 Watt H7 lamp dan net zo veel licht geeft als 70 watt, 80 watt en soms zelfs 100 watt.
Helaas blijken dergelijke claims in de praktijk niet altijd helemaal juist te zijn.
En dat klopt ook wel, want een dergelijke lamp mist vaak de verplichte (!) E-keur.
Conform de wetgeving mag een dergelijke lamp qua wattage niet hoger zijn dan voorgeschreven is.
Om zo verblinding en verstrooiing of andere verkeerde lichtbeelden te voorkomen.
Of de Halfords lamp een E-keur heeft, staat niet duidelijk aangegeven, dus ik verwacht van niet.

Goed, terug (eindelijk :roll: ) naar jou vragen:

V: Straffeloos plaatsen in de 1200RT?
A: Ja, in principe wel, het is een 1-op-1 vervanging van je standaard gloeilamp.

V: Ervaringen?
A: Met deze specifieke lampen niet, wel met de PIAA's en andere merken, en zoals hierboven aangegeven, veel marketingpietpraat waar je voor moet oppassen.
Het merk Ring Automotive (UK) ken ik wel van de LED dagrijverlichting, die verkoopt Halfords ook.

V: Koplamp opnieuw laten afstellen bij vervanging gloeilamp?
A: Ja, altijd! Zodra je de lampen vervangt, dien je de koplamp opnieuw te laten afstellen omdat de gloeidraad nimmer op exact altijd dezelfde plaats zit, waardoor het redelijk aannemelijk is dat het lichtbeeld verandert zodra je de gloeilamp vervangt, zelfs voor een zelfde type & merk.

V: Eerder besproken?
A: Ja, er zijn diverse draadjes geweest over ervaringen met Philips Vision lampen.
Gebruik de zoekfunctie van het forum en je zult het nodige vinden.
En van de fabrikant:
http://www.philips.nl/c/koplampen/284868/cat/nl/


Ten slotte: Het is heel veel geld voor een dergelijke Ring Xenon lamp, als ik heel eerlijk mag zijn.
Pas ook op dat dergelijke lampen niet altijd geschikt zijn voor motoren, omdat de gloeidraad/temperatuur van een dergelijke lamp vaak hoger is, waardoor de gloeidraad minder goed tegen schokken en trillingen kan. En dat is nou juist een issue bij motoren.
Vandaar dat er zogenoemde Heavy Duty H7's bestaan, met een dikkere gloeidraad e.d.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

dutchmidiman schreef:V: Eerder besproken?
A: Ja, er zijn diverse draadjes geweest over ervaringen met Philips Vision lampen.
Gebruik de zoekfunctie van het forum en je zult het nodige vinden.
En van de fabrikant:
http://www.philips.nl/c/koplampen/284868/cat/nl/
Ben blij dat je ook een beetje reclame maakt voor produkten van mijn werkgever.... :D
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Jos1200rt
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

Dank aan alle schrijvers. _004 De info is duidelijk. Gewoon n ander soort halogeenlamp. Gelet op de andere draden ga ik ook maar niet over op Xenon. Het lijkt me beter goede H7 lamp te monteren. Philips had n goed alternatief begreep ik uit weer n ander draadje.
[groet] Jos
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
Inspector Gadget

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PaPinkelman schreef:Ben blij dat je ook een beetje reclame maakt voor produkten van mijn werkgever.... :D
_004
Philips is qua verlichting echt heel innoverend, dat wordt nog wel eens vergeten.
Jos1200rt schreef:Gelet op de andere draden ga ik ook maar niet over op Xenon.
Ik denk dat je die draadjes wel moet relativeren.
Technisch gezien, lees: eventuele problemen met CAN-bus, is een kwestie van een goede set en goed merk gebruiken.
Als het gaat om het lichtbeeld, is het vaak ook een kwestie van goede afstelling.
Niet alleen een lijntje op de muur trekken en bepaalde afstand nemen maar ook meten met de juiste apparatuur.
Gebruikersavatar
Jos1200rt
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

Technisch gezien, lees: eventuele problemen met CAN-bus, is een kwestie van een goede set en goed merk gebruiken.
Als het gaat om het lichtbeeld, is het vaak ook een kwestie van goede afstelling.
Niet alleen een lijntje op de muur trekken en bepaalde afstand nemen maar ook meten met de juiste apparatuur.[/quote]

Dank je voor je respons.
Ik bedoelde dat een goede halogeenset, zie de Philips site, makkelijker is en een hoop moeite en geld kan schelen. De verbetering ten opzichte van Halogeen wegen voor mij niet op tegen een aantal nadelen. Waarbij ik als eerste denk dat ik overal ter wereld wel een H7 lamp kan krijgen. Ook denk ik aan hoe meer techniek ,hoe meer er kapot kan gaan. De draden gevolgd hebbende heeft voor mij gemak een voorkeur boven de ongetwijfeld betere lichtopbrengst.
[groet] Jos
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
Inspector Gadget

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik begrijp wat je schrijft maar een HID Xenon lamp (of beter: gasontladingslamp) gaat lang, heel lang mee (3000 uur, 150.000 km gemiddeld), versus een Halogeen lamp. (1000 uur)
Omdat er domweg geen gloeidraad in zit.
En het blijkt in de praktijk dat de gloeidraad vaak vroegtijdig faalt door de trillingen van de motor.

Daarnaast geeft een gasontladingslamp 3x meer licht versus Halogeen.
Een gasontladingslamp geeft heel veel minder warmte en verbruikt veel minder energie versus een Halogeen lamp.

De lampen die gebruikt worden in aftermarket HID Xenon setjes zijn vrijwel altijd universeel, dus goed verkrijgbaar zou dat nodig zijn.
Ik heb op al mijn voertuigen Xenon, en in al die jaren nog nooit een defecte HID Xenon lamp gehad.
(en bij mijn vierwielige zit ik onderhand iets over de 200.000 km)

Het risico dat HID Xenon onderweg faalt bij een lange trip acht ik vrij klein.
In tegenstelling tot een Halogeen lamp, die dan uren gebruikt is, dus flink warm en wellicht veel trillingen.

En wat je hebt kunnen lezen, is het vervangen van de lampen op de 1200RT geen sinecure.

Bovenstaande om wat nuances aan te brengen in dit draadje en puur ter informatie.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 14 apr 2013, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Xenon bij Halfords

Ongelezen bericht door Baird »

Daarnaast kun je altijd weer een gewone H7 plaatsen mocht het systeem kapot gaan onderweg, bij inbouw wordt er het nodige tussen het bestaande geplaatst (R1150RT met Triple-Xenon).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”