choke

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

choke

Ongelezen bericht door wim57 »

mh,

hetvolgende is bij mijn motor aan de hand (bmw r1100rt) als ik mn choke bedien en ik de handle terug duw dan gaat mn buitenkabel uit de houder op mn stuur,moet dan met de hand de buitenkabel terugduwen,wat is hier aan de hand?
zou het opgelost zijn als ik siliconenspray in de kabelverdeler spuit?
graag jullie mening mvrgr.wim :$ :$ :$
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: choke

Ongelezen bericht door Baird »

Kan gebrek aan onderhoud zijn van de kabelverdeler of een rotte kabel. Bij een R1100RT kan dit dus ruim 20 jaar oud zijn. Iets volspuiten met glijmiddel wat goed moet functioneren zonder glijmiddel duidt op een probleem. Ik zou beginnen met de buitenkabel vol te laten lopen met een kruipolie, geen WD40 o.i.d. dus, dan eens kijken wat er gebeurd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: choke

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Baird schreef:Kan gebrek aan onderhoud zijn van de kabelverdeler of een rotte kabel. Bij een R1100RT kan dit dus ruim 20 jaar oud zijn. Iets volspuiten met glijmiddel wat goed moet functioneren zonder glijmiddel duidt op een probleem. Ik zou beginnen met de buitenkabel vol te laten lopen met een kruipolie, geen WD40 o.i.d. dus, dan eens kijken wat er gebeurd.
Kan de kabel ook in de bowden box of ergens aan het einde zijn gebroken?


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden Pro
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: choke

Ongelezen bericht door wim57 »

kabel is niet gebroken,als ik de chokehandle gebruik duw ik de buitenkabel eruit dan zie je ca2cm binnenkabel bloot als ik met de hand help gaat de buitenkabel weer goed.
ik ga beginnen met olie in de kabel te laten lopen. gr.wim
B foot

Re: choke

Ongelezen bericht door B foot »

vervangen de hele set kabels gelijk. ergens wat uitgerafeld.
op een R een makkie op een RT na verwijderen van de plastiek ook een makkie. verstaan filmpjes op YT hoe het moet.

bij mij waren de kabels naar de injectors vervangen en 7K km later liet mijn gaskabel de draadjes langs alle kanten los.

BMW adviseert een interval van 50K km heb ik ergens gelezen. Die van mij waren op 63K vervangen en op 70K heb ik zelf de boel opengegooid om de hoofdkabel te vervangen. Gelukkig is die niet stuk gegaan tijdens mijn vakantie in Polen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: choke

Ongelezen bericht door Baird »

Heb nog een chokekabel liggen, nieuw. Is van een R1150RT, weet niet of die past op een R1100RT.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: choke

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Heren

Weet je zeker dat de kabel niet terug sprint al je gas geeft, ook zonder draaiende motor. Even aan de gashendel draaien, dan springt de choke kabel terug op zn plaats. Althans bij mijn -1100-

Mogelijk een tip.
[groet]
Tom
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: choke

Ongelezen bericht door Isaac »

Bij de 1100 zit de choke via een kleine handel verbonden met de gaskabel. Hierdoor kan er relatief veel beweging gemaakt worden zonder dat er veel gas bij komt. De gaskabel zelf zit direct aan het verdeel blok vast waar ook beide kabels naar de carburateurs aan vast zitten.
Door de handel is de trekkracht op de choke kabel minimaal en zal de kabel vaak niet of net niet terug trekken. Als je de gashandel gebruikt zal door de extra kracht de choke kabel direct aantrekken en weer aansluiten. Je kan,maar dat is vrij veel werk, een veertje aanbrengen in het verdeelblok die de choke kabel net iets meer veerkracht geeft. Maar de meeste 1100 motoren hebben dit gebrek waar goed mee te leven is. De kabels regelmatig voorzien van wat olie laat alles wel soepeler lopen en geeft ook minder slijtage maar is geen garantie dat de kabel dan wel vanzelf terug loopt.
Het smeren doe ik met een injectie spuit met redelijk dikke (motor)olie en een luchtbel in de spuit. De naald schuif ik 4 cm in de buitenkabel (langs de binnen kabel) en zet de spuit dan onder druk door de aanwezige luchtbel iets wat samen te drukken. Na een 5-tal minuten is er genoeg olie in de kabel gelopen en herhaal deze procedure bij de andere kabels.
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: choke

Ongelezen bericht door peijsj »

Bij mij hetzelfde als hierboven bij TomDuJardin. Zo Lang als ik mijn BMW heb (10 jaar)heeft hij dit. Toen ik hem ophaalde destijds werd ik al gewezen op deze "kwaal". Niets aan de hand. Weet natuurlijk niet of het hetzelfde probleem is maar lijkt er wel erg op.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: choke

Ongelezen bericht door wim57 »

mh,

sorry voor de late reactie,
het is idd zo dat de choke kabel weer goed springt als ik aan de gashandle draai, ik vind het zo,n haveloos gezicht als de binnenkabel zo,n
2cm opschuifd en je tegen de blote binnenkabel aan zit te kijken.
heb inlichtingen gevraagd bij div,monteurs wat het zou kosten om de kabel en ook de gaskabel te vervangen kosten zouden rond 300eu,liggen
dat vindt ik wel heel veel geld,is dit klusje redelijk zelf te doen?
ben benieuwd naar jullie adviezen.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: choke

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik rijd standaard weg met choke en na enkele minuten gereden te hebben zet ik de choke weer terug. Dit is dus bij mij altijd tijdens het rijden en dan heb ik dus geen probleem met het blijven hangen. Om 300 euro uit te geven voor iets wat na enkele maanden vermoedelijk weer terug is vind ik erg veel. Uiteraard zijn er oplossingen voor. Als je het blok onder de tank open maakt en de kabel van de choke voorziet van een veertje (balpen veertje maar dan net iets sterker) dan heeft deze kabel net iets meer veerkracht. Maar is vrij arbeids-intensief want alle kunststof moet er af en dan de tank. Nogmaals mijn advies; soepel houden en gas geven.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: choke

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Isaac schreef: 24 aug 2017, 21:59 Bij de 1100 zit de choke via een kleine handel verbonden met de gaskabel. Hierdoor kan er relatief veel beweging gemaakt worden zonder dat er veel gas bij komt. De gaskabel zelf zit direct aan het verdeel blok vast waar ook beide kabels naar de carburateurs aan vast zitten.
Door de handel is de trekkracht op de choke kabel minimaal en zal de kabel vaak niet of net niet terug trekken. Als je de gashandel gebruikt zal door de extra kracht de choke kabel direct aantrekken en weer aansluiten. Je kan,maar dat is vrij veel werk, een veertje aanbrengen in het verdeelblok die de choke kabel net iets meer veerkracht geeft. Maar de meeste 1100 motoren hebben dit gebrek waar goed mee te leven is. De kabels regelmatig voorzien van wat olie laat alles wel soepeler lopen en geeft ook minder slijtage maar is geen garantie dat de kabel dan wel vanzelf terug loopt.
Het smeren doe ik met een injectie spuit met redelijk dikke (motor)olie en een luchtbel in de spuit. De naald schuif ik 4 cm in de buitenkabel (langs de binnen kabel) en zet de spuit dan onder druk door de aanwezige luchtbel iets wat samen te drukken. Na een 5-tal minuten is er genoeg olie in de kabel gelopen en herhaal deze procedure bij de andere kabels.
Volgens mij gebruikt BMW al jaren gas en chokekabels die je niet moet smeren.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: choke

Ongelezen bericht door Isaac »

Je hebt helemaal gelijk. Maar het is slechts een advies. Je hoeft ze niet te smeren maar het mag (kan) wel. Een voordeel is dat vocht minder kans heeft omdat er olie zit en mede daardoor de kans van vast vriezen vele malen kleiner is. Ook wordt oxidatie van de kabel sterk afgeremd. Ik blijf ze dus regelmatig glad maken met wat olie.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: choke

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Isaac schreef: 10 sep 2017, 21:08 Je hebt helemaal gelijk. Maar het is slechts een advies. Je hoeft ze niet te smeren maar het mag (kan) wel. Een voordeel is dat vocht minder kans heeft omdat er olie zit en mede daardoor de kans van vast vriezen vele malen kleiner is. Ook wordt oxidatie van de kabel sterk afgeremd. Ik blijf ze dus regelmatig glad maken met wat olie.
Het kan wel maar smeren zal de kabels zeker geen goed doen. Alleen het tonnetje en het uiteinde van de kabel mag je smeren. Het smeren van deze kabels zal je dan ook in het handboek niet tegenkomen. Zelfs bij mijn R80 mocht het al niet meer en die is van 1990. Ik heb alleen bij de auto ooit last van bevroren handremkabels maar nog nooit problemen gehad van bevriezing van gaskabels op de motor. De chokekabel heeft aan de bovenzijde ook een rubber om te zorgen dat er geen water bijkomt maar misschien is dat bij die van jullie anders. WD40 is voor vocht verdrijving misschien wel te gebruiken al spuiit ik liever niks op de kabels. Ik zou de chokekabel vervangen als hij blijft hangen persoonlijk. Of kijken of hij ergens een beetje afgeklemt is .
B foot

Re: choke

Ongelezen bericht door B foot »

NIET smeren,

Kabelsetje bestellen en zelf doen. behalve het Tupperware geklungel is het een éénvoudige klus.
Josm
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2016, 20:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere haven

Re: choke

Ongelezen bericht door Josm »

wim57 schreef:mh,

sorry voor de late reactie,
het is idd zo dat de choke kabel weer goed springt als ik aan de gashandle draai, ik vind het zo,n haveloos gezicht als de binnenkabel zo,n
2cm opschuifd en je tegen de blote binnenkabel aan zit te kijken.
heb inlichtingen gevraagd bij div,monteurs wat het zou kosten om de kabel en ook de gaskabel te vervangen kosten zouden rond 300eu,liggen
dat vindt ik wel heel veel geld,is dit klusje redelijk zelf te doen?
ben benieuwd naar jullie adviezen.
De zg choke is eigenlijk een handgas , zit via de verdeelblok verbonden met de gaskabel. Een komplete setkabels 4 stuks kosten ongeveer 140,- . Bij problrmen met een kabel raad ik aan om alles te vervangen omdat meestal alle kabels evenoud zijn en aan de zelfde slijtage onderhevig zijn. Tip , bij een gaskebelbreuk kun je tot +/- 3000 toeren je "choke" gebruiken om thuis te komen , je bedient nl gewoon het gas geen chokeklep di bv de lucht reduceerd.

Hartelijke groeten van HUAWEI CAN-L11 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: choke

Ongelezen bericht door Baird »

Heb nog een nieuwe 'choke' kabel liggen voor de liefhebber voor een R1150RT,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”