Max beladen voorvak

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Tot welk gewicht mag het voorvak (zonder radio) officieel beladen worden? Zit erover te denken om hier het kettingslot (5kg) in te stoppen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door EileRT »

Geen idee wat het maximaal gewicht is voor het linker voorvak. Ooit had ik daar ook een loodzwaar kettingslot in, maar heb het toen een plek gegeven achterin onder de passagiers buddyseat. Dit op advies van Kenny van MSA.

Ik ben inmiddels overgegaan naar een aanmerkelijk lichter schijfremslot die wel een plek in het voorvak heeft gekregen.
Jazzbass schreef: 17 apr 2018, 23:50 Tot welk gewicht mag het voorvak (zonder radio) officieel beladen worden? Zit erover te denken om hier het kettingslot (5kg) in te stoppen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door Baird »

Kijk eens hoe het vak gemonteerd is: paar parkertjes of echte boutjes? Is de bevestiging allen om hem op zijn plaats te houden of hangt hij er aan? ik ken de 1200 niet maar bij de R1150RT durf ik daar rustig zo'n slot in te leggen( als het zou passen)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Bij de overheidsversie van de -1200- zit hier een complete accu in. Kan dus wel een paar kilootjes aan [emoji106]

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door EileRT »

Misschien dat bij de overheidsversie extra voorzieningen (lees: verstevigingen) zijn aangebracht t.b.v. die extra accu . . .
Nico4sen schreef: 19 apr 2018, 20:34 Bij de overheidsversie van de -1200- zit hier een complete accu in. Kan dus wel een paar kilootjes aan
De vraag is echter of je met al die kilo's extra wilt rijden. Aan de andere kant, de bezinetank zit rechts en brengt ook de nodige kilo's aan gewicht met zich mee.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Garage waar ik het onderhoud laat doen (geen BMW dealer) gaf aan dat het geen punt zou moeten zijn: inmiddels een vakantie trip van 2600 km verder, met de ketting in het voorvak.

Vooralsnog geen krimp gegeven.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door Jazzbass »

O ja, BMW Nederland had ik ook de vraag gesteld. Ik werd gebeld: ze hadden hier geen gegevens over, maar het was wel belangrijk dat ik gewicht evenredig moest verdelen. Toen ik aangaf dat ik alleen rechts een voorvak had, gaf men aan dat dit het antwoord was, en dat ik bij een BMW garage eventueel moest navragen, waar ze misschien meer ervaring hadden. Geen antwoord dus. Beangstigend dat BMW Nederland hierover zelf geen gegevens heeft.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door Bert M »

Beangstigend..?

Ach, er bestaat een gezegde (van Confusius meen ik): “een gek kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden”. Denk dat op het gebied van productspecificaties, voorliggende vraag bij BMW Motorrad in die categorie valt :D
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als het vak stevig genoeg is en je voelt geen nadelige effecten tijdens het rijden is het geen probleem. Zo simpel is het toch ;)
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door Jazzbass »

RT ligt met ketting in voorvak, zijkoffers en topkoffer gevuld, als een tank op de weg, zelfs met losse handen.
Toch zou ik het net wat prettiger vinden als BMW Nederland bv zou zeggen: het voorvak is geschikt tot 7,5 kg. Nu lijkt 4,5kg te kunnen, echter ik zou het vervelend vinden als op enig moment op de deutsche Autobahn aan 150 km/h het voorvak met ketting los zou komen.
Ik zal in de toekomst het vak af en toe controleren op scheuren en dergelijke.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door EileRT »

Ondanks het feit dat het voorvak van je RT thans geen krimp geeft, begrijp ik je "angst" van het onderweg verliezen van je voorvak inclusief loodzware ketting.

Ik kan je zeggen dat ik ook de nodige kilometers met een scheepsketting in mijn voorvak heb gereden. Totdat ik weer eens bij MSA kwam voor een onderhoudsbeurt. Onze (inmiddels naar Portugal geëmigreerde BMW goeroe) Kenny Simon zei toen tegen mij: "Dit moet je niet willen Eilert". Ik heb de ketting toen op zijn aanraden voor een enkele reis Ede - Drachten onder het passagierszadel bij het BMW gereedschapssetje gelegd. Thuis gekomen een degelijk lichtgewicht ABUS schijfremslot aangeschaft (vergeet overigens nooit je slot-reminder te gebruiken). Dit ligt tijdens het rijden in het voorvak. Thuis staat de RT altijd aan de ketting.

Just my two cents . . .
Jazzbass schreef: 13 jun 2018, 21:58 RT ligt met ketting in voorvak, zijkoffers en topkoffer gevuld, als een tank op de weg, zelfs met losse handen.
Toch zou ik het net wat prettiger vinden als BMW Nederland bv zou zeggen: het voorvak is geschikt tot 7,5 kg. Nu lijkt 4,5kg te kunnen, echter ik zou het vervelend vinden als op enig moment op de deutsche Autobahn aan 150 km/h het voorvak met ketting los zou komen.
Ik zal in de toekomst het vak af en toe controleren op scheuren en dergelijke.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Max beladen voorvak

Ongelezen bericht door bmwalter »

Rij al zo lang als ik de -1200- heb met een dikke ketting en een schijfremslot in het voorvakje. Op lange ritten komt daar nog met gemak een kwart litertje olie bij. De meeste brandstof en de brandstofpomp zit links. Mooi in evenwicht lijkt me.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”