Uitlaat

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Lumière
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jul 2017, 18:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Uitlaat

Ongelezen bericht door Lumière »

Beste motorvrienden,

Wie van jullie heeft zijn uitlaat veranderd?
Ik rij op een R1200RT en zou wel een zwaarder geluid willen
Zijn hiervoor aanraders?

Groet, Hans
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door Dingeman »

Lumière schreef: 22 aug 2018, 15:48 Beste motorvrienden,

Wie van jullie heeft zijn uitlaat veranderd?
Ik rij op een R1200RT en zou wel een zwaarder geluid willen
Zijn hiervoor aanraders?

Groet, Hans
En,,,,, leg eens uit en beschrijf eens, waarom wil jij zo graag een "zwaarder" geluid.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door wobbert »

Ik weet wel waarom ;-)
Vind de standaard uitlaat ook 2x niks dus ik heb een Akra inclusief Remus-bochten (geen kat en geen balanspijp).
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door ciske »

Wobbert zei:
Ik weet wel waarom ;-)
Vind de standaard uitlaat ook 2x niks dus ik heb een Akra inclusief Remus-bochten (geen kat en geen balanspijp).
Zo'n setje Remus bochten in goede conditie heb ik momenteel op Marktplaats staan.
Ook met de standaard demper geeft dit een ander "Zwaarder" geluid waarvan je echt niet kunt zeggen dat het lawaai is.


Gr v Ciske
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door wobbert »

ciske schreef: 23 aug 2018, 08:37 Wobbert zei:
Ik weet wel waarom ;-)
Vind de standaard uitlaat ook 2x niks dus ik heb een Akra inclusief Remus-bochten (geen kat en geen balanspijp).
Zo'n setje Remus bochten in goede conditie heb ik momenteel op Marktplaats staan.
Ook met de standaard demper geeft dit een ander "Zwaarder" geluid waarvan je echt niet kunt zeggen dat het lawaai is.


Gr v Ciske
Geen kat maakt idd al heel veel verschil!
Suc6 met de verkoop. Ik zou het wel weten _005
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Ik heb op mijn 1200 van 2012 een uitlaatdemper van een GS pas gemaakt. Hoefde maar weinig aan veranderd te worden. Is wel een demper van een DOHC. Geeft toch een behoorlijk zwaardere en wat agressieve brom zonder "vervelend"te worden. Dempers zijn voor paar tientjes wel te vinden.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door Bert M »

...Geeft toch een behoorlijk zwaardere en wat agressieve brom...
Ja hoor. En zo krijgen de Hollandse dijkbewoners uiteindelijk vanzelf wat ze willen: Dijkafsluitingen voor motorfietsen. Ga zo door heren! _001
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
abhteh
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 feb 2011, 13:53
Type: R1200RT
Land: holland
Woonplaats of omgeving: heemskerk

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door abhteh »

Bert, ik sluit mij helemaal aan bij jouw commentaar.
Tuurlijk is het een gaaf geluid om een motor heerlijk te horen brullen/grommen/blaffen/knallen.
Ook ik kan hier in de juiste setting (circuit) kippenvel van krijgen.
Maar al dit geweld hoort gewoon niet meer op de openbare weg.
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

En toch is de demper van de 1200 GS normaal toegestaan en het overige uitlaatsysteem identiek. Dus wat hier nou voor overlast voor dijkbewoners zou ontstaan snap ik niet helemaal. Ja er zijn mensen die een gs van het DOCH type hebben die vinden dat de demper te veel lawaai maakt, maar daarom is die nog niet illegaal toch ??
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door Dingeman »

Speedy Gonzales schreef: 31 aug 2018, 18:58 En toch is de demper van de 1200 GS normaal toegestaan en het overige uitlaatsysteem identiek. Dus wat hier nou voor overlast voor dijkbewoners zou ontstaan snap ik niet helemaal. Ja er zijn mensen die een gs van het DOCH type hebben die vinden dat de demper te veel lawaai maakt, maar daarom is die nog niet illegaal toch ??
Begrippen die jij hierboven aanhaalt zoals "normaal toegestaan", "legaal" en "niet illegaal" hebben volgens mij maar weinig te maken met begrippen als "lawaai" en "overlast". Volgens mij is elk geluid lawaai en kan elk geluid worden ervaren als overlast, zeker als je hiermee continu, nagenoeg continu of vele malen per dag mee wordt geconfronteerd (dijkbewoners). Zeer zeker als het allemaal niet toegestaan, en dus illegaal, is.

Bedenk dat elke wijziging/verandering aan je uitlaatsysteem teneinde een harder en/of zwaarder geluid te verkrijgen jij dit zelf niet alleen ervaart. Veel mensen worden door jou toch "verplicht" om dit geluid/lawaai ongewild mede aan te horen en dit als overlast te ervaren.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door Benji »

Als je een andere uitlaat monteert met E keur en db-killer en je laat hem er natuurlijk ook inzitten, zie ik totaal geen probleem met een andere uitlaat.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben het volledig met Dingeman eens. Hij raakt hier mijns inziens de kern van de discussie die ook in het volgende topic annex poll aan de orde komt:

viewtopic.php?f=47&t=14512
Dingeman schreef: 31 aug 2018, 19:38
Speedy Gonzales schreef: 31 aug 2018, 18:58 En toch is de demper van de 1200 GS normaal toegestaan en het overige uitlaatsysteem identiek. Dus wat hier nou voor overlast voor dijkbewoners zou ontstaan snap ik niet helemaal. Ja er zijn mensen die een gs van het DOCH type hebben die vinden dat de demper te veel lawaai maakt, maar daarom is die nog niet illegaal toch ??
Begrippen die jij hierboven aanhaalt zoals "normaal toegestaan", "legaal" en "niet illegaal" hebben volgens mij maar weinig te maken met begrippen als "lawaai" en "overlast". Volgens mij is elk geluid lawaai en kan elk geluid worden ervaren als overlast, zeker als je hiermee continu, nagenoeg continu of vele malen per dag mee wordt geconfronteerd (dijkbewoners). Zeer zeker als het allemaal niet toegestaan, en dus illegaal, is.

Bedenk dat elke wijziging/verandering aan je uitlaatsysteem teneinde een harder en/of zwaarder geluid te verkrijgen jij dit zelf niet alleen ervaart. Veel mensen worden door jou toch "verplicht" om dit geluid/lawaai ongewild mede aan te horen en dit als overlast te ervaren.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Uitlaat

Ongelezen bericht door EileRT »

Om de discussie over (aftermarket) uitlaten centraal te houden op één plaats (viewtopic.php?f=47&t=14512) wordt dit topic gesloten.



[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”