Exhaust flap repareren

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ja ik weet het, de meesten doen hun best om dat ding helemaal er uit te krijgen, maar ik wil hem toch graag gerepareerd zien... _001
Ik heb hem geheel gedemonteerd een therapie van meerdere anti-roest behandelingen gegeven, maar het wil nog niet flappen. Met de vingers is er geen beweging in te krijgen, met een tang wel en ik merk dat-ie wel iets lichter gaat dan eerst, maar nog lang niet voldoende.

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?
Iemand toevallig een goede gebruikte liggen voor weinig misschien?
Flapper.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door fransgabler »

Een vastzittende vlinderklep is een hardnekkig probleem, dat meestal niet met één behandeling wordt opgelost. Het vervelende is dat de aangetaste delen niet open en bloot bereikbaar zijn. Gecorrodeerd metaal zet uit, waardoor het openen en sluiten steeds moeizamer gaat. Na een periode van stilstand kan de klep dan onbeweeglijk vast komen te zitten.

In die zin is het goed om 's winters met enige regelmaat het contact aan te zetten en te controleren op de open - dicht - open cyclus van de klep, die duidelijk hoorbaar is. Dat doe ik standaard wekelijks om het alarm aan de praat te houden. Als de motor 's winters langdurig niet gebruikt wordt, volstaat het om het mechanisme van de klep vrij van vocht te houden met WD 40. Bij gebruik van de motor zal de WD40 verbranden waarbij geen/nauwelijks residu achterblijft. N.a.v. de vraag van motocon meteen maar de klep weer eens ingespoten met WD40 om erger te voorkomen.

Omdat in dit geval de klep met een tang nog wel gangbaar is te krijgen, zal gepiep en gekraak geven - is er nog hoop.
Er zijn verschillende achtereenvolgende behandelingen nodig om de vlinderklep weer gangbaar te krijgen. Het is een klus van geduld en weken- weken in de zin van in-weken - maar met de pekel op de wegen leent de huidige periode zich daar bij uitstek voor.

- Begin met een nacht weken in een bakje azijn.
- Vervolgens een paar uur laten inweken in een bakje met Dot 5.1
- Lukt het na bovenstaande behandelingen niet om de klep gangbaar te maken? Smeer dan de vastzittende delen bij herhaling in met aceton.

Daarnaast of hierop volgend is er een heftige methode, door het sterk verhitten van de draaiende delen van de klep, direct gevolgd door het smeren met colloidal graphite, oftwel grafiet opgelost in een vloeistof als geleider. Zie hiervoor dit filmpje

Om de klep ook gangbaar te houden tijdens periode van gebruik is het raadzaam de vlinderklep - vanwege de hoge temperaturen - in te vetten met keramisch vet of beter nog: grafiet.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 06 jan 2022, 23:14, 3 keer totaal gewijzigd.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door tamme »

MotoCon schreef: 05 jan 2022, 23:07 Ja ik weet het, de meesten doen hun best om dat ding helemaal er uit te krijgen, maar ik wil hem toch graag gerepareerd zien... _001
Ik heb hem geheel gedemonteerd een therapie van meerdere anti-roest behandelingen gegeven, maar het wil nog niet flappen. Met de vingers is er geen beweging in te krijgen, met een tang wel en ik merk dat-ie wel iets lichter gaat dan eerst, maar nog lang niet voldoende.

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?
Iemand toevallig een goede gebruikte liggen voor weinig misschien?

Flapper.jpg
Misschien en een domme vraag, maar waar zit die klep en wat voor functie heeft hij/zij
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door nvdw »

De klep zit in je uitlaat tussen katalysator en einddemper. De servomotor is aan de buitenkant duidelijk zichtbaar.

Wat-ie doet? Geluidsreductie bij lage belasting. Daarmee fopt BMW de gebruikelijke metingen voor de typegoedkeuring; vraag je meer vermogen, dan gaat die klep open.
fransgabler

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door fransgabler »

De vlinderklep is te vinden in het uitlaatsysteem van de motor iets voorbij waarbij de beide pijpen in één pijp samenkomen naar de einddemper toe. Het is weer eens een typisch over engineerd systeem van onze BMW vrienden met als doel om het uitlaatgeluid in stedelijke omgevingen te reduceren en het vermogen bij hoge toerentallen te optimaliseren. In dat laatste geval staat de klep helemaal open.

De klep is technisch niet heel goed uitgevoerd. Onder invloed van vocht en met name pekel zet het asje van de klep bij de wanden van de pijp uit, waardoor de klep muurvast komt te zitten in de laatst gebruikte stand. Het smeren van dit asje met gewone smeermiddelen is vanwege de hoge temperaturen zinloos en wordt dan ook vaak achterwege gelaten. Dat leidt tot een verlies van vermogen bij hoge toerentallen als de klep niet helemaal open staat. Anderzijds leidt het tot wat meer herrie bij lage toerentallen in het geval de klep helemaal openstaat. In het middengebied van het toerental doet de klep nauwelijks iets als het om vermogen en/of geluid gaat.

Omdat de klep vaker vast komt te zitten is er een levendige handel ontstaan in hetzelfde korte tussenstukje, maar dan ononderbroken zonder vlinderklep erin. Om vervolgens de computer te misleiden - die immers de vlinderklep bedient en er weer data aan ontleent - moet in dat geval het servo motortje dat de kabels bedient gehandhaafd blijven. Het motortje om de klep te bedienen zit niet bij de uitlaat, daar zit slechts het mechanisme om de klep 90 graden te laten draaien. Met het handhaven van dit systeem - in dit geval het motortje zonder de kabels naar de klep toe - wordt ook een foutmelding op de BC voorkomen. Voor de opstart is de klep gesloten en bij het contact aanzetten doorloopt de klep een korte cyclus: vanuit open toestand naar klep dicht en vervolgens weer naar klep open. Dat is het geluid wat onder de motor vandaan komt bij het contact aan.

Nadat bij veel testrijders vanaf 2010-2013 - testrijders zijn bij BMW consumenten die de motor volledig betaald hebben - bleek dat veel kleppen op die plek in een en dezelfde stand bleven staan, werd de toepassing van de vlinderklep op die plek in de uitlaat beëindigd met het laatste DOHC model in 2013.

Omdat beelden vaak meer zeggen dan tekst, zie dit filmpje
Laatst gewijzigd door fransgabler op 06 jan 2022, 23:13, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door EileRT »

Ook van mij een vraag: bij welk model en bouwjaar is deze vlinderklep in de uitlaat geïntroduceerd?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door fransgabler »

EileRT schreef: 06 jan 2022, 22:14 Ook van mij een vraag: bij welk model en bouwjaar is deze vlinderklep in de uitlaat geïntroduceerd?
Introductie bij het meest gewilde motorblok: het 1200 DOHC blok vanaf 2010 t/m 2013.

Overigens kan het vervangen van het tussenstukje leiden tot problemen in Duitsland. Met het vervangen voldoet de motor niet meer aan de homologatie van de typegoedkeuring. Zie ook de posts van Wullum, die bij elke verandering aan zijn motor ook de papieren daarvan moet laten zien. Zelfs als het om een simpele vervanging van bijvoorbeeld voetsteuntjes gaat.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door wannesie »

Vanaf 2014, op de watergekoelde versie, wordt het nog een graadje erger: dan is de sjoemelklep onderdeel van het spruitstuk waar ook de katalysator in zit en kost vervanging honderden euro's. Als je dat al zou willen.

Ik heb na vele pogingen om de boel weer gangbaar te krijgen, de klep in open stand geforceerd, de servomotor verwijderd en de bekende servobuddy geplaatst. (https://www.abart-performance.com/de/Mo ... 10-08.html). Probleem opgelost.

BMW zou zich kapot moeten schamen voor een dergelijke knullige oplossing. Als je dan een sjoemelklep maakt, doe het dan goed. :evil:
fransgabler

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door fransgabler »

wannesie schreef: 07 jan 2022, 07:13 BMW zou zich kapot moeten schamen voor een dergelijke knullige oplossing. Als je dan een sjoemelklep maakt, doe het dan goed. :evil:
Behalve bovenstaand voorbeeld is overal ook terug te lezen dat de verplaatsing van de vlinderklep in het uitlaatsysteem tot nog grotere problemen heeft geleid. Dat is BMW zeker aan te rekenen. Bij de ingenieuze blunder van het ABS 3 systeem gedurende 5 achtereenvolgende jaren - op alle modellen in de periode 2001-2006 - kwam BMW tenminste vanaf 2007 met een verbeterde versie van het ABS 4 op de markt. De ellende van het ABS 3 systeem is op dit forum uitgebreid terug te lezen.

Vlinderkleppen worden overigens op andere plaatsen in motoren al gedurende decennia succesvol toegepast. Denk maar aan de oude carburateurs, waarbij een vlinderklep zorgt voor een beperkte luchtstroom, waarmee een 'verstikking oftewel choke' door een verrijkt mengsel wordt bereikt. Bij een inlaatkanaal levert de draaiing van de vlinderklep geen problemen op, omdat de omringende buis gekoeld wordt door het verse mengsel dat zelfs warmte aan de omgeving onttrekt om te kunnen verdampen. Hooguit bereikt er nog wat geleidingswarmte vanuit de cilinder de as van de klep.

Door de klep ná 2013 integraal op te nemen in het uitlaatsysteem en pal naast de plek te plaatsen die knetterheet wordt om goed te functioneren - een koude de katalysator functioneert niet/nauwelijks - neemt niet alleen het risico op een failure van de klep toe, maar ook de mogelijkheid om die eenvoudig te verhelpen. Bij de versie 2010-2013 is de korte behuizing van de klep nog uitneembaar, waarmee het eenvoudiger is om bijvoorbeeld de hele behuizing in een badje te laten weken, in een bankschroef klem te zetten of de klep van 2 kanten kanten te benaderen.

De vraag doet wel opgeld waarom BMW ervoor kiest om de klant op te zadelen met een gecompliceerd systeem, waarbij vanaf de tekentafel al voorspeld kan worden dat het problemen op zal kunnen leveren. Daarbij kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het door Wannesie genoemde sjoemeleffect bij het homogeniseren aan de geldende regelgeving een grotere rol heeft gespeeld dan het gewenste zorgeloze gebruiksgemak door de klant.

Net zoals bij het ABS 3 systeem zal de eerste klant er geen last van ondervinden, de volgende eigenaren zoveel te meer.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 07 jan 2022, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door tamme »

fransgabler schreef: 06 jan 2022, 22:07 De vlinderklep is te vinden in het uitlaatsysteem van de motor iets voorbij waarbij de beide pijpen in één pijp samenkomen naar de einddemper toe. Het is weer eens een typisch over engineerd systeem van onze BMW vrienden met als doel om het uitlaatgeluid in stedelijke omgevingen te reduceren en het vermogen bij hoge toerentallen te optimaliseren. In dat laatste geval staat de klep helemaal open.

De klep is technisch niet heel goed uitgevoerd. Onder invloed van vocht en met name pekel zet het asje van de klep bij de wanden van de pijp uit, waardoor de klep muurvast komt te zitten in de laatst gebruikte stand. Het smeren van dit asje met gewone smeermiddelen is vanwege de hoge temperaturen zinloos en wordt dan ook vaak achterwege gelaten. Dat leidt tot een verlies van vermogen bij hoge toerentallen als de klep niet helemaal open staat. Anderzijds leidt het tot wat meer herrie bij lage toerentallen in het geval de klep helemaal openstaat. In het middengebied van het toerental doet de klep nauwelijks iets als het om vermogen en/of geluid gaat.

Omdat de klep vaker vast komt te zitten is er een levendige handel ontstaan in hetzelfde korte tussenstukje, maar dan ononderbroken zonder vlinderklep erin. Om vervolgens de computer te misleiden - die immers de vlinderklep bedient en er weer data aan ontleent - moet in dat geval het servo motortje dat de kabels bedient gehandhaafd blijven. Het motortje om de klep te bedienen zit niet bij de uitlaat, daar zit slechts het mechanisme om de klep 90 graden te laten draaien. Met het handhaven van dit systeem - in dit geval het motortje zonder de kabels naar de klep toe - wordt ook een foutmelding op de BC voorkomen. Voor de opstart is de klep gesloten en bij het contact aanzetten doorloopt de klep een korte cyclus: vanuit open toestand naar klep dicht en vervolgens weer naar klep open. Dat is het geluid wat onder de motor vandaan komt bij het contact aan.

Nadat bij veel testrijders vanaf 2010-2013 - testrijders zijn bij BMW consumenten die de motor volledig betaald hebben - bleek dat veel kleppen op die plek in een en dezelfde stand bleven staan, werd de toepassing van de vlinderklep op die plek in de uitlaat beëindigd met het laatste DOHC model in 2013.

Omdat beelden vaak meer zeggen dan tekst, zie dit filmpje
bedankt voor de duidelijke uitleg
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 06 jan 2022, 17:36 - Begin met een nacht weken in een bakje azijn.
- Vervolgens een paar uur laten inweken in een bakje met Dot 5.1
- Lukt het na bovenstaande behandelingen niet om de klep gangbaar te maken? Smeer dan de vastzittende delen bij herhaling in met aceton.
Thanks, das een hele cyclus, maar ik ga het proberen. Ik zat wel al te denken aan weken in diesel bijvoorbeeld.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door wobbert »

MotoCon schreef: 05 jan 2022, 23:07 .....
Iemand toevallig een goede gebruikte liggen voor weinig misschien?

Flapper.jpg
Ik heb um bij mijn 1200RT vervangen door https://www.wunderlich.de/shop/en/exhau ... gJMOfD_BwE

Dus ja, ik heb er nog een op de plank liggen. Of je koopt ook het tussenstuk bij Wunderlich. Ben je van al het gedoe af ;) (die flap heeft toch geen toegevoegde waarde in mijn 'beleving' ....)
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

wobbert schreef: 07 jan 2022, 15:16 Ik heb um bij mijn 1200RT vervangen door https://www.wunderlich.de/shop/en/exhau ... gJMOfD_BwE
Zoals ik al schreef in de eerste zin... ;)
Ja ik weet het, de meesten doen hun best om dat ding helemaal er uit te krijgen, maar ik wil hem toch graag gerepareerd zien... _001
Even afgezien van het feit dat "te luid geluid uit is", is je motor ook gewoon illegaal op het Duitse wegennet.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 07 jan 2022, 19:43 Even afgezien van het feit dat "te luid geluid uit is", is je motor ook gewoon illegaal op het Duitse wegennet.
De illegaliteit klopt en niet alleen in Duitsland. Bij onze Oosterburen doet het er in het bijzonder toe, omdat de gevolgen bij een staandehouding nogal rigoreus zijn. Als de motor niet ter plekke naar origineel teruggebouwd kan worden - wat in dit geval een tikje lastig is - volgt er naast de boete een onmiddellijk ingaand rijverbod.

Wat betreft de toegevoegde 'herrie' bij het verwijderen van de originele buis met inhoud gaat het slechts om een miniem verschil in geluid. De klep staat immers alleen zo goed als dicht als de motor toch al weinig toeren draait. Als de motor flink op toeren wordt gebracht - en dus van zichzelf al flink wat herrie veroorzaakt - staat de vlinderklep juist helemaal open en gaat er geen enkele dempende werking van uit.

De interactieve aansturing van de electronisch aangestuurde vlinderklep door het veranderende toerental is in dit filmpje goed terug te zien. Het commentaar van Steve Kennett onder het filmpje laat niets aan duidelijkheid te wensen over:"How can BMW continue producing this rubbish on 18k bikes?" Met die 18 k worden ponden bedoeld, zonder de in Nederland geheven BPM. De prijs ligt hier traditiegetrouw nog een stuk hoger.

Overigens begrijp ik best dat er bij velen de wens bestaat om de motor zo origineel mogelijk te houden, ik heb daar zelf ook last van.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 07 jan 2022, 20:24 Wat betreft de toegevoegde 'herrie' bij het verwijderen van de originele buis met inhoud gaat het slechts om een miniem verschil in geluid. De klep staat immers alleen zo goed als dicht als de motor toch al weinig toeren draait. Als de motor flink op toeren wordt gebracht - en dus van zichzelf al flink wat herrie veroorzaakt - staat de vlinderklep juist helemaal open en gaat er geen enkele dempende werking van uit.
Op R1200Rforum.com lees ik iemand zijn idee dat geluidsreductie bij lage toerentallen waarschijnlijk niet de functie is van die klep. Dit wordt afgeleid uit het feit dat de geluidswaarden bij stationair nauwelijks verschillen van die waarbij de klep verwijderd is, of opengezet. En ook omdat ook bij het rijden van lage toerentallen de klep gewoon opengaat. Hangt natuurlijk een beetje van je definitie van lage toerentallen af, maar je ziet dat ook wel in Frans zijn filmpje. De klep gaat bij 2500 open, en daaronder weer dicht. Eigenlijk gaat de klep dus alleen bij gas los dicht. Zijn theorie is dat de klep vooral bedoeld is om het gepruttel bij gas los tegen te gaan, wat je bij sommige motoren nogal eens hoort.

Misschien kunnen sommigen deze theorie beamen? Of juist niet? _001
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 06 jan 2022, 17:36 .....
- Vervolgens een paar uur laten inweken in een bakje met Dot 5.1
.....
Frans, heb je een specifieke reden voor Dot 5.1? Mijn motormonteur vond dat vreemd en heeft me een kannetje Dot4 mee gegeven, want veel goedkoper. Overigens krijg ik in het Engelstalige forum het advies om helemaal geen remvloeistof te gebruiken, maar liever remmen-reiniger. Dat laatste lijkt me ook niet zo onlogisch, maar ik twijfel ook niet aan jouw kunde, dus ben ik op zoek naar de redenering e rachter. _004
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 08 jan 2022, 19:22 Frans, heb je een specifieke reden voor Dot 5.1? Mijn motormonteur vond dat vreemd en heeft me een kannetje Dot4 mee gegeven, want veel goedkoper. Overigens krijg ik in het Engelstalige forum het advies om helemaal geen remvloeistof te gebruiken, maar liever remmen-reiniger.
Enige tijd terug kreeg ik die vraag en vond op een ander forum - dat met de hoger gelegen boxercilinders - de tip van DOT 5.1. Het gaat om de agressieve werking die remvloeistof heeft. Omdat remvloeistof steeds verder ontwikkeld wordt en er nog wel eens op de lak gemorst wordt bij het navullen, is de bijtende werking van de reguliere DOT4 remvloeistof al aanzienlijk teruggebracht. Dot 5.1 heeft een hoger kookpunt dan DOT4, wat het verschil in prijs en wellicht in deze toepassing verklaart. Niet te verwarren met DOT5, wat op siliconenbasis is samengesteld en voor dit doel ongeschikt is.

Remmenreiniger ontvet vooral en dat is in dit geval contra productief. Vet overleeft de temperaturen in het tussenpijpje niet. Voor zover het daar al zou neerslaan wordt het direct verbrand. Met een residu aan vet zou de vlinderklep op die plek ook niet vast komen te zitten.Vandaar het advies de klep na het gangbaar maken te smeren met grafiet of de opvolger van het verfoeide kopervet: keramisch vet.
MotoCon schreef: 08 jan 2022, 13:30 vooral bedoeld is om het gepruttel bij gas los tegen te gaan, wat je bij sommige motoren nogal eens hoort.
Dat is misschien een bijkomend voordeel, hoewel het effect te verwaarlozen is.

Bij het oudere broertje, de K75 driepitter van BMW, kwamen er enorme knallen uit de uitlaat als bij stevige toerentallen het gas werd dichtgedraaid. In mijn jeugdige onbezonnenheid maakte ik van die backfire - als bij een straaljager de naverbrander - gretig gebruik bij lange recht naar beneden lopende afslagen. Zonder ontsteking in de cilinder ontstak er toch mengsel in de uitlaat met enorme vuurwerkknallen als gevolg. Andere tijden en onbezonnen jeugd hè. Van dat backfire effect heeft een boxer zelden of nooit last.

Oostenrijk sluit een aantal wegen af voor motoren die stationair al boven een vastgesteld aantal db uitkomen. Daar vallen ook heel gewone goedgekeurde motoren onder als de veelverkochte Kawa Z 900. Ook bij de strenge Duitse TUV wordt op die manier gekeurd, waarbij de geluidsmeting al begint bij het stationaire toerental. Om te bereiken dat de max waarde niet overschreden wordt, heeft BMW een flexibele demper ingebouwd: onze bekende vlinderklep.

Om te voorkomen dat de motor gesmoord wordt bij hoge toerentallen, wordt de klep in die gevallen electronisch door de ECU geopend. Op zichzelf een interactieve slimme vondst, die helaas technisch beroerd is uitgevoerd. Een DOHC motorblok produceert boven de 2500 toeren dan ook beduidend meer uitlaatgeluid dan de OHC versie.

In tegenstelling tot sjoemelsoftware is er bij de toepassing van de vlinderklep in de uitlaat geen sprake van sjoemelen.
Sjoemelsoftware van bijvoorbeeld VW laat op de brug of in een ruimte met een gesloten dak andere waardes zien dan buiten op de openbare weg. Daar is bij de inzet van de mechanische vlinderklep geen sprake van. Onder alle omstandigheden zal een goed functionerende vlinderklep zich onder een vastgesteld toerental grotendeels sluiten, waarmee het uitlaatgeluid onder een bepaald aantal db blijft.

Het gaat bij de geluidsmeting over een bepaalde hoek en afstand vanaf de microfoon van de testapparatuur tot aan het einde van de uitlaat.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door wannesie »

Het blijft wonderlijk dat we met z'n allen moeten raden naar de functie van de vlinderklep en het niet gewoon ergens bij BMW beschreven staat. _001
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Mello »

Heb je al overwogen om het met ultrasoon te laten reinigen?

Zijn vast wel bedrijfjes te vinden die dit doen.

Hier op het werk goede ervaringen mee.

Je mag hem brengen maar dan moet je 11 uur in het vliegtuig zitten :D

Groet Johan
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Mello schreef: 09 jan 2022, 13:48 Heb je al overwogen om het met ultrasoon te laten reinigen?
Ja, eigenlijk heb ik daar wel al eens aan gedacht ja.
Hij ligt nu al de hele dag te weken in Dot4, nadat hij gisteren en vannacht heeft geweekt in schoonmaakazijn, maar ik merk nauwelijks tot geen verbetering. Die geluidsgolven dringen misschien veel beter door tot de plek waar de verontreiniging zit. Goed idee (hoop ik), ga ik zeker eens naar zoeken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door QuickFix »

Een tip die je ook kunt proberen, ik gebruik het om (laser) petroleumkachels te reinigen: een paar dagen laten weken in de Dasty van de Wibra.
Voornamelijk het oplossen van koolaanslag werkt er goed mee.
Freude am Fahren
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet niet hoe bij deze exhaust klep de klep zelf op de as gemonteerd zit. Bij de meeste typen die ik (voornamelijk bij Aziatische motoren) gangbaar heb gemaakt kon ik de klep los schroeven van de as. Het probleem is namelijk dat de roest wel los komt, zeker met remolie, maar opgesloten blijft zitten tussen as en behuizing. Indien mogelijk is het het beste om de klep volledig te demonteren. Als deze genageld is dan kan je heb ook los boren en later weer met kleine boutjes monteren. Grafiet is het smeer middel dat ik gebruik bij montage.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Er zit wel een schroef door die as, of dat standaard is weet ik niet. Je kunt er bijna onmogelijk een schroevendraaier opzetten vanwege de hoek van de klep. Maar als die flap er af is, zie ik nog steeds niet hoe ik die as er uit krijg. Het lijkt er op dat dat helemaal niet kan, maar dat weet iemand hier ongetwijfeld beter.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Isaac »

De exhaust klep bestaat uit een huis, een as en een metalen plaatje (de echte klep). Om de klep in het huis te monteren wordt de as er vanaf de aandrijfzijde in geschoven en vervolgens wordt de echte klep tegen de as geschroefd of vaker door de as geschoven. De schroefjes zijn vaak heel lastig los te krijgen maar je hebt al het een en ander laten weken. Als je het klepje er uit krijgt moet je eerst het asje zo schoon mogelijk maken. Ik gebruik daar heel fijn schuurlinnen voor. Dan zou je draaiend het asje uit de behuizing kunnen trekken.
Ik weet niet of daar al wat foto's op internet van zijn te vinden maar de "carburateur" heeft hetzelfde principe. Daar zijn vermoedelijk wel wat afbeeldingen van te vinden.
Het meest lastige is dat bij de exhaust klep alles veel vaster zit door de oxidatie en door de hoge temperaturen.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Bij mij zit het plaatje inderdaad door de as geschoven. Er zit één schroef, maar aan de achterzijde lijkt-ie ook vast gelast te zijn.
Als ik flink draaiend trek aan de poelie, lijkt inderdaad de flap tegen het huis aangetrokken te worden. Misschien moet ik die las eerst maar eens doorslijpen dan. Zal eerst eens kijken of ik die schroef er uit krijg.

Maar springt die veer me niet om de oren als ik de as er uit trek? Lijkt me een lastige om weer op zijn plek te krijgen.
FlapperB.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Isaac »

Je geeft aan dat axiaal er al wat speling is. Die speling is de enige manier om, als de klep niet los te (maken) krijgen is, om het vuil (roest) tussen de as en huis uit te krijgen. Met alleen draaien blijft alles opgesloten zitten.
De veer kan je, als de klep er uit is, ontspannen door de as iets terug te trekken en de veer spanning weg te draaien.
Bij montage hang je de veer weer achter het nokje en draai je de as weer om deze aan te spannen. Duw hem weer klem achter de aanslag en je kan de klep er weer in plaatsen.
Normaal zitten de kleppen vast met 2 schroefjes. Hier is dus gekozen voor 1 schroefje en om deze te verstevigen hebben ze een lasje gelegd.
Als je hem los hebt gemaakt dan kan je deze gewoon met 1 schroefje weer vastzetten. Een tikje op het nieuwe boutje, aan de zijde van het schroefdraad, zorgt er voor dat deze niet makkelijk los kan lopen.
Uiteraard kan je ook kiezen om deze met een drupje zilversoldeer wederom aan de as vast te zetten.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Dank voor je uitgebreide toelichting. Gisteren al het schroefje eruit gekregen. Dat wil zeggen: half. Nooit gedacht dat je met handkracht een schroefje kunt breken :$ Zal hem op de kolomboor even moeten uitboren, maar dat vond ik gisteravond in het halfdonker geen goed idee. Wordt vervolgd.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik heb de flap er netjes uit gekregen, maar ik krijg de as er echt niet axiaal uit.
Het lijkt er sterk op dat in de knobbel (zie pijl) nog een flens of zo zit.
FlapperC.jpg
Isaac schreef: 10 jan 2022, 19:48 ... Als je het klepje er uit krijgt moet je eerst het asje zo schoon mogelijk maken. Ik gebruik daar heel fijn schuurlinnen voor. Dan zou je draaiend het asje uit de behuizing kunnen trekken....
Heb je daadwerkelijk al eens gedaan? Dat zou mijn theorie over de flens ontkrachten.
Ik zou ook niet weten waar die knobel anders voor is. Voor een echt lager is die naar mijn idee veel te klein.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Isaac »

Aan de binnenzijde van de uitlaat is een overdruk. Dat is de reden dat er, die ik allemaal onder handen heb gehad, glij lagers in zitten. Gewone lagers zouden bij die temperatuur snel stuk gaan en de gasafdichting is stukken lastiger. De meeste hadden aan de NAZ (niet aandrijf zijde) een busje zodat deze gasdicht gemaakt kan worden. Bij sommige liep het asje door een busje (het glij lager huis) en was dan voorzien van een sluit ringetje met een borg veertje. Dit ziet er uit dat er een borging achter zit en om deze gasdicht te maken ook voorzien is van een afdichting die er overeen gedraaid wordt.
Ik neem dan ook aan dat je het asje dus niet kan zien aan de achter zijde.
Een borging zorgt er voor dat de klep niet tegen het huis gaat schuren omdat deze axiaal kan bewegen. Bij de kleppen die ik onder handen heb gehad heeft de borging nooit opgesloten gezeten maar de kleppen uit dat werelddeel mogen niet te veel kosten.
Ik denk dat je de op de moer lijkende afdichting los kan draaien en dan de borging te voorschijn krijgt.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Begint wel op een cursus te lijken ;)

Het is dat je het zegt, vanuit die hoek lijkt het inderdaad een moer, maar het is gewoon een deel van het gegoten huis helaas.
Dit "asje" (zie pijl) draait niet mee, als je dat bedoelt, de as loopt dus niet door tot buiten. De functie daarvan ontgaat me, maar die ring zal inderdaad wel met gas-afdichting te maken hebben.
FlapperD.jpg
Je hoort zo vaak dat eigenaren dat ding er uit halen, dat je zou verwachten dat die op ebay en zo wel veel zullen worden aangeboden. Maar dat valt dus erg tegen helaas, anders was ik sneller klaar denk ik :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals ik het op de foto kan zien lijkt het mij een plaatje wat in het huis is geperst. De borging zit gegarandeerd achter dat plaatje wat alleen maar dient om het glijlager een iets langer leven te geven. Dat je de klep op internet nauwelijks terug ziet zal te maken hebben met het verwijderen omdat ze stuk zijn. Het is een klep die zorgt voor een iets hoger koppel onderin, bijkomstigheid iets wat geluid reductie geeft en als je op de motor afremt de tegendruk hoger maakt waardoor het ploffen nagenoeg niet meer voor komt. Motoren die knallen missen vaak deze klep of zijn gewoon slecht afgesteld.
Terug komend op het plaatje dan denk ik dat je op het naadje tikkend met een beiteltje / schroevendraaier deze met wat geluk los kan tikken.
Als zou je hem niet meer afkunnen dichten dan zal dat zeker wel wat schelen in de nieuwe levensduur maar er zit altijd een kant aan die niet afgedicht kan worden. De aandrijfzijde.
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door FreekC »

t Blijft een lastig ding die uitlaat flapklep.
Er zijn meer mensen mee bezig.
Misschien de moeite om eens hier te kijken.
Met de ultrasone bak heb ik er al een stuk of 6 weer goed gekregen.

-Freek-

https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/86 ... tlaatklep/
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Statusupdate:
Mijn klep flappert weer! Uiteindelijk is hij bij VMS in Wessem behandeld. Hij heeft er 3 gaatjes in geboord, een koolstof/roet oplosser van Innotec gespoten en in de ultrasoonbak na een aantal herhalingen flappert-ie weer als nieuw. Ik denk dat de roet-oplosser alleen via de gaatjes erbij kan, en dat je dan in de ultrasoonbak de resten eruit rammelt. Hij heeft het afgedicht met kneedbaar staal. Dat kan waarschijnlijk wel netter met wat soldeer, maar het voordeel is dat je het er zo weer af tikt als een behandeling weer nodig is.

https://photos.app.goo.gl/YiWYzeKLis5nMSwC6

Ik merk wel dat de veer uitgelodderd is. Hij veert echt niet vanzelf dicht. Geef ik hem een ronde extra veerspanning dan krijgt de servo de klep niet meer open. Dat ding is ook niet erg sterk... Maar dat deert niet de klep wordt ook zonder veer open getrokken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Con, alle waardering voor je vasthoudendheid. 👍 En mooi om te lezen dat je het weer werkend hebt gekregen. Mijn complimenten!!! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door EileRT »

+ 1 _004
PanEuRoel schreef: 23 jan 2022, 22:05 Con, alle waardering voor je vasthoudendheid. 👍 En mooi om te lezen dat je het weer werkend hebt gekregen. Mijn complimenten!!! 😊
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Isaac »

Geweldig dat het gelukt is. Het heeft wat tijd en veel moeite gekost maar de waardering van het weer werkend gekregen hebben maakt veel goed. _004
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Haha, ja. Ik had natuurlijk een potje ruzie kunnen gaan maken over garantie, maar het is precies wat Isaac zegt: Je krijgt méér voldoening van een beetje huisvlijt. Uiteindelijk heeft Johan van VMS me goed geholpen, zoals hij ook al altijd met mijn Shadow en mijn FJR deed. Fijne vent, fijne zaak, op een pittoreske locatie _004
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Baird »

Als ze daar ook een oplossing hebben voor de LC modellen waar het hele spul in de uitlaat ingebouwd zit i.p.v. in een los pijpje zijn we allemaal blij! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Baird schreef: 25 jan 2022, 00:03 Als ze daar ook een oplossing hebben voor de LC modellen waar het hele spul in de uitlaat ingebouwd zit i.p.v. in een los pijpje zijn we allemaal blij! _004
Mij lijkt dat dezelfde procedure kan worden gevolgd, met dien verstande dat de uitlaat wordt opgehangen boven de ultrasoonbak, met de klep net er in gedompeld.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door Baird »

MotoCon schreef: 25 jan 2022, 10:25
Baird schreef: 25 jan 2022, 00:03 Als ze daar ook een oplossing hebben voor de LC modellen waar het hele spul in de uitlaat ingebouwd zit i.p.v. in een los pijpje zijn we allemaal blij! _004
Mij lijkt dat dezelfde procedure kan worden gevolgd, met dien verstande dat de uitlaat wordt opgehangen boven de ultrasoonbak, met de klep net er in gedompeld.
Dat moet dan een flinke ultrasoon reiniger zijn ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Exhaust flap repareren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Baird schreef: 29 jan 2022, 23:14 Dat moet dan een flinke ultrasoon reiniger zijn ...
Aangezien alleen het stukje met de klep er in hoeft valt dat wel mee.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”