Dimlicht uit
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Dimlicht uit
Dutchmidiman plaatste hier pas geleden een manier om het dimlicht uit te schakelen bij de 1200RT. (Het werkt.)
Dat draadje zit nu op slot, maar ik ben een spijtoptant!
Ik zou graag willen weten of er ook een mogelijkheid is om het licht in te schakelen terwijl de motor uit/niet gestart is.
Dit zou namelijk erg gemakkelijk zijn om de lichtbundel af te stellen. Dat dat nu alleen kan bij draaiende motor vind ik namelijk nogal omslachtig.
Dus de vraag luidt:
Kunnen de dimlichten van de R1200RT worden ingeschakeld zonder de motor te starten?
gr v Ciske
Dat draadje zit nu op slot, maar ik ben een spijtoptant!
Ik zou graag willen weten of er ook een mogelijkheid is om het licht in te schakelen terwijl de motor uit/niet gestart is.
Dit zou namelijk erg gemakkelijk zijn om de lichtbundel af te stellen. Dat dat nu alleen kan bij draaiende motor vind ik namelijk nogal omslachtig.
Dus de vraag luidt:
Kunnen de dimlichten van de R1200RT worden ingeschakeld zonder de motor te starten?
gr v Ciske
Re: Dimlicht uit
Zover mij bekend kan je niet de dimlichten aanschakelen zonder dat de motor gestart is.
Wat op zich ook wel weer logisch is, aangezien beide dimlichten een H7 van 55 watt zijn, oftewel 4,6 ampère elk, oftewel 9,2 ampère totaal lopen te dissiperen.
Met de GS-911 kan je wel de ZFE opdracht geven om je dimlicht of je grootlicht (of je knipperlichten) aan te zetten maar dat is dan aan-uit-aan-uit-aan-uit.
Ik zal verder zoeken maar ben vooralsnog niet een vergelijkbare methodiek tegen gekomen.
Wat op zich ook wel weer logisch is, aangezien beide dimlichten een H7 van 55 watt zijn, oftewel 4,6 ampère elk, oftewel 9,2 ampère totaal lopen te dissiperen.
Met de GS-911 kan je wel de ZFE opdracht geven om je dimlicht of je grootlicht (of je knipperlichten) aan te zetten maar dat is dan aan-uit-aan-uit-aan-uit.
Ik zal verder zoeken maar ben vooralsnog niet een vergelijkbare methodiek tegen gekomen.
Re: Dimlicht uit
je zou het uit het elektrische schema kunnen aflezen.
ik zou denken dat als je het contact uit hebt dat je met een + draaitje (met zekering) het relay kan aansturen via je zekering aansluiting.
bij mijn RT heb ik zo mijn kabelbreuk in mijn stadslicht bekabeling kunnen opsporen.
ik zou denken dat als je het contact uit hebt dat je met een + draaitje (met zekering) het relay kan aansturen via je zekering aansluiting.
bij mijn RT heb ik zo mijn kabelbreuk in mijn stadslicht bekabeling kunnen opsporen.
- Snellecees
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Dimlicht uit
Contactslot aan en dan niet op de startknop drukken. Zo werkt het op mijn R1150RT dus mogelijk ook op de 1200
Groet
Cees
Groet
Cees
Re: Dimlicht uit
De 1200RT regelt de verlichting allemaal zelf, er zit geen schakelaar op.
Alleen de knipperlichten kan je zelf bedienen, via de bekende knop.
Als je het contact op de 1200RT aan zet, gaan alleen de stadlichten-voor en dimlicht-achter aan.
Je kunt dit eventueel zelf controleren door voor de motor te gaan staan.
De 1200RT doet bij het contact aan een zelftest, die enkele seconden duurt.
Mening 1200RT rijder houdt dat goed in de gaten, wachtende dat bepaalde leds in het dashboard gaan knipperen, en tuurt.
Na het succesvolle zelftest kan dan eindelijk met de starting worden begonnen.
En pas dan gaan de dimlichten aan de voorzijde aan, de verbrandingsmotor moet brommen.
Mijn eerdere uitleg in het andere draadje hoe je via de knoppen de "software" kon vertellen dat je dimlichten desondanks kon in- en uitschakelen, is waar dit nieuwe draadje over gaat.
Maar helaas naar verluid heeft dat niet voor de 2010 modellen 1200RT altijd baat.
Maar toch bedankt voor het meedenken, maar een vergelijk met een niet-1200RT gaat hier helaas niet op.
We missen tenslotte ook die knop.
Alleen de knipperlichten kan je zelf bedienen, via de bekende knop.
Als je het contact op de 1200RT aan zet, gaan alleen de stadlichten-voor en dimlicht-achter aan.
Je kunt dit eventueel zelf controleren door voor de motor te gaan staan.
De 1200RT doet bij het contact aan een zelftest, die enkele seconden duurt.
Mening 1200RT rijder houdt dat goed in de gaten, wachtende dat bepaalde leds in het dashboard gaan knipperen, en tuurt.
Na het succesvolle zelftest kan dan eindelijk met de starting worden begonnen.
En pas dan gaan de dimlichten aan de voorzijde aan, de verbrandingsmotor moet brommen.
Mijn eerdere uitleg in het andere draadje hoe je via de knoppen de "software" kon vertellen dat je dimlichten desondanks kon in- en uitschakelen, is waar dit nieuwe draadje over gaat.
Maar helaas naar verluid heeft dat niet voor de 2010 modellen 1200RT altijd baat.
Maar toch bedankt voor het meedenken, maar een vergelijk met een niet-1200RT gaat hier helaas niet op.
We missen tenslotte ook die knop.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Dimlicht uit
Aanvullende vraag voor de alwetende midiman: als je het dimlicht uit zet (werkt bij mij ook), kun je het dan ook weer aanschakelen zonder het contact uit en aan te zetten?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Re: Dimlicht uit
Ho, ho, ho, (Merry Chrismas) ik ben zeker niet alwetend!
Ik ben omni-geïnteresseerd, veel boeit mij. Soms in grote mate.
Zie het originele draadje
viewtopic.php?f=31&t=7493#p79032
Probeer je grootlicht-schakelaar een paar keer in te drukken. (knipperen)
Of, soms, wanneer de motor weer snelheid maakt zou, soms, naar verluid, het dimlicht ook weer aan gaan.
E.e.a. is afhankelijk van de software-versie van de ZFE, waar helaas BMW weinig inzichten in geeft.
Ik ben omni-geïnteresseerd, veel boeit mij. Soms in grote mate.
Zie het originele draadje
viewtopic.php?f=31&t=7493#p79032
Probeer je grootlicht-schakelaar een paar keer in te drukken. (knipperen)
Of, soms, wanneer de motor weer snelheid maakt zou, soms, naar verluid, het dimlicht ook weer aan gaan.
E.e.a. is afhankelijk van de software-versie van de ZFE, waar helaas BMW weinig inzichten in geeft.