Opgelost: Cardo batterij vervangen

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Opgelost: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door ciske »

Forummers,

Wie weet of ik ergens in NL (en zo ja, waar) vervangingsbatterijen voor de Cardo Rider Q2 kan verkrijgen?
Eén van de batterijen van mijn set heeft de geest gegeven en ik wil de uitdaging aan om de batterij te vervangen.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Handyman in onze regio, maar daar zal je wellicht niet helpen vanaf waar jij zit.

In ieder geval om je wat op weg te helpen:
http://www.reslers.de/Cardo/
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door ciske »

Thanks Dutchmidiman!

Ik ben woonachtig in Twente, jij -voor zover ik begrepen heb- daar waar de A1 en de A28 elkaar in het vaarwater zitten.
Ik kom daar nog regelmatig langs en weet er (nog) aardig de weg omdat ik ooit een jaar of vijf in Leusden woonde.

Waar jouw "Handyman" te vinden is weet ik niet. Wil je mij voorzien van zijn adres?

gr v Ciske die zijn Cardo setje van nieuwe accu's wil voorzien.
Inspector Gadget

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, betrapt. :lol:

Zie hier de link, niet te verwarren met Neerland's bekende acteur van "natuurfilms" :$ ;
http://www.handyman.nl/

Of anders:
http://www.vanhove.nl/
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door ciske »

Handyman had niet de benodigde accu.
Omdat Google een goede vriend is ben ik terecht gekomen bij Subtel.nl (batterij nr 616-0405)
Als het goed is springt Tante Pos morgen op de fiets om hier een tweetal batterijen te bezorgen.

Maar dan komt het erop aan:
Ik heb ondertussen zo'n Cardo kastje netjes opengemaakt (let op, het zijn torx schroefjes!) en ben me rot geschrokken van de miniscule soldeer verbindingen.
Ik denk dat het verstandig is om daar iemand voor te gaan vragen want mijn handen en soldeerbout zijn niet geschikt.

Iemand dit als eens zelf gedaan?

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De draadjes van de oude accu kort op de accu zelf afknippen en daarop de nieuwe accu solderen?
Anders bij een radio/tv/elektronica-zaak "van de oude stempel" bij je in de buurt langs gaan?

Zou je in de buurt zitten, had ik je ook graag geholpen natuurlijk.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door ciske »

Goed plan om hiermee even te shoppen bij een ouderwetse reparateur. Is hier vast nog wel ergens een te vinden.
Mocht dat niet lukken dan durf ik vast het aan om Dutchmidiman te vragen.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile _004
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door ciske »

Toch maar zelf aan de slag gegaan en het is nog gelukt ook!
De batterijen die ik besteld had zijn qua afmeting niet geheel hetzelfde, maar passen wel.
Ze zijn iets langer, iets breder en iets platter. Geen van de maatafwijkingen vormt een probleem. Wel dienen de randen van het batterijomhulsel goed te worden omgevouwen en er moet een stukkie plastic van het batterijcompartiment worden verwijdert. Dat stukje plastic had de functie de oude batterij op te sluiten. Vanwege de maatafwijking is het overbodig geworden.

Voor het soldeerwerk heb ik de tip van Dutchmidiman opgevolgd door de draadjes van de oude batterij te laten zitten. Deze heb ik verlengd -jaja compleet met krimpkous!-en ben vervolgens met een scherp geslepen soldeerboutje aan de slag gegaan om een en ander op het minuscule stripje van de batterij vast te solderen. Ernstig gepriegel met een vergrootglas en een punttangetje, maar wel gelukt dus.

Voor wat de afdichting van het huis betreft is het erg lastig om het met zo'n mooi dun rupsje siliconenpakking af te werken zoals het zat, maar met enig geduld is ook dat weer erg netjes geworden met hittebestendige zwarte siliconenpakking.

Kortom, met een batterij voor een Ipod van de firma Apple, een scherp geslepen soldeerbout en een berg geduld lukt het om voor weinig de Cardo een nieuw leven te geven in plaats van simpelweg voor (te)veel geld een nieuwe set te kopen.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Cardo batterij vervangen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”