Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Het lukt elke keer wel om de R op het alarm te zetten, maar het is elke dag weer een gedoe. Lang drukken, kort drukken, afstandbediening dicht bij het zadel houden, of vlak bij het achterlicht. Uiteindelijk floept het alarm altijd wel aan. Het vreemde is dat van het alarm af altijd makkelijk gaat, in 1 poging, zelfs van een afstand.
Iemand een idee waarom dat verschillend is? En wat de meest betrouwbare manier is om het alarm te activeren?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik heb geen alarm (niet op de motor in ieder geval), maar heb je het batterijtje in de zender als eens vervangen?
Meteen even de contactjes (van die goudkleurige vlakjes op de printplaat) goed schoonmaken met gedenatureerde alcohol. :idea:
Freude am Fahren
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

QuickFix schreef: 07 sep 2018, 09:55 Ik heb geen alarm (niet op de motor in ieder geval), maar heb je het batterijtje in de zender als eens vervangen?
Meteen even de contactjes (van die goudkleurige vlakjes op de printplaat) goed schoonmaken met gedenatureerde alcohol. :idea:
Goede suggestie, maar de afstandsbediening heeft een verklikkerlampje wanneer hij zendt, en de ontvanger reageert prima op het ene signaal ("alarm uit") maar slecht op het andere ("signaal aan"). Dat suggereert dat de beide knopjes én de batterij in de afstandsbediening wel goed zijn, toch? Het lijkt mij raar dat de batterij niet genoeg puf heeft voor "alarm aan" maar nog wel voor "alarm uit"?
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ben heel benieuwd naar de oplossing. Bij mij is het juist andersom, hij gaat perfect op Alarm, maar eraf werkt maar heel soms. Meestal moet ik het contact aanzetten om hem van het alarm af te halen.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door Isaac »

Het ledje wat op licht geeft alleen maar aan dat de knop ingedrukt is en de batterij nog energie geeft. Een geruststellings-ledje.
De code die uitgezonden moet worden is vaak een 2e contact van hetzelfde knopje. Als die weigert dan wordt de zender wel geactiveerd maar de code niet. Doordat de zender en het ledje samen meer stroom schakelt dan nodig is voor de code blijft dat contact vaak langer schoon van oxidatie.
Als het oxidatie betreft is het vaak dat de knop soms begint met slecht werken en langzamerhand steeds slechter gaat worden. Een langzaam steeds erger wordende klacht dus.
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Dus dan zou de enige oplossing zijn om het schakelaartje te vervangen? Is nog al een gepriegel met die miniatuur-elektronica; als het al kan...
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door Isaac »

Afhankelijk van het type schakelaartje. Soms is deze ergens open en kan deze ingespoten worden. Zelf gebruik ik naaimachine olie die ik in een kleine injectiespuit heb zitten met een naald die ontzettend dun is.

Het kan zijn dat er 1 contact geschakeld wordt en de code middels een hoog ohmige weerstand wordt bepaald. Dan kan het zijn dat er oxidatie op de print is ontstaan. Ik zou eerst de afstandbediening openmaken en de print (oude tandenborstel) eerst poetsen.

Is de klacht inderdaad begonnen met heel af en toe en langzamerhand erger geworden?
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door scan »

Had gisteren hetzelfde.
Nieuwe verse batterij erin en opgelost.
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Het lijkt opgelost voor mij. Ik heb het kleine printplaatje eruit gehaald, de schakelaars ingespoten met contactreiniger en drooggeblazen met het luchtpistool. Ook de batterijcontacten zo schoongemaakt. Nu lijkt hij het weer te doen. Of het lag aan de schakelaar of aan het batterijcontact kan ik dus niet zeggen.
Groeten,
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Waarom lastig op alarm, maar simpel eraf?

Ongelezen bericht door Isaac »

Het batterij contact valt in principe af. Anders zouden beide functies slechter werken. Door de schakelaar wordt de zender aangestuurd (met het ledje) en de code bepaald. In ieder geval is het opgelost. Nu goed droog houden.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”