gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
geekabit
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2018, 09:11
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuidoostbeemster
Contacteer:

gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door geekabit »

Na een half uurtje snelweg rijden op mijn 1100RT begin ik last te krijgen van mijn rechter pols. Het voelt alsof ik (te) veel kracht moet zetten om het gas in de juiste positie te houden. Het gekke is dat de gashandel niet opvallend zwaar of stroef gaat en de gashandel netjes terug veert zodra je 'm loslaat. Met mijn winterhandschoenen heb ik er meer last van dan met mijn zomerhandschoenen. Kent iemand dit probleem?

Ik heb ergens gelezen dat je de veren in de carburateur kan vervangen door minder stugge exemplaren, waardoor je gas minder hard dichtgetrokken wordt. Is dat een goed idee of kan ik beter iets anders proberen? Is het zinvol om te kijken of ik de gaskabel kan smeren? Of kan ik die beter vervangen? Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door Bert M »

Toen ik mijn R1100RT net had, werd ik geconfronteerd met hetzelfde gevoel in de pols. Ik bleek echter te hard in het handvat te knijpen. De veren van de carburateurs zou ik eerlijk gezegd van afblijven: dat spul is allemaal op elkaar afgestemd. Je zou het kunnen proberen met de zacht schuimen grip-puppies (of hoe die dingen ook heten)
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door Georgio »

https://www.motor-outlet.eu/a-37385080/ ... mm-sturen/

Zoiets zoek je, maar ik weet niet of deze op de -1100- past
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door EileRT »

Grip puppies vangen voor een groot deel de trillingen van de motor op. Deze veroorzaken vooral op de wat langere ritten tintelingen in de vingers. Met grip puppies behoort dat (althans voor mij) tot het verleden.
Bert M schreef: 19 dec 2018, 13:33Je zou het kunnen proberen met de zacht schuimen grip-puppies (of hoe die dingen ook heten)
Ik weet dat er R’s, RT's, GS'en zijn waar het bedienen van het gas redelijk stijf gaat. Wellicht even demonteren en smeren?

Als je (even checken bij stilstand) het gas open draait en vervolgens loslaat, moet deze in één keer weer terugveren in de "dichte" positie.

Ik herken overigens niet de klacht van kramp in de pols. Of een cruise control daar tegen helpt betwijfel ik zeer. Er kleven overigens veel nadelen aan het gebruik daarvan. Voor de auto op de snelweg vind ik het een uitkomst (inherent aan mijn defensieve rijstijl op de rechterbaan). Op de motor probeer ik doorgaans de snelweg te vermijden en zelfs rijdend op de snelweg mis ik op de motor de cruise control geenszins. Wellicht komt dit omdat motorrijden voor mij meer activiteit vergt en dus beleving geeft . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Bens
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door Bens »

Bert M, heeft het over puppy grips, te koop bij motoport of andere motoraccesoire verkopers.
De cruise control uit 2e bericht heb ik,persoonlijk, minder goede ervaringen mee. Bij het hard remmen voor een bocht bleef hij hangen in mijn jas (hoe krijgt hij het voor elkaar :( ) alle zeilen bij zetten om de bocht te halen. Nu een cruise control dmv een wieltje om het gas vast te zetten, werkt goed.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb een 'echte' (=elektronische) cruise control gehad op mijn K1600. Grappig dat het er op zat, maar in de praktijk gebruik je het zelden tot nooit. Mechanische cruise control (in welke vorm dan ook) ontraad ik. Alles wat tegen je kan werken of in de weg kan zitten bij bijvoorbeeld het uitvoeren van een noodstop of andere spoedeisende manoeuvre is voor mij een absolute no-go.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
geekabit
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2018, 09:11
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door geekabit »

Bedankt voor alle reacties. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben en welke oplossingen jullie ervoor gevonden hebben. Ik denk dat ik eens ga proberen om de gaskabel te smeren. Ook die grip puppy's lijken me de moeite waard. Zodra ik resultaat heb, zal ik het laten horen.
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door reneRT »

Ik vond het handvat te dik worden met grip-puppies. Je moet er grote handen voor hebben.
Gr,
René
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: gas gaat zwaar, ik krijg last van mijn rechter pols

Ongelezen bericht door siebke »

Georgio schreef: 19 dec 2018, 15:17 https://www.motor-outlet.eu/a-37385080/ ... mm-sturen/

Zoiets zoek je, maar ik weet niet of deze op de -1100- past
Dit past zeer zeker weet ik uit ervaring. Heb 'm overgezet naar de -1200- . Het is een prima steun voor de muis van de hand, niet meer en niet minder, en in 1,2,3, op het handvat geschoven. Te koop voor rond een tientje. Even passend zetten voor de beste houding/steun in alle/ meest gebruikte gasstanden en klaar!! En een stuk minder last van die vermoeide pols.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”