Tikkerdetik
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
- Type: Overig R-serie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Tikkerdetik
Kleppen pijnlijk fanatiek gesteld, axiaalspeling tuimelaarassen op minimale waarde gesteld, linker nokkenaskettingspanner vervangen door R1200 exemplaar, vlinderklep injectiehuis spelingsvrij gemaakt en toch nog hard tikken. Blijven dus nog de stoterstangen over. Rechter cilinderkopje even open getrokken en jawel, beide stoterstangetjes hadden losse stalen paddestoeltjes op de alu stangen. Eén volkomen los ( bleef zelfs achter in het huis liggen!) de ander kon ca. 1 mm op en neer bewegen in de as en ze horen uiteraard muurvast te zitten. Gek genoeg liep de R1100R prima, mooi stationair, geen spoor van KFR en goed vermogen, alleen wel hard tikken bij alle toerentallen. Setje goede gebruikte stoterstangen in Duitsland gekocht voor 12 euro (de nieuwe eendelige stangen zijn 33 euro per stuk). Bij elkaar een klein uurtje werk en loopt weer als een naaimachientje. Als het eindelijk gaat regenen is de linkerkant aan de beurt. Die tikt weliswaar niet, maar zal een kwestie van tijd zijn.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Tikkerdetik
Hoe heb je het onderscheid kunnen maken in de 2 varianten van de stoterstangen? Ik heb het bij BMW laten nagevragen en het antwoord was: "Bestel ze maar en zie maar wat je krijgt, succes"
en daar wordt mijn humeur niet beter van .......
en daar wordt mijn humeur niet beter van .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
- Type: Overig R-serie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Re: Tikkerdetik
Ik heb gewoon gebruikte “oud” model gekocht. Uiteraard gecontroleerd ( koud en warm) of de kopjes vast zaten. Kosten gebruikt een paar euro. Het euvel komt zelden voor, dus het risico van herhaling is klein. Daarnaast stelt het vervangen echt niets voor. Inclusief kleppen en axiaalspeling weer instellen in een klein uurtje voor elkaar. Moet je wel de set voelermaatjes, momentsleutel en hoekverstelling aangeefgeval ( geen idee hoe zo’n ding heet) bij de hand hebben. Ik geef de cilinderkopmoeren gewoon op gevoel een halve 180 graden slag extra na het natrekken met 20 Nm. Natrekken met 60 Nm zonder die halve slag schijnt ook OK te zijn.
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Tikkerdetik
Thesis schreef: ↑26 jul 2018, 15:07 Rechter cilinderkopje even open getrokken en jawel, beide stoterstangetjes hadden losse stalen paddestoeltjes op de alu stangen. Eén volkomen los ( bleef zelfs achter in het huis liggen!) de ander kon ca. 1 mm op en neer bewegen in de as en ze horen uiteraard muurvast te zitten.
Setje goede gebruikte stoterstangen in Duitsland gekocht voor 12 euro (de nieuwe eendelige stangen zijn 33 euro per stuk).
Als het eindelijk gaat regenen is de linkerkant aan de beurt. Die tikt weliswaar niet, maar zal een kwestie van tijd zijn.
Beide kopjes van de rechter cilinder waren los. Je gaat als het een keer regent de linker zijde doen omdat dit een kwestie van tijd is. En je geeft aan dat het zelden voor komt. Dus heb je oude stangen aangeschaft voor weinig.
Dit begrijp ik niet helemaal en wie garandeert dan dat de 2e hands stangen beter zijn (of niet stuk zouden gaan) als de huidige ook heel zijn?
Ik denk, omdat het regelmatig voor komt, toch verstandiger had geweest om 33 euro uit te geven en dan zeker te weten dat de klacht niet meer terug komt.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Tikkerdetik
Ik ben hier al eens over bezig geweest, zie R1150RT Stoterstang nieuw model 11317688631 maar ben dus nog altijd op zoek naar het juiste onderdeel, motor hoeft nog maar 20k mee en dus het hoeft niet echt meer maar ik zou het zo leuk vinden om dit goed op te lossen. Er gewoon een oude inzetten kan altijd maar dat is niet leuk ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
- Type: Overig R-serie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Re: Tikkerdetik
Garantie nul, maar wie niet waagt die niet wint. Tuurlijk is het makkelijker om alles nieuw te kopen. Maar dan had ik beter ook geen 22 jaar oude motor moeten kopen. Is juist de sport om die met minimale middelen zo optimasl mogelijk te laten lopen! En sleutelen aan zo’n boxerblokje is leuk omdat het zo lekker simpel in elkaar zit. Dat is echt nog jaren zestig techniek als je de injectie even wegdenkt. Net de kleppen van een Aprilia Tuono gesteld, da’s andere koek. Ook leuk, maar je bent twee uur bezig om bijvoorbeeld alleen de bougies te wisselen....
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
- Type: Overig R-serie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Re: Tikkerdetik
Zo heb ik het nieuwe type linker nokkenas kettingspanner gebruikt gekocht ( het type zonder veer dat niet leegloopt). Nieuw 70-80 euro, in Duitsland gebruikt 25 euro. Dat vind ik nou leuk! En zo’n spannertje is ook bepaald geen rocket science, daar slijt niks aan dus die kan je gerust gebruikt kopen.
Ps Bert: je linkje werkt bij mij niet.
Ps Bert: je linkje werkt bij mij niet.
- QuickFix
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Tikkerdetik
Ik ben zeker niet bang om te sleutelen, het ding heeft niet zoveel geheimen voor me maar áls ik de boel open haal wil wel het door mij gewenste onderdeel terug plaatsen :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
- Type: Overig R-serie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Re: Tikkerdetik
Heel verstandig!