Voetsteun-rubbers vervangen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Erik RT
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2018, 20:23
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Bosch

Voetsteun-rubbers vervangen

Ongelezen bericht door Erik RT »

Hoi mede boksers.
na 30 jaar Japanner ben sinds juli 2018 de trotse eigenaar van een 2016 R1200RT LC, wat een famntastische fiets al is de bokser we ff wennen.
Nu wil ik graag de rubbers van de voetsteun voor de passagier modificeren.
De rubbers verdraaien bij het opstappen waardoor mijn vriendin er al één keer pijnlijk naast heeft gelegen.
Maar hoe krijg ik de rubbers van de steun af en hoe krijg ik ze er weer op? Iemand ervaring en of een handige tip.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Voetsteun-rubbers vervangen

Ongelezen bericht door Lemoi »

heb je toevallig een foto? Ik heb vroeger bijna dagelijks mijn dochter met de motor naar school gebracht en weer opgehaald. En nog steeds geen last van rubber die om de steunen draaien. Heb ook een gevoel dat dit bijna niet gaat maar dat kan aan mij liggen. Zijn het de originele steunen ?
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Voetsteun-rubbers vervangen

Ongelezen bericht door siebke »

Een herkenbaar euvel; bij mijn -1100- verdraaide ook steeds de rubber van de linker duovoetsteun. Je kunt er dan een nieuwe op zetten omdat de oude gewooweg uitgelubberd is. Ooit heb ik bij diezelfde motor het rubber van de rechter bestuurderspedaal vervangen. De oude gewoon losgesneden en het angstpinnetje er uit geschroefd. Daarna het pedaal gedemonteerd, het nieuwe rubber in heet water gelegd en daarna met veel 'geweld' over het pedaal heen geschoven. Daar waar obstakels/sleuven zitten, met een platte schroevendraaier het rubber er over heen geleid.

Maar wellicht kun je eerst proberen om bijv. 2-componentenlijm tussen pedaal en rubber te laten lopen :?
Laatst gewijzigd door siebke op 16 nov 2018, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Voetsteun-rubbers vervangen

Ongelezen bericht door QuickFix »

siebke schreef: 15 nov 2018, 21:38Maar wellicht kun je eerst proberen om bijv. 2-componentenlijm tussen pedaal en rubber te laten lopen :?
Ik heb slechte ervaring met sommige poreuze materialen (als rubber) en (2-componenten-) lijm: vaak werd het daar alleen maar slechter van omdat het materiaal dan oploste. :idea:
Zeker met zaken die in de buitenlucht komen gebruik ik liever van die zwarte garage kit (verkrijgbaar bij de betere/professionele autozaak), waarmee oa. ook panelen, spoilers en kentekenplaten op een auto worden gemonteerd.

Ik beweer niet dat het in dit geval zo zal eindigen, maar wellicht wel een idee om rekening mee te houden.
Freude am Fahren
Arend
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 dec 2013, 15:55
Type: R1200RT
Land: Nederlands
Woonplaats of omgeving: Havelte

Re: Voetsteun-rubbers vervangen

Ongelezen bericht door Arend »

Kijk eens bij https://www.mv-motorrad.de/Trittblett,dit zijn vaste steppen van aluminium,je kunt ze naar eigen wensen instellen.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Voetsteun-rubbers vervangen

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Arend schreef:Kijk eens bij https://www.mv-motorrad.de/Trittblett,dit zijn vaste steppen van aluminium,je kunt ze naar eigen wensen instellen.
De link zegt
Oeps die seite excessiert nicht



Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Voetsteun-rubbers vervangen

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Erik,

Misschien moet je eens lijken naar de manier waarop zij opstapt....
De manier waarop zij haar voet op de steun zet....
Misschien moet ze haar voet al draaien voordat ze op de steun gaat staan..dan hoef je niet staande op de steun te draaien..

Mijn vrouw is al erg vaak opgestapt gedurende de 3,5 jaar dat ik de motor heb, maar ik herken jullie probleem niet...

Ik heb een 2015 RT lc

Succes..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Arend
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 dec 2013, 15:55
Type: R1200RT
Land: Nederlands
Woonplaats of omgeving: Havelte

Re: Voetsteun-rubbers vervangen

Ongelezen bericht door Arend »

Hierbij de goede link https://www.mv-motorrad.de/BMW/BMW+R1200RT+LC/ en dan zoeken trittbrett.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”