Even voorstellen

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Danny49

Even voorstellen

Ongelezen bericht door Danny49 »

Goede morgen,

Mijn naam is Danny, ben 64, en heb recent nog mijn motorrijbewijs mogen halen op een Honda 600 CC.Zelf overweeg ik om het maar direct goed te doen, ook al raad men mij af om met een zwaardere motor te beginnen, maar ik voel sterk voor een BMW R 1150 RT uit 2004 met 54000 op de teller.Misschien dat ik een eigenwijs vlerkje ben, maar zo moeilijk moet het toch niet zijn als je enige feeling voor motorrijden hebt om op zo'n motor te beginnen? Het gaat me niet om hoge snelheden, ik wil gewoon een fijne toermotor met een windvrij rijplezier.Zelf had ik liever een 850 genomen vanwege handzaamheid en minder benzineverbruik, fysiek ogen ze beiden hetzelfde, maar die was net iets duurder en viel buiten mijn budget.Mijn vraag is, is het nou echt zo onoverkomelijk om met een 1150 RT te beginnen?Volgende nde week zal ik gaan proefrijden, en dan weet ik het zelf, maar wat is jullie mening?

Goed wekkend

Danny
Gebruikersavatar
BéRTke
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door BéRTke »

Danny, ik had na enkele jaartjes (met weinig km's) op een Honda CBR600F, 20 jaar lang geen motor meer gereden.. (wel nog een 3 tal jaar een Vespa 125 cc gehad)
De 1150RT is al die jaren mijn droommotor geweest en begin vorig jaar is het ervan gekomen.. een 1150RT gekocht en in het afgelopen jaar zo'n 3500 km gereden... vooral om te oefenen en de moto gewoon te worden.. Echt, de 1150RT, eens hij aan het rijden is, rijdt als een fietsje. Zoals hierboven aangegeven is het een wat logge machine wanneer hij stilstaat, en bv; bij het opbokken..
Gun jezelf voldoende tijd om alles onder controle te krijgen, vooral bij lage snelheid.. maar je zal zien, hij laat zich ontzettend makkelijk besturen...enne... ga niet onbesuisd in de remmen.. _004
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey
R1200RT - 2017 - Platina Bronze
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4370
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hallo Danny,

Welkom op het RT-forum .
Als je een echte tourmotor zoekt komt een -1150- zeker in aanmerking. Natuurlijk is het qua gewicht een zware motor en ik zou zeker, naast een lange proefrit, ook even wat bijzondere verrichtingen oefenen. Je voelt vanzelf wel of je hem aankan.

succes gewenst met je keuze en wellicht zien we je wel op het -treffen2014- .

Oja ik heb je posting verplaatst en omgezet in je eigen draadje . . . . ;)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 993
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Welkom op het RT-forum
Het is prima te doen om met een RT te beginnen. Ik heb dat een kleine 3 jaar geleden ook gedaan. Geen centje pijn behalve de genoemde zwaarte bij oa het opbokken.

Veel plezier met proefrijden, ik denk dat het wel een RT wordt _004
Inspector Gadget

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook ik was een heropstapper ooit, maar dan op de 1100RT.
Dan merk je inderdaad die 265 kg.

Waarschijnlijk heb je nog een goede relatie met je rijschoolhouder?
Vraag hem anders ff met jou op de motor tijdens het proefrijden te laten observeren;
Hij kan al heel snel zien hoe je op de motor zit en je lichaamstaal en houding zal al redelijk snel na 30 ~ 60 minuten aangeven in hoeverre je de motor bij machte bent.
Daarnaast, wees rationeel en eerlijk naar je zelf;
Je gevoel is heel belangrijk, je emotie komt later wel als je de kilometers gaat maken.
Het vertrouwen moet je opbouwen, samen met je ervaring.

En inderdaad, doe de bijzondere verrichtingen, jij hebt ze nu nog goed in het achterhoofd zitten. :lol:

Pas inderdaad wel op met de remmen, vooral ook bij de bijzondere verrichtingen, het is alsof een anker in het asfalt geslagen wordt. Doe het met gevoel en voorzichtig aan, dan krult het asfalt ook minder snel op bij je achterwiel. :lol:

De 1150RT is qua looks nog altijd 1 van de mooiste BMW's vindt ik zelf, en je hebt echt het gevoel *in* de motor te zitten, in plaats van erop. _005
Het is inderdaad geen lichte motorfiets, qua vermogen doet het er niet onder versus menig andere motor, en als het eenmaal rolt, heerlijk. Met hoofdletters en uitroepteken.

Suc6 met je zoektocht en proefritten, 1 van de leukste dingen van de moto carrière. _004

We lezen graag je voortgang.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 feb 2014, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
doov650

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik zou met een minder zware machine beginnen. Kan je een beetje wennen. En dan stap je na een jaar of 2 over naar een echte Beemer.
bjanolte
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 apr 2013, 21:08
Type: R1150RT
Bijz: Geweldig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nes a/d amstel

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door bjanolte »

Hi Danny, ik ben 69 en rij op een R1150 RT bevalt me erg goed, moest we wennen aan de zwaardere motor, vooral bij langzaam maneuvreren . Ik heb mijn rijbewijs in 2008 behaald en heb toen 4 jaar met een Suzuki VX800 getoerd, heb wat kunnen wennen aan zelfstandig motorrijden.
Kan je aanraden wat lichter te beginnen, en na wat ervaring je keuze te maken.
De RT rijdt geweldig, dus als je er aan toe bent lekker even proefrijden, en dan is de keus snel gemaakt.
Succes met je beslissing.
Ad
Danny49

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Danny49 »

Dag mannen,

Bedankt voor jullie wijze raad,dat de 1150 Rt wat log en zwaar is neem ik direct aan, maar heb zo het gevoel dat het een dijk van een motor is>Aanvankelijk opteerde ik voor de 850 RT,maar het viel buiten mijn budget,die is wat lichter en hoeft weinig toe te geven tegenover zijn grotere broer, zeker tot 80 km.Handzamer is hij ook, maar ja, men stelt een daad, er zijn tig mogelijkheden, ik ben geen rauwdouwer, dus ik bouw langzaam op.Bij langzamer manoeuvreren zal dus even wennen zijn, en het opbokken ook, maar ja, er zit toch ook zo'n zijpoot aan, dus die kunnen we ook nog gebruiken.Ruimte zat in de schuur.Maar anyway, ik zal geen Hayabusa aanschaffen, ik vind Japans mooi,technisch betrouwbaar, maar BMW blijft in mijn lekengevoel toch een beer van een motor en de naam vind ik als Duits product ook wel wat waard, ookal zal dat meer gevoelsmatig zijn.Bedankt voor jullie adviezen.

Groetjes

Danny
Danny49

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Danny49 »

Het is er van gekomen, heb gisteren proef gereden met de BMW, inderdaad is het een tamelijk zware motor,maar het rijdt lekker,heb er een 50 km op gereden met veel bochten, moest even wennen aan de versnelling die nogal naar voren staat, na mijn ervaring met de lesmotor van Honda 600 , maar ik kan ook eventueel nog een hulpstukje erop zetten, , zodat je voet niet teveel naar binnen hoeft.Maar het kan ook even een zaak van wennen zijn.Of je nu op een Honda of een BMW zit, motorrijden is gewoon leuk,maar met een BMW merk je natuurlijk het veel grotere koppel.

De aankoop is gedaan,volgende week ophalen,ik maak er een leuk dagje van want ik moet hem 250 km uit de buurt ophalen,mooie eerste rijervaring, en het laatste stuk ga ik binnendoor.Verder volg ik jullie op het forum,nuttige zaken rond de motor zijn dan altijd welkom.

Met groet,

Danny49
Inspector Gadget

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gefelicitaart! _004

De ervaringen met de schakelpook herken ik, daar zijn betaalbare oplossingen voor mogelijk.
Zoals het iets dikker en langer maken van de schakelpoot-voetje.
En het verstellen van de schakelpook zelf, beter afgestemd op jou & je schoenmaat.

Dat wordt genieten volgende week, heb alvast mooi weer voor je besteld.
Hopelijk zal dat op tijd afgeleverd worden. ;)
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Marianne »

Hallo Danny,

Leuk om te lezen en veel plezier met je motor. En zoals je ziet, zijn er zelfs dames die op die dikke BMW's rijden, dus ik vind de keuze niet zo gek. Big RT Smile
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Franky »

Welkom, heel veel plezier en veilige kilometers gewenst ;)
Grts Franky
Danny49

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Danny49 »

Hallo,

Inmiddels heb ik jullie reacties gelezen, zal het zeker in mijn achterhoofd houden, want het remmen met de RT vraagt enige feeling, en bijzondere verrichtingen, ik zal het zeker blijven oefenen. Vooral het remmen en het U'tjes draaien, dat laatste was sowieso niet mijn sterke punt.Gelukkig had ik de kleine slalom wel goed ,meer geluk dan wijsheid tijdens mijn examen bijzondere verrichtingen:D .Maar ga wel een paar keer naar een oefenterrein om te kunnen aanvoelen wat de motor doet bij remmen als je het wat steviger doet.

Wat de voortgang na het proefrijden aangaat, de koop is gedaan, heb hem gekocht bij Dirk Storms(Boxersteen.nl)in Serooskerke.Een echte hobbyist, prijzen gewonnen met het restaureren van BMW's, koopt zelf altijd zelf de motoren in bij BMW dealers, en kijkt ze tiptop na.Heb een jaar garantie op de eindaandrijving en het blok, en verder 6 maand garantie op de andere zaken.Bovendien viel de prijs mee, wanneer ik google op internet vallen de prijzen in de regel veel hoger uit.BMW schijnt in verhouding tot andere motoren ook over langere tijd zijn waarde te behouden.Bovendien omdat ik niks in te ruilen had heb ik er een gratis originele topkoffer bij gekregen van BMW, de anderen waren standaard.Deze week, of begin volgende week ga ik hem ophalen, moet een pokke eind rijden met de trein, maar dan heb je ook wat te ervaren bij het terugrijden.
Lijkt me wel spannend.
Heb daarbij nog wel een vraagje.Misschien hoort dat niet thuis in dit rubriekje.De RT heeft een EVO-ABS systeem, als niet techneut zijnde heb ik begrepen dat bij het remmen zowel voor en achter rem worden aangespannen.Mijn vraag is, wat de functie is van de voetrem?Is dat alleen om te remmen met gematigde snelheden,of langzaam ergens op af stevenen?Misschien een domme vraag, maar zou mij dat laatste kunnen voorstellen.

En mogelijkerwijs zie ik jullie nog eens bij een BMW treffen, eerst effe oefenen, iets meer ervaring en bedachtzame lef krijgen, zal best lukken.
Bedankt allen voor jullie goede en heilzame raadgevingen, zal er mijn winst mee doen.

Met groet

Danny
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Bij de 1150 die ik gehad heb hadden voet- en handrem dezelfde funktionaliteit. Ik gebruikte de voetrem alleen uit de macht der gewoonte, nodig was het niet. Gelukkig is men hier later weer van afgestapt; bij de 1200 remt met de hand alles en met de voet alleen achter.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Bert M »

Tja ook ik ben een paar jaar geleden begonnen met de -1100- en toegegeven, ik heb er destijds best even een paar weekjes aan moeten wennen. Zeker ook omdat je bij de eerste rotonde cq bocht je droommotor niet op zijn kant wil leggen, was ik een hele voorzichtige bochtenrijder. Ik heb toen vrij snel de KNMV VRO gedaan en juist daar ben ik hele goede vriendjes geworden met de RT, die ik tot een anderhalve maand geleden met heel erg veel plezier gereden heb, maar die plaats heeft moeten maken voor een nog net iets zwaarder exemplaar... :D :D :D

Veel plezierige en veilige kilometers!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”