Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Viridis »

Dag allen,

ik heb bij mijn 'nieuwe' motor (R1200RT, 2005, 85.000 km), de motorolie (en -filter) vervangen. Natuurlijk na een rit, zodat alles (olie en blok) warm zijn en de olie beter uitstroomt.
De nieuwe olie is natuurlijk koud en ik heb 4 L bijgevuld, waarbij de olie op ongeveer de helft van het kijkglas kwam (volgens de handleiding gaat bij vervanging ook 4 L olie er in).

Nou komt het: wanneer ik na een (langere) rit kijk, komt de olie tot boven het kijkglas. Geen idee hoe veel hoger, want dat is natuurlijk niet zichtbaar. Dat brengt mij tot de volgende vragen:

1. Hoe kan ik olie verversen wanneer de olie koud is en het pijlglas daardoor geen goede indicatie geeft?
2. Is het een probleem wanneer (iets) te veel olie aanwezig is?
3. Was het niet handiger geweest wanneer het kijkglas bedoeld was af te lezen bij koude olie? (OK, ik weet, we veranderen daar niets aan, meer iets voor München)

Binnenkort ook eens de versnellingsolie verversen.

Groetjes,
Ulrich -1200- Viridis.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Staat er in jou boekje dat je bij koude motor het motoroliepeil niet kan controleren? Het oliepeil iets boven het maximum is veel slechter dan iets onder het maximum. Je krukas zal dan in de olie draaien waardoor je meer schuim bij de olie krijgt. En schuim is niet gewenst in de motorolie. Tevens meer kans op olielekkages. Volgens mij kan je voor het rijden het oliepeil gewoon controleren tenzij de 1200 anders is dan de overige types.

Net nog even nagelezen over hoe het zit bij de R1200RT. Daar staat inderdaad niet koud peilen. Maar ik gebruik bij mijn motor precies de juiste hoeveelheid om bij te vullen ( bij olie verversen) en dan kom ik toch ook uit op het maximum als de motor koud is. Ik weet wel als je hem even laat lopen dat je weer een tijdje moet wachten totdat je weer een meting hebt die correct is.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 26 nov 2018, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Viridis »

Staat er in jou boekje dat je bij koude motor het motoroliepeil niet kan controleren?
Er staat "Prüfen Sie den Motorölstand unmittelbar nach einer längeren Fahrt." oftewel bij goed warme motor inclusief olie.
Ik zou mij voor kunnen stellen dat je dan bij koude motor tot rond het midden bij zou moeten vullen, oid. En dan bedoel ik wanneer de motor nog niet (eventjes) aan heeft gestaan.

Naar mijn ervaring werkt "na een langere rit" controleren niet echt. Dus het zou handig zijn wanneer ik de oliepijl ook voor het rijden kan controleren.

Groetjes uit Utrecht-Overvecht
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Na een lange rit peilen werkt overigens ook goed maar je moet wel vijf minuten wachten nadat je de motor hebt uitgezet. Ik hield het niveau precies op de bovenste ring altijd zoals BMW aanbeveelt
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Viridis »

Na een lange rit peilen werkt overigens ook goed maar je moet wel vijf minuten wachten nadat je de motor hebt uitgezet.
Dat bedoel ik met "Naar mijn ervaring werkt na een langere rit controleren niet echt.".

Het zou écht heel handig zijn wanneer de oliepijl ook voor het rijden eventjes gecontroleerd zou kunnen worden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Viridis schreef: 26 nov 2018, 18:03
Na een lange rit peilen werkt overigens ook goed maar je moet wel vijf minuten wachten nadat je de motor hebt uitgezet.
Dat bedoel ik met "Naar mijn ervaring werkt na een langere rit controleren niet echt.".

Het zou écht heel handig zijn wanneer de oliepijl ook voor het rijden eventjes gecontroleerd zou kunnen worden.
Ik peil de motorolie ook niet zo vaak hoor. Er ligt geen olie onder mijn motor en het olieverbruik is zeer laag. Kijk maar eens of je veel verschil ziet met de meting bij warm of die bij koud. Dan weet je meteen hoeveel verschil er tussen zit. Maar ik verwacht dat het verschil amper te zien is. Als je de olie maar wel even de tijd geeft om te zakken als hij warm is.
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Na een lange rit waarbij motor en olie goed warm zijn, zet ik de motor eerst een tijdje op de zijstandaard en trek hem daarna op de bok. Dan controleer ik het peil. Het schijn dat bij een warme motor op de zijstandaard de olie beter uit de oliekoeler terug in het carter loopt waardoor je een zuivere meting krijgt.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door ciske »

Bij mijn oilhead 1200 (bj 08) was de voorgeschreven hoeveelheid bij verversen precies het midden van het kijkglas.
Dat was dan inderdaad 4 liter waarbij ik het nieuwe oliefilter (uit de 4 liter can) dan vol liet lopen voordat ik dat ding eraan schroefde.
Ik denk dus dat er in jouw geval toch teveel olie in zit want het verschil tussen warm en koud kan m.i. niet zo veel van elkaar afwijken. Bij mijn 1200 controleerde ik ook meestal het pijl bij koude motor.

Ik sluit me graag aan bij de mening van mijn jaargenoot uit 1959 waarin hij aangeeft waarom teveel olie in het carter niet goed is.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Baird »

Bij het verversen van de olie niet meteen de vereiste hoeveelheid er in doen maar een kwart liter minder, werkt bij de R1150 prima, dan gewoon een paar ritten maken, motor echt warm, op de jiffy, minuutje laten draaien, motor uit zetten: je hoort de oliekoeler leeg bubbelen, pakweg een kwartiertje wachten, dan op de middenbok en na een weer kwartier eens kijken hoe hoog het staat en eventueel wat bijvullen om hem op de middenstip te krijgen, werkt altijd.

Eens een R1150 mee gemaakt (lang verhaal) waar 2 liter te weinig in zat, was niet kapot gegaan en als de @#$%^ bijgevuld ......: geen paniek dus als het peil even wat lager staat, te veel is pas echt slecht zoals Ton vermeld ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Speedy Gonzales schreef:Na een lange rit waarbij motor en olie goed warm zijn, zet ik de motor eerst een tijdje op de zijstandaard en trek hem daarna op de bok. Dan controleer ik het peil. Het schijn dat bij een warme motor op de zijstandaard de olie beter uit de oliekoeler terug in het carter loopt waardoor je een zuivere meting krijgt.
Zo doe ik het ook, werkt bij mijn R1200RT 2006 prima wel na het op de middenbok zetten ook +/- 15 minuten wachten
Mijne verbruikt bijna niets tussen de beurten


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Viridis »

Ik denk dat ik er uit ben.

Volgens Binas-gegevens zou de kubieke uitzettingscoëfficiënt van olie ongeveer 1 x 10^-3 per K (ºC) zijn.
Bij een temperatuurverschil van 100ºC zou olie dan een factor 0,1 uitzetten, op 4 liter dus 0,4 L.
Volgens de handleiding bedraagt het volumeverschil tussen MIN en MAX 0,5 L.
Het zou dan het beste zijn om koude olie tot net boven MIN te vullen, zodat de hete olie tot ongeveer net onder MAX komt.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door siebke »

En anders gewoon alle draadjes die hier op het Forum over "olie" geschreven zijn, in de lange winteravonden nalezen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Baird »

Viridis schreef: 26 nov 2018, 20:34 Ik denk dat ik er uit ben.

Volgens Binas-gegevens zou de kubieke uitzettingscoëfficiënt van olie ongeveer 1 x 10^-3 per K (ºC) zijn.
Bij een temperatuurverschil van 100ºC zou olie dan een factor 0,1 uitzetten, op 4 liter dus 0,4 L.
Volgens de handleiding bedraagt het volumeverschil tussen MIN en MAX 0,5 L.
Het zou dan het beste zijn om koude olie tot net boven MIN te vullen, zodat de hete olie tot ongeveer net onder MAX komt.
Dan moet je ook het volume van het carter in je berekening meenemen, het aluminium blok wordt groter naarmate de temperatuur toe neemt dus ook het volume en dus zal het peil minder stijgen of mogelijk zelfs zakken als het blok warm is en weer stijgen als het blok weer afkoelt, het is maar welke coëfficiënt het meest invloed heeft ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Viridis schreef: 26 nov 2018, 20:34 Ik denk dat ik er uit ben.

Volgens Binas-gegevens zou de kubieke uitzettingscoëfficiënt van olie ongeveer 1 x 10^-3 per K (ºC) zijn.
Bij een temperatuurverschil van 100ºC zou olie dan een factor 0,1 uitzetten, op 4 liter dus 0,4 L.
Volgens de handleiding bedraagt het volumeverschil tussen MIN en MAX 0,5 L.
Het zou dan het beste zijn om koude olie tot net boven MIN te vullen, zodat de hete olie tot ongeveer net onder MAX komt.
Bij mijn motor is het bij olie verversen even laten draaien met de juiste hoeveelheid olie erin en na 5 minuten peilen en dan moet hij niet boven het maximum staan. Je berekening zou wel kunnen kloppen. Bij Mercedes moesten we het olieniveau met een koude motor op het minimum zetten. En bij 6 liter olie ging het peil dan warm naar het maximum. En tussen min en max zat 1,5 liter. Maar ik hou me gewoon precies aan het boekje met mijn motor. Ik tap hem af als hij warm is en vul hem dan met de juiste hoeveelheid olie. Ik doe dat wel in twee keer omdat de laatste halve liter er bij kan nadat hij het oliefilterhuis vol gepompt heeft. En dan is mijn olieniveau precies op het maximum.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Baird »

Bij Viridis is het 10% uitzetting, bij Ton 25%, bij het laatste getal zet ik een ?, kan dat rekenkundig niet verklaren ,ik heb toch ook met vliegtuigen, helicopters, grondverzetmachines en vele andere 'olie'-systemen gewerkt maar 25% uitzetting van olie, no way.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef: 05 dec 2018, 20:59 Bij Viridis is het 10% uitzetting, bij Ton 25%, bij het laatste getal zet ik een ?, kan dat rekenkundig niet verklaren ,ik heb toch ook met vliegtuigen, helicopters, grondverzetmachines en vele andere 'olie'-systemen gewerkt maar 25% uitzetting van olie, no way.
Het klinkt inderdaad raar. Maar als je kijkt naar de olie als hij warm is dan zie je in die olie heel veel luchtbellen. Het is dan wel niet tot slagroom geklopt maar door het rondpompen komen er wel veel kleine luchtbellen in. Hierdoor zou de stijging van het olieniveau ook kunnen komen ik kan het niet anders verklaren. Toch nog eens gekeken of ik er naast zat. Het moet 6,5 liter zijn dat van min naar max ging op de peilstok bij een warme motor. En dat was toch 1,5 liter verschil. Ik ga bij de motor nog eens goed kijken wat het olieniveau doet als hij op 120 graden C is. Bij mij zit er wel veel minder olie is maar toch nieuwsgierig nu. Wel een beetje ongemak omdat die peilstok wel zeer heet is bij de mijne.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Baird »

Als je luchtbellen in je olie hebt dan gaat je smering kapot, je kunt op je lagers geen druk opbouwen met gasbellen er in dus ik blijf hier een ?? bij zetten, ook bij de uitzetting van pakweg 1,5 liter op 6,5.

Zoals gezegd heb ik heel wat voorbij zien komen maar dit ..... :O
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Vacaro
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jul 2018, 03:25
Type: R1150RT
Bijz: Zilverkleurig Bj 2002 42300km sinds 30-04-2018
Land: België
Woonplaats of omgeving: Berendrecht
Contacteer:

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Vacaro »

Ik zet motor steeds op middenbok zoals het hoort voor oliepeiling, maar ik heb steeds koffers eraan en in ene zit steeds wel wat gerief, zoals regenpak, beetje gereedschap en setje reservekledij(niet motorkledij).

Motor steunt dus steeds op achterwiel als ik op middenbok zet. Mij lijkt dit geen verschil te maken voor het aflezen of ben ik hier fout?

Ik heb een R1150RT van bj2002.
Op een RT verdwaal je niet, je verkent enkel de wereld!
Drive R1150RT, hugh Briards! :-)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Baird »

Vacaro schreef: 11 dec 2018, 00:05 Ik zet motor steeds op middenbok zoals het hoort voor oliepeiling, .......knip knip

Motor steunt dus steeds op achterwiel als ik op middenbok zet. Mij lijkt dit geen verschil te maken voor het aflezen of ben ik hier fout?

Ik heb een R1150RT van bj2002.
Alleen het laatste stuk hoort zo: eerst op de jiffy de koeler leeg laten lopen en ruim daarna pas op de middenbok en dan nog een tijd wachten. Voor of achterwiel maakt op een horizontale ondergrond in de marge wat uit maar zo nauwkeurig komt het niet, als links-rechts maar horizontaal staat.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Olie bijvullen en -niveau (warm / koud)

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Voor mijn olie/luchtgekoelde RT uit 2013: Goed warm rijden (! anders krijg je mismetingen), motor uitzetten, 15 minuten op zijstandaard, daarna 15 minuten op de middenbok. Altijd op dezelfde plek. Regelmatig controleren en je ziet een trend. Trendbreuk is meestal het gevolg van verkeerd meten. Om overvullen te voorkomen, gooi ik er pas 250 ml olie bij als hij ruim onder de 50% is uitgekomen. Verbruik is ongeveer 1 liter op 6000 km, en in de bergen (als hij flink aan de jas wordt gegaan) iets meer.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”