Aanpassing zijkuip R1200RT 2006

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Aanpassing zijkuip R1200RT 2006

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Hallo,

Vandaag voor het eerst onderhoud gaan plegen aan mijn RT.
Nu weet ik dat het anders is dan een GS door de kuip, maar vroeg me af of er mensen hier op het forum een aanpassing gedaan hebben t.a.v. versnellingsbak inlaat plug.

Zelf ben ik voornemens om een gat te boren / frezen in de zijkuip ter hoogte van de vulplug, vindt het nogal bewerkelijk om de gehele zijkant iedere keer los te moeten maken om de versnellingsbak olie te vervangen.
Een gat maken waar de torx-sleutel doorheen past lijkt me wel prettig persoonlijk, dat men hierdoor geen kuip los hoeft te maken, enkel nog bij het vervangen van het luchtfilter?

Dus vroeg ik me af of hier mensen dit reeds hebben gedaan?

En mogelijk tips hebben :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Born 2 Ride....Forced 2 work
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Aanpassing zijkuip R1200RT 2006

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik heb nog niet eerder gehoord of gelezen dat iemand een gat in zijn kuipdeel boort speciaal voor het verversen van de versnellingsbakolie. Je kunt ook je olie verversen op het moment dat je het luchtfilter vervangt, dan heb je de kuipdelen er toch al af.

Ik haal de kuipdelen minstens 1 maal per jaar eraf om de motor ook aan de "binnenkant" schoon te kunnen maken want daar kun je normaal nauwelijks bij en de ervaring leert dat daar na een seizoen rijden ook de nodige troep zit. En op die manier kun je ook jaarlijks controleren of er achter de kuip kleine olielekkages zijn en/of alles nog goed vastzit. Kun je ook meteen filter en olie vervangen. _004

Een GS heeft inderdaad het voordeel dat je overal veel gemakkelijker bij kunt.


Groet
Cees
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Aanpassing zijkuip R1200RT 2006

Ongelezen bericht door RendeRT »

Zowel de luchtfilter, als de versnellingsbakolie moet 1 x per twee jaar worden vervangen/ververst. Het verwijderen van de tupperwear kost je ongeveer 10 minuten het terugplaatsen ietsjes meer. Tijd zat daarvoor in de wintermaanden.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Aanpassing zijkuip R1200RT 2006

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik denk dat onderhoud uit meer bestaat dan olie en filters vervangen. Zeker een controle op zwetende afdichtingen, as-afdichtingen en pakkingen hoort daar ook bij. Dan het schoonmaken van alles wat beweegt en hier en daar wat druppeltjes olie of wat vet aanbrengen hoort daar ook bij.
Denk alleen eens aan de schijf waar de gaskabel in loopt. Als die vervuild is dan is tevens de synchronisatie verstoord. Niet onbelangrijk dus om ten minste 1 maal per jaar de plastic delen te verwijderen voor inspectie cq onderhoud.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”