Beantwoord: Motor Mover

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Beantwoord: Motor Mover

Ongelezen bericht door Franky »

Heeft er iemand ervaring met een motor mover voor de -1150- ?

[groet] Franky
Grts Franky
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Yobotje »

Franky schreef:Heeft er iemand ervaring met een motor mover voor de -1150- ?

[groet] Franky

Franky, ik heb een Telefix gehad voor een Honda Deauville (ging perfect met een extra zelfgemaakte mover onder het voorwiel) en die tevens gebruikt voor de R1150RT en deze laatste bleek een ongelukkige combinatie ondanks dat ik een vlakke en schone betonvloer heb.
Als de motor op de Telefix staat dan staat de bok bijna recht (met het voorwiel op de grond) en bij het minste of geringste wat je de motor voorwaarts manoeuvreert is de kans dat hij van de bok afduikt aanwezig.
Dat heeft mij een keer verrast waardoor de motor op zijn kant ging. Mijn vrouw heeft in een reflex geprobeerd de motor tegen te houden met alle gevolgen van dien en nu 2 jaar later is de blessure nog steeds niet genezen.

Ik heb nu een motor mover (lange rode goot met jiffy steun) waarbij de beide wielen op de mover staan. Ik heb eerst een proef gedaan bij een bedrijf in Moordrecht en wat bleek: met de motor op de mover draaiden de transportwieltjes niet meer maar werden in hun werking geblokkeerd. Zie liepen aan tegen het frame.
Na overleg met een bedrijf uit het noorden van het land heb ik een zelfde exemplaar gekocht nadat zij mij eerst foto's hebben getoond van de vrije speling van de wieltjes en tevens boden met de garantie: niet goed geld incl verzendkosten kosteloos terug.

Na enig zoekwerk op diverse fora kom je de slecht draaiende wieltjes tegen dus pas op!
PS: als de motor op de goot staat borg ik hem met een span band aan de kant van de jiffy zodat ik de motor niet pardoes opbeur tijdens het verplaatsten in de garage. :shock:

Franky succes met je zoektocht en denk goed na.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Snellecees »

Franky,

Ik heb een 2e hands motormover gekocht via marktplaats en is voldoende stevig. Door de zware 1150 zakt hij wel iets door maar het blokkeert niet de wieltjes. Ik zet de motor erop en dan duw ik hem 60 a 70 cm naar een wand waar de motor langs staat. Door het enorme gewicht rijden de kleine wieltjes niet echt soepel maar voor mijn toepassing is het voldoende. Als je de motor over een aantal meters moet verplaatsen gaat het te zwaar denk ik. Ik moet inderdaad wel opletten dat ik hem tijdens het verplaatsen niet van de bok duw met alle schade vandien.

Cees
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Franky »

Bedankt voor jullie reactie Theo en Cees.

Op internet vond ik al een paar versies (padddock) die niet geschikt waren voor de RT en een goot die in het bijgeplaatste filmpje niet erg stabiel overkwamen, met name de wieltjes waarvan Theo hier al het probleem aangaf. In de filmpjes gebruiken ze een crossmotor en daar zag je al dat de wieltjes niet van de beste kwaliteit waren.

De mover moet enkel dienst doen om de motor achteraan dwars in de garage te plaatsen dus is eigenlijk maar om de eigen as draaien waar het om gaat. Ik veronderstel dat je de mover dan ook niet onder de motor laat staan als de ruimte om hem weg te halen voldoende is.

Het risico dat de dame op haar kant gaat liggen wil ik uiteraard zo klein mogelijk houden, daarvoor is ze te mooi Big RT Smile

Heel veel beterschap aan je vrouw Theo en hopelijk is de blessure snel verleden tijd.

[groet] Franky
Grts Franky
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Franky, had je deze nog niet gezien? viewtopic.php?p=76122#p76122
Of is dat niet wat je zoekt.

Groet,

JoJo


Have some courtisy, have some sympathy, have some taste (Mick Jagger)
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Franky »

Die had ik nog niet gezien op het moment dat ik de berichtjes schreef jojo, thx voor je reactie, Jos maakte mij er ook attent op

Top hier Big RT Smile

grts Franky
Grts Franky
Inspector Gadget

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Motor Movers zijn er inderdaad in soorten & kwaliteiten.

Mijn Motor Mover is gemaakt van zeer dik staal en de wieltjes zijn allemaal met dubbele bandjes die heel erg soepel lopen.
Daarnaast heeft elk wieltje zijn eigen rem.

Een paar dingen zijn zeer belangrijk;
Je moet *nooit* je motor op een dergelijke oplossing verplaatsen door *alleen* aan de achterkant van de motor te duwen.
Gebruik 1 hand aan de achterzijde en 1 hand aan het stuur.
Helaas zie je vaak demonstructie-video's waar ze het fout tonen door inderdaad alleen op de achterzijde van de motor duwen.

De vloer waarop je een dergelijke oplossing gebruikt moet redelijk vlak én schoon zijn.
Als je de vloer onder de wieltjes voelt heen gaan, is het raadzaam voorzichtiger te zijn.

Vaak zijn Motor Movers qua opbok-hoogte te hoog!
Dat wordt soms opgelost door een (extra) optil-mechanismes, wat het alleen maar duurder maakt.
Naast het feit dat het kantelpunt van de motor omhoog gaat, wat je juist niet wilt.
Mijn Motor Mover is speciaal ontworpen voor BMW motoren en kent een "lage instap".

Mijn Motor Mover heeft een spanband-inrichting mogelijkheid waarmee je de middenbok eventueel vast kan zetten, waar niet veel kracht bij nodig is.

Een Motor Mover die doorzakt of de wieltjes problemen geven (al dan niet door het gewicht van de motor) is m.i. de goden verzoeken, dat kan een keer flink mis gaan.
Een Motor Mover moet qua draagbare gewicht een overcapaciteit hebben.

Daarom was mijn Motor Mover ook meer dan 100 euro en dat merk je aan de kwaliteit, afwerking en waar ze over nagedacht hebben.
Zo zijn de dubbele wielen ook niet alleen van goede kwaliteit maar ook nog eens groot.
J vd B te V

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Ik heb me eigenlijk altijd verbaasd over die movers.
Zou het eigenlijk zelf ook willen.
Maar vertrouw het niet.
Mijn eerste motoren (zie mijn onderschrift) verplaatste ik altijd door ze a.h.w. op de zijpoot te verdraaien. Maar 180 kilo is wat anders dan 280 kilo.......

Groeten van Jan via Tapatalk
Inspector Gadget

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De zijstandaard van de BMW's is daar inderdaad niet voor ontworpen, je zou niet de 1e zijn die opeens een afgebroken zijstandaard heeft.
Met alle gevolgen van dien. :shock:

Een Motor Mover is een handigheid, maar als je het niet vertrouwd moet je het gewoon niet doen.
Andere oplossingen zijn (frictie)draaiplateau's maar dan zit je gelijk in hele andere prijsklassen, vanaf een paar honderd euro.

Vergeet niet dat een motor bij snelheden van 0 km/uur nogal een flink gewicht is om te manoeuvreren.

Min tip van de dag, als je de motor in een wat lastiger plekje moet bewegen, blijf op de motor zitten en beweeg met je voeten je motor voort.
Zet eventueel de zijstandaard al uit als je bang bent om vroegtijdig om te vallen.

Voor maximale veiligheid wil ik altijd dat mijn voeten bij mijn motoren altijd volledig plat met de volledige zool van mijn schoeisel op de grond komen.
Slechts met de tenen aan 1 of beide kanten vindt ik zeer onwenselijk. Juist voor het verkrijgen van balans in de wat moeilijkere situaties.
Ik weet het, ik ben een rare. ;) :lol:
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Dennisky »

Ik weet het, ik ben een rare.
Of de meest verstandige van allemaal _004
Misschien moet ik m'n zadel ook 's iets lager zetten. ;)
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Inspector Gadget

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Thanks _004 , ik hou rekening met mijn eigen beperkingen en fouten, elke dag weer. ;)

Natuurlijk is comfort iets heel persoonlijks, net als zoveel andere zaken aan & op de motor.
En zithoogte met al dan niet (volledige) voeten aan de grond is daarin natuurlijk ook een hele persoonlijke keuze.
Ik wil daarin voor mijzelf geen concessies doen, de motor moet aanvoelen als een lekkere, goed ingelopen schoen.
Misschien niet de mooiste meer, wellicht zelfs apart, maar wel vertrouwd.

Een motor mover kan een handig hulpmiddel zijn, zolang je de motor ook kan blijven beheersen & controleren/balanceren bij (letterlijk) stapvoets snelheden.
Niets lijkt mij zo'n unheimisch gefühl te geven als dat je een motor alleen maar onder controle hebt boven bepaalde snelheden.
Zo denk ik er althans over.

Dat neemt niet weg dat je motor je opeens kan verrassen, blijkens de deuken in mijn tuinhuisje. Beetje mos & groen op de tegels, proberen af te zetten (lopen) op de motor en roetsj, weg kan je balans opeens zijn. En dan net in mijn nauwe doorgang van 94 centimeter. Schaam!
Gelukkig waren er geen getuigen en het is al weer heel lang geleden, dus niemand weet er verder van. Niet doorvertellen dus!
Habeve

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Habeve »

Hallo,

ik heb op een ander forum iets gevonden wat misschien
wel interessant is voor de handige knutselaar.

[groet]
Harald
-1200-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door wil51 »

dutchmidiman schreef: Vergeet niet dat een motor bij snelheden van 0 km/uur nogal een flink gewicht is om te manoeuvreren.

Min tip van de dag, als je de motor in een wat lastiger plekje moet bewegen, blijf op de motor zitten en beweeg met je voeten je motor voort.
Zet eventueel de zijstandaard al uit als je bang bent om vroegtijdig om te vallen.
Ik ga altijd op de motor zitten bij het van de middenbok zetten. Dit heb ik geleerd bij de rijlessen. Op de motor zitten en naar voren duwen is de beste manier om de motor onder controle te houden als je niet zo sterk en groot bent.
Als ik naast de motor sta bij van de bok halen en de motor zou naar rechts gaan hellen hou ik hem niet meer. Toch vreemd dat ik bij opbokken geen probleem heb. Motor valt nooit naar rechts.
Is misschien toch ook beetje psychologisch, bang dat motor naar rechts gaat hellen bij van de bok halen.
Gebruikersavatar
Blue Pugilist
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2008, 14:10
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Julianadorp

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Blue Pugilist »

Franky schreef:Heeft er iemand ervaring met een motor mover voor de -1150- ?

[groet] Franky
Recent zelf een mover aangeschaft via: http://www.motorcorner.nl/wielklem-park ... 37504.html

De hoogte van de plaat waar de hoofdstandaard op komt is 3 cm. de plaat zakt niet door als mijn R1200RT er op staat.
De eerdere opmerkingen over wielen, vlakke vloer, voorzichtig met het voorwiel zijn helemaal juist.
Deze mover bevalt prima en is van degelijke kwaliteit.

Er is echter een aspect dat de aandacht verdient. Je krijgt een RT1200RT er niet in je eentje op want je trekt hem niet over die extra 3 cm. heen.

Je kunt dit oplossen door een extra paar handjes te regelen óf door een 3 cm. hoog en 50 cm lang plankje te gebruiken. Motor neerzetten, het achterwiel op het plankje rijden, motor op de zijstandaard plaatsen, mover plaatsen en op de rem zetten, nu opbokken lukt wel in je eentje.
Lets roll
J vd B te V

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Maar de 1200 is wel lichter dan de 1150. Dacht ik........
En ik heb nooit moeite gehad met op bokken van motoren.
Tot mijn huidige 1150. .....
Daar heb ik reuze moeite mee.

Groeten van Jan via Tapatalk
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door zadkine »

dutchmidiman schreef: Ik weet het, ik ben een rare. ;) :lol:
Maar je beschrijft wel exact hoe ik mijn motor veiligstel en verplaats in krappe ruimte.

Ik zet altijd de zijstandaard uit voordat ik afstap...geen zin om mijn balans te verliezen terwijl ik 280 kg motor in mijn handen heb. Ook al is het in 99 van de 100 gevallen eigenlijk niet nodig.
Inspector Gadget

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Let wel, er zit nogal wat verschil in de diverse Motor Movers, kijk daar altijd heel goed naar!

Ik ben toen niet over 1 nacht ijs gegaan, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Motto: Vergelijk altijd de spec's!
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Franky »

Zag dat dit topic nog open stond, dus snel even een postje hier :oops:

Ik had het even getest in de garage en met een paar keer heen en weer te duwen kan ik de motor ook achteraan dwars in de garage plaatsen.
Gezien dat toch enkel maar voor de winterstop zal zijn ga ik geen mover aanschaffen en het voor de zeldzame keren dat het hoeft gewoon zo doen ;)

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken _004
Grts Franky
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door 1-handed »

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Franky »

ziet er steviger uit dan een andere versie die ik op het net tegenkwam ;)
Grts Franky
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Motor Mover

Ongelezen bericht door Yobotje »

1-handed schreef:ik heb deze PERFEKT

http://www.powerplustools.nl/motormover ... -0363.html#
Helemaal mee eens, ik heb dezelfde en hij gaat heel licht te werk. Na het inspuiten van de lagertjes van de wielen met WD40 draait hij opvallend licht en dat is erg prettig met een 1150 erop.
Veel plezier ermee.


(:@ iPad Tapatalk
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”