R1200RT LC dynamo kapot
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 17 jun 2018, 10:39
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Bergen op Zoom
R1200RT LC dynamo kapot
In februari 2014 is mijn R1200RT LC afgeleverd. Ik was apetrots. Waarschijnlijk één van de eerste die afgeleverd werden. Prachtige motor. Rijdt fantastisch. Maar dan: In de zomer de beruchte terugroepactie i.v.m. schokbreker. Daarna 3 nieuwe waterpompen. Dit alles gelukkig allemaal onder garantie vervangen. En nu, nadat vorige zomer de klachten al begonnen, mijn dynamo vervangen. Was bijna volledig verbrand. De dealer geeft niet thuis voor garantie of coulance. Probleem komt nooit voor volgens hem.Terwijl ik op datzelfde moment hoor, dat bij een andere dealer 3 R1200RT LC van de politie staan met een kapotte dynamo.
Zo'n kapotte dynamo na 3,5 jaar en 40.000 km mag natuurlijk niet voorkomen. Lijkt duidelijk een constructiefout.
Op het internet kan ik er weinig over terugvinden. Heeft er iemand ervaring met dynamo's die kapot gaan bij de LC boxers?
Zo'n kapotte dynamo na 3,5 jaar en 40.000 km mag natuurlijk niet voorkomen. Lijkt duidelijk een constructiefout.
Op het internet kan ik er weinig over terugvinden. Heeft er iemand ervaring met dynamo's die kapot gaan bij de LC boxers?
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: R1200RT LC dynamo kapot
De mijne met 71K doet het nog, maar ik deel jouw mening!
gr v Ciske
gr v Ciske
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4479
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Beste Cornelis,
Je hebt je vandaag aangemeld als nieuw forumlid op het en hebt een vraag over een dynamo. Het wordt op ons forum echter bijzonder gewaardeerd dat je bij een eerste posting je even voorstelt in het volgende topic: viewforum.php?f=43
Eilert
Moderator
Je hebt je vandaag aangemeld als nieuw forumlid op het en hebt een vraag over een dynamo. Het wordt op ons forum echter bijzonder gewaardeerd dat je bij een eerste posting je even voorstelt in het volgende topic: viewforum.php?f=43
Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Is een probleem wat wel meer voorkomt, als je op het Duitse forum www.rt-freunde.de leest wordt je wel wat wijzer, als je Duitse taalkennis een beetje machtig bent. Zoeken op lichtmaschine defekt, je zult je wel moeten aanmelden op het Duitse forum denk ik, hier onder een link naar het betreffende topic.
http://www.rt-freunde.de/viewtopic.php?f=49&t=25449
http://www.rt-freunde.de/viewtopic.php?f=49&t=25449
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 17 jun 2018, 10:39
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Bergen op Zoom
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Bedankt voor de reactie. Weer wat wijzer geworden. Schrale troost dat ik niet de enige ben. Ken aardig wat Duits, maar nooit geweten dat het "Lichtmaschine" heet.
- Jazzbass
- 2024
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
- Type: R1200RT
- Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Bijna belgisch: als zwavelstoktje voor lucifer.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Of 's anderdaagspastille voor morningafter pil
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- deckers
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:24
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: midden limburg
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Afgelopen week teruggekomen van vakantie met huurauto de dynamo heeft de geest gegeven
bij een kilometerstand van 130 000 het werd geregeld via de BMW Service Card
bij een kilometerstand van 130 000 het werd geregeld via de BMW Service Card
- Guusvb
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Mag ik hieruit opmaken dat Herrn BMW hier verantwoordelijkheid mee toont?
Ik ben benieuwd naar het vervolg....
Ik heb deze kilometerstand nog niet, maar hou er rekening mee dat ik ook eens aan de beurt kom. Zeker nu er iemand is met 60k km met dit euvel.
Guus
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 dec 2017, 22:42
- Type: R1200RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Hillegom
Re: R1200RT LC dynamo kapot
die met 60K kms ben ik.
Ik ga contact met Bmw zoeken want ik vind het van de gekke dat bij 67287 de dynamo het begeeft.
Het al wel niets opleveren ben ik bang.
De oude wordt in ieder geval apart gelegd, heb ik m nog voor evt onderzoek.
Ik ga contact met Bmw zoeken want ik vind het van de gekke dat bij 67287 de dynamo het begeeft.
Het al wel niets opleveren ben ik bang.
De oude wordt in ieder geval apart gelegd, heb ik m nog voor evt onderzoek.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Het dunkt mij dat dit euvel met betrekking tot het stuk gaan van de LC-dynamo inmiddels te vaak voorkomt om het nog incidenteel te kunnen noemen. Als je de vele reacties hierover bekijkt op buitenlandse forums (voornamelijk van GS eigenaren want die zijn talrijk) krijg je het vanzelf het gevoel dat het niet de vraag is "Of" het jou gaat overkomen maar vooral "Wanneer" dat het geval zal zijn.
Ik ben wel benieuwd naar wat de oorzaak zou kunnen zijn van het stuk gaan van de dynamo. Heeft iemand hier op het forum daar een idee over?
gr v Ciske
Ik ben wel benieuwd naar wat de oorzaak zou kunnen zijn van het stuk gaan van de dynamo. Heeft iemand hier op het forum daar een idee over?
gr v Ciske
- Guusvb
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Ben toch benieuwd of hier nog een follow-up van wordt gemeld. Er zou inmiddels toch iets gebeurd moeten zijn....
Guus
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Hier zit nog zo'n nieuwsgierige te wachten op een reactie.
gr v Ciske
gr v Ciske
- deckers
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:24
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: midden limburg
Re: R1200RT LC dynamo kapot
BMW zorgde dat je via de Service Card de motor is opgehaald en omdat de reparatie 4 tot 5 dagen is voor transport naar je dealer en vervoer naar huis eventueel de extra overnachting maar erkend geen aansprakelijk voor het afhandelen hiervoor hebben ze afspraken met de ANWB
De dealer heeft de dynamo vervangen ze hebben de complete dynamo vervangen de deze kost 755 euro ex btw
maar de totale kosten waren net geen 2000 euro
De dealer heeft de dynamo vervangen ze hebben de complete dynamo vervangen de deze kost 755 euro ex btw
maar de totale kosten waren net geen 2000 euro
- Guusvb
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Moet ik hieruit begrijpen dat BMW wel de kosten voor de repatriëring op zich heeft genomen? Of heb je een ANWB wegenwacht abo en zijn daar de kosten door betaald?deckers schreef: ↑08 aug 2018, 22:40 BMW zorgde dat je via de Service Card de motor is opgehaald en omdat de reparatie 4 tot 5 dagen is voor transport naar je dealer en vervoer naar huis eventueel de extra overnachting maar erkend geen aansprakelijk voor het afhandelen hiervoor hebben ze afspraken met de ANWB
De dealer heeft de dynamo vervangen ze hebben de complete dynamo vervangen de deze kost 755 euro ex btw
maar de totale kosten waren net geen 2000 euro
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Twee rooitjes voor een dynamo... Ik zou er werkelijk moedeloos van worden... Een dynamo ongeveer 10% van de nieuwwaarde van het voertuig
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Ik sluit me aan bij de opvatting van Bert M, met de aanvulling dat die investering van twee rooitjes weer exact zo'n inferieur dynamootje heeft opgeleverd als die erin zat. Ik vind het een bijzonder groot bedrag, zowel voor die dynamo alswel voor de verrichtte werkzaamheden. Hoewel mijn dynamo de geest nog niet heeft gegeven verlang ik nu reeds terug naar een snaaraangedreven extern geplaatst stroommachientje.
Als je aan het rekenen slaat met dit bedrag en dan ontdekt wat het opwekken van stroom per afgelegde kilometer kost wordt je van schrik "Wit om je neus!"
gr v Ciske
Als je aan het rekenen slaat met dit bedrag en dan ontdekt wat het opwekken van stroom per afgelegde kilometer kost wordt je van schrik "Wit om je neus!"
gr v Ciske
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Dit type dynamo werkt compleet anders dan de externe van de vorige modellen.
Bij de vorige modellen werd de spanning/stroom geregeld door het magnetisch veld te regelen. Door de spanningsregelaar hoeft slechts een kleine spoel aangestuurd te worden om het magnetisch veld te regelen. 1 nadeel dat er borstels nodig zijn om de magneet spoel te voeden. Maar een relatief lange levensduur. Alle wisselspanning van de dynamo werd gelijk gericht en was voor gebruik gereed.
Bij de nieuwe typen is de magneet permanent. De hoogte van de spanning/stroom dus maximaal. Door de regelaar wordt nu de overbodige stroom/spanning afgevoerd naar massa. De dynamo zelf heeft spoelen met een tegen wikkeling waardoor er stroom begrenzing zit in de dynamo. Nadeel is dat er relatief veel energie verloren gaat. Voordeel geen borstels, kleiner en door de ontbrekende overbrenging van snaar naar dynamo ook wat minder verliezen.
Als je de rendementen tegenover elkaar zet dan is de nieuwe, ondanks de grotere elektrische verliezen, iets gunstiger.
Als je bij het oude type (losse dynamo) zonder licht zou rijden is het rendement van beide ongeveer gelijk. De oude levert namelijk energie die nodig is.
Wanneer gaat deze nieuwe dynamo's vaak stuk?
Bij een slechte accu krijgt de regelaar het zwaar te verduren en kan doorslaan waardoor de dynamo op een gegeven moment verbrand.
Lage belasting van de dynamo. Hierdoor staat de regelaar op z'n tenen en ontstaan hoge pieken die de levensduur eveneens verkorten.
Direct met volle belasting en hoog toeren gaan rijden na het starten. Hierdoor loopt er een maximale stroom die tegen het maximum loopt van de gelijkrichters in de regelaar. Door de snelle aan warming inwendig veel mechanische spanning. Eveneens levensduur verkortend.
Een 3 fasen veiligheid van 3 maal 20A zekeringen tussen de aansluitdraden van de dynamo naar de regelaar voorkomt (in 90% van de gevallen) een defecte dynamo. Als je na het rijden de zekeringen voelt dan zijn ze redelijk warm. Dit geeft dan ook aan hoeveel energie er door de draden loopt en vaak niet gebruikt wordt.
Bij de vorige modellen werd de spanning/stroom geregeld door het magnetisch veld te regelen. Door de spanningsregelaar hoeft slechts een kleine spoel aangestuurd te worden om het magnetisch veld te regelen. 1 nadeel dat er borstels nodig zijn om de magneet spoel te voeden. Maar een relatief lange levensduur. Alle wisselspanning van de dynamo werd gelijk gericht en was voor gebruik gereed.
Bij de nieuwe typen is de magneet permanent. De hoogte van de spanning/stroom dus maximaal. Door de regelaar wordt nu de overbodige stroom/spanning afgevoerd naar massa. De dynamo zelf heeft spoelen met een tegen wikkeling waardoor er stroom begrenzing zit in de dynamo. Nadeel is dat er relatief veel energie verloren gaat. Voordeel geen borstels, kleiner en door de ontbrekende overbrenging van snaar naar dynamo ook wat minder verliezen.
Als je de rendementen tegenover elkaar zet dan is de nieuwe, ondanks de grotere elektrische verliezen, iets gunstiger.
Als je bij het oude type (losse dynamo) zonder licht zou rijden is het rendement van beide ongeveer gelijk. De oude levert namelijk energie die nodig is.
Wanneer gaat deze nieuwe dynamo's vaak stuk?
Bij een slechte accu krijgt de regelaar het zwaar te verduren en kan doorslaan waardoor de dynamo op een gegeven moment verbrand.
Lage belasting van de dynamo. Hierdoor staat de regelaar op z'n tenen en ontstaan hoge pieken die de levensduur eveneens verkorten.
Direct met volle belasting en hoog toeren gaan rijden na het starten. Hierdoor loopt er een maximale stroom die tegen het maximum loopt van de gelijkrichters in de regelaar. Door de snelle aan warming inwendig veel mechanische spanning. Eveneens levensduur verkortend.
Een 3 fasen veiligheid van 3 maal 20A zekeringen tussen de aansluitdraden van de dynamo naar de regelaar voorkomt (in 90% van de gevallen) een defecte dynamo. Als je na het rijden de zekeringen voelt dan zijn ze redelijk warm. Dit geeft dan ook aan hoeveel energie er door de draden loopt en vaak niet gebruikt wordt.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Isaac sloot zijn zinvolle bijdrage af met:
Dit lijkt mij simpel uitvoerbaar.
Is dat ook zo want die simpelheid gaat alleen op als de regelaar ergens buiten het motorblok "Woont".
Kun je hiertoe meer info verstrekken (want ik krijg de indruk dat je deze modificatie zelf hebt uitgevoerd)?
gr v Ciske
Een 3 fasen veiligheid van 3 maal 20A zekeringen tussen de aansluitdraden van de dynamo naar de regelaar voorkomt (in 90% van de gevallen) een defecte dynamo. Als je na het rijden de zekeringen voelt dan zijn ze redelijk warm. Dit geeft dan ook aan hoeveel energie er door de draden loopt en vaak niet gebruikt wordt.
Dit lijkt mij simpel uitvoerbaar.
Is dat ook zo want die simpelheid gaat alleen op als de regelaar ergens buiten het motorblok "Woont".
Kun je hiertoe meer info verstrekken (want ik krijg de indruk dat je deze modificatie zelf hebt uitgevoerd)?
gr v Ciske
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Ik heb deze modificatie zelf bij diverse motoren uitgevoerd. Maar daar heeft geen BMW bij gezeten. Hoofdzakelijk bij de Honda en Suzuki motoren. Die hebben namelijk dezelfde klacht en een op zicht gelijke schakeling. Waar de regelaar zich bevind van de BMW weet ik niet.
Maar vaak zit deze gemonteerd ergens tegen het frame om extra koeling te kunnen geven.
Ook heb ik wat motoren omgebouwd met een HF voeding. Als je de dynamo 3 fasen gelijk richt dan krijg je door de tegen wikkeling een spanning die afhankelijk is van het toerental tussen de 60 en 170 volt. Die heb ik gebruikt voor een 120 watt HF voeding te voeden en dat werkte zelfs nog beter.
De energie wordt niet afgevloeid naar massa maar blijft in de elco's zitten voor gebruik. Rendement was gewoon 15% hoger. Maar daar komt wat meer voor kijken en kost ook wat ruimte voor de nodige onderdelen die er bij komen. Ook is 120 watt (10 A) het maximale. Voor een kleine motor ruim voldoende maar voor een BMW????
Ik zoek even of ik ergens terug kan vinden waar de regelaar zit. Dat bepaald de mogelijkheid van beveiligen.
Maar vaak zit deze gemonteerd ergens tegen het frame om extra koeling te kunnen geven.
Ook heb ik wat motoren omgebouwd met een HF voeding. Als je de dynamo 3 fasen gelijk richt dan krijg je door de tegen wikkeling een spanning die afhankelijk is van het toerental tussen de 60 en 170 volt. Die heb ik gebruikt voor een 120 watt HF voeding te voeden en dat werkte zelfs nog beter.
De energie wordt niet afgevloeid naar massa maar blijft in de elco's zitten voor gebruik. Rendement was gewoon 15% hoger. Maar daar komt wat meer voor kijken en kost ook wat ruimte voor de nodige onderdelen die er bij komen. Ook is 120 watt (10 A) het maximale. Voor een kleine motor ruim voldoende maar voor een BMW????
Ik zoek even of ik ergens terug kan vinden waar de regelaar zit. Dat bepaald de mogelijkheid van beveiligen.
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Wat ik kan vinden is (buiten de belachelijke hoge prijs) een dynamo met een aansluitkabel. Bij haast alle plaatjes staat ook de regelaar er bij. Als ik dan de lengte van de kabel bekijk dan moet de regelaar wel verder weg zitten, ofwel, ergens tegen het frame.
Zou dus niet zo moeilijk mogen zijn om deze aan te passen.
Zou dus niet zo moeilijk mogen zijn om deze aan te passen.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Ik heb de regelaar gevonden.
Met 2 boutjes aan het frame onder de buddy. Komen 3 gele draden op uit. De operatie "Plaats 20A zekeringen" kan dus uitgevoerd worden.
Over deze operatie heb ik wel enkele vragen:
Ik begrijp dat zo'n 20A zekering de bedrading van de dynamo beveiligd tegen te hoge piekbelasting. Is het dan aannemelijk dat deze zekeringen er regelmatig "Uitvliegen"? Immers als dat niet het geval is is 20A wellicht te zwaar.
Is het nodig/zinvol om er een waterdicht geheel van de maken of volstaan simpeler zekeringhouders ook?
Kortom, suggesties zijn welkom.
gr v Ciske
Met 2 boutjes aan het frame onder de buddy. Komen 3 gele draden op uit. De operatie "Plaats 20A zekeringen" kan dus uitgevoerd worden.
Over deze operatie heb ik wel enkele vragen:
Ik begrijp dat zo'n 20A zekering de bedrading van de dynamo beveiligd tegen te hoge piekbelasting. Is het dan aannemelijk dat deze zekeringen er regelmatig "Uitvliegen"? Immers als dat niet het geval is is 20A wellicht te zwaar.
Is het nodig/zinvol om er een waterdicht geheel van de maken of volstaan simpeler zekeringhouders ook?
Kortom, suggesties zijn welkom.
gr v Ciske
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
De zekeringen van 20A worden warm als je er een redelijke tijd mee gereden hebt. De stroom zit dus in de richting van die 20A. De ervaring is dat de 15A er regelmatig uit stapten. In iedere draad moet dus een zekering komen. Er zijn losse waterdichte zekeringhouders in de handel die goed werken. Zelf heb ik altijd gewerkt met een 3 voudig kastje gehaald bij een auto onderdelen zaak. Daar zit een waterdicht doorzichtig kapje over heen maar de achterkant is wel open. Die voorzie ik van een plaatje en verlijmd deze met het kastje. De amp aansluitingen zitten op beide kanten van dat kastje.
Wel zorgen dat die aansluitingen geen sluiting kunnen maken tegen massa.
Ik heb nooit een goede stroom meting kunnen verrichten door de hoge frequentie en de, door de ontsteking, magnetische storingen nabij de dynamo.
Afhankelijk van de ruimte zou ik de keuze maken van zekering houder. Bij de Honda/Suzuki kon ik altijd ruimte vinden net onder de zitplaats in de bak waar het gereedschap zit. De regelaar zit net tegen deze bak eveneens op het frame gemonteerd.
Een stukje aluminium tussen regelaar en frame, met wat koelpasta, vergroot ook de afgifte van warmte waardoor de regelaar iets koeler blijft.
Je moet maar eens voelen wat deze doet als je een stuk gereden hebt.
Wel zorgen dat die aansluitingen geen sluiting kunnen maken tegen massa.
Ik heb nooit een goede stroom meting kunnen verrichten door de hoge frequentie en de, door de ontsteking, magnetische storingen nabij de dynamo.
Afhankelijk van de ruimte zou ik de keuze maken van zekering houder. Bij de Honda/Suzuki kon ik altijd ruimte vinden net onder de zitplaats in de bak waar het gereedschap zit. De regelaar zit net tegen deze bak eveneens op het frame gemonteerd.
Een stukje aluminium tussen regelaar en frame, met wat koelpasta, vergroot ook de afgifte van warmte waardoor de regelaar iets koeler blijft.
Je moet maar eens voelen wat deze doet als je een stuk gereden hebt.
- Guusvb
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Ik heb de regelaar (met de 3 gele draden) nog niet gevonden; Is hij van bovenaf te zien onder de voorste buddy of moet ik aan de zijkant een kap weghalen? Ik zie 3 zwarte draden in een witte aansluitblok verdwijnen als ik de linker zijkap losklik. (RT/LC bouwjaar 2014).
Misschien een foto van de gevonden locatie?
Ik ben zeker geïnteresseerd in een optie om een probleem van zo'n €2000,- en mogelijk een repatriëring te voorkomen.
Ik begrijp niet wat de zekering precies doet, anders dan stroom doorlaten zonder enige weerstand.Is dit een trage of juist snelle zekering? Als er nou een weerstand in serie zat...Isaac schreef: ↑13 aug 2018, 18:59 De zekeringen van 20A worden warm als je er een redelijke tijd mee gereden hebt. De stroom zit dus in de richting van die 20A.
Een stukje aluminium tussen regelaar en frame, met wat koelpasta, vergroot ook de afgifte van warmte waardoor de regelaar iets koeler blijft.
Je moet maar eens voelen wat deze doet als je een stuk gereden hebt.
En wat betekent: De stroom zit dus in de richting van die 20A.?
Kun je dit uitleggen Isaac of misschien wel Ciske? Zie ik iets over het hoofd?
Als ik de uitleg van Isaac goed begrijp, brand de dynamo door in het geval de accu slecht is of iig op zijn laatste benen loopt. Is dit te meten wanneer hij beter vervangen kan worden voordat dit met de dynamo nodig is?
Guus
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Een slechte accu is middels stroom/spanning meting te testen. Zelf heb ik een bar (8 leds) als indicatie in het dashboard ingebouwd. Een slechte accu slingert heel snel met de spannings-nivo's. Dit door een slechtere inwendige weerstand en een kleinere capaciteit waardoor ook de ontlading sneller is.
Een zekering is in feite een weerstand die bij een stroom van zijn waarde dermate heet wordt dat deze door smelt. Elke belaste zekering wordt dus warm. Doordat deze regelaars niet begrenzen maar de stroom naar massa afvloeien loopt er dus standaard een maximale stroom waar dus, doordat de accu spanning sneller op loopt bij een slechte accu,, meer pieken ontstaan meer pieken in zitten.
Een heel slecht ontwerp dus maar klein en goedkoop. Helaas is daar door BMW nu ook voor gekozen.
Een zekering is in feite een weerstand die bij een stroom van zijn waarde dermate heet wordt dat deze door smelt. Elke belaste zekering wordt dus warm. Doordat deze regelaars niet begrenzen maar de stroom naar massa afvloeien loopt er dus standaard een maximale stroom waar dus, doordat de accu spanning sneller op loopt bij een slechte accu,, meer pieken ontstaan meer pieken in zitten.
Een heel slecht ontwerp dus maar klein en goedkoop. Helaas is daar door BMW nu ook voor gekozen.
- Henk7777
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Mijn LC is nu 3 jaar oud, 38.000km.
Accu spanning is nu 12,2 V, als ik de motor start daalt dit even naar 9,9 V.
De motor start goed, al had ik laatst toch bij het starten na 3 weken stilstand een moment dat ik dacht.....het starten ging nog maar net goed....
De spanning van de dynamo is 14,1 V als de motor loopt..
Ik heb laatst voor een andere motor van mij een nieuwe accu gekocht en die heeft 12,8 V.
Misschien is het verstandig om een nieuwe accu voor de LC te regelen....
Om zo de dynamo voor te zijn en te ontlasten...
henk7777
Accu spanning is nu 12,2 V, als ik de motor start daalt dit even naar 9,9 V.
De motor start goed, al had ik laatst toch bij het starten na 3 weken stilstand een moment dat ik dacht.....het starten ging nog maar net goed....
De spanning van de dynamo is 14,1 V als de motor loopt..
Ik heb laatst voor een andere motor van mij een nieuwe accu gekocht en die heeft 12,8 V.
Misschien is het verstandig om een nieuwe accu voor de LC te regelen....
Om zo de dynamo voor te zijn en te ontlasten...
henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
3 jaar is voor een accu natuurlijk niet oud. Het is wel zo dat als er regelmatig langere periodes zijn van stilstand of/en een diepe ontlading van een accu deze korter mee gaat. Maar ook een nieuwe accu kan soms problemen geven. Ik heb 2 maal een accu gehad die binnen 1 jaar stuk was. Is netjes onder garantie afgehandeld maar een nieuwe is geen garantie dat deze de klacht voorkomen wordt.
Een ouderwetse zekering is in ieder geval sneller dan het verbranden van de dynamo spoelen. Ik denk dat je daar beter aan doet (en goedkoper) dan om de 3 jaar een andere accu.
Een ouderwetse zekering is in ieder geval sneller dan het verbranden van de dynamo spoelen. Ik denk dat je daar beter aan doet (en goedkoper) dan om de 3 jaar een andere accu.
- Henk7777
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Isaac,
Ik leg liever elke 3 jaar 100 euro neer voor een accu dan eens in de 6 jaar 2000 euro voor een dynamo want ik ben van plan om nog heel lang van deze lc te genieten..
En de mindere accu van de LC vind zijn weg wel weer in een andere motor, heb er nog 2..
Henk7777
Ik leg liever elke 3 jaar 100 euro neer voor een accu dan eens in de 6 jaar 2000 euro voor een dynamo want ik ben van plan om nog heel lang van deze lc te genieten..
En de mindere accu van de LC vind zijn weg wel weer in een andere motor, heb er nog 2..
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Henk,
Waarom zou je de extra veiligheid dan niet meenemen in je preventieve vervanging?
Het probleem ontstaat doordat er een (pulserende) gelijk stroom gaat lopen door de spoelen van de dynamo.
De tegen wikkeling is dan geen spoel meer maar slechts een gewikkelde draad die erg veel stroom door laat.
Deze grote stroom wordt dan door de zekeringen afgevangen en voorkomt in heel veel gevallen het doorbranden van de dynamo.
Het hoeft geen keuze te zijn tussen de accu of zekeringen maar het kan en mag ook beide.
Waarom zou je de extra veiligheid dan niet meenemen in je preventieve vervanging?
Het probleem ontstaat doordat er een (pulserende) gelijk stroom gaat lopen door de spoelen van de dynamo.
De tegen wikkeling is dan geen spoel meer maar slechts een gewikkelde draad die erg veel stroom door laat.
Deze grote stroom wordt dan door de zekeringen afgevangen en voorkomt in heel veel gevallen het doorbranden van de dynamo.
Het hoeft geen keuze te zijn tussen de accu of zekeringen maar het kan en mag ook beide.
- Henk7777
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Isaac,Isaac schreef: ↑18 aug 2018, 08:55 Henk,
Waarom zou je de extra veiligheid dan niet meenemen in je preventieve vervanging?
Het probleem ontstaat doordat er een (pulserende) gelijk stroom gaat lopen door de spoelen van de dynamo.
De tegen wikkeling is dan geen spoel meer maar slechts een gewikkelde draad die erg veel stroom door laat.
Deze grote stroom wordt dan door de zekeringen afgevangen en voorkomt in heel veel gevallen het doorbranden van de dynamo.
Het hoeft geen keuze te zijn tussen de accu of zekeringen maar het kan en mag ook beide.
Heb gisteren even de accu eruit gehaald om te kijken welke accu er in zit en ook even gezocht naar de regelaar, maar ik kon die niet zo snel vinden..
Wel een zekering voor de dynamo van 50 Amp.
Heb inmiddels een Exide accu besteld, kosten 89 euro, voor de 1200RT LC moet je type ETX20CH-BS hebben, een andere past er niet in..
Ik zal volgende week nog eens zoeken naar de regelaar en dan wat meer tupperware weghalen...
Henk777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
De 50A zekering zit daar ter voorkoming van brand. Bij normaal gebruik, het rijden dus, loopt daar een laadstroom door en de stroom van alle gebruikers. Deze stroom zit tussen de 4 en 9A. Als er wat fout gaat dan levert de accu de stroom terug en kan de stroom oplopen tot over de 50A. Genoeg om de spoel(en) te laten verbranden maar te weinig om de draad te doen ontbranden. Deze zekering geeft eigenlijk al aan dat er iets mis kan gaan. Bij de normale externe dynamo's zit deze zekering er vaak niet. Elke zekering geeft ook wat verlies. Bij de spoelen wordt dit verlies te niet gedaan door de regelaar. Die zit immers achter de zekeringen.
De regelaar zit niet ver van de draden die vanaf de dynamo komt en vaak tegen het frame, voor de koeling, gemonteerd.
De regelaar zit niet ver van de draden die vanaf de dynamo komt en vaak tegen het frame, voor de koeling, gemonteerd.
- Guusvb
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: R1200RT LC dynamo kapot
N.a.v. de postings van Isaac, heb ik inmiddels zekeringen geplaatst vóór de spanningsregelaar. Dit is de locatie waar je gemakkelijk bij kunt. Je hoeft alleen de kunstof 3hoek te verwijderen aan de linkerkant onder het zadel.
De werkruimte is krap. Ik had gekozen voor solderen van de verbindingen (zie de gekleurde krimpkousjes), maar de draden zijn zonder S39 niet soldeerbaar (!)
De werkruimte is krap. Ik had gekozen voor solderen van de verbindingen (zie de gekleurde krimpkousjes), maar de draden zijn zonder S39 niet soldeerbaar (!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- QuickFix
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: R1200RT LC dynamo kapot
:shock:
S39 is als flux niet geschikt om elektronica en kabels te solderen; hiervoor heb je speciale andere flux nodig.
S39 zal (op den duur) je materiaal (en de isolatie) aantasten.
Freude am Fahren
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Welke zekering heb je hierin geplaatst, met welke karakteristiek??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Guusvb
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Welk alternatief draag jij aan? Anders dan "speciale andere flux".
Ik weet dat het zooi is maar, ik had de draden doorgeknipt en wil morgen weer rijden....
Ik waarschuw niet voor niks dat de draden (eigenlijk) niet te solderen zijn.
En aan Benji: steekzekering 20 A, geel... .
Probeer het eens bij Isaac.
Guus
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Ik heb de draden altijd met een connector aangesloten. Maar solderen kan uiteraard ook. S39 is een zoutzuur en tast inderdaad van alles aan. Na het solderen zo goed mogelijk schoonmaken alvorens te isoleren. Je kan ook de rode soldeer pasta gebruiken die veel gebruikt wordt voor het solderen van gasleidingen. Vloeit ook heel goed en is minder agressief dan S39. Maar in beide gevallen eerst schoon maken.
De zekeringen die ik gebruik zijn trage zekeringen. In principe zijn dat ook de meest verkochte zekeringen.
De zekeringen die ik gebruik zijn trage zekeringen. In principe zijn dat ook de meest verkochte zekeringen.
- Guusvb
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: R1200RT LC dynamo kapot
Dank je wel Isaac voor de reactie. Ik heb de steekzekeringen bij een automaterialen zaak gekocht maar weet niet of de tekst 20A "geel", betekent dat die traag zijn.Isaac schreef: ↑07 sep 2018, 23:09 Ik heb de draden altijd met een connector aangesloten. Maar solderen kan uiteraard ook. S39 is een zoutzuur en tast inderdaad van alles aan. Na het solderen zo goed mogelijk schoonmaken alvorens te isoleren. Je kan ook de rode soldeer pasta gebruiken die veel gebruikt wordt voor het solderen van gasleidingen. Vloeit ook heel goed en is minder agressief dan S39. Maar in beide gevallen eerst schoon maken.
De zekeringen die ik gebruik zijn trage zekeringen. In principe zijn dat ook de meest verkochte zekeringen.
Wat betreft de verbinding: De ruimte om de verbinding te maken is zéér beperkt bij deze motor. Uiteraard is goed schoonmaken belangrijk.
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1200RT LC dynamo kapot
De aangeschafte zekeringen zijn haast altijd trage zekeringen. Lampen hebben namelijk de eigenschap om een flinke startstroom te vragen voordat ze licht gaan geven. Een snelle zekering zou dat slechts enkele malen overleven. Ze moeten dus goed zijn.
De kleuren zijn helaas niet genormaliseerd. Ze zitten wel steeds meer op 1 lijn maar die keuze is vrij. Ik had liever dat ze de kleuren van de sterkstroom aangehouden hadden. Die ligt wel vast. Bij deze zekering dus altijd even de waarde lezen die er op staat.
De kleuren zijn helaas niet genormaliseerd. Ze zitten wel steeds meer op 1 lijn maar die keuze is vrij. Ik had liever dat ze de kleuren van de sterkstroom aangehouden hadden. Die ligt wel vast. Bij deze zekering dus altijd even de waarde lezen die er op staat.