Bobine doorgebrand,ontploft

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Takelboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2016, 10:41
Type: R1200RT
Bijz: ben nog bezig met modificeren
Land: FRL
Woonplaats of omgeving: Drachten

Bobine doorgebrand,ontploft

Ongelezen bericht door Takelboer »

bij aanvang van een toertocht de motor nagekeken oliepeil bandenspanning etc. de motor gestart en een klein testritje gemaakt, 5 min.
kom je thuis en ruik je een brandlucht en komt er rook uit de linker bovenste bobine.
blijkt dat de bobine ontploft is /verbrand.

naar bmw dealer gegaan aan de testkast gekoppeld , geen afwijkende gegevens gevonden in de meetwaarden.
volgende week gaan de zijkappen en tank eraf voor verder onderzoek, BMW r1200rt 2018.

vraag? heeft iemand dit eerder meegemaakt of adviezen?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Bobine doorgebrand,ontploft

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet dat ik eerder hier iets over had geschreven. Alleen weet ik niet meer waar.
Bij transistor ontstekingen wordt de bobine zolang mogelijk onder spanning gehouden om een zo'n groot mogelijke inductie te kunnen geven.
Zolang je rijdt is er wat koeling. Bij stilstand, stationair draaien en zelfs alleen het kontakt aan in de 2e stand geeft een maximale stroom.
Doordat alles vrij klein is gehouden (ruimte en gewicht besparingen) loopt de temperatuur redelijk op. Dat kan dus resulteren in een doorslag die, door de dikke windingen van de primaire spoel soms niet (of slecht) te meten is.
Advies is dan ook om zeker de bobine te vervangen. Want ophouden met werken zit er aan te komen.
Takelboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2016, 10:41
Type: R1200RT
Bijz: ben nog bezig met modificeren
Land: FRL
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bobine doorgebrand,ontploft

Ongelezen bericht door Takelboer »

Isaac schreef: 01 apr 2018, 13:19 Ik weet dat ik eerder hier iets over had geschreven. Alleen weet ik niet meer waar.
Bij transistor ontstekingen wordt de bobine zolang mogelijk onder spanning gehouden om een zo'n groot mogelijke inductie te kunnen geven.
Zolang je rijdt is er wat koeling. Bij stilstand, stationair draaien en zelfs alleen het kontakt aan in de 2e stand geeft een maximale stroom.
Doordat alles vrij klein is gehouden (ruimte en gewicht besparingen) loopt de temperatuur redelijk op. Dat kan dus resulteren in een doorslag die, door de dikke windingen van de primaire spoel soms niet (of slecht) te meten is.
Advies is dan ook om zeker de bobine te vervangen. Want ophouden met werken zit er aan te komen.
bedankt voor reactie
Na overleg met de dealer is dit gebeurt ze dachten in eerste instantie kortsluiting in bobine dus bobine vervangen, afgelopen donderdag, vrijdag vertrokken voor een weekend weg op de motor , probleemloos gereden naar posbank arnhem/rheden vanuit friesland drachten, na koffie weggereden met een paar km weer een brandlucht en kapotte bobine, met stekker van bobine af( in overleg met bmw dealer) teruggereden
en naar bmw dealer Heerenveen gereden na meting niets vreemd gevonden ,
volgende week verder onderzoek,
Takelboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2016, 10:41
Type: R1200RT
Bijz: ben nog bezig met modificeren
Land: FRL
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bobine doorgebrand,ontploft

Ongelezen bericht door Takelboer »

De oorzaak gevonden voor het doorbranden ontploffen van de bobine BMW R 12oo RT

het kabeltje dat van de bobine komt, en richting de kabelboom loopt, was de isolatie doorgesleten zodat de draad tegen massa kwam.

dit was aan de linkerkant net onder de luchtinlaat van de cilinder waar de draad in de kabelboom gaat .
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Bobine doorgebrand,ontploft

Ongelezen bericht door Isaac »

Fijn dat je aangeeft wat de oorzaak is geweest. En ook fijn dat het probleem gevonden is.
Maar als deze sluiting heeft gehad dan moet je toch wat gemerkt hebben met het rijden?
Of is dit een uitvoering met 2 maal 2 bougies?
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Bobine doorgebrand,ontploft

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Volgens mij hebben alle 1200RT's 2 bobines en 2 bougies ...
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Bobine doorgebrand,ontploft

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Per cylinder
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Takelboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2016, 10:41
Type: R1200RT
Bijz: ben nog bezig met modificeren
Land: FRL
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bobine doorgebrand,ontploft

Ongelezen bericht door Takelboer »

Je ruikt de brandlucht en de afschermkap kwam naar buiten en er kwam rook van af, en het is een uitvoering met 2 bobines en 2 bougie per cilinder bouwjaar 2008
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”