ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
- Type: R1150RT
- Bijz: ex-overheid
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: ALBERGEN
ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Hallo medeBMW-ers,
ik moet me helaas ook in de lange rij van ABS-slachtoffers voegen...
zo'n twee maanden geleden heb ik een R1150RT-P gekocht met 108.000 km op de teller. Mede gezien de prijs (<3000 euro) had ik het vermoeden dat er misschien wel *iets* aan de ABS module kon mankeren, maar tot twee maal toe expliciet gevraagd aan de verkoper, nee ABS was OK.
En inderdaad, ik heb er ongeveer 1200 km mee gereden zonder problemen tot beide lampjes tijdens een ritje aangingen (onderste stationair, bovenste op 4 Hz). Het boekje zegt dan dat een vd circuits defect is in dat geval. Forum natuurlijk doorgespit, beide wielsensoren eraf en gereinigd (op de achterste zat wat prut), was helaas geen oplossing.
Dan maar eens kijken wat het ABS echt doet (of niet doet): zandweg opgezocht, 40 km/h en progressief in de voorrem. Waarempel, het ABS grijpt keurig in. Althans, op het voorwiel, het achterwiel is een beetje moeilijk te zien als je erop zit. Zelfde geprobeerd op een droge asfaltweg, dan dus met je gebit in de km teller en het voorwiel graaft zich in het asfalt. ABS niet nodig. Het vertrouwen in de remmerij is en blijft er gewoon. Dit is getest met en zonder waarschuwingslampjes. Oh ja, het bekende 'wiiiii'-geluid (de servomotoren) is ook duidelijk te horen bij het remmen.
Het lijkt of de foutmelding steeds eerder komt, eerst na ca 50 km, nu al na zo'n 10 km. Nooit direct na het starten. De accu lijkt OK (12,6V bij contact uit).
Vraag is nu wat te doen: het spoelen vd unit lijkt mij een volgende optie, kijken of en wat voor prut eruit komt; afplakken van de lampjes daarna? Kun je hiermee veilig doorrijden? Openmaken van de unit en zien wat ik tegenkom? Ik ken de historie van de motor helaas niet, achterstallig onderhoud zou een oorzaak kunnen zijn. Ik weet dat een aantal zal zeggen '"foutcodes uitlezen", ik vraag me af wat dat werkelijk brengt. Ik hoor jullie reactie wel,
m vr gr
FR
ik moet me helaas ook in de lange rij van ABS-slachtoffers voegen...
zo'n twee maanden geleden heb ik een R1150RT-P gekocht met 108.000 km op de teller. Mede gezien de prijs (<3000 euro) had ik het vermoeden dat er misschien wel *iets* aan de ABS module kon mankeren, maar tot twee maal toe expliciet gevraagd aan de verkoper, nee ABS was OK.
En inderdaad, ik heb er ongeveer 1200 km mee gereden zonder problemen tot beide lampjes tijdens een ritje aangingen (onderste stationair, bovenste op 4 Hz). Het boekje zegt dan dat een vd circuits defect is in dat geval. Forum natuurlijk doorgespit, beide wielsensoren eraf en gereinigd (op de achterste zat wat prut), was helaas geen oplossing.
Dan maar eens kijken wat het ABS echt doet (of niet doet): zandweg opgezocht, 40 km/h en progressief in de voorrem. Waarempel, het ABS grijpt keurig in. Althans, op het voorwiel, het achterwiel is een beetje moeilijk te zien als je erop zit. Zelfde geprobeerd op een droge asfaltweg, dan dus met je gebit in de km teller en het voorwiel graaft zich in het asfalt. ABS niet nodig. Het vertrouwen in de remmerij is en blijft er gewoon. Dit is getest met en zonder waarschuwingslampjes. Oh ja, het bekende 'wiiiii'-geluid (de servomotoren) is ook duidelijk te horen bij het remmen.
Het lijkt of de foutmelding steeds eerder komt, eerst na ca 50 km, nu al na zo'n 10 km. Nooit direct na het starten. De accu lijkt OK (12,6V bij contact uit).
Vraag is nu wat te doen: het spoelen vd unit lijkt mij een volgende optie, kijken of en wat voor prut eruit komt; afplakken van de lampjes daarna? Kun je hiermee veilig doorrijden? Openmaken van de unit en zien wat ik tegenkom? Ik ken de historie van de motor helaas niet, achterstallig onderhoud zou een oorzaak kunnen zijn. Ik weet dat een aantal zal zeggen '"foutcodes uitlezen", ik vraag me af wat dat werkelijk brengt. Ik hoor jullie reactie wel,
m vr gr
FR
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Eerst maar eens goed laten spoelen. Kenny van MSA heeft daar al menigeen mee geholpen hier op het forum.
Suc6
Suc6
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Met de gs911 kun je uitlezen wat er defect is. Ik vermoed dat je abs sensor achter defect is. Als je wilt kun je langskomen en stellen we de diagnose.
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Hier nog 1....pfffff
Motor gekocht in Nunspeet met BOVAG 3 maanden, nog net geen 54000 km erop. Bj 2002. Gekocht aug 2013.
Nu 4200 km verder hetzelfde probleem.
Ik heb precies wat jij ook schrijft echter bij mij gaat tijdens het rijden algemeen lampje branden en soms ABS knipperen.
Nu is het zo dat als ik rijd beide lampje blijven branden waar ook dat wiiiiii geluid te horen is. Tevens blijft mijn remlicht branden en als ik dan rem dan licht deze niet op.
Sterker nog mijn achterrem valt weg.....!!!
Bij BMW dealer geweest uit laten lezen. GEEN communicatie met ABS....ditzelfde elders laten doen, alsmede remmen ontluchten etc etc...zonder resultaat.
Nunspeet wil nu de motor terugnemen en door een BMW specialist laten bekijken. In ruil daarvoor krijg ik een leenmotor.
Ik wacht maar weer af
Motor gekocht in Nunspeet met BOVAG 3 maanden, nog net geen 54000 km erop. Bj 2002. Gekocht aug 2013.
Nu 4200 km verder hetzelfde probleem.
Ik heb precies wat jij ook schrijft echter bij mij gaat tijdens het rijden algemeen lampje branden en soms ABS knipperen.
Nu is het zo dat als ik rijd beide lampje blijven branden waar ook dat wiiiiii geluid te horen is. Tevens blijft mijn remlicht branden en als ik dan rem dan licht deze niet op.
Sterker nog mijn achterrem valt weg.....!!!
Bij BMW dealer geweest uit laten lezen. GEEN communicatie met ABS....ditzelfde elders laten doen, alsmede remmen ontluchten etc etc...zonder resultaat.
Nunspeet wil nu de motor terugnemen en door een BMW specialist laten bekijken. In ruil daarvoor krijg ik een leenmotor.
Ik wacht maar weer af
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
- Type: R1150RT
- Bijz: ex-overheid
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: ALBERGEN
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
bij het spoelen van de remmen heb ik iets gevonden....:
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Holy shit! Was dat een gat in de remzuiger?!?
Gelukkig dat de remvloeistof niet op je achterband en/of lak is gekomen... maar toch vraag je af- hoe KAN dat nou gebeuren???
Gelukkig dat de remvloeistof niet op je achterband en/of lak is gekomen... maar toch vraag je af- hoe KAN dat nou gebeuren???
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Garfield
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
- Locatie: Leusden
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Het ziet er erger uit dan dat het is. De remzuiger zelf ziet er uit als een bus met bodem, of deksel net wat je wilt. Het gedeelte waar de remvloeistof tegenaandrukt, zit aan de andere kant. Waarschijnlijk is de zuiger bij de vorige remblokwissel teruggedrukt met een schroevendraaier. En als je niet weet wat je aan het doen bent, en teveel kracht op het midden zet krijg je dit. Zegt iets over de deskundigheid van de tja, wie?
Er is speciaal gereedschap voor om remzuigers terug te drukken. Met een schroevendraaier lukt ook, wel aan de randen, of beter, plaats er iets tussen, oude remblok bijvoorbeeld en druk vooral met beleid.
Er is speciaal gereedschap voor om remzuigers terug te drukken. Met een schroevendraaier lukt ook, wel aan de randen, of beter, plaats er iets tussen, oude remblok bijvoorbeeld en druk vooral met beleid.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
deze abs problemen met bmw motoren zijn toch zeker bekend
bij de bmw motordealers.?? hier zie ik niets over vermeld ,dat vind ik vreemd.
dat moet toch een motorenfabriek niet willen???
is hier nieuws over?
bij de bmw motordealers.?? hier zie ik niets over vermeld ,dat vind ik vreemd.
dat moet toch een motorenfabriek niet willen???
is hier nieuws over?
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Alle voorstaande zaken heb ik ook meegemaakt, dus hieronder even mijn relaas.
Dat de dekseltjes van de remzuigers stuk zijn is geen probleem voor een eventuele remolie lekkage, die krijg je namelijk niet (zoals hiervoor al is aangegeven).
Dat de dekseltjes stuk zijn, is wel een probleem voor het aandrukken van de remblokken. Die worden dan mogelijk fout/scheef belast (een beetje afhandelijk van hoe de dekseltjes gebroken zijn), waardoor (wat ik zelf ook onder vonden heb) de remblokken scheef kunnen gaan zitten. Wat weer kan leiden tot extra/scheve slijtage aan de remblokken en die dan mogelijk vast gaan zitten in de remklauw(zoals bij mij het geval was). Met eventueel weer een blokkerend (voor) wiel tot gevolg.
Advies: minimaal remzuigers en remblokken vervangen en eventueel ook je remschijven.
Met betrekking tot de ABS had ik, nadat de motor enkele maanden stilgestaan had, ook dat het ABS lampje af en toe ging branden.
Ik ben toen direct naar een BMW specialist (Bruurs) gereden en heb het systeem laten uitlezen, oorzaak: er werd niet voldoende druk opgebouwd in het voorremcircuit.
Ik kon dit ook merken met rijden, bij het remmen ging soms het lampje branden en dan viel ook de druk van mijn voorrem weg.
Voorrem los, lampje uit. Volgende keer remmen, eerst geen probleem...dan lampje branden, remdruk weg etc.etc.
Volgens Bruurs zou de oplossing zijn, nieuwe ABS pomp. Kosten incl. montage (van een nieuwe ABS pomp) +/- € 1.800,=.
Ik vond dat te veel (mijn 1150RT is van 2001 en heeft +/- 100.000 km. gelopen).
Ik heb toen besloten mijn ABS pomp te verwijderen, zoals in de beschrijving staat die ik geupload heb.
Remmen werkte toen weer goed en in ieder geval geen ABS storingen meer. Inmiddels ook al weer enkele duizenden kilometers (met een veilig gevoel) gereden.
Echter enkele weken na het verwijderen van de ABS pomp kneep ik (gelukkig in de schuur) een aantal keren hard in mijn voorrem en...de leiding scheurde (leiding vanaf het reservoir op het stuur) en de remolie spoot eruit! Oplossing: ik heb toen alle remleidingen vervangen door met "staal" ommantelde remleidingen die ik op maat het laten maken. Kosten (voor- en achterremleidingen) +/- € 150,=.
Inmiddels heb ik enkele 1100RT/1150RT berijders gesproken die ook aangeven last met de remleiding te hebben gehad. Zij melden allemaal hetzelfde, de binnenmantel van de orginele remleiding lijken op te lossen/te verpulveren!
Mijn advies voor de problemen met ABS is als volgt:
- Ga bij een BMW dealer/specialist langs en laat e.e.a. eens uitlezen (heb je in ieder geval een idee waar het probleem zit)
- Verwijder de remklauwen en reinig deze goed (mn. op de "glij" vlakken van de remblokken)
- verwijder/controleer de remzuigers en rubbers (bij beschadiging/haarscheurtjes direct vervangen), polijst ze en vet alles goed in met remmenvet en monteer ze weer
- controleer je remschijf op dikte, indien onder de minimale dikte...vervangen
- Indien de remblokken (redelijk) versleten zijn, vervangen
- vervang alle remolie (dus primaire en secundaire circuit)
Mocht de ABS pomp dan nog storingen blijven vertonen:
- controleer je remleidingen of deze niet van binnen versleten/opgelost zijn --- bij twijfel of onduidelijk direct vervangen
- Vervangen (+/- € 1.800,==) of verwijderen (+/- nihil --- zie geuploade beschrijving) van de ABS pomp.
ps. zoals reeds vaak beschreven op dit forum, het verwijderen van de ABS pomp heeft mogelijk gevolgen voor de type-goedkeuring dat voor de motor is afgegeven.
Gevolgen (verzekeringstechnisch), geen idee!
Ik rijd (zonder ABS pomp en nieuwe remleidingen) in ieder geval weer met een prettig/veilig gevoel op mijn R1150RT!
Dat de dekseltjes van de remzuigers stuk zijn is geen probleem voor een eventuele remolie lekkage, die krijg je namelijk niet (zoals hiervoor al is aangegeven).
Dat de dekseltjes stuk zijn, is wel een probleem voor het aandrukken van de remblokken. Die worden dan mogelijk fout/scheef belast (een beetje afhandelijk van hoe de dekseltjes gebroken zijn), waardoor (wat ik zelf ook onder vonden heb) de remblokken scheef kunnen gaan zitten. Wat weer kan leiden tot extra/scheve slijtage aan de remblokken en die dan mogelijk vast gaan zitten in de remklauw(zoals bij mij het geval was). Met eventueel weer een blokkerend (voor) wiel tot gevolg.
Advies: minimaal remzuigers en remblokken vervangen en eventueel ook je remschijven.
Met betrekking tot de ABS had ik, nadat de motor enkele maanden stilgestaan had, ook dat het ABS lampje af en toe ging branden.
Ik ben toen direct naar een BMW specialist (Bruurs) gereden en heb het systeem laten uitlezen, oorzaak: er werd niet voldoende druk opgebouwd in het voorremcircuit.
Ik kon dit ook merken met rijden, bij het remmen ging soms het lampje branden en dan viel ook de druk van mijn voorrem weg.
Voorrem los, lampje uit. Volgende keer remmen, eerst geen probleem...dan lampje branden, remdruk weg etc.etc.
Volgens Bruurs zou de oplossing zijn, nieuwe ABS pomp. Kosten incl. montage (van een nieuwe ABS pomp) +/- € 1.800,=.
Ik vond dat te veel (mijn 1150RT is van 2001 en heeft +/- 100.000 km. gelopen).
Ik heb toen besloten mijn ABS pomp te verwijderen, zoals in de beschrijving staat die ik geupload heb.
Remmen werkte toen weer goed en in ieder geval geen ABS storingen meer. Inmiddels ook al weer enkele duizenden kilometers (met een veilig gevoel) gereden.
Echter enkele weken na het verwijderen van de ABS pomp kneep ik (gelukkig in de schuur) een aantal keren hard in mijn voorrem en...de leiding scheurde (leiding vanaf het reservoir op het stuur) en de remolie spoot eruit! Oplossing: ik heb toen alle remleidingen vervangen door met "staal" ommantelde remleidingen die ik op maat het laten maken. Kosten (voor- en achterremleidingen) +/- € 150,=.
Inmiddels heb ik enkele 1100RT/1150RT berijders gesproken die ook aangeven last met de remleiding te hebben gehad. Zij melden allemaal hetzelfde, de binnenmantel van de orginele remleiding lijken op te lossen/te verpulveren!
Mijn advies voor de problemen met ABS is als volgt:
- Ga bij een BMW dealer/specialist langs en laat e.e.a. eens uitlezen (heb je in ieder geval een idee waar het probleem zit)
- Verwijder de remklauwen en reinig deze goed (mn. op de "glij" vlakken van de remblokken)
- verwijder/controleer de remzuigers en rubbers (bij beschadiging/haarscheurtjes direct vervangen), polijst ze en vet alles goed in met remmenvet en monteer ze weer
- controleer je remschijf op dikte, indien onder de minimale dikte...vervangen
- Indien de remblokken (redelijk) versleten zijn, vervangen
- vervang alle remolie (dus primaire en secundaire circuit)
Mocht de ABS pomp dan nog storingen blijven vertonen:
- controleer je remleidingen of deze niet van binnen versleten/opgelost zijn --- bij twijfel of onduidelijk direct vervangen
- Vervangen (+/- € 1.800,==) of verwijderen (+/- nihil --- zie geuploade beschrijving) van de ABS pomp.
ps. zoals reeds vaak beschreven op dit forum, het verwijderen van de ABS pomp heeft mogelijk gevolgen voor de type-goedkeuring dat voor de motor is afgegeven.
Gevolgen (verzekeringstechnisch), geen idee!
Ik rijd (zonder ABS pomp en nieuwe remleidingen) in ieder geval weer met een prettig/veilig gevoel op mijn R1150RT!
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
- Type: R1150RT
- Bijz: ex-overheid
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: ALBERGEN
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Hallo,
even een update van mijn eerste bericht. Nadat ik geconstateerd had dat een van de remzuigers een gat vertoonde heb ik een setje remzuigers besteld en de defecte zuiger vervangen.
Vandaag heb ik de ABS inspectie laten uitvoeren bij Broekhuis Oost (Enschede). Keurig geholpen. Bij de test bleek dat het achterste remsysteem een defect vertoonde. Op het moment dat de lampjes branden reageert de pomp niet meer op het indrukken van de achterrem. Als de lampjes NIET branden (direct na de zelfdiagnose) werkt de pomp wel.
Mijn conclusie is dat als er ergens tijdens de rit een fout wordt geconstateerd (iets van te lage druk, sensor signaal niet aanwezig oid: ik heb in de diagnose helaas geen errorcode gezien) de pomp van het achterste circuit wordt uitgeschakeld.
Belangrijk voor mij is dat de voorrem in ieder geval geen probleem geeft, daar wil ik ook graag ABS hebben als het nodig is.
Voorlopig zie ik het even aan.
even een update van mijn eerste bericht. Nadat ik geconstateerd had dat een van de remzuigers een gat vertoonde heb ik een setje remzuigers besteld en de defecte zuiger vervangen.
Vandaag heb ik de ABS inspectie laten uitvoeren bij Broekhuis Oost (Enschede). Keurig geholpen. Bij de test bleek dat het achterste remsysteem een defect vertoonde. Op het moment dat de lampjes branden reageert de pomp niet meer op het indrukken van de achterrem. Als de lampjes NIET branden (direct na de zelfdiagnose) werkt de pomp wel.
Mijn conclusie is dat als er ergens tijdens de rit een fout wordt geconstateerd (iets van te lage druk, sensor signaal niet aanwezig oid: ik heb in de diagnose helaas geen errorcode gezien) de pomp van het achterste circuit wordt uitgeschakeld.
Belangrijk voor mij is dat de voorrem in ieder geval geen probleem geeft, daar wil ik ook graag ABS hebben als het nodig is.
Voorlopig zie ik het even aan.
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Ook ik heb gebruik gemaakt van de gratis service en test mbt i-ABS 1.
Mijn probleem is dat mijn achterrem niet mee remt.
Als ik het contact aanzet en de zelftest is klaar dan hoor ik de ene keer een hoog zoemend geluid en de andere keer niet.
Bij dat hoog zoemend geluid blijft mijn achterlicht fel branden en heb ik geen achterrem.
Als ik dat geluid niet heb dan brandt mijn achterlicht zoals het hoort en indien ik mijn rem indruk licht deze ook op en heb ik op mijn achterrem remkracht.
Uitlezen kon niet. Systeem communiceert niet met elkaar...!!! "Net een stel oude wijven die als ze ruzie hebben ook niet met elkaar willen praten".
Iemand een idee waarom mijn ABS niet kan communiceren.
Wie weet wat?
Marcel
Mijn probleem is dat mijn achterrem niet mee remt.
Als ik het contact aanzet en de zelftest is klaar dan hoor ik de ene keer een hoog zoemend geluid en de andere keer niet.
Bij dat hoog zoemend geluid blijft mijn achterlicht fel branden en heb ik geen achterrem.
Als ik dat geluid niet heb dan brandt mijn achterlicht zoals het hoort en indien ik mijn rem indruk licht deze ook op en heb ik op mijn achterrem remkracht.
Uitlezen kon niet. Systeem communiceert niet met elkaar...!!! "Net een stel oude wijven die als ze ruzie hebben ook niet met elkaar willen praten".
Iemand een idee waarom mijn ABS niet kan communiceren.
Wie weet wat?
Marcel
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Vervolg ABS.....
Zoals al geschreven "zoemt" mijn pomp.
Het volgende viel mij op.
Op de motor naar mijn werk, plaats de motor op Jiffy, na 9 uur start ik de motor, "zoemend" geluid is weg en remlicht brandt als ik de handel inknijp
Bij thuiskomst op de bok en de volgende morgen starten. "Zoemend" geluid is er weer Op mijn werk Jiffy geplaatst en weg "zoemend" geluid
Dus bij thuiskomst op de jiffy. De volgende morgen starten en helaas....."zoemend" geluid. Arghhhh . Op het werk Jiffy, weg "zoemend" geluid.
Nu maar een afspraak gemaakt bij MSA voor a.s. dinsdag.
Ben zo benieuwd wat de uitkomst zal zijn.........
Marcel
Zoals al geschreven "zoemt" mijn pomp.
Het volgende viel mij op.
Op de motor naar mijn werk, plaats de motor op Jiffy, na 9 uur start ik de motor, "zoemend" geluid is weg en remlicht brandt als ik de handel inknijp
Bij thuiskomst op de bok en de volgende morgen starten. "Zoemend" geluid is er weer Op mijn werk Jiffy geplaatst en weg "zoemend" geluid
Dus bij thuiskomst op de jiffy. De volgende morgen starten en helaas....."zoemend" geluid. Arghhhh . Op het werk Jiffy, weg "zoemend" geluid.
Nu maar een afspraak gemaakt bij MSA voor a.s. dinsdag.
Ben zo benieuwd wat de uitkomst zal zijn.........
Marcel
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Ander werk zoeken
Even zonder dollen: Er kunnen twee zaken zoemen op onze motor: de brandstofpomp en de I-ABS module. Brandstofpomp zoemt nadat contact aangezet is even. ABS pomp zoemt/giert als we een remhandel bedienen: weet je zeker dat het voetpedaal helemaal vrij is en geen contact maakt tijdens het starten van de motor? Dit geeft rare effecten bij de zelftest bij het opstarten van de motor. Verder als je de motor op de jiffy hebt hebt staan EN hij staat nog in een versnelling met de motor uit dan werkt ook niet alles normaal.
Suggestie: Doe alle testen nog eens maar dan op de middenbok en je rempedaal echt naar boven getrokken voordat je het contact aan zet.
Even zonder dollen: Er kunnen twee zaken zoemen op onze motor: de brandstofpomp en de I-ABS module. Brandstofpomp zoemt nadat contact aangezet is even. ABS pomp zoemt/giert als we een remhandel bedienen: weet je zeker dat het voetpedaal helemaal vrij is en geen contact maakt tijdens het starten van de motor? Dit geeft rare effecten bij de zelftest bij het opstarten van de motor. Verder als je de motor op de jiffy hebt hebt staan EN hij staat nog in een versnelling met de motor uit dan werkt ook niet alles normaal.
Suggestie: Doe alle testen nog eens maar dan op de middenbok en je rempedaal echt naar boven getrokken voordat je het contact aan zet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Vandaag 25 november 2014 stond ik voor de deur van MSA te Ede. Even kennisgemaakt en de motor naar binnen.
Na eerst mijn geschiedenis te hebben verteld over mijn ABS perikelen, dat ie terug was bij de zaak waar ik mijn had gekocht t/m bezoek aan BMW dealer.
Kenny en Niels gingen direct aan de slag en binnen een mum van tijd waren alle panelen van mijn . Ik naar boven, bakkie.
Na nog geen uur werd mij verteld wat er aan de hand was. MOEDERBOARD naar de kl*te..... "Even" een nieuwe erop, proefritje gemaakt en ABS doet het weer. Ik kan achter ook weer remmen en nu weer veilig rijden. Mijn remlicht blijft ook niet meer branden. Nu het sleuteltje omdraaien en alles doet zoals het zou moeten doen.
Ik zei nog dat MSA mijn laatste redmiddel was, waarop Kenny heel droeg zei: "Ik moet jouw eerste redmiddel zijn"
Ik tevreden naar het Haagse, alsof ik op een nieuwe reed.
Alles wat er over MSA op het forum werd geschreven komt Kenny ook na. Ik raad iedereen aan om daar langs te gaan. Ook al moet ik uit Den Haag komen. Was overigens wel koud vanmorgen
Ach en de kosten..... het heeft mij al genoeg gekost.
Marcel
Na eerst mijn geschiedenis te hebben verteld over mijn ABS perikelen, dat ie terug was bij de zaak waar ik mijn had gekocht t/m bezoek aan BMW dealer.
Kenny en Niels gingen direct aan de slag en binnen een mum van tijd waren alle panelen van mijn . Ik naar boven, bakkie.
Na nog geen uur werd mij verteld wat er aan de hand was. MOEDERBOARD naar de kl*te..... "Even" een nieuwe erop, proefritje gemaakt en ABS doet het weer. Ik kan achter ook weer remmen en nu weer veilig rijden. Mijn remlicht blijft ook niet meer branden. Nu het sleuteltje omdraaien en alles doet zoals het zou moeten doen.
Ik zei nog dat MSA mijn laatste redmiddel was, waarop Kenny heel droeg zei: "Ik moet jouw eerste redmiddel zijn"
Ik tevreden naar het Haagse, alsof ik op een nieuwe reed.
Alles wat er over MSA op het forum werd geschreven komt Kenny ook na. Ik raad iedereen aan om daar langs te gaan. Ook al moet ik uit Den Haag komen. Was overigens wel koud vanmorgen
Ach en de kosten..... het heeft mij al genoeg gekost.
Marcel
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Kan het mobo van de abs pomp apart worden vervangen???
Sent aan alle forumleden...
Sent aan alle forumleden...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Ja blijkbaar wel, zie boven Ben benieuwd hoe vaak er een hele unit vervangen is terwijl het met een ander mobo verholpen had kunnen, nog NOOIT van gehoord!Wullum schreef:Kan het mobo van de abs pomp apart worden vervangen???
Sent aan alle forumleden...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ben1200RT
- 2024
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Divers
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Salland
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
En ja ook ik mag weer naar Kenny met het knipperende ABS lampje. Vermoedelijke oorzaak: de startmotor trekt veel stroom weg bij het starten, hierdoor te lage spanning op het abs systeem. Tijden de start zakt de spanning van 12.85 volt naar 9.65 volt. En dat is teveel voor het abs systeem. Accu zwak misschien? Begin 2012 nieuwe Odyssee accu geplaatst. Zou kunnen daar de brommer veel in de open lucht staat. Gaan wel horen want Kenny of Niels kunnen vinden.
Groeten, prettige kerstdagen en een goede jaarwisseling alvast voor een ieder. Of zoals ik ook wel eens zeg: ik wens iedereen het dubbele van wat u mij toewenst
Groeten, prettige kerstdagen en een goede jaarwisseling alvast voor een ieder. Of zoals ik ook wel eens zeg: ik wens iedereen het dubbele van wat u mij toewenst
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Dan is jouw R1100RT nog niet voorzien de ABS-modificatie, staat omschreven hier op het forum met foto's etc. Komt er op neer dat de ABS-unit geen stroom krijgt tijdens het draaien van de startmotor en dus geen last heeft van de spanningsdip tijdens het starten, vanaf de R1150 en later is dit af-fabriek zo. Modificeren en geheugen laten legen bij Kenny.Ben1100RT schreef:En ja ook ik mag weer naar Kenny met het knipperende ABS lampje. Vermoedelijke oorzaak: de startmotor trekt veel stroom weg bij het starten, hierdoor te lage spanning op het abs systeem. Tijden de start zakt de spanning van 12.85 volt naar 9.65 volt. En dat is teveel voor het abs systeem. Accu zwak misschien? Begin 2012 nieuwe Odyssee accu geplaatst. Zou kunnen daar de brommer veel in de open lucht staat. Gaan wel horen want Kenny of Niels kunnen vinden.
Groeten, prettige kerstdagen en een goede jaarwisseling alvast voor een ieder. Of zoals ik ook wel eens zeg: ik wens iedereen het dubbele van wat u mij toewenst
Prettige Feestdagen, hier wordt je niet arm van :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
[youtube]NevmKQaMFL0[/youtube]
ABS modificatie: PDF
http://content.wuala.com/contents/JosWR ... .pdf/?dl=1
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Ben1200RT
- 2024
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Divers
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Salland
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
Leuke en informatieve video betreffend de ABS modificatie. Ben niet helemaal a-technisch maar zie dat alleen toch niet helemaal zitten. Mijn vraag is dus: wie heeft er tijd en ruimte om mij met deze modificatie te helpen? Alvast bedankt voor de video btw.
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
- Ben1200RT
- 2024
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Divers
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Salland
Re: ABS lampje knippert, toch ABS (R1150RT)
En met behulp van internet zelf de storing verholpen. Blijkt toch een vorm van onderspanning te zijn. Brommer 3 dagen aan de druppellader gehad, vervolgens stroomdraad aangesloten volgens youtube film, en de volgende ochtend wegrijden. Hoera, abs werkt weer ouderwets!!! en blijft werken. Oplossing voor mij: brommer iets vaker met koud weer aan de druppellader c.q. optimate 2. Geen hulp van MSA of wie dan ook nodig. Bij volgende beurt laat ik wel de foutcode uitlezen en wissen.
Sorry Kenny, kom nog wel een keertje aanwaaien
Groeten Ben1100RT
Sorry Kenny, kom nog wel een keertje aanwaaien
Groeten Ben1100RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.