"Vliegende" koffer!!! R1200RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

"Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door RendeRT »

Vanmiddag heb ik de motor uit de winterslaap gehaald om weer een heerlijk blokje om te gaan. Het was heerlijk totdat ik een lichte tik tegen mijn been aanvoelde. Toen ik omkeek, zag ik mijn koffer over het wegdek vliegen. Het resultaat van deze vlucht was een ernstig beschadigde koffer :evil: Voor zover ik weet had ik de koffer toch wel goed vergrendeld.

Ik moet zeggen dat ik vind dat er behoorlijk wat speling zit in de kofferbevestiging. Enige tijd geleden hoorde ik ook ook al een verhaal over een spontaan vallende koffer. Zijn er meer leden die dit hebben meegemaakt? Wat kun je doen om te voorkomen dat zoiets in de toekomst weer gebeurd?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Grt. Rendert
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

algemeen bekend dacht ik om de rubbers elk jaar te vernieuwen

Het zal je maar overkomen...
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door Snellecees »

Als ik de koffers op de motor zet check ik altijd of ze voldoende vast zitten want het kan zomaar gebeuren dat het lijkt of ze goed zitten maar dat ze niet goed op een van de bevestigingspunten zijn gezet. Tijdens het rijden kunnen ze dan loskomen met alle ellende vandien. Als ik ze vast heb gezet geef ik een paar rukken aan de koffers om te checken of ze op alle punten gezekerd zijn.

Het is mij ook wel eens overkomen dat een koffer niet goed bleek te zitten en die kwam dus meteen los toen ik er een ruk aan gaf. Checken dus.....



Groet
Cees
Inspector Gadget

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Check, dubbelcheck inderdaad.

Als het om de zijkoffer gaat;
Er is al ergens een draadje geweest over de onderste vergrendelings-lip die onderaan uit je zijkoffer komt zetten bij vergrendeling, die is bij de BMW dealeRT te verkrijgen in verschillende "maten" (lees: diktes).

Je kunt heel eenvoudig controleren of je koffer die "modificatie" nodig heeft;
Zet je zijkoffer vast en op slot, en trek & duw aan de koffer. Vooral omhoog mag er niet veel beweging in zitten.
Anders bij je BMW dealeRT langs gaan en 1 van de andere lippen proberen.

Als het gaat om de topkoffer;
Naast de eerder genoemde rubbers (kijk ook dat er geen missende zijn onder op je koffer!), blijkt in de praktijk de vergrendeling via de handgreep niet altijd (meer) juist te zijn afgesteld, vooral bij "2e hands" (lees: niet bij de motor nieuw geleverde) topkoffers. Het vergrendelingsmechanisme schuift dan niet ver genoeg uit onderop de koffer. Oplossing is de koffer gedeeltelijk te demonteren en de vergrendelingshandel een paar tandjes te verzetten.

Kijk ook naar de kofferdrager op je motor, dat er geen scheur(tje) in zit, helaas (ook) een gekend euvel.
Om de plastic (!) drager te verstevigen kan je kiezen voor;
http://www.cymarcbikeparts.co.uk/r1200r ... e-78-p.asp
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door RendeRT »

Inspector Gadget schreef:Check, dubbelcheck inderdaad.

Als het om de zijkoffer gaat;
Er is al ergens een draadje geweest over de onderste vergrendelings-lip die onderaan uit je zijkoffer komt zetten bij vergrendeling, die is bij de BMW dealeRT te verkrijgen in verschillende "maten" (lees: diktes).

Je kunt heel eenvoudig controleren of je koffer die "modificatie" nodig heeft;
Zet je zijkoffer vast en op slot, en trek & duw aan de koffer. Vooral omhoog mag er niet veel beweging in zitten.
Anders bij je BMW dealeRT langs gaan en 1 van de andere lippen proberen.

Als het gaat om de topkoffer;
Naast de eerder genoemde rubbers (kijk ook dat er geen missende zijn onder op je koffer!), blijkt in de praktijk de vergrendeling via de handgreep niet altijd (meer) juist te zijn afgesteld, vooral bij "2e hands" (lees: niet bij de motor nieuw geleverde) topkoffers. Het vergrendelingsmechanisme schuift dan niet ver genoeg uit onderop de koffer. Oplossing is de koffer gedeeltelijk te demonteren en de vergrendelingshandel een paar tandjes te verzetten.

Kijk ook naar de kofferdrager op je motor, dat er geen scheur(tje) in zit, helaas (ook) een gekend euvel.
Om de plastic (!) drager te verstevigen kan je kiezen voor;
http://www.cymarcbikeparts.co.uk/r1200r ... e-78-p.asp
Het gaat inderdaad om de zijkoffer. Met name opwaarts is er erg veel speling. In afgesloten toestand is zelfs bijna mogelijk om de koffer over de achterste "haak" te tillen. Morgen maar even langs de dealer....
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Inspector Gadget

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, dan is het gegarandeerd het "beroemde" lipje welke onderaan de zijkoffer uitschuift en zich vergrendelt op de zijkant van de schetsplaat.

Qua kosten zou het naar verluid wel meevallen.
Onderdeelnummer is 46547712002, en een setje (!) van verschillende diktes.

We lezen graag het vervolg... _004
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door RendeRT »

Inspector Gadget schreef:Ja, dan is het gegarandeerd het "beroemde" lipje welke onderaan de zijkoffer uitschuift en zich vergrendelt op de zijkant van de schetsplaat.

Qua kosten zou het naar verluid wel meevallen.
Onderdeelnummer is 46547712002, en een setje (!) van verschillende diktes.

We lezen graag het vervolg... _004
Inspector Gadget had het bij het rechte eind -top-. Het is inderdaad het beroemde lipje. BMW heeft daar een opzetstukje voor. Het opzetstukje zorgt er voor dat de lip langer wordt en bovenin breder. Gevolg zal zijn dat er minder speling is, waardoor de koffer op z'n plaats blijft. Voor het geld hoef je het niet te laten, een setje kostte mij slechts € 12,70. Maandag of dinsdag hoop ik ze binnen te krijgen. Nu eerst de schade laten herstellen.......
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Inspector Gadget

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004
Vraagje: hoe heb je het besteld, online?
Bij mijn BMW dealeRT moet ik altijd langs gaan, niet echt handig als dat ff niet gaat voor langere tijd.

Overigens, in alle eerlijkheid, via email had ik van een mede-forummer deze oplossing vernomen, vorig jaar ergens.
Als ik het mij goed herinner. _001
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door RendeRT »

Inspector Gadget schreef:_004
Vraagje: hoe heb je het besteld, online?
Bij mijn BMW dealeRT moet ik altijd langs gaan, niet echt handig als dat ff niet gaat voor langere tijd.

Overigens, in alle eerlijkheid, via email had ik van een mede-forummer deze oplossing vernomen, vorig jaar ergens.
Als ik het mij goed herinner. _001
Ik ben vanmiddag naar Motorplaza Heerenveen gereden ( op de Beemer, met koffer). De monteur wist van het opzetstukje, echter men had het niet op voorraad. Na betaling was men bereid de opzetstukjes op te sturen.

Wat betreft jouw eerlijkheid, Inspector Gadget........ het maakt niet uit hoe je aan de wetenschap komt, als de wetenschap maar gedeeld wordt. Wat is een forum als dit toch mooit.....

Dank allemaal voor jullie reacties.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Inspector Gadget

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan!

Wel echt heel sneu voor je op zo'n hardhandige manier daar achter te moeten komen.
Hopelijk komt het allemaal weer goed met je koffer die zelf een toertje wilde maken.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door RendeRT »

Inspector Gadget schreef:Graag gedaan!

Wel echt heel sneu voor je op zo'n hardhandige manier daar achter te moeten komen.
Hopelijk komt het allemaal weer goed met je koffer die zelf een toertje wilde maken.

Ik hoop dat andere forumleden, naar aanleiding van dit draadje, hun koffersysteem gaan nakijken. Voorkomen is immers beter dan genezen!!!

Wat betreft mijn koffer, het gespoten gedeelte komt vast weer helemaal goed. De rest zal mij voor altijd altijd blijven herinneren aan het eigenwijze toertochtje.... :(
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Inspector Gadget

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, opdracht aan alle pre-waterbuffel 1200RT bezitters, trek eens je zijkoffers omhoog in vergrendelde toestand, daar mag maar heel weinig beweging in zitten!
Als het meer dan een centimeter is, regel die verdikte lipjes bij je BMW dealeRT.

PS: Als noodoplossing kan je eventueel ook met andere (plak)materialen die uitschuivende lip verdikken.
Ikzelf heb 3M opplak-voetjes gebruikt.
Niet echt fraai maar je ziet het verder niet.

Oh, ik hoor al roepen, foto, foto. :lol:

Bij deze dan;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door RendeRT »

Koffer R 1200 RT, bouwjaar 2005, vliegt voor de tweede keer.............. :evil:

Vanmiddag gebeurde het weer!!!!

Ik reed over een verkeersdrempel en opnieuw werd de linkerkoffer gelanceerd. Gelukkig was de schade van de vorige keer nog niet hersteld. Bij nader onderzoek bleek dat de "stift", met het plakvoetje waar Inspector Gadget over schrijft en waarvan hij een foto heeft geplaatst, niet vergrendeld wordt. De stift kan gewoon naar beneden gedrukt worden, ook als de koffer op slot zit. Daardoor kan het dus gebeuren dat bij het op-/afrijden van een drempel de koffer gelanceerd wordt.

De koffer ziet er nu behoorlijk gehavend uit. Dat geldt zowel voor de in kleur gespoten buitenschaal als voor voor het gedeelte waar het slotmechanisme in zit. De buitenschaal kan uiteraard gerepareerd worden, echter het andere gedeelte niet. Ik ben het goed zat........

Is er een forumlid die mij kan helpen aan een complete linker touring koffer, dan wel aan het deel waar het slotmechanisme e.d. in zit, met een goed werkende vergrendeling??? Uiteraard tegen een vergoeding. Ik zou er heel blij mee zijn!!!!

Mvg. Rendert
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Inspector Gadget

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Balen & extra zuur voor je!

Ik ben bang dat met de vorige, 1e "inhaal-actie" van je zijkoffer er schijnbaar iets beschadigt of defect geraakt is in die koffer, want die lange stift die uitschuift vergrendelt normaal gesproken weldegelijk!
Ik heb net ff gecontroleerd voor je, ook met de koffer in vergrendelde toestand maar niet gemonteerd op de motor.
Die uitschuivende stift zit geen beweging in, in vergrendelde toestand.
Ben bang dat er dus bij die eerdere "vliegende koffer" iets kapot gegaan is. Of verbogen of versteld. _001

Op MarktPlatz staan regelmatig koffers en ook (losse) delen daar van, et cetera.
Je moet er vaak wel heel snel bij zijn. :$
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door RendeRT »

Inspector Gadget schreef:Balen & extra zuur voor je!

Ik ben bang dat met de vorige, 1e "inhaal-actie" van je zijkoffer er schijnbaar iets beschadigt of defect geraakt is in die koffer, want die lange stift die uitschuift vergrendelt normaal gesproken weldegelijk!
Ik heb net ff gecontroleerd voor je, ook met de koffer in vergrendelde toestand maar niet gemonteerd op de motor.
Die uitschuivende stift zit geen beweging in, in vergrendelde toestand.
Ben bang dat er dus bij die eerdere "vliegende koffer" iets kapot gegaan is. Of verbogen of versteld. _001

Op MarktPlatz staan regelmatig koffers en ook (losse) delen daar van, et cetera.
Je moet er vaak wel heel snel bij zijn. :$
Je had helemaal gelijk Inspector Gadget, er bleek inderdaad iets mis te zijn met het inwendig mechanisme. Er was weliswaar niets verbogen of kapot gegaan, maar er was een nokje losgeraakt, waardoor er geen vergrendeling was. Na het terugplaatsen van dat nokje, was het vergrendelprobleem opgelost. Ook de speling die de koffer had ten opzichte van de beemer, is veel minder geworden, zodanig veel minder dat de koffer niet meer spontaan los kan schieten....... hoop ik. De schade aan de deksel van koffer is inmiddels ook weer gerepareerd.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Inspector Gadget

Re: "Vliegende" koffer!!! R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Blij dat de oorzaak gevonden én opgelost is. _004
Het probleem is niet belangrijk, de oplossing wel. Alsjebegrijptwatikbedoel. ;)

Naast het feit dat schade aan je koffers soms best wel flink in de papieren kan gaan lopen, wil je ook niet graag een dergelijk projectiel.

Het mechanisme is niet echt fail-safe wat dat betreft.
En het is daarom verstandig dat iedereen dat zelf zo af-en-toe ook eens controleert;
Kan je de achterkant van je zijkoffer meer dan 1 cm omhoog trekken, is het raadzaam te controleren en/of die aangepaste (dikkere) uitschuifbare te plaatsen.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”