Tinnitus

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Tinnitus

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik heb last van tinnitus: oorsuizen, constante piep in mijn oren. Toen ik jong was in een rockband gespeeld, nu betaal ik de prijs. Ik kan steeds slechter tegen geluid. Via youtube op tv moet ik het volume op 60 dBA witte ruis (hele frequentiespectrum alle frequenties even hard) instellen om mijn piep te overstemmen. Omdat ik nog in een band speel, heb ik vorig jaar een decibel meter gekocht en we stemmen de instrumenten steeds af op een volume, lager dan 90 dbA (waarbij ik daarnaast nog mijn oordoppen draag). Na 2 motor vakanties dit jaar merk ik dat mijn gehoor weer achteruit is gegaan, piep is harder geworden, en gesprekken kan ik moeilijker volgen.

Ik ben voor mijn R1200RT (2013) op zoektocht naar een scherm met minder gebulder (rechter autoraampje staat open effect). Een flipup schermpje daarom gekocht (zie ander topic). Ik ben er achter gekomen dat mijn autoplastieken minder dempen dan een setje gamma oordoppen.

Via Amazon daarom een doos 3M type 1100 oranje doppen gekocht. Deze zijn vandaag binnen gekomen. Test uitgevoerd: vanaf 57 dBA witte ruis hoor ik met de 3M doppen geen ruis meer. Met mijn autoplastieken van het werk hoor ik pas vanaf 49 dBA geen geluid meer. Het verschil vind ik werkelijk opmerkelijk, bij het aanmeten van de autoplastieken had ik aangegeven: maximaal dempen. Yep, werd gedaan, ook speciaal voor motorrijden.

Nee dus, het verschil van een 8 dBA vind ik wel heel opmerkelijk. 10 dBA ervaart een mens als een halvering van het geluid!

Het inbrengen van de oranje 3M oordoppen is wel een dingetje, handleiding precies volgen en ze komen best wel diep in je oren.

Volgende week ga ik ze met de motor verder testen. Voor de band ga ik uiteraard de 3M doppen gebruiken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Tinnitus

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Gamma doppen:
Knipsel.JPG
3M doppen (via Amazon een 19 euro excl. verzendkosten) :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Tinnitus

Ongelezen bericht door Isaac »

Vervelend dat de oren steeds neer achteruit lopen. Zelf heb ik (gelukkig) altijd oordoppen in gedaan als ik ergens heen ging en het geluids niveau hoger was dan prettig. Volgens mij zijn dat dezelfde doppen als die oranje van jouw foto. Bij zijn de echter geel van kleur.
Ik rol ze altijd tussen mijn vingers totdat deze dun en iets wat taps is geworden. Dan plaats ik deze en na een kleine minuut zitten ze haast zonder dat ik ze voel geluids dicht. Zelfs als ik lange stukken rijd met de auto gebruik ik deze. Door de doppen is alles gedempt en ook het ruisen van de weg. Ten opzichte van anderen kom ik gewoon fit en ontspannen aan op mijn verre bestemming.
Geluid is logaritmisch. De ervaring is misschien wel dat bij 10 db een halvering wordt ervaren maar 6 db is een halvering.
Verder is is zo dat bij de motor oordoppen alle bijgeluiden zo veel mogelijk gedempt worden maar de spraak zo veel mogelijk ongedempt wordt door gelaten. Het kan zijn dat over het gehele gebied jouw meting dan lager uit komt maar vermoedelijk als je in het spectrum gaat meten wel degelijk een betere demping meet in het ongewenste gebied. Ik zou gewoon gaan voor de best werkende doppen maar wel rekening houden dat andere voertuigen mogelijk alleen gezien worden en niet of slecht gehoord.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Tinnitus

Ongelezen bericht door blackers »

Al ruim 20 jaar last van tinnitus. Omdat eigen gehoor minder wordt door ouderdom (ben nu 61) wordt de 'ervaring' van tinnitus steeds een beetje erger.
Toch is het m.i. niet verstandig om met algemeen dempende oordoppen te rijden. Deze dempen goed, maar dempen alles.
Ik gebruik otoplastieken. Deze zijn zodanig gefilterd dat er geen gehoorbeschadiging op treedt en het verkeer goed hoorbaar blijft. Weleens geschrokken van een inhalende auto terwijl je deze niet kon horen omdat alles werd gefilterd?

En zorg voor een goede helm.

En voor musici zijn er ook speciale gehoorbeschermers beschikbaar.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Tinnitus

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Otoplastieken van het werk zijn bij Schoonenberg aangemeten. Ik had gezegd dat ze ook geschikt moesten zijn om ermee motor te rijden (lees geen problemen met dragen helm). Ik stuurde er verder op aan dat er een filter in moest dat maximaal dempte. Net bekeken, CH30 filter zit erin. Ook op nternet gezocht:
Knipsel.JPG
Demping van laag tov CH25 en CH26 is opvallend te noemen. Op het werk worden met molenstenen zand fijn gemalen, luid laag frequent geluid. Dus daarvoor is de CH30 al een goede keus.

Met de 3M doppen heb ik nog weinig gereden, echter ik moet bekennen dat met otoplastieken in (heb ik altijd in) ik meerdere keren in de Dolomieten schrok als een iemand met hoog snelheidsverschil langs me de berg op scheurde. Mogelijk had ik ze met een ander filter wel gehoord.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”