vanmiddag een ritje (proberen te maken)
de 1100rt heeft een paar dagen aan de optimate 3 gehangen zoals zo vaak......(keurig 2 groene lampjes)
ik had de laatste weken al wat moeite om de abs lampjes uit te krijgen (ook na een herstart, maar de herstart op zichzelf was geen probleem)
maar vandaag was de herstart een geratel van jewelste aan het worden.
en daar sta je dan langs de weg, met maar één behoefte , een starthulp
wegenwacht gebeld, met die handige app van ze, ze die was er in no-time
startaccu eraan en gaaaan......... (en abs lampjes uit he, sterke startaccu denk ik :) )
Vraag ik nu naar de bekende weg als ik vraag of de accu is overleden ?
of kan er meer zijn ?
gr
Mark
accu kapot ?
- mr805
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 03 okt 2011, 21:27
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Born to run
- Locatie: Noord, Olst Zuid, West.
accu kapot ?
Vespa, Tomos, Puch, Goldwing GL1000, R100RS, R1100RT, R1200GSA TB.
Re: accu kapot ?
Accu of startmotor (bijv. vervuiling/slijtage van de koolborstels) is wat je hier vaker leest.
Een Optimate 3 (en 4) is een druppellader, geen acculader, de laadstroom is veel te laag.
Als je maar binnen (circa) 3 weken een langere rit maakt, zal je accu redelijk geladen worden door een druppellader.
Afhankelijk van de "stille" verbruikers zoals alarm, GPS e.d.
Een Optimate (met uitzondering van de Optimate 6 e.d.) kan je accu tot circa 80% van de lading brengen, een druppellader heeft onvoldoende kracht (lees: laadstroom) om de accu op 100% te brengen.
En die 80% is over het algemeen voldoende om een starting te kunnen doen, waarna de "reguliere" lader, de dynamo, het tot 100% brengt. Na een uurtje plus rijden, overigens.
Het meest eenvoudige is om je accu te laten testen, een beetje motorzaak heeft een accu-tester (vaak digitaal) die je binnen een paar minuten de staat van je accu kan aangeven.
Als je accu "vroegtijdig" (zegge, binnen 3 ~ 4 jaar) al versleten is, is het in mijn optiek raadzaam om naar een "echte" acculader te gaan uitzien. Zijnde een "druppellader" met een laadstroom van tenminste 2 á 3 ampère.
Als je accu toch in orden blijkt te zijn, zou het de startmotor kunnen zijn.
Een Optimate 3 (en 4) is een druppellader, geen acculader, de laadstroom is veel te laag.
Als je maar binnen (circa) 3 weken een langere rit maakt, zal je accu redelijk geladen worden door een druppellader.
Afhankelijk van de "stille" verbruikers zoals alarm, GPS e.d.
Een Optimate (met uitzondering van de Optimate 6 e.d.) kan je accu tot circa 80% van de lading brengen, een druppellader heeft onvoldoende kracht (lees: laadstroom) om de accu op 100% te brengen.
En die 80% is over het algemeen voldoende om een starting te kunnen doen, waarna de "reguliere" lader, de dynamo, het tot 100% brengt. Na een uurtje plus rijden, overigens.
Het meest eenvoudige is om je accu te laten testen, een beetje motorzaak heeft een accu-tester (vaak digitaal) die je binnen een paar minuten de staat van je accu kan aangeven.
Als je accu "vroegtijdig" (zegge, binnen 3 ~ 4 jaar) al versleten is, is het in mijn optiek raadzaam om naar een "echte" acculader te gaan uitzien. Zijnde een "druppellader" met een laadstroom van tenminste 2 á 3 ampère.
Als je accu toch in orden blijkt te zijn, zou het de startmotor kunnen zijn.