motorcheckup motorolie analyse

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

motorcheckup motorolie analyse

Ongelezen bericht door hbtwin »

zijn er forum leden die ervaring hebben met motorcheckup motorolie analyse.
ik zag dit op de website van Erik van Lent staan.
zal dit zinvol zijn om te doen?
weet dat van grote motoren (scheepmotoren) dat de olie regelmatig word onderzocht op geschiktheid en ze geven aan welke metaaldeeltjes/water in de olie gevonden en of de gevonden waarde,s normaal zijn voor de draaiuren.

mvg hugo
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: motorcheckup motorolie analyse

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zelf nooit gedaan wel ooit een klant gehad die het deed bij zijn auto. Daarna gaf hij meteen aan dat we zijn oliefilter niet zo vaak hoefde te vernieuwen en dat zijn olie nog wel wat langer erin kon blijven. Bij mijn motor kijk ik wel goed in het oliefilter en naar de olie die eruit komt. Als je een aftapplug met magneet gebruikt kan je hier ook al weer het een en ander zien. Je zou het dan bij meerdere beurten moeten doen denk ik om een vergelijking te krijgen van de toename of afname . En ik moet zeggen dat er veel verschil zit bij het ene blok of het andere. Bij sommige vind je veel meer metaaldeeltjes in de olie. Vooral bij versnellingsbakken kan je vaak schrikken van de hoeveelheid metaaldeeltjes die je daar in vind. Bij mijn motor gelukkig weinig.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: motorcheckup motorolie analyse

Ongelezen bericht door Baird »

Het hangt er van af wat je wilt bereiken, wil je kosten besparen door minder vaak olie te verversen of wil je de toestand van je motorblok weten.

Ik heb zowel in de luchtvaart als in techniek met grote productiemachines gewerkt en daar kom je de olie-analyse technieken tegen.

Jouw motorfiets draait waarschijnlijk minder dan 10k km per jaar dus naast slijtage aan het blok krijg je ook te maken met veroudering en verzuring van de olie voordat je aan de voorgeschreven verversingstermijn bent en is jaarlijks verversen inclusief het filter de meest logische oplossing en is een magnetische plug een prima middel om ferrodeeltjes te vinden om te kijken of je met slijtage te maken hebt.

Als je puur wilt weten hoe het met je motor er voor staat moet je vooral zo'n setje kopen en lekker data verzamelen :D . Zorg wel dat je consequent onder de zelfde omstandigheden zo'n monstertje neemt!

Zelf rij ik alleen lange afstanden en dat pakweg 25k km per jaar en heb het onderhoud terug gebracht naar een 15k interval: weinig km met koude motor en veel km met warme motor, dus weinig kans op condens in het blok en meestal optimale omstandigheden, magnetische plug er in, so far , so good.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”