Nuttige info voor wie een R1200RT-P Politie ombouwt

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Bastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2017, 08:02
Type: Overig R-serie
Land: Spain
Woonplaats of omgeving: Madrid

Nuttige info voor wie een R1200RT-P Politie ombouwt

Ongelezen bericht door Bastian »

Ik heb gisteren contact gehad met HSC, daar bouwen ze normale BMW's om tot overheidsfietsen.

Reden was dat ik tijdens het verwijderen van al het overheids spul nog een aantal kabeltjes overhad waarvan ik niet wist wat ze waren en/of waar ze naar toegingen. Bij HSC waren ze zeer behulpzaam en ik heb het nu allemaal duidelijk. Daarom wil ik het hier ook delen, want wellicht heeft iemand er in de toekomst nog iets aan.

Wat ik overhad waren:

1) Een bosje bruine en rode kabels (zie foto) die bij de tweede accu vandaan kwamen en ter hoogte van het stuur de kabelboom ingaan. Daar staat spanning op. Ik heb ze afgeplakt, maar je zou ook de gehele boom van tapen kunnen ontdoen en ze weghalen. Deze gaan naar de eerste accu onder het zadel. Als alternatief kan je er een apart 12 volt circuit van maken. Ik geloof dat Nico dat gedaan heeft.

2) Er komen een paar kleine draadjes met stekkers er op uit die zitten in de kabels die richting de stuurknoppen gaan (zie fotos). Dit is wat HSC me daarover heeft verteld:

-----
De andere bedrading is geweest voor de lichtuitschakeling en het mistlicht van de motor. Omdat je een ex overheidmotor hebt, zit er een speciale ZFE computer, onder de tank gemonteerd. Deze ZFE heeft de twee overheids funkties geactiveerd.
Onderstaand de kleuren van het mistlicht en de licht uit schakeling:

met name:
Bruin/ gele draad = licht uit schakeling
paars/ zwart = mist licht aan
blauw/ bruin = controle led mistlicht aan

goed isoleren. anders heb je kans dat spontaan je dimlicht uit gaat!!!
-----

Hieronder ook de schakelschemas van allebei de draadjes. Hiermee moet het mogelijk zijn om met een paar extra knoppen het mistlicht te bedienen.

3) een rood draadje wat ook ter hoogte van het stuur uit de kabel (zie foto). Deze heb ik nog niet geïdentificeerd. Kom ik nog op terug.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Wuls
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mar 2018, 15:51
Type: R1200RT
Bijz: Ex USA (LAPD) Politiemotor R1200RT LC uit 2015
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Nuttige info voor wie een R1200RT-P Politie ombouwt

Ongelezen bericht door Wuls »

Hallo Bastian,

Dank je voor het delen van deze info. Het heeft mij geholpen om te weten te komen wat wat is. Ik heb inderdaad ook een rood draadje over: deze ga ik isoleren. De schakeling van het mistlicht gooi ik er ook uit. Ik heb geen behoefte aan een mistlamp uit de jaren 80 (van de vorige eeuw). Dan integreer ik deze liever in de achterlicht module (als dat gaat). Verder heb ik alle bekabeling inclusief de relais eruit gegooid. Was heel wat werk, maar het ziet er nu een stuk beter uit (i.p.v. de losgeknipte kabels die je overal zag). Storingzoeken (indien nodig) wordt dan wel een stuk eenvoudiger.... :geek:
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”