Op één cilinder aanslaan
- le gendarme
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 09:48
- Type: R1100RT
- Bijz: Franse politiemotor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leusden
Op één cilinder aanslaan
Mijn slaat in de ochtend altijd aan op één cilinder, de linker om precies te zijn.
De motor loopt ongeveer 5 seconde en dan komt nummer twee erbij. Hoe kouder het is des te langer blijft de motor op één cilinder lopen. In de winter kan het soms wel 10 seconde duren voor de rechter cilinder mee gaat werken.
Ik heb de motor zo’n 45.000 km in mijn bezit en gebruik de machine eigenlijk het hele jaar bijna dagelijks. Het op één cilinder starten heb ik altijd al gehad met deze motor.
Ik heb al het een en ander geprobeerd om het eruit te krijgen. Kleppen meerdere keren gesteld, bougies al meerdere keren vervangen. Reinigings toevoeging in de brandstof, injectors laten reinigen en testen, filters vervangen. Impuls gever vervangen. Dunnere olie, dikkere olie. Lange afstanden gereden tot Rome aan toe. Het mag allemaal niet baten.
Bij een warmere start, ook al heeft de motor vijf of zes uur stilgestaan, loopt de motor gelijk op 2 cilinders.
Wie heeft er een idee wat mij helpt om het euvel op te lossen.
De motor loopt ongeveer 5 seconde en dan komt nummer twee erbij. Hoe kouder het is des te langer blijft de motor op één cilinder lopen. In de winter kan het soms wel 10 seconde duren voor de rechter cilinder mee gaat werken.
Ik heb de motor zo’n 45.000 km in mijn bezit en gebruik de machine eigenlijk het hele jaar bijna dagelijks. Het op één cilinder starten heb ik altijd al gehad met deze motor.
Ik heb al het een en ander geprobeerd om het eruit te krijgen. Kleppen meerdere keren gesteld, bougies al meerdere keren vervangen. Reinigings toevoeging in de brandstof, injectors laten reinigen en testen, filters vervangen. Impuls gever vervangen. Dunnere olie, dikkere olie. Lange afstanden gereden tot Rome aan toe. Het mag allemaal niet baten.
Bij een warmere start, ook al heeft de motor vijf of zes uur stilgestaan, loopt de motor gelijk op 2 cilinders.
Wie heeft er een idee wat mij helpt om het euvel op te lossen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Op één cilinder aanslaan
Was de klepspeling altijd weer vrij goed als je die controleerde? En stelde je ook de axiale speling af? Heb je al ooit iets met de bobine of bougiekabels gedaan? De injectors zijn al getest zei je dus die zullen dan ook niet nadruppelen. Dat geeft namelijk ook een motor die als het ware verzopen is aan één kant en even later oppakt. Je zou ook eens controleren of er meteen een vonk is aan beide zijdes door de bougies eruit de schroeven en op de cilinders te leggen. Gewoon kijken of er ook meteen een goede vonk is als je de startknop indrukt. Of kijken na vijf seconde met de bougies erin of er één bougie droog blijft of net meer verzopen lijkt.
- le gendarme
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 09:48
- Type: R1100RT
- Bijz: Franse politiemotor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leusden
Re: Op één cilinder aanslaan
Hoi Ton,
Bedankt voor je reactie.
De klepspeling was elke keer nagenoeg goed .
Wat bedoel je met het afstellen van de axiale speling?
De bobine en de kabels heb ik niet specifiek getest, het lijkt mij niet dat het hierin zit want ik merk geen enkel verschil in vochtige of droge omstandigheden. Ook heeft de motor nooit problemen gegeven met inhouden of overslaan.
Ik heb nog nooit in de ochtend een bougie eruit gedraaid, ik zal binnenkort eens een inductie tester langs de kabel houden na het starten.
Jelle
Bedankt voor je reactie.
De klepspeling was elke keer nagenoeg goed .
Wat bedoel je met het afstellen van de axiale speling?
De bobine en de kabels heb ik niet specifiek getest, het lijkt mij niet dat het hierin zit want ik merk geen enkel verschil in vochtige of droge omstandigheden. Ook heeft de motor nooit problemen gegeven met inhouden of overslaan.
Ik heb nog nooit in de ochtend een bougie eruit gedraaid, ik zal binnenkort eens een inductie tester langs de kabel houden na het starten.
Jelle
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Op één cilinder aanslaan
Ik bedoel de axiale speling van de tuimelaars. Die controleer je hopelijk ook als je de klepspeling controleert. Ik zou toch ook de bougiekabels goed controleren. Net als bougiekappen zijn het onderdelen die soms rare problemen veroorzaken. En daarvoor hoeft het niet eens nat te zijn. Er zijn altijd maar enkele mogelijkheden natuurlijk. Je hebt een goede vonk nodig, een brandbaar mengsel en compressie.le gendarme schreef: ↑19 apr 2018, 21:33 Hoi Ton,
Bedankt voor je reactie.
De klepspeling was elke keer nagenoeg goed .
Wat bedoel je met het afstellen van de axiale speling?
De bobine en de kabels heb ik niet specifiek getest, het lijkt mij niet dat het hierin zit want ik merk geen enkel verschil in vochtige of droge omstandigheden. Ook heeft de motor nooit problemen gegeven met inhouden of overslaan.
Ik heb nog nooit in de ochtend een bougie eruit gedraaid, ik zal binnenkort eens een inductie tester langs de kabel houden na het starten.
Jelle
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Op één cilinder aanslaan
Verwissel de injectors links en rechts eens, veranderd er niks dan zit het niet in het brandstofsysteem en kun je dat als optie afstrepen, start hij nu ineens op de rechter en komt linker er later bij dat weet je waar je moet zoeken.
Verwissel de bougiekabels met bougiekap en bougies eens en volg bovenstaand etc.
Doe eens een compressie meting ....
Het afstellen van de axiale speling van de tuimelaars heeft vooral een geluidseffect: hoe minder speling hoe minder herrie, heeft nagenoeg geen effect op het draaien laat staan het starten ...
Verwissel de bougiekabels met bougiekap en bougies eens en volg bovenstaand etc.
Doe eens een compressie meting ....
Het afstellen van de axiale speling van de tuimelaars heeft vooral een geluidseffect: hoe minder speling hoe minder herrie, heeft nagenoeg geen effect op het draaien laat staan het starten ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Op één cilinder aanslaan
Nou natuurlijk heeft het afstellen van de axiale speling soms wel een groot effect. Vooral als er geen speling opzit en de tuimelaar zelfs als er klepspeling is niet beweegt.Baird schreef: ↑21 apr 2018, 16:15 Verwissel de injectors links en rechts eens, veranderd er niks dan zit het niet in het brandstofsysteem en kun je dat als optie afstrepen, start hij nu ineens op de rechter en komt linker er later bij dat weet je waar je moet zoeken.
Verwissel de bougiekabels met bougiekap en bougies eens en volg bovenstaand etc.
Doe eens een compressie meting ....
Het afstellen van de axiale speling van de tuimelaars heeft vooral een geluidseffect: hoe minder speling hoe minder herrie, heeft nagenoeg geen effect op het draaien laat staan het starten ...
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Op één cilinder aanslaan
Gezien de verschillende materialen die in de cilinderkop verwerkt zijn zal bij een warme motor de axiale speling alleen maar groter worden, nooit kleiner. Als je dus gewoon de kleppen hebt kunnen stellen ( en dan zie je de tuimelaars bewegen) mag je aannemen dat er aan de minimale hoeveel speling voldaan is, meer is alleen maar meer herrie (0,05 -0,40 mm, tijdens het weer aandraaien van de nodige bouten en moeren verloopt hij vaak weer, met een speling van kleiner dan 0,10 mm ben je spekkoper!! )Ton1959 schreef: ↑21 apr 2018, 18:01Nou natuurlijk heeft het afstellen van de axiale speling soms wel een groot effect. Vooral als er geen speling opzit en de tuimelaar zelfs als er klepspeling is niet beweegt.Baird schreef: ↑21 apr 2018, 16:15 Verwissel de injectors links en rechts eens, veranderd er niks dan zit het niet in het brandstofsysteem en kun je dat als optie afstrepen, start hij nu ineens op de rechter en komt linker er later bij dat weet je waar je moet zoeken.
Verwissel de bougiekabels met bougiekap en bougies eens en volg bovenstaand etc.
Doe eens een compressie meting ....
Het afstellen van de axiale speling van de tuimelaars heeft vooral een geluidseffect: hoe minder speling hoe minder herrie, heeft nagenoeg geen effect op het draaien laat staan het starten ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Op één cilinder aanslaan
Als ik het afstel word de speling ook alleen maar groter. Maar als iemand met haast de afstelling doet gaat het wel eens fout. Daarom moest ik het corrigeren na de aankoop van mijn vorige motor. Dat is ook tevens de reden waarom ik het liever zelf doe.Baird schreef: ↑22 apr 2018, 16:43Gezien de verschillende materialen die in de cilinderkop verwerkt zijn zal bij een warme motor de axiale speling alleen maar groter worden, nooit kleiner. Als je dus gewoon de kleppen hebt kunnen stellen ( en dan zie je de tuimelaars bewegen) mag je aannemen dat er aan de minimale hoeveel speling voldaan is, meer is alleen maar meer herrie (0,05 -0,40 mm, tijdens het weer aandraaien van de nodige bouten en moeren verloopt hij vaak weer, met een speling van kleiner dan 0,10 mm ben je spekkoper!! )Ton1959 schreef: ↑21 apr 2018, 18:01Nou natuurlijk heeft het afstellen van de axiale speling soms wel een groot effect. Vooral als er geen speling opzit en de tuimelaar zelfs als er klepspeling is niet beweegt.Baird schreef: ↑21 apr 2018, 16:15 Verwissel de injectors links en rechts eens, veranderd er niks dan zit het niet in het brandstofsysteem en kun je dat als optie afstrepen, start hij nu ineens op de rechter en komt linker er later bij dat weet je waar je moet zoeken.
Verwissel de bougiekabels met bougiekap en bougies eens en volg bovenstaand etc.
Doe eens een compressie meting ....
Het afstellen van de axiale speling van de tuimelaars heeft vooral een geluidseffect: hoe minder speling hoe minder herrie, heeft nagenoeg geen effect op het draaien laat staan het starten ...
- le gendarme
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 09:48
- Type: R1100RT
- Bijz: Franse politiemotor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leusden
Re: Op één cilinder aanslaan
Beste mensen,
Gisteren heb ik de axiale speling gecontroleerd en deze stond heel mooi binnen de tolerantie .
Daarbij lijkt het mij inderdaad bizar dat deze zo strak zou kunnen staan dat daarmee je kleppen open zouden kunnen blijven staan. De speling zou in de praktijk alleen maar groter gaan worden, dus het lijkt me niet dat een motor in koude toestand op één cilinder gaat aanslaan vanwege deze afstelling.
Maar goed, het is nu gecontroleerd, en dit staat goed.
Zou vervuiling tussen klep en geleider een oorzaak kunnen zijn? Iemand ervaring hiermee?
Greot,
Jelle
Gisteren heb ik de axiale speling gecontroleerd en deze stond heel mooi binnen de tolerantie .
Daarbij lijkt het mij inderdaad bizar dat deze zo strak zou kunnen staan dat daarmee je kleppen open zouden kunnen blijven staan. De speling zou in de praktijk alleen maar groter gaan worden, dus het lijkt me niet dat een motor in koude toestand op één cilinder gaat aanslaan vanwege deze afstelling.
Maar goed, het is nu gecontroleerd, en dit staat goed.
Zou vervuiling tussen klep en geleider een oorzaak kunnen zijn? Iemand ervaring hiermee?
Greot,
Jelle
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Op één cilinder aanslaan
Heb je het verwisselen van de injectoren links en rechts als geprobeerd?
Wat ik mis in je overzicht van wat je al gedaan hebt is een compressiemeting, zou ik in jouw geval doen bij een koude én warme motor.
Verder worden de bobine, bougiekabels en de bougiekap niet genoemd, die bougiekappen kun je ook rechts en links eens verwisselen en kijken wat er gebeurt.
Wat ik mis in je overzicht van wat je al gedaan hebt is een compressiemeting, zou ik in jouw geval doen bij een koude én warme motor.
Verder worden de bobine, bougiekabels en de bougiekap niet genoemd, die bougiekappen kun je ook rechts en links eens verwisselen en kijken wat er gebeurt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- le gendarme
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 09:48
- Type: R1100RT
- Bijz: Franse politiemotor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leusden
Re: Op één cilinder aanslaan
Bedankt voor je reactie Bert,
Ik ga het uitvoeren en ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Jelle
Ik ga het uitvoeren en ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Jelle
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Op één cilinder aanslaan
De klepgeleider bij de R1150 (R1100 heb ik nooit in de mijn handen gehad maar verwacht geen wezenlijk verschil) is maar ongeveer 1 cm, de speling wordt eerder te ruim omdat de klep maar over zo'n klein stukje geleid wordt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Op één cilinder aanslaan
Natuurlijk word de axiale speling alleen maar groter. Maar als iemand hem geen axiale speling geeft dan voel je dat ook aan je tuimelaar. Die kan dan niet scharnieren terwijl de er wel klepspeling kan zijn. Bij mij bleef de klep ook niet open staan maar de tuimelaar draaide zwaarder zelfs als er wel klepspeling was. Dit was omdat er geen axiale speling was na het afstellen. En dat heb ik opgelost. Ik ontdekte het kort na de grote beurt .le gendarme schreef: ↑04 mei 2018, 23:04 Beste mensen,
Gisteren heb ik de axiale speling gecontroleerd en deze stond heel mooi binnen de tolerantie .
Daarbij lijkt het mij inderdaad bizar dat deze zo strak zou kunnen staan dat daarmee je kleppen open zouden kunnen blijven staan. De speling zou in de praktijk alleen maar groter gaan worden, dus het lijkt me niet dat een motor in koude toestand op één cilinder gaat aanslaan vanwege deze afstelling.
Maar goed, het is nu gecontroleerd, en dit staat goed.
Zou vervuiling tussen klep en geleider een oorzaak kunnen zijn? Iemand ervaring hiermee?
Greot,
Jelle
- le gendarme
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 09:48
- Type: R1100RT
- Bijz: Franse politiemotor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leusden
Re: Op één cilinder aanslaan
Bedankt voor jullie reacties,
Met deze buitentemperaturen start de motor als een zonnetje....
De motor loopt gelijk op twee cilinders, dus kan ik nu niet veel testen of meten.
(Dit is dus gelijk het vreemde aan de storing, hoe kouder het is des te langer loopt de motor op één cilinder)
Ik wacht weer wat koudere temperaturen af, ga tussendoor nog even met de naar Rome.
Maar, wordt vervolgt!
Met deze buitentemperaturen start de motor als een zonnetje....
De motor loopt gelijk op twee cilinders, dus kan ik nu niet veel testen of meten.
(Dit is dus gelijk het vreemde aan de storing, hoe kouder het is des te langer loopt de motor op één cilinder)
Ik wacht weer wat koudere temperaturen af, ga tussendoor nog even met de naar Rome.
Maar, wordt vervolgt!
- le gendarme
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 09:48
- Type: R1100RT
- Bijz: Franse politiemotor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leusden
Re: Op één cilinder aanslaan
Beste mensen,
Eergisteren is het probleem opgelost doordat ik door een auto van de weg ben geduwd.
is total loss, voorvork staat er scheef voor en al het plastic is kapot.
Zelf ben ik er met een paar schrammen goed vanaf gekomen.
Nu op zoek naar andere RT.
Groet,
Jelle
Eergisteren is het probleem opgelost doordat ik door een auto van de weg ben geduwd.
is total loss, voorvork staat er scheef voor en al het plastic is kapot.
Zelf ben ik er met een paar schrammen goed vanaf gekomen.
Nu op zoek naar andere RT.
Groet,
Jelle
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Op één cilinder aanslaan
Positieve draai aan een heftige gebeurtenis. [emoji33]
Succes met herstellen van de schrik en de zoektocht naar een andere motor.
Hartelijke groet,
Nico
Succes met herstellen van de schrik en de zoektocht naar een andere motor.
Hartelijke groet,
Nico
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4479
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Op één cilinder aanslaan
Beste Jelle,
En zo hangt je leven aan een zijden draadje en kom je er dus nagenoeg zonder al te veel kleerscheuren vanaf. Je kunt het hier navertellen en hebt een engelbewaarder op je schouder gehad!
Sterkte met je volledig herstel. Toch fijn dat je na zo'n heftig ongeluk wilt blijven rijden. Succes met je zoektocht naar een andere RT.
Eilert
En zo hangt je leven aan een zijden draadje en kom je er dus nagenoeg zonder al te veel kleerscheuren vanaf. Je kunt het hier navertellen en hebt een engelbewaarder op je schouder gehad!
Sterkte met je volledig herstel. Toch fijn dat je na zo'n heftig ongeluk wilt blijven rijden. Succes met je zoektocht naar een andere RT.
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Op één cilinder aanslaan
Wat een flauwe manier om een probleem op te lossen, je komt goed weg gelukkig ....
Voor je volgende motor: Ook blauw, zag hem net aangeboden hier op het Forum: https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtop ... =7&t=14285
Voor je volgende motor: Ook blauw, zag hem net aangeboden hier op het Forum: https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtop ... =7&t=14285
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km