choke

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

choke

Ongelezen bericht door wim57 »

hallo,
heb nog hetzelfde probleem met mn choke als ik de handel op stuur bedien gaat mn buitenkabel uit de houder geef ik gas dan springt het geheel weer op zn plaats,
heb geprobeerd met olie in de kabel maar dat e\werkt niet,
kan ik het verdeel blok vervangen en is dat een moeilijk klusje?
heeft iemand dat miss gedaan en kan mij advies geven
zie graag jullie mening tegemoed gr.wim
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: choke

Ongelezen bericht door Baird »

Bij de R1100RT zijn er 2 verschillende manieren om de gaskleppen te bedienen, herkenbaar aan bij de oude is er een kabel tussen beide gasklephuizen, bij de nieuwere zit er een kastje als bij de R1150RT. Bij de oudere weet ik niet meer precies hoe de choke werkt, ik meen op de pully van de linker. Bij de nieuwere het kastje open maken, alles schoon en gangbaar maken en in het ergste geval een nieuwe chokekabel monteren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: choke

Ongelezen bericht door Isaac »

De choke kabel zit in een kastje onder de tank. Doordat er een overbrenging zit die de actie van de choke kabel sterk reduceert is de sterkte van de veer ook sterk gereduceerd. Ik heb vele 1100 gezien waarvan er slechts een enkele de kabel echt zelf terug trok.
Als je gewoon tijdens het rijden de choke er vanaf haalt is er totaal geen probleem mee. Als je de motor warm laat draaien in stilstand dan komt de buitenkabel inderdaad los uit de houder. Een veertje in het kastje aanbrengen om de choke kabel terug te trekken is een mogelijkheid maar maar er is zeker heel goed te leven met deze "handicap".
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: choke

Ongelezen bericht door wim57 »

dank voor de snelle reactie,
kan ik dat kastje eruit halen als ik de kabels aan de onderzijde losmaak of moet ik ook de bovenzijde choke en gas losmaken?
is dit vrij gemakkelijk te doen of valt het tegen',
ik zie het antwoord al ligt eraan hoe je kan sleutelen maar ik bedoel is het goed zelf te doen.
mvrgr wim
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: choke

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is haast een black box te noemen. Alle tupperware moet er af om de tank te verwijderen. Dan kan je er bij maar is het nog steeds niet eenvoudig.
Wat is je bedoeling? Alles schoon en gangbaar maken of een veertje te plaatsen?
In beide gevallen zal je daarna de gaskleppen weer moeten synchroniseren.
Ik denk, als je een poll opstart wie wel en geen problemen heeft met het terug trekken in stilstand, dat je je zal verbazen over de leden die er last van hebben.
Maar nogmaals, een choke zet je normaal gesproken terug als je rijdt en niet als je voor een verkeerslicht of kruising stil staat.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: choke

Ongelezen bericht door wim57 »

zou in eerste instantie het verdeelblok schoonmaken en inspuiten met silliconenspray,mn vraag is dan ook is dit normaalgesproken te doen?
als je zoiets nog nooit gedaan hebt ik denk het is toch geen hogere wiskunde ofzo,
daarom vroeg ik me af of een forumlid dit weleens gedaan heeft en zijn ervaring kan delen,
gebruik vd choke uitsluitend bij het starten om hem zo snel mogelijk weer terug te zetten zodra de motor stationair blijft lopen
mvrgr,wim
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: choke

Ongelezen bericht door Isaac »

Siliconenspray is te dun om in deze situatie te smeren. Naaimachine olie is voor deze overbrengingen beter geschikt en heeft de eigenschap niet stroperig te worden.
Dat je zo snel mogelijk de choke er af wil halen is vermoedelijk nog uit de tijd van de carburateurs. Die hadden een luchtschijf die dicht getrokken werd waardoor er een hoger vacuüm ontstaat en automatisch dan de verhouding brandstof- lucht werd aangepast.
Bij injectie is een choke niet anders dan een verstelling van de kleppen. Een iets hoger toerental dus. Al zou je deze er op laten staan rijdt de motor niet minder zuinig. Alleen bij stationair draaien merk je dan, door het hogere toerental, dat de choke er nog op staat.
Die kan je er dan afhalen nadat je weer weg gereden bent. Ik neem aan dat je na een koude start gaat rijden en niet de motor eerst probeert warm te draaien alvorens te gaan rijden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: choke

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De chokekabel smeren was al een fout helaas. Deze choke en gaskabel mag je niet smeren dan krijg je net problemen.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: choke

Ongelezen bericht door wim57 »

heeft iemand op het forum al eens zelf de chokekabel cq verdeelkastje vervangen en wil die zn ervaring delen 1100rt
mvrgr wim
Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”