Speling lager cardanklok

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Speling lager cardanklok

Ongelezen bericht door Bennos »

Sinds enige tijd hoor ik een rammel als ik drempels op en afrijdt, ik dacht eerst dat dit in de koffers zat maar ook zonder koffers is het aanwezig.
Even goed gezocht en tot de ontdekking gekomen dat er speling zit op de lagers waarop de cardanklok scharniert, het lager aan de wiel kant.
Knipsel.jpg
Ik ben ook van mening dat dit het wiebelige karakter veroorzaakt als ik vrachtwagens inhaal of abrupt het gas loslaat.

Is dit na te stellen en zo ja hoe?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Speling lager cardanklok

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik herken dit alleen van auto's en dan zijn de rubber bussen uitgedroogd/versleten waardoor hij als een dweil rijdt.

Enige oplossing is dan om de bussen te vervangen (tegenwoordig heb je ook PU-bussen welke stugger en slijtvaster zijn en je rit een stuk stabieler maakt dan met rubberen bussen).
Met een beetje pech zul je ook de naaldlager (die ik op de tekening als 3 zie) moeten vervangen; afstellen kan doorgaans nooit met dit soort dragende delen (maar goed: ik heb nog geen BMW). ;)
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Speling lager cardanklok

Ongelezen bericht door Bennos »

Dat herken ik ook uit de autowereld, maar voor zover ik weet zitten hier geen rubberen bussen in en is het een behoorlijk rigide geheel waar eigenlijk geen voelbare speling op hoort te zitten.
Ik rijd vanmiddag ff langs de dealer, die gaan een blik werpen.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”