Rechtdoorgaand verkeer gaat niet altijd voor.

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Rechtdoorgaand verkeer gaat niet altijd voor.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Per 1-1-2013 geldt een nieuwe verkeersregel, het is nogal een essentiële wijziging in de voorrangsregels.
RVV 1990 art. 18 lid 3. Dit is de wettekst:
In afwijking van het eerste lid (recht doorgaand verkeer gaat voor) moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.

De oorsprong van de regel is ingegeven omdat vooral fietsers de gewoonte hebben/hadden om zich tussen een naar rechts richting aangevende bus of vrachtauto en de stoep in te wurmen, waarbij de bestuurder van de vrachtauto of bus, ondanks al zijn zij-, dode hoek en lachspiegels de fietser niet zag of kon zien, met alle nare gevolgen van dien.
Sinds 1-1-2013 is die fietser dus verkeersrechtelijk fout. Dat is zelfs zo als er een fietsstrook ligt.

Maar ook voor motorrijders is die regel van belang. Er zijn motorrijders die de gewoonte hebben om als een rijtje auto's voor hen langzamer gaat rijden of stopt, dat rijtje vlot in te halen. Zonder zich af te vragen wat de reden is van de opstopping. Vaak is dat omdat de voorste auto naar links wil afslaan en richting aangeeft.
Als er dan een aanrijding gebeurt tussen de naar links afslaande auto en de inhalende motorrijder, dan is de motorrijder thans verkeersrechtelijk fout.

Wat achter en wat naast is, dat is wel duidelijk. In de praktijk zal dat wel een discussiepunt worden. Wie reed waar? Dat zal met getuigen moeten worden aangetoond. Zijn die er niet dan ben je als naast rijdende motorrijder in het nadeel; wie iets eist of beweert moet dat ook bewijzen.
Als je er achter rijdt, dan mag je er dus niet meer naast gaan rijden.
Je moet de afslaander voorrang verlenen.

Hoe deze regel in de praktijk gaat werken en wat de rangorde is tussen de verschillende regels dat is nog niet helemaal duidelijk. De Nota van toelichting bij de wetswijziging geeft daarover geen uitsluitsel.
Geldt de regel alleen voor kruisingen?
Of geldt zij ook als een bestuurder wil afslaan naar een inrit, inritconstructie of parkeergelegenheid?
Is het een hoofdregel waarvan de rechtswerking niet door andere regels wordt aangetast?
Of is de regel van voor laten gaan bij bijzondere manoeuvres toch belangrijker?
Spijtig dat de wetgever geen duidelijkheid heeft gegeven, toch een beetje onvolledige en onzorgvuldige wetgeving.
Uiteindelijk zal de rechter (jurisprudentie) weer de rangorde van regels moeten bepalen, omdat de wetgever verzuimd heeft helderheid te verschaffen.

Toch is het van belang dat je als motorrijder de nieuwe regel kent. Je wilt niet de eerste zijn waarbij het proefproces wordt gevoerd.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Rechtdoorgaand verkeer gaat niet altijd voor.

Ongelezen bericht door zadkine »

Ik zie hier staan: bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden.

Hieraan kunnen we dus direct de conclusie verbinden dat voetgangers, derhalve ook de snellere skaters, WEL de voorrang houden als ze naast een zo voorgesorteerd vervoermiddel komen van achteren.
Daar zal je als motor rijder, rechtsafslaand, weer wel rekening mee moeten houden. Vooral als je even hebt moeten wachten voor je de gelegenheid had rechtsaf te gaan wegens verkeersdrukte.

Tevens vraag ik me af hoe deze regel te interpreteren bij een vrij liggend fietspad. Wat geld er bij de (vracht)auto of motor uiterst rechts rijdend op eigen weg gedeelte, waarbij deze tekst eigenlijk aangeeft dat de fietser, op een ander weggedeelte van achteren komen , toch niet mag inhalen en derhalve op dat zich naast hem bevindende rechts afslaande verkeer zal moeten gaan wachten.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Rechtdoorgaand verkeer gaat niet altijd voor.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Voetgangers (die op de stoep of het voetpad lopen, rolschaatsen of steppen) zijn geen bestuurders, dus die blijven recht doorgaand op dezelfde weg voorrangsgerechtigd boven afslaande bestuurders.

Hoe het met een separaat vrijliggend fietspad zit, dat vraag ik mij met jou af.
Als er haaientanden op het fietspad of op de rijbaan zijn aangebracht, daar waar het fietspad de rijbaan kruist, dan is het wel duidelijk. Verkeerstekens gaan immers voor verkeersregels.
Als dan niet zo is, dan is nu al vaak discussiepunt of het naastgelegen fietspad wel of niet tot dezelfde weg behoort en moet de rechter uitsluitsel geven.
Voor het criterium "dezelfde weg" geldt geen eensluidende regel. De rechter beoordeelt vaak aan de hand van plaatselijke omstandigheden, dus voor de rechtszekerheid heb je daar weinig aan.
Wat is een "bestuurder die zicht dicht achter?" Is dat ook een fietser die in dezelfde richting naast de rijbaan over het aangelegen fietspad rijdt? Of is het altijd een aparte kruising als een separaat fietspad de rijbaan kruist? Is het laatste het geval dan is het wel duidelijk, alsdan komt de fietser van rechts en is daarmee voorrangsgerechtigd boven de (eerder) afslaande bestuurder. Is het eerste het geval, dan heb ik geen antwoord of de nieuwe verkeersregel wel of niet opgaat.
Ik zou het zekere maar voor het onzekere nemen.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Rechtdoorgaand verkeer gaat niet altijd voor.

Ongelezen bericht door ciske »

MofkaP schreef:
Ik zou het zekere maar voor het onzekere nemen.
Dit lijkt mij voor elke verkeersdeelnemer, maar zeker voor motorrijders van levensbelang!

gr v Ciske
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Rechtdoorgaand verkeer gaat niet altijd voor.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Nu schijnt het dat de fietsersbond ernstig bezwaar had tegen deze nieuwe verkeersregel.
Stel je toch eens voor. Fietsers die moeten wachten en voorrang verlenen. Fietsers die verkeersrechtelijk verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid Ongehoord.
Ze hebben daarom een protest ingediend tegen deze regel.
Het zou alleen voor motorvoertuigen moeten gelden en niet voor fietsers (Sic.)
Hoe het ook zij, thans wordt op het ministerie overwogen de regel weer te wijzigen of in zijn geheel te laten vervallen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”