BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door joekes »

Sedert enige tijd heb ik een RT lc uit 2015. De motor rijdt fijn en het comfort is top.

Wel heb ik gemerkt dat de zijstandaard zorgt dat de motor behoorlijk recht staat. Ik vergelijk het met mijn laatste RT uit 2010.
Ik moet echt het stuur uitdraaien wil de motor enigzins schuin komen te staan. Is dit exemplarisch of hebben meer RT lc gebruikers hier last van?

Is de zijstandaard misschien wat bij te stellen zodat hij schuiner komt te staan?

Ik lees graag jullie reacties.

Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door Isaac »

Normaal gesproken staat de motor schuiner dan dat gewenst is. Voor mij een reden geweest om een verdikt voetje onder de zij standaard te plaatsen. Bij jou is het net andersom. Dat kan 2 redenen hebben. De aanslag van de standaard is opgevuld waardoor de standaard op het hoogste punt al vast staat of de vorige eigenaar was erg klein en heeft de vering aangepast zodat de motor in het geheel wat zakt dus automatisch daardoor de standaard in verhouding te lang is. Er van uitgaande dat bij deze motor dus ook geen verdikkings-voetje is geplaatst.
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door joekes »

Beste Isaac,
Dank voor je reactie.
Er zit geen voetje onder de zijstandaard.
Ik begrijp je opmerking over de verlaging van de vering. Volgens mij is dat niet het geval, maar zeker weet ik het niet. Hoe zou ik dat kunnen zien?

De eerste opmerking (De aanslag van de standaard is opgevuld waardoor de standaard op het hoogste punt al vast staat) begrijp ik niet helemaal. Kun je dit wat uitleggen voor mij?

Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door Isaac »

De zij standaard moet door zijn dode punt heen (dus meer dan 90 graden) zodat de standaard dus niet dicht kan klappen. Normaal gaat de standaard een X aantal graden door het dode punt heen waardoor deze minder makkelijk terug kan schieten en de motor schuiner komt te staan omdat de lengte van de standaard door de hoek kleiner wordt. Nu zijn er oplossingen geweest om de hoek net door de 90 graden heen te stoppen waardoor deze rechter staat. De aanslag in uitgeklapte stand werd dus kleiner gemaakt. Nadeel was dat deze met een klein zetje tegen de achterkant van de motor al in kon klappen waardoor de motor om viel. Voor mij dus een reden om een verdikt voetje te maken die tevens wat groter is gemaakt waardoor ik op een zachtere bodem ook net iets meer grip heb op het oppervlak tegen het wegzakken.
Zelf ben ik lang en heb dus geen ervaringen met verlaagde frames. Je zou eigenlijk met een andere motor (gelijk type ook) eens moeten vergelijken wat de verschillen zijn. De standaard zou in een hoek te meten zijn en de hoogte middels een meting motor blok t.o.v. de grond.
Als een frame verlaagd is dan is het opbokken vaak zwaarder omdat de bok eerder de grond raakt waardoor de motor dus over een groter bereik omhoog getild moet worden.
Laatst gewijzigd door Isaac op 26 jan 2020, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door joekes »

Dank voor je uitgebreide reactie!

Ik begrijp nu wat je bedoelt. Ik ga er naar kijken.
Het opbokken gaat redelijk zwaar (zwaarder dan mijn RT uit 2010), misschien dat de motor verlaagd is, hoewel ik (1,81 m) niet echt plat op de grond sta met de voeten. Het zadel staat in de laagste stand.

Nogmaals bedankt!

Gr. Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 287
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Kan ook zijn dat je schokbreker aangepast / vervangen of stuk is...

Ik heb een R1200RT lc 2015 40.000 km en heb mijn beide schokdempers al moeten reviseren omdat ze lek waren..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door joekes »

Dank voor je reactie Henk.

Ik denk dat het de schokbrekers nog niet zullen zijn, motor heeft nog maar weinig km's gemaakt(10.000).
Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door HansD »

Ik rijd met mijn 2e R1200RT LC en herken je probleem. Ik draai ook altijd het stuur zo dat de motor maximaal scheef komt te staan. En dan nog staat de motor dan niet altijd stevig. Ik trek hem dan iets uit de vering, en dat is meestal genoeg.
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door joekes »

Dank voor je reactie Hans!
Ik heb hetzelfde gevoel bij het uitdraaien van het stuur. Hij staat dan op het uiterste "schuinstand" van zijstandaard. Er zit namelijk wat ruimte/vering op de stand van de standaard. Ik vraag me af of e.e.a. nog verder kan worden afgesteld.
Ik zou graag een plaatje onder de zijstandaard zetten ivm soms wat mulle ondergrond. Dit is echter gezien de schuinte waarin de motor staat niet echt verstandig.
Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door HansD »

Je zou de ESA veervoorspanning achter in de hoogste stand kunnen zetten (stand met koffers en passagier) om te kijken of dit iets uit maakt. Het kan wel zijn dat dan ook de wegligging iets verandert, want je zet de motor dan meer op de neus.
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door joekes »

Oké, zal ik gaan proberen...

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: BMW R1200RT lc (BJ2015) zijstandaard

Ongelezen bericht door joekes »

Nog even een reactie op deze topic....

Zoals Hans heeft voorgesteld heb ik de voorspanning op hoogste stand gezet. (2 helmpjes )
Ik merk bij het op de zijstandaard zetten weinig tot geen verschil.
Wel heb ik bij andere RT's gekeken en volgens mij is mijn zijstandaard iets langer dan de standaard die op de RT zit.

Het verschil is iets minder dan 2 cm. Dit is in ieder geval het probleem met de "rechte stand" als ik de zijstandaard gebruik. Ik vermoed dat de vorige eigenaar er een andere (type GS...?) opgeschroefd heeft.
Gisteren heb ik een andere zijstandaard (BMW R1200RT bj 2015) besteld bij Boonstra Motorparts. Ik verwacht dat ik daarmee het probleem ga oplossen.
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”