motor stottert hapert en valt uit.

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Ancorgo
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2018, 15:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Ik heb R1100rs met zijspan
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Ancorgo »

k ben nieuw op dit forum en misschien is er al wel een antwoord maar het volgende. Mijn R1100 met zijspan heeft mij enkele weken geleden tijdens een rit door de Ardennen plotseling in de steek gelaten. Backfire, moeizaam stationair lopen en knallen in de uitlaat. Geen vermogen meer.
Ik heb de volgende maatregelen genomen. Hallgever vervangen door een gereviseerde. Van de oude was de bedrading isolatie bij de stekker weg. GEEN verbetering. Bougies vervangen, kleppen gesteld. GEEN verbetering. Gasklep sensor vervangen en afgesteld op stationair 375 mv. GEEN verbetering. Wat wel opvalt is dat bij gas geven de spanning aan de gasklepsensor tot 1.99 volt gaat en daarna ophoudt, dit zowel met de 1e als de vervangende sensor. Fouten uitgelezen met MDA en die geeft afwisselend aan Hallsensor ,gasklep sensor en geen storing.(4444). Ik denk nu in de richting van benzinefilter verstopping of vervuilde injectoren. De R1100(rs) is van 1993 en heeft 81.000 km gereden. Wie o wie helpt mij in de goede richting.??
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Isaac »

Als een benzine filter dicht loopt merk je dat het eerste bij het vragen van vermogen. Stationair wordt er dermate weinig brandstof gebruikt dat je het daar juist niet zou merken dat deze klacht er in zit.
De sensor op de gasklep stel ik altijd af op het gevoel/gehoor. Die zal het niet zijn omdat je die vervangen hebt.
De injectie kan je eenvoudig controleren door deze 1 voor 1 los te nemen en extern dus te laten sproeien op een stukje papier.
Wat belangrijker is hoe de compressie is. De kleppen kunnen dan wel afgesteld zijn maar als deze een lek heeft dan merk je dat niet aan de afstelling.
Vaak geeft een temperatuur verschil van de cilinders hier ook een redelijke indicatie van. Maar meten is weten.
De hallsensor is vervangen. Ik neem aan dat je over beide sensoren spreekt.
De bobine is ook niet onmogelijk. Deze kan, als je drukloos een bougie aansluit, perfect er uit zien maar onder druk kan deze te kort schieten.
Een stroboscoop doet wonderen omdat dan zichtbaar wordt als deze overslaat.

Er is dus genoeg te testen en mogelijk.
Sterkte.
Ancorgo
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2018, 15:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Ik heb R1100rs met zijspan
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Ancorgo »

Motor heeft een compressiedruk van 12.5/13 beide cilinder gelijk. Bij losgenomen hoge drukleiding bij de injector spuit de benzine eruit. Wel met zwarte vlokken zodat er waarschijnlijk wel sprake is van vervuiling. Ik zal kijken wat hij doet bij losgenomen injector zoals je voorstelde. Dank voor de reactie
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zou in principe geen vervuiling kunnen en mogen zitten in de persleiding. Dat zou kunnen duiden op een defect filter. Dan is er wel genoeg brandstof maar kunnen de kleine gaatjes in de injector verstopt zitten.
Dan is het een nieuw filter, spoelen en ultrasoon (indien nog mogelijk) reinigen van de injectoren.
Maar omdat je het ook had over ploffen dan lijkt het er meer op dat er brandstof is maar geen of veel te late ontsteking (bobine).
We wachten je test even af en horen het graag wat het resultaat is.

Is je benzine slang niet aan het oplossen. Het verhoogde alcohol (E10) kan rubber ook aantasten. Toeval???
Ancorgo
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2018, 15:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Ik heb R1100rs met zijspan
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Ancorgo »

Nimmer E10 getankt. In België de 98 getankt. Bobine weerstand primair 0 ?? ohm, secundair tussen de beide bougie uitgangen 12.5 ohm. Weerstand bougie kabels allebei hetzelfde nl 7 ohm. Hoe kan ik het filter het beste vervangen?.. Het blijft een geklieder met de benzine.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Isaac »

Had je al gekeken naar de injectoren? Dat stukje ontbreekt nog in jouw antwoord.

Een bobine kan goed meten maar hoeft dat niet te zijn.
Doorslag is namelijk met een ohm meter niet te meten. Vandaar de opmerking over de stroboscoop.
Vaak ontstaan doorslag klachten bij regen, na een schoonmaak (hd spuit) of een zeer koude vochtige nacht.

Een filter bij een 1100 zit volgens mij vast aan de pomp en kan via de bovenzijde tank dan verwijderd worden.
Of deze echt los te koop is weet ik niet en zou je even op de tekening (onderdelen sheet) terug moeten zoeken.
Maar gezien de hoeveelheid brandstof die je had op de persleiding zal die niet dicht zitten.
Niet te veel of zo maar vervangen. Proberen de klacht te benaderen door testen en meten.
Ancorgo
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2018, 15:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Ik heb R1100rs met zijspan
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Ancorgo »

Wordt er ondertussen een beetje hopeloos van. Injectoren verwijderd en ultrasoon gereinigd deze geven en gaven afhankelijk van de stand van gashandel m.i. een goede hoeveelheid benzine. Benzinefilter verwijderd en schoongeblazen. Vonk leek onvoldoende dus bobine en kabels vervangen. GEEN verbetering. Hallgever nogmaals gecontroleerd op juiste afstelling. Moeizame (koude) start . Vervolgens niet op willen toeren of na enkele ploffen ( backfire) en voorzichtig gasgeven onregelmatig verhogen van het toerental. Blijft vervolgens niet op dit toerental en slaat stationair en 5 tot 10 seconde met een klap af. Gasklepsensor geeft tussen de 380 mv en 4.65 volt,
Alles wijst m.i. op een foutief ontstekings moment. Motronic uitgelezen en geeft aan geen storing. Gereviseerde Hallgever misschien de schuldige.?? Wie heeft er een idee??
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zit 1 bobine in die beide cilinders een vonk geeft. Bij de met brandstof gevulde cilinder geeft dit de explosie en bij de andere cilinder doet deze vonk niets.
Dan hebben ze wel 2 hall sensoren. Dat heeft te maken met de verhouding van de draaisnelheid (1 staat tot 4) t.o.v. de krukas.
Zou je dus 1 hall sensor missen dan krijgt de motor dus een vonk te weinig. Dat zou dus de klappen kunnen geven omdat er een explosief mengsel naar de uitlaat wordt geduwd.
Om beide hall sensoren te testen kan je middels een ledje met uiteraard een begrenzing weerstand aan kunnen sluiten tussen een +12 volt en de puls draad van de sensor. Ze zouden dus allebei moeten knipperen.
Als je een dun draadje gebruikt dan kan je deze in de plug bij kunnen prikken voor het testen.
Als je een kleur draad of nummer wilt weten kan ik dat uiteraard even voor je opzoeken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij de Citroen 2 cv boxermotor had je tegelijk een vonk bij beide cilinders. Ook dit is geen probleem aangezien er geen brandbaar mengsel was bij de andere cilinder zit de motor aan het eind van de uitlaatslag.
Ancorgo
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2018, 15:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Ik heb R1100rs met zijspan
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Ancorgo »

Probleem is voorlopig even opgelost, dwz ik heb een R1100 RT van 1998 aangeschaft die ik deze zomer solo ga rijden. Daarna vermoed ik, zoals al eerder vermeld, dat ik de bak in het najaar daaraan zal plakken. De RS blijft mijn aandacht houden maar nu even minder. Suggesties blijven uiteraard welkom.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Isaac »

Het kan dus een ontbrekende puls zijn van 1 van de hall sensoren. Deze zou ik toch eerst testen. Een halve vonk kan al jouw problemen geven die je omschrijft. Ik neem aan dat je die test nog niet gedaan hebt. In ieder geval kan ik het antwoord daarvan niet vinden.
Ancorgo
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2018, 15:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Ik heb R1100rs met zijspan
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Ancorgo »

Ik heb inderdaad die test nog niet gedaan. Welke kleur draad moet ik hebben en welke weestand bij de led??
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor stottert hapert en valt uit.

Ongelezen bericht door Isaac »

Een led is tegenwoordig vaak 0.002 mA. Voor 12 volt zou je dan een weerstand in serie moeten hebben van 4K7 (4700 ohm).
Is het een oude led dan is de stroom vaak veel groter en zou je een weerstand van 680 ohm moeten hebben.
Led en weerstand staan in serie geschakeld en het maak niet uit of de weerstand er voor of er achter zit.
Wel is een led richting gevoelig. De kleine (even tegen het licht houden) is de + en het grotere oppervlak dus de - van de led.

Van de sensoren zijn de oranje en de zwarte de puls draden. Je moet dus meten met een led draadje aan de + 12 volt en de oranje draad voor de 1e sensor en dit herhalen tussen + 12 volt en de zwarte draad.
Om de led te testen of deze goed zit aangesloten kan je het 2e draadje (van de led/weerstand) even tegen massa houden. Dan moet deze aan gaan.
Aangesloten op 1 van de draden moet je duidelijk een knipperend ledje hebben. En dat dus 2 maal.
Een digitale voltmeter is te traag maar een analoge kan net voldoende zijn om dit ook te kunnen zien. Ik doe het altijd met een ledje. Is gewoon mijn stukje gereedschap omdat de dunne draadjes tussen de plug in een kontakt gestoken kan worden wat met een meterpen niet gaat.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”