R1200RT bokt, stottert en valt uit

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RSRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2018, 14:29
Type: R1200RT
Bijz: R1200RTP
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hillegom

R1200RT bokt, stottert en valt uit

Ongelezen bericht door RSRT »

Beste forumleden,

Ik wil jullie graag om hulp en/of advies vragen.
Sinds een aantal maanden in het bezit van mijn RT uit 2011, ze (de RT) rijdt heerlijk tot ze besluit niet meer mee te willen werken.
De symptomen zijn hevig bokken, stotteren en uitvallen. Niet elektronisch; dash blijft gewoon aan zonder gele driehoek.
Wanneer gebeurt dit? Na een stuk stevig rijden, bijvoorbeeld een stuk snelweg of een stuk sportief rijden.
Ik heb de RT meerdere malen uitgelezen met de GS911 na zo'n gebeurtenis, maar er wordt geen foutcode weergegeven.

Wat heb ik gedaan om dit probleem op te lossen?
Mijn gedachtegang is; het is een verbrandingsmotor die lucht, brandstof en ontsteking nodig heeft.

Lucht
  • Luchtfilter nagekeken; schoon en volgens documentatie niet lang geleden vervangen
  • Thottle bodies gesynchroniseerd
  • Nagekeken op obstructies in kanalen
  • edit: gecheckt op valse lucht (met dank aan BeRT)
Brandstof
  • FPC (fuel pressure controller, op flens van benzinepomp) verwisseld met bekend werkend exemplaar
  • Brandstof "filter" nagekeken op vervuiling
  • Brandstoftank nagekeken op vervuiling of water in tank
Ontsteking
Nagekenen; onderste twee bobines vertonen sporen van corrosie in de metalen behuizing.
Onderste bougies zijn wat donkerder dan de bovenste twee, schijnt wel normaal te zijn.

Sensoren/computer
  • Gasklepsensor uitgelezen, is soepel zonder dode punten of pieken.
  • Adaptatiewaarden gewist
Ik overweeg een nieuwe set van 4 bobines aan te schaffen, samen met 4 nieuwe bougies, om te kijken of dit het probleem oplost.
Maar het klinkt zo enorm kostbaar terwijl er misschien iets kan zijn dat simpel is maar waar ik niet aan denk.
Mijn vraag aan jullie is; kan iemand mij helpen of heeft iemand een suggestie? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door RSRT op 18 jan 2018, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1200RT bokt, stottert en valt uit

Ongelezen bericht door Baird »

Het zou kunnen dat hij valse lucht aanzuigt (tussen gasklephuis en cilinder kop).

Test: Laat de motor stationair draaien: spuit dan remreiniger om de hele omgeving van gasklephuizen tot aan cilinderkoppen: veranderd het toerental even dan weet je dat je ergens extra 'brandstof' binnenzuigt, veranderd er niets dan kun je dit afvinken.

Laat je het even horen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
RSRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2018, 14:29
Type: R1200RT
Bijz: R1200RTP
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hillegom

Re: R1200RT bokt, stottert en valt uit

Ongelezen bericht door RSRT »

Beste BeRT,

Bedankt voor de tip!
Ik heb net de door jou voorgestelde test uitgevoerd en kan concluderen dat er geen valse lucht wordt aangezogen.
Zou wel mooi geweest zijn, omdat het eventueel op te lossen is met een busje vloeibare pakking die hier in de koelkast staat.

Groet, Ruben
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: R1200RT bokt, stottert en valt uit

Ongelezen bericht door Georgio »

Eerst kijken of de tankontluchting niet verstopt zit

Hete bougies kunnen zich anders gedragen dan minder hete bougies:
Dan zou ik eerst de bougies vervangen (n later eventueel de bobines)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1200RT bokt, stottert en valt uit

Ongelezen bericht door Baird »

Ok, volgende poging. Ik heb het laatste jaar ook de nodige ellende gehad die enigszins lijkt op jouw klachten. Stotteren, slecht stationair, slecht oppakken en tot 3 keer een pin-bobine vervangen à € 100.= p/st.

Wat uiteindelijk geholpen heeft is in 2 stappen gegaan: Eerst heb ik alle stekkerverbindingen, ook onder de tupperware, los gehaald, met contact60 en de compressor behandeld en weer gemonteerd, dit gaf een goede verbetering maar niet op de lange duur.
De tweede stap: Ik had geen enkele indicatie dat de Hall-sensor of de bijbehorende bekabeling defect was (het bekende rijtje ellende) maar ik had een nieuwe gekocht om als reserve mee te nemen op de Noorwegen tour 2017. Deze heb ik gemonteerd en tevens de kabelloop iets veranderd zodat hij verder bij de dynamo vandaan lag. Sinds die tijd een kleine 5000 km gereden en geen klachten meer.

De eerste stap kost alleen tijd en een beetje contact 60, heeft dat effect dan ben je goed bezig geweest, succes.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”