BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 9 jaar de CliniClowns

Inhalen achterstallig onderhoud

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

dieterfmd
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Ik heb recent een R1150RT gekocht uit 2004 met 64500 km. Na de aankoop heb ik tot mijn spijt moeten vaststellen dat er al even geen onderhoud meer aan de motor gedaan werd. Nu zijn de volgende punten reeds aangepakt:
* nieuwe bobines met vervanging van de bougies
* voorste en achterste remblokken zijn vervangen ( schijfremmen zijn nog goed)
* alle oliën werden vervangen en spoeling van ABS-module. Dit was al even niet meer uitgevoerd aan de kleur van de oliën te zien :$
* bijstellen van de kleppen
De motor rijdt na de onderhoudsbeurt werkelijk uitmuntend maar ik zou graag een fiets hebben die volledig in orde is en blijft. Vooral aangezien ik de motor dagelijks ga gebruiken voor woon-werkverkeer en vrijetijdskilometers wil ik graag een betrouwbare machine.
Ik heb hierbij het voorgeschreven onderhoudsschema van BMW eens bekeken.
https://www.motorenwebshop.nl/webshop/k ... bmw-r1150/
Mijn idee is om na de zomer, na ongeveer 5000-7000 km, een kleine beurt te laten uitvoeren (olie vervangen, oliefilter vervangen, nazicht kleppen) en daarbij ook de luchtfilter en de benzinefilter te laten vervangen. Ik heb ook geen idee of de dynanoriem reeds vervangen is. Lijkt dit jullie een goed idee en zijn de benzinefilter en dynamoriem dure vervangingen om te laten uitvoeren?

De garagist heeft mij aangeraden om 20W50 mineraal te gebruiken dus dat gaan we doen _004

Bedankt voor jullie reacties
Isaac
Berichten: 698
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik had begrepen dat er al een aardige inhaalslag was gemaakt qua onderhoud. Als de motorolie is vervangen dan is het oliefilter eveneens vervangen. Normaal gesproken moet dat 15000 km mee kunnen of zoals bij de meeste per 2 jaar. Nu is zo'n filter ook niet de kosten (12 Euro) maar in mijn ogen zinloos. De snaar is een platte snaar die met de tips die hier en daar op dit forum zijn te vinden is ook zelf te doen. Ook hier zijn de materiaal kosten minimaal te noemen. Een benzine filter zou mogelijk wel nodig kunnen zijn. Hier is de levensduur afhankelijk van de leeftijd en de hoeveelheid vocht in de brandstof(tank). Water tast het filter het meeste aan. Als je dit voorzichtig demonteert is dat met wat geduld zelf te doen. Ik zou dan ook middels een stevig 5-6 mm slangetje (pneumatische slang) de onderkant van de tank even wat leeg maken door te hevelen. Het water en vuil verzameld zich immers onderin de tank. Als je de gehevelde benzine een tijdje laat staan zit het eventuele water weer onderin en zou je dus de echte brandstof weer terug kunnen gooien naar de tank. (Hollandse zuinigheid heet dat).
Voor als je zelf het onderhoud niet kan uitvoeren moet je gewoon jaarlijks rekenen op zo'n 600 Euro bij ongeveer 12000 km. (banden zitten hier dan ook in)
Kleppen stellen doe ik om de 2 jaar. De eerste levensjaren van een motor laat meer afwijkingen zien dan een ingereden motor. En de pakkingen worden er ook niet beter van.
Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: Standaard uitvoering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door fransgabler »

Isaac schreef: 25 jan 2021, 15:03 IAls de motorolie is vervangen dan is het oliefilter eveneens vervangen. Normaal gesproken moet dat 15000 km mee kunnen of zoals bij de meeste per 2 jaar. Nu is zo'n filter ook niet de kosten (12 Euro) maar in mijn ogen zinloos.
In de post van #Isaac kan ik me vinden, al is het niet onverstandig hier en daar iets toe te voegen qua gebruik en omstandigheden.

Over olie worden nogal wat discussies gevoerd, die laat ik maar even links liggen.
Het aantal van 15000 km voor een olie-interval is wel erg ruim genomen, zeker omdat er geen tijd, olieverbruik en gebruik door de bestuurder wordt vermeld. Bij een 1150 - zal vast niet voor alle 1150 ers opgaan - wordt de olie min of meer al ververst door het olieverbruik en het tussentijds bijvullen. Zo verbruikte mijn 1150 0,37 liter olie op 1000 km bij 15000 km op jaarbasis, waarbij het gebruik zich beperkte tot uitsluitend lange stukken rond de 3500 rpm. Of het oliefilter als vanzelfsprekend vervangen is, is overigens maar zeer de vraag. Vaak wordt het oliefilter pas vervangen om de 2 oliebeurten. Of dat verstandig is, betwijfel ik gezien de genoemde lage kosten van zo'n filtertje en de functie die het kan hebben. De aanschaf van een BMW oliefilter sleutel a 11,50 is er ook vrij snel uit in vergelijk met een olie- en filterbeurt door de garage.

Als het gebruik van de motor zich beperkt tot korte stukjes, komt er langs de zuigers door onverbrande koolwaterstoffen uit de brandstof water in de olie van het carter terecht. Het enige wat daar tegen helpt is een flink stuk rijden, waardoor het water via verdamping uit het carter verdwijnt. Die hoeveelheid water kan wel oplopen tot een halve liter of zelfs meer en in het carter zelfs sludge veroorzaken. De verbinding tussen olie en water vormt een teerachtige massa, die de oliekanaaltjes verstopt.
Na een lange rit kan het dan lijken in het peilglaasje alsof er veel olie is verbruikt, wat overigens op zichzelf prima kan, maar dat gaat vooral om een verminderd volume door de verdamping van het verzamelde water. Dat water corrosief is, zeker als de motor lang stilstaat tussen oktober en april, komt de motor natuurlijk niet ten goede.

Ooit zag ik sleepsporen van de nokkenassen bij een K1100 die met goede olie was verwend versus een K1100 waarbij het met de intervallen niet zo nauw was genomen. Er was een zichtbaar verschil in slijtage terug te zien.
Isaac schreef: 25 jan 2021, 15:03 De snaar is een platte snaar die met de tips die hier en daar op dit forum zijn te vinden is ook zelf te doen. Ook hier zijn de materiaal kosten minimaal te noemen.
Klopt helemaal, dit is een prima zelf uit te voeren klus, zelfs als de snaar tussen krukas en dynamo niet met een OEM snaar uitgevoerd wordt maar bijvoorbeeld door een Continental met dezelfde specificaties. Een OEM BMW snaar kost rond de 25 euro, een Continental snaar nog geen 10 euro. Wel even opletten of er bij de 1200 sprake is van een 'elast' door het ontbreken van een stelmechanisme. De OEM BMW snaar blijkt overigens ook gewoon een Continental snaar te zijn, zij het met BMW opdruk. Het is wel een prutsklus die enig geduld vergt op een RT. Het is dan niet nodig om alle tupperware te verwijderen.
Isaac schreef: 25 jan 2021, 15:03
Voor als je zelf het onderhoud niet kan uitvoeren moet je gewoon jaarlijks rekenen op zo'n 600 Euro bij ongeveer 12000 km. (banden zitten hier dan ook in)
Dat zou heel goed kunnen als het beperkt blijft tot onderhoud bij een beperkt aantal km per jaar. Door reparaties - denk eens bij een 1150 en 1200 van vóór 2007 aan de servo pomp of - ongeacht het bouwjaar - vervanging van de remschijven - kan die rekening vele malen hoger uitvallen. Helaas komt dat nog wel eens voor. omdat met name het I-abs 3 systeem van 2001- 2006 inmiddels tenminste 15 jaar en daarmee kwetsbaar is. Regelmatig spoelen à 125-150 euro houdt het systeem fris en werkzaam. Zelf doorspoelen kan, maar is een stuk ingewikkelder dan een regulier remsysteem doorspoelen. Deze klus besteedde ik dan ook om het jaar uit bij de monteur.
Isaac schreef: 25 jan 2021, 15:03
Kleppen stellen doe ik om de 2 jaar. De eerste levensjaren van een motor laat meer afwijkingen zien dan een ingereden motor. En de pakkingen worden er ook niet beter van.
Dit is een iets ingewikkelder maar wel heel leuke klus, die bij een verkeerde uitvoering kan leiden tot een of meerdere verbrande kleppen. Vervanging van een klep is een arbeidsintensieve en daarmee dure klus. Elders schrijf ik al dat ik er alle tijd voor neem, waar een monteur vaak niet aan toekomt. Het is een klusje als het draaiende houden van meerdere Chinese bordjes. De kleppen worden immers tegelijkertijd en niet om de beurt gesteld . Dat maakt het tot een precisiewerkje, dat niet even op de oprit tussendoor uitgevoerd kan worden.
Om de 2 jaar stellen zou kunnen als je 5000 km per jaar rijdt en niet te vaak boven de 60000 rpm komt. Als een klep aardig ingeslagen is bij de klepschotel, dan komt de klep wel erg strak te staan en kan op enig moment wellicht niet geheel meer sluiten. Dat leidt onherroepelijk tot een ongewenst dure verbrande klep.

De constructie van het kleppendeksel en de pakking bij BMW is niet zo'n heel beste, het deksel zit met 4 stalen boutjes - in de laatste series met slechts 2 - in het aluminium van de cilindermantel geschroefd. Daar staat slechts een 8 Nm aandraaimoment voor, maar vaak worden die stalen boutjes te hard in het aluminium gedraaid om een nieuwe pakking voor het kleppendeksel a 26 euro te besparen. Het is inderdaad zaak om dat het kleppendeksel niet onnodig vaak te verwijderen om het uitlubberen van het schroefdraad in het zachte aluminium te voorkomen. Met de ervaring die je hebt opgebouwd in de loop van de tijd in het verloop van de 0,15 en 0,30 mm klepspeling, lukt dat prima.

Juist omdat ik het meest voorkomende onderhoud zelf kan uitvoeren, bespaar ik niet op intervallen of maak gebruik van goedkope spulletjes. In vergelijk met de prijzen die de garage rekent, gaat die besparing nergens over. Wat aan reparatiekosten bij de dealer wordt uitgespaard, wordt weer ten dele besteed aan goed gereedschap waardoor een win-win situatie ontstaat.

Veel is te leren van Youtube, waarop de meest voorkomende onderhoudsklussen vaak prima in beeld worden gebracht.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 26 jan 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Naast de nodige Japanners onderweg geweest met de BMW K75, 2 X K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS en R1150RT.
Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT.
dieterfmd
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Ik wou dat ik de technische kennis van jullie had en dan nog de handigheid die erbij hoort. Spijtig genoeg ben ik veroordeeld om de werkzaamheden uit te besteden aan een dealer. Ik heb alvast de indruk dat de RT een stuk zuiniger is na het vervangen van de bobines. Verder ga ik effectief zoals je aanhaalt het olieverbruik opvolgen. Ik vermoed toch wel enkele duizenden kilometers te rijden voor het einde van de zomer dus tegen kan ik toch al wat meer ervaringen delen. Als ik lees wat een kilometerstanden hier met sommige RT's bereikt worden _004
Isaac
Berichten: 698
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb in mijn omgeving diverse BMW motorrijders wat ervaringen op laten doen met het zelfstandig onderhoud. Zolang de interesse er is en je terug kan vallen op een sleutelaar in je omgeving kan je de standaard onderhoud werkzaamheden geleidelijk aan zelf gaan doen. Youtube filmpjes kunnen je daar zeker bij helpen. Het is gewoon handig als je weet hoe iets werkt en je gaat luisteren naar je motor.
Goed gereedschap is het halve werk.
fransgabler schreef: 25 jan 2021, 23:02 Juist omdat ik het meest voorkomende onderhoud zelf kan uitvoeren, bespaar ik niet op intervallen of maak gebruik van goedkope spulletjes. In vergelijk met de prijzen die de garage rekent, gaat die besparing nergens over. Wat ik uitspaar, besteed ik weer ten dele aan goed gereedschap waardoor een win-win situatie ontstaat.
Mogelijk dat er in jouw omgeving wel een sleutelaar is die je kan helpen met het opstarten. Het is gewoon een mooie techniek.
Door de corona ligt veel stil maar er zijn van bepaalde merken motoren sleuteldagen. Daar zijn dan gereedschappen en monteurs aanwezig die de andere kunnen adviseren en begeleiden met het onderhoud aan je motor.
dieterfmd
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Als er een forumlid in de buurt van Brussel woont ben ik vragende partij Big RT Smile
dieterfmd
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Zou een simpele vervanging van de luchtfilter, benzinefilter en dynamoriem volgens jullie dan opportuun zijn? Op basis van het onderhoudsschema van BMW zou ik dan toch wel voor even gerust moeten zijn :D
dieterfmd
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Sinds de grote onderhoudsbeurt en de vervanging van de bobbines is de witte rook bij een koude start (met gebruik van de choke) volledig verdwenen. Ik ben nu een 1000 kilometer verder en de motor rijdt nu werkelijk lekker. Wel heb ik echt moeite met het aflezen van het oliepeil. Het kijkglas heeft wat krassen en is niet erg zichtbaar. Ik heb ook een optimate 4 druppellader gekocht waar ik de accu in vorm kan houden. Op dit moment ben ik erg tevreden over mijn aankoop _004
Gebruikersavatar
fschuurman
2021
2021
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door fschuurman »

Goed om te horen. Klinkt allemaal erg positief.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
wannesie
2021
2021
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Voorst
Contacteer:

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door wannesie »

dieterfmd schreef: 22 feb 2021, 23:37 Wel heb ik echt moeite met het aflezen van het oliepeil. Het kijkglas heeft wat krassen en is niet erg zichtbaar.
Mijn tips: Vervang het kijkglas door een fris exemplaar (https://www.hobbyist.nl/product/5441099 ... 1118523906) en vul olie bij tot halverwege het peilglas in plaats van tot bovenaan. Dat maakt het aflezen een stuk makkelijker.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 3674
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt. Ik heb het kijkglas na aanschaf bij de eerste nul beurt ook laten vervangen. Deze zweette toen olie. Nu na acht jaar nog steeds kraakhelder. Vervang natuurlijk ook regelmatig olie. Ik vind het ideaal. De olie dient ongeveer halverwege het kijkglas te staan. Mag ietsje hoger. Echter niet het kijkglas vol (en dus dat er geen lucht meer in zit).
wannesie schreef: 23 feb 2021, 07:27Mijn tips: Vervang het kijkglas door een fris exemplaar (https://www.hobbyist.nl/product/5441099 ... 1118523906) en vul olie bij tot halverwege het peilglas in plaats van tot bovenaan. Dat maakt het aflezen een stuk makkelijker.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
dieterfmd
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Ik ga dit zeker in het achterhoofd houden bij het volgend onderhoud. Het zijn inderdaad niet de grote kosten maar de olie is momenteel nog vers dus zou een beetje zonde zijn om deze weer af te laten :(
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 3674
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik zou bij een volgende beurt het peilglas (laten) vervangen mits het niveau op dit moment nog zichtbaar is.

Echter, je geeft in een eerdere posting aan dat het glas wat krassen heeft en niet erg zichtbaar is. Belangrijk is wel dat het oliepeil (al kost het moeite) is af te lezen. Zo niet, dan toch de olie vervangen. Immers wanneer de olie (ver) onder peil staat of juist veel te veel (ook erg schadelijk) dan ga je problemen krijgen. De kosten van de olie wegen niet op tegen motorschade.
dieterfmd schreef: 23 feb 2021, 10:19 Ik ga dit zeker in het achterhoofd houden bij het volgend onderhoud. Het zijn inderdaad niet de grote kosten maar de olie is momenteel nog vers dus zou een beetje zonde zijn om deze weer af te laten :(
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 698
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door Isaac »

Het kan veel eenvoudiger. Als je de motor onder een hoek plaatst kan je het peilglas vervangen zonder af te tappen. Tevens is het iets gemakkelijker met vervangen omdat het zicht op het werk wat gunstiger is.
Gebruikersavatar
Berrybeer
Berichten: 1387
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Inhalen achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Nog een tip: als je olie gaat bijvullen, doe dat dan telkens met een kwart litertje of zo. Dat kijkglaasje zit vol voor je erg in hebt... ;)
Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”